Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Piko 2025
door
odaoda
Vandaag
om 18:35:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Sven
Vandaag
om 18:12:36
Roco traxx 'Eurocity'
door
Chiel
Vandaag
om 18:00:50
Acme nieuwe ICNG
door
Silvolde
Vandaag
om 17:49:23
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 17:37:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp
door
g-j
Vandaag
om 17:25:32
MB-module: "Charleroi Route de Mons"
door
Marc tramt
Vandaag
om 17:16:31
Minibaan Visserskaai H0
door
hervé
Vandaag
om 16:50:20
De Hasseberg (spoor nul op 9mm)
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 16:47:06
Raadplaatje
door
BrightonBelle
Vandaag
om 16:33:55
Roco wagon openen
door
grossraumwagen
Vandaag
om 15:37:45
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor?
door
spoorzeven
Vandaag
om 15:37:04
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
schipcas
Vandaag
om 14:52:36
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 14:50:15
Arlbergbahn.. ?
door
Benelux795
Vandaag
om 14:25:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:48:33
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat)
door
peterha
Vandaag
om 12:30:20
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Teoalessandro
Vandaag
om 11:36:20
Raar Motor geluid Piko NS 1100 spoor N
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:31:24
Roco 290 digtaliseren
door
Henk Veenstra
Vandaag
om 10:18:14
La Fabrique des petits réseaux (1:87)
door
Gerard van de Weijer
Vandaag
om 09:26:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 09:19:55
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27)
door
Bert Senden
Vandaag
om 08:46:50
4 oktober modelspoorbeurs Houten
door
Lolke Bijlsma
Vandaag
om 05:34:42
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
30 September 2025, 22:56:41
Ketelwagens, welke hebben jullie?
door
Pauldg
30 September 2025, 22:08:01
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
30 September 2025, 22:06:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
30 September 2025, 21:52:03
Gewoon wat busfoto's
door
hervé
30 September 2025, 21:35:28
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
30 September 2025, 21:19:52
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Trams en smalspoor
|
Dilemma: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87 of 1:64
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Dilemma: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87 of 1:64 (gelezen 8409 keer)
Scratchbuilt
Offline
Berichten: 2155
Dilemma: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87 of 1:64
«
Gepost op:
09 October 2018, 16:11:15 »
Wat zouden jullie doen?
Ik was tot voor kort heel blij met mijn Backertje:
Maar toen ging ik naar Valkenburg. En daar lag op de stand van Sven (Tramfabriek) een blad open met een maatschets van de Silvolde. Naast Sven stond een deel van de baan van de MSC Maas en Waal. Ik maakte een foto van de maatschets en begon te rekenen. Het blijkt dat mijn geliefde zelfgebouwde trammetje meer 1:64 is dan 1:87. En het is geen smalspoor-Backertje. Bij mij was hij immers bedoeld voor normaalspoor.
Sterker nog: hij is zelfs iets te breed en iets te lang voor 1:64. Maar dat scheelt niet veel. Hij is iets te laag voor 1:64. Maar zelfs dat is niet heel veel. Hij is dus veel te groot voor 1:87. Het begon al te wringen toen ik de eerste postwagen er achter zette. Die leek opeens klein vergeleken bij het Backertje.
Het dilemma is dus als volgt:
1 Ik maak het overnieuw maar dan in 1:64. Voordeel is dat ik H0-onderstellen genoeg heb en tevens is het dan smalspoor. Ook niet onbelangrijk voor mij. Nadeel is dat al mijn oude H0 spulletjes voorlopig in de kast blijven. Nadeel is ook dat ik 1:64 figuren en andere kleinkraam moet zien te kopen. Fietsen, handkarren, paard en wagen, noem maar op.
2 Ik maak een model voor 1:87. Voordeel is de aanwezige voornoemde H0-spullen. Nadeel is dat ik dan nieuwe onderstellen moet kopen in H0m (12mm) om maar te zwijgen van rails, eventueel Tillig dubbelrails voor 12 en 16,5 mm.
Als ik mezelf zo nalees ligt het voor de hand om naar 1:64 te gaan. Maar toch de vraag: wat zouden jullie doen? Of is er een alternatief?
Albert
Gelogd
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran
Karben
Offline
Berichten: 1429
Re: Dilemma: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87 of 1:64
«
Reactie #1 Gepost op:
09 October 2018, 16:31:18 »
Ik vind hoe groter hoe mooier en rijdt zelf spoor 0.
Met deze tram zou ik voor spoor S (1:64) gaan. Dat heeft meer 'body'.
Gelogd
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.
edwin1974
Offline
Berichten: 2030
Allegra" treinstel
Re: Dilemma: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87 of 1:64
«
Reactie #2 Gepost op:
09 October 2018, 16:37:00 »
ga voor spoor S das mooier
zoek op google op s scale en je vind veel dingen voor deze schaal wel veel amrikaans spul misschien ziet daar iets bij voor je
Gelogd
https://spooro140.blogspot.com/2017/03/spoor-o-140-blog-intro.html
Lucien
Offline
Berichten: 958
narrow minded and proud of it
Re: Dilemma: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87 of 1:64
«
Reactie #3 Gepost op:
09 October 2018, 16:44:12 »
Albert, als je forumnaam Scratchbuilt is hoef ik het toch niet voor je uit te tekenen hoop ik? 1:64 natuurlijk! En dan kan ik het meteen een beetje afkijken als ik ooit de kriebel krijg om in die schaal Frans meterspoor (H0 rails), 75 cm (TT rail) of zelf 60 cm (N rail) wil doen. Hoeveel meer argumenten wil je voor schaal S?
En ik zou de modellen houden, ook al weken ze iets af. Zet er dan gewoon nieuwe naast.
Gelogd
Lucien
Noordernet
Offline
Berichten: 3369
Re: Dilemma: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87 of 1:64
«
Reactie #4 Gepost op:
09 October 2018, 18:26:30 »
Ook hier kriebels bij Frans meterspoor op 16,5 mm spoorwijdte, schaal S dus.
En ik heb een hele beurs met het S-baantje ‘Lytham Heith’ van Barry Norman mogen spelen, een dikke 20 jaar geleden. Samengevat waren de modellen niet zo groot als in spoor O, maar je hebt een stuk meer in handen dan bij schaal 1:87. Ik vind het nog steeds een heel mooie schaal.
Wolter
«
Laatst bewerkt op: 09 October 2018, 18:33:21 door Noordernet. Reden: tekst uitgebreid.
»
Gelogd
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.
sncf231e
Offline
Berichten: 1968
Re: Dilemma: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87 of 1:64
«
Reactie #5 Gepost op:
09 October 2018, 18:43:57 »
Doe eens raar en doe 1:64, vele Amerikanen zijn je voor gegaan:
https://www.nasg.org/
. Nog leuker natuurlijk om daarnaast dan normaalspoor op 1:64 te doen (S gauge), maar dat heb ik nog nooit gezien in Nederland.
Groet
Fred
Gelogd
Mijn website:
https://sncf231e.nl/
edwin1974
Offline
Berichten: 2030
Allegra" treinstel
Re: Dilemma: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87 of 1:64
«
Reactie #6 Gepost op:
09 October 2018, 22:41:15 »
Citaat van: sncf231e op 09 October 2018, 18:43:57
normaalspoor op 1:64 te doen (S gauge), maar dat heb ik nog nooit gezien in Nederland.
Groet
Fred
Ik heb wel iets in de pijplijn zitten aangaande normaal spoor in S
Gelogd
https://spooro140.blogspot.com/2017/03/spoor-o-140-blog-intro.html
Piet Groot
Offline
Berichten: 643
Re: Dilemma: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87 of 1:64
«
Reactie #7 Gepost op:
10 October 2018, 07:26:00 »
Wanneer je er een H0 aandrijving eronder zet, heb je een normaalspoor tramlok in schaal 1:87
Die bestaan ook. Eventueel kan je er nog bufferbalken en buffers opzetten.
Ik zou nooit voor 1:64 kiezen!
Gelogd
Marc tramt
Offline
Berichten: 10749
Re: Dilemma: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87 of 1:64
«
Reactie #8 Gepost op:
10 October 2018, 07:32:57 »
Heb je het eerste bericht met de vraagstelling wel gelezen Piet Groot?
Gelogd
No dress rehearsel, this is our life.
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9890
Re: Dilemma: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87 of 1:64
«
Reactie #9 Gepost op:
10 October 2018, 15:19:55 »
het enige echte bezwaar tegen 1:64 is de beschikbaarheid van een beetje leuke figuurtjes. Heb zelf wat indonesische meuk in 1:66,6 gemaakt, omdat indonesiers gemiddeld wat kleiner zijn toen maar gewoon 1:72 figuurtjes genomen maar das veelal militair spul dus verbouwen en extra werk.
hier paar plaatjes
https://www.flickr.com/photos/floris_dilz/albums/72157670726414446
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Scratchbuilt
Offline
Berichten: 2155
Re: Dilemma: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87 of 1:64
«
Reactie #10 Gepost op:
10 October 2018, 22:06:42 »
Ik heb de website van MSC Maas en Waal grondig doorgespit wat betreft het 1:64 avontuur. Dat geeft hoop. Of ik het ga evenaren is vers twee.
Om te beginnen heb ik de Silhouette-tekening van de Backer omgezet naar 1:64 maten. Daarbij hanteer ik dan natuurlijk dit keer de originele maten zoals op maatschets van de Tramfabriek. Ook heb ik de vormen en afmetingen van alle openingen aangepast. Het nadert nu ongeveer het origineel al houd ik zoals altijd een slag om de arm, noem het maar dichterlijke vrijheid.
Daar ga ik de komende tijd dan mee aan de gang. Daar zal ik dan tzt een apart draadje over openen. Goed?
Het is dus 1:64 geworden. Wat er dan bij succes met mijn eerste Backertje moet gebeuren weet ik nog niet.
Albert
Gelogd
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran
Piet Groot
Offline
Berichten: 643
Re: Dilemma: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87 of 1:64
«
Reactie #11 Gepost op:
10 October 2018, 22:26:49 »
Ja Marc tramt, ik heb het bericht van Scratchbuilt goed gelezen, jij ook?
Scratchbuilt geeft aan dat zijn model is bedoeld voor normaalspoor, dus bij schaal 1:87 is het gebruik van een H0 aandrijving normaal.
Zo op het oog lijken mij de de verhouding van de loc van Scratchbuilt niet verkeerd en de schaal 1:87. Echter: meten is weten.
Bij b.v. een Henschel tramloc hebben alle locs ongeveer dezelfde breedte.
Bij een Backer & Rueb tramloc is de breedte van de loc echter afhankelijk van de spoorbreedte!
Dus het is onjuist om er vanuit gaan dat de maten van de SILVOLDE gelijk zijn aan een normaalsporige Backer & RUEB loc!
Bij de SILVOLDE op 75 cm. spoor is de kast 1,80 m. breed, bij een tramloc op Kaapsspoor 2,15 m. en bij een normaalsporige tramloc met buffers, zoals SMWF 1 - 3 (NS 6601-6603) zal de breedte 2,15 - 2,40 m. zijn geweest.
Ook de radafstand verschilt, de SILVOLDE heeft een radafstand van 1,20 m., de SMWF LOCS 1,70 m. en de normaalsporige Backertjes van de NCS zelfs 2,00 m.
De lengte van de kast van de SILVOLDE is 3,20 m.; 1,80 m. korter dan de NCS Backertjes!
Scratchbuilt, in jouw plaats zou ik jouw loc eerst nameten en vergelijken met tekeningen van normaalsporige locs!
Gelogd
Scratchbuilt
Offline
Berichten: 2155
Re: Dilemma: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87 of 1:64
«
Reactie #12 Gepost op:
11 October 2018, 06:55:05 »
@ Piet Groot, ja, daar heb je een punt. Mijn uitgangspunt voor het Backertje hinkt op twee tegenstrijdige gedachten. Enerzijds wilde ik het laten lijken op de tram zoals die hier vroeger door de omgeving knorde (OG op kaapspoor) en anderzijds koos ik voor normaalspoor uit praktische overwegingen. Toen ik een postrijtuig van OG nabouwde in 1:87 bleek de onverenigbaarheid. Zo dwing ik mezelf er dus toe een keuze te maken: of ik pak het serieuzer aan en dan moeten mijn modellen zoveel als voor mij mogelijk is het origineel benaderen of ik blijf gewoon een beetje freewheelen in 1:87.
In overweging nemende dat ik gevoelsmatig smalspoor leuker vind dan normaalspoor en een niet zo gangbare schaal ook wel zijn charmes heeft kies ik voor een poging in 1:64.
Het normaalspoor Freestyle-Backertje in 1:87 gaat dus voorlopig even in de vitrine, er komt vast nog wel een keer een toepassing.
Gelogd
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran
jjg koopmans
Offline
Berichten: 480
Re: Dilemma: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87 of 1:64
«
Reactie #13 Gepost op:
11 October 2018, 10:22:28 »
Volgens de B&R tekening van de SMWF 1-3 was de breedte 2300 mm.
mvrgr
Koopmans
Gelogd
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9890
Re: Dilemma: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87 of 1:64
«
Reactie #14 Gepost op:
11 October 2018, 11:01:15 »
lijkt me een goede keuze. Doorgaan in 1:64 wil zeggen dat je volgende spul goed in verhouding is en naarmate je kritischer wordt en de boel meer uitdiept de boel bruikbaar blijft. En al gaat je eerste backertje definitief de kast in dan heeft het ding sowieso ruimschoots zn nut gehad qua je van bouwervaring voorzien en je voor deze schaalkeuze stellen.
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Trams en smalspoor
|
Dilemma: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87 of 1:64