Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 21:15:31
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
door
basjuh1981
Vandaag
om 21:13:23
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin.
door
ES44C4
Vandaag
om 20:47:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 20:24:30
br 041 334-4 Fleischmann H0
door
Ronald69
Vandaag
om 20:18:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Jos_1972
Vandaag
om 20:01:45
Roco ns 309 ac>dc
door
bellejt
Vandaag
om 19:50:35
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
Martin Domburg
Vandaag
om 19:49:57
Eyro Interlaken
door
Luc2000
Vandaag
om 19:09:49
Onvoldoende trekkracht, loc verzwaren?
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 19:08:58
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 18:56:25
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
door
Ronald Halma
Vandaag
om 18:41:26
Trafo regelaar hulp
door
FraWi
Vandaag
om 18:38:14
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
Vandaag
om 17:12:28
Stalen rijtuigen van NS
door
ACTS1251
Vandaag
om 17:12:13
RhB H0m, Albulisch
door
Sylvester
Vandaag
om 17:00:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 16:48:08
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
tijgernootje
Vandaag
om 16:27:43
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0)
door
Ronald Halma
Vandaag
om 16:24:49
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
GD
Vandaag
om 16:12:18
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 15:22:53
De Projecten van RetroJack
door
tijgernootje
Vandaag
om 15:22:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 15:21:57
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
door
tijgernootje
Vandaag
om 15:16:09
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 14:48:22
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 14:46:59
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3)
door
Benelux795
Vandaag
om 14:17:43
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart
door
FritsT
Vandaag
om 13:25:08
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Ronald Halma
Vandaag
om 13:08:41
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje
door
Duikeend
Vandaag
om 12:07:41
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Philotrain ex-HSM D 'bochtvaardig' krijgen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Philotrain ex-HSM D 'bochtvaardig' krijgen (gelezen 1939 keer)
MSF
Offline
Berichten: 48
Nederlands jaren 30
Philotrain ex-HSM D 'bochtvaardig' krijgen
«
Gepost op:
07 October 2018, 20:40:55 »
Beste forumleden,
Enige tijd geleden heb ik een fraai Philotrain rijtuig kunnen kopen. Nu is stilstaan zonde en wil ik het rijtuig op de modelbaan gaan gebruiken maar loop ik tegen het (bekende) probleem aan van de draaisteluitslag. Ik had verwacht dat dit wel op te lossen was met Fleischmann draaistellen en die vervolgens bij te vijlen - en te verengelsen - maar dit is niet genoeg. Nog steeds komen de draaistellen overal tegenaan waardoor het rijtuig niet door R4 past; mijn minimale boogstraal.
Omdat foto's meer zeggen dan woorden:
Zoals hier te zien is de uitsparing in de treeplank te kort. Daarnaast zit ook de bevestiging van de treeplank in de weg.
Aan deze kant zitten de vier bevestigingen behoorlijk in de weg.
Nu is mijn vraag: hoe lossen de ervaren philotrainrijders dit op?
Kan ik de bevestigingen van de treeplank daar waar hij in de weg zit ertussenuit zagen? En is de treeplank makkelijk bij te frezen?
Ik heb helemaal geen ervaring met zelfbouw en ben enigszins bang dit rijtuig te verprutsen dus alle advies is welkom.
Groetjes,
Michiel
Gelogd
Gert Arkema
Offline
Berichten: 4218
Rhenopa / Bruggen-IG:
Re: Philotrain ex-HSM D 'bochtvaardig' krijgen
«
Reactie #1 Gepost op:
07 October 2018, 22:05:00 »
Hoei, lastig. Wat de eerste stap is, is controleren in hoeverre de onderste treeplanken naar binnen gedrukt zijn. Dat gebeurt nogal eens bij modellen met treeplanken; je pakt m voorzichtig, dus zo laag mogelijk op en je buigt die dingen al naar binnen toe. Niet erg bij een vitrinemoel, wel bij R4.
Dus knip nog niks af. Volgens de NEM mag je rijtuig max 40 mm breed zijn, de praktijk is 38 mm ( bv Roco). Dus; schuifmaat erbij en kijken hoe breed de onderste treeplanken nu staan. Als je die (voorzichtig) naar buiten hebt moeten buigen heb je de eerste kostbare millimeters draairuimte al gewonnen.
«
Laatst bewerkt op: 07 October 2018, 22:07:55 door Gert Arkema
»
Gelogd
groet Gert
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.
AB 7216
Offline
Berichten: 1628
Re: Philotrain ex-HSM D 'bochtvaardig' krijgen
«
Reactie #2 Gepost op:
08 October 2018, 07:58:08 »
Mk modelbouwstudio´s heeft nieuwe engelse draaistellen in zijn programma, die smaller zijn als de fleischmann en de originele philo´s.
Ik heb nog een eerdere versie van deze draaistellen toegepast op mijn HSM D, maar zelfs daarbij ook enkele treeplank steunen moeten verwijderen.
Dit werkt goed, en zelfs op R3.
Groeten Arjen
Gelogd
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)
MSF
Offline
Berichten: 48
Nederlands jaren 30
Re: Philotrain ex-HSM D 'bochtvaardig' krijgen
«
Reactie #3 Gepost op:
09 October 2018, 12:53:24 »
Heren Bedankt!
Ik heb de treeplanken voorzichtig naar buiten gebogen en dit maakte al een enorm verschil. Rustig kleine stukjes buigen, steeds van de kopse kant naar het midden toe en na verloop van tijd ging dit steeds makkelijker. Het draaistel aan de kant van het buikje valt nu zelfs binnen de halve manen in de treeplank! Die kant loopt dus perfect. De andere kant past nu net door R4 maar de steunen blijven wat in de weg zitten omdat de uitsparingen daar korter op elkaar staan. Ik ga eens kijken hoe dat met de draaistellen van MK eronder loopt. Als die nog smaller zijn dan de Fleischmann draaistellen is het probleem wellicht helemaal verholpen zonder steunen te verwijderen.
Nu nog nem-schachten eronder en hij is ready to go!
Groetjes,
Michiel
«
Laatst bewerkt op: 09 October 2018, 12:55:58 door MSF
»
Gelogd
Gert Arkema
Offline
Berichten: 4218
Rhenopa / Bruggen-IG:
Re: Philotrain ex-HSM D 'bochtvaardig' krijgen
«
Reactie #4 Gepost op:
09 October 2018, 13:22:23 »
Zaterdag beurs in de Expo hal in Houten. Daar zijn zat KK mechanieken te vinden, zoek daar naar een korte. Belangrijkste hindernis is de afstand tussen draaipunt en bufferbalk. Met de kortste RIBU's moet het kunnen; met een beetje goed uitkienen kun je het mechaniek rechtstreeks onder de bodem lijmen. De NEM schacht mag gerust een halve mm voor de bufferbalk uitsteken, als deze gelijkligt is het koppelen vaak lastig. Een beetje ruimte in de koppelingen (net geen buffer-aan-buffer) is wel nodig bij krappe bogen.
Gelogd
groet Gert
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Philotrain ex-HSM D 'bochtvaardig' krijgen