Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
Montanbahn
Vandaag
om 13:53:54
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
door
Frans Peeters
Vandaag
om 13:51:16
Stalen rijtuigen van NS
door
Hans Reints
Vandaag
om 13:45:26
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0)
door
Ronald Halma
Vandaag
om 13:45:00
Module vliegveld Jan van Mourik
door
Gerard van de Weijer
Vandaag
om 13:26:17
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart
door
FritsT
Vandaag
om 13:25:08
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Ronald Halma
Vandaag
om 13:08:41
RhB H0m, Albulisch
door
R.C.Grootveld
Vandaag
om 12:42:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Ronald Halma
Vandaag
om 12:19:46
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3)
door
Ronald Halma
Vandaag
om 12:15:54
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
door
Ronald Halma
Vandaag
om 12:07:48
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje
door
Duikeend
Vandaag
om 12:07:41
23 augustus modelspoorbeurs Houten
door
jan47
Vandaag
om 11:44:47
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
Eric v C
Vandaag
om 11:27:32
Update: baan in de tropen
door
Eric v C
Vandaag
om 11:22:15
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Huup
Vandaag
om 11:09:40
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
gdh
Vandaag
om 10:33:11
MiWuLa
door
Montanbahn
Vandaag
om 09:58:06
Probleem Fleischmann draaischijf 6152c
door
Voske
Vandaag
om 09:27:42
Esu Loksound - NS Wadloper?
door
Wijbe
Vandaag
om 09:10:07
Inscannen of tekenen
door
MOVisser
Vandaag
om 09:03:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 09:00:01
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Jelmer
Vandaag
om 08:39:45
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij)
door
Jelmer
Vandaag
om 08:28:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
defender
Vandaag
om 07:29:01
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
Duikeend
Vandaag
om 01:23:14
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Pauldg
20 August 2025, 22:45:00
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
20 August 2025, 21:55:57
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
20 August 2025, 20:48:43
Station Roodeschool
door
cor_b
20 August 2025, 20:29:49
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Philotrain ex-HSM D 'bochtvaardig' krijgen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Philotrain ex-HSM D 'bochtvaardig' krijgen (gelezen 1934 keer)
MSF
Offline
Berichten: 48
Nederlands jaren 30
Philotrain ex-HSM D 'bochtvaardig' krijgen
«
Gepost op:
07 October 2018, 20:40:55 »
Beste forumleden,
Enige tijd geleden heb ik een fraai Philotrain rijtuig kunnen kopen. Nu is stilstaan zonde en wil ik het rijtuig op de modelbaan gaan gebruiken maar loop ik tegen het (bekende) probleem aan van de draaisteluitslag. Ik had verwacht dat dit wel op te lossen was met Fleischmann draaistellen en die vervolgens bij te vijlen - en te verengelsen - maar dit is niet genoeg. Nog steeds komen de draaistellen overal tegenaan waardoor het rijtuig niet door R4 past; mijn minimale boogstraal.
Omdat foto's meer zeggen dan woorden:
Zoals hier te zien is de uitsparing in de treeplank te kort. Daarnaast zit ook de bevestiging van de treeplank in de weg.
Aan deze kant zitten de vier bevestigingen behoorlijk in de weg.
Nu is mijn vraag: hoe lossen de ervaren philotrainrijders dit op?
Kan ik de bevestigingen van de treeplank daar waar hij in de weg zit ertussenuit zagen? En is de treeplank makkelijk bij te frezen?
Ik heb helemaal geen ervaring met zelfbouw en ben enigszins bang dit rijtuig te verprutsen dus alle advies is welkom.
Groetjes,
Michiel
Gelogd
Gert Arkema
Offline
Berichten: 4218
Rhenopa / Bruggen-IG:
Re: Philotrain ex-HSM D 'bochtvaardig' krijgen
«
Reactie #1 Gepost op:
07 October 2018, 22:05:00 »
Hoei, lastig. Wat de eerste stap is, is controleren in hoeverre de onderste treeplanken naar binnen gedrukt zijn. Dat gebeurt nogal eens bij modellen met treeplanken; je pakt m voorzichtig, dus zo laag mogelijk op en je buigt die dingen al naar binnen toe. Niet erg bij een vitrinemoel, wel bij R4.
Dus knip nog niks af. Volgens de NEM mag je rijtuig max 40 mm breed zijn, de praktijk is 38 mm ( bv Roco). Dus; schuifmaat erbij en kijken hoe breed de onderste treeplanken nu staan. Als je die (voorzichtig) naar buiten hebt moeten buigen heb je de eerste kostbare millimeters draairuimte al gewonnen.
«
Laatst bewerkt op: 07 October 2018, 22:07:55 door Gert Arkema
»
Gelogd
groet Gert
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.
AB 7216
Offline
Berichten: 1628
Re: Philotrain ex-HSM D 'bochtvaardig' krijgen
«
Reactie #2 Gepost op:
08 October 2018, 07:58:08 »
Mk modelbouwstudio´s heeft nieuwe engelse draaistellen in zijn programma, die smaller zijn als de fleischmann en de originele philo´s.
Ik heb nog een eerdere versie van deze draaistellen toegepast op mijn HSM D, maar zelfs daarbij ook enkele treeplank steunen moeten verwijderen.
Dit werkt goed, en zelfs op R3.
Groeten Arjen
Gelogd
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)
MSF
Offline
Berichten: 48
Nederlands jaren 30
Re: Philotrain ex-HSM D 'bochtvaardig' krijgen
«
Reactie #3 Gepost op:
09 October 2018, 12:53:24 »
Heren Bedankt!
Ik heb de treeplanken voorzichtig naar buiten gebogen en dit maakte al een enorm verschil. Rustig kleine stukjes buigen, steeds van de kopse kant naar het midden toe en na verloop van tijd ging dit steeds makkelijker. Het draaistel aan de kant van het buikje valt nu zelfs binnen de halve manen in de treeplank! Die kant loopt dus perfect. De andere kant past nu net door R4 maar de steunen blijven wat in de weg zitten omdat de uitsparingen daar korter op elkaar staan. Ik ga eens kijken hoe dat met de draaistellen van MK eronder loopt. Als die nog smaller zijn dan de Fleischmann draaistellen is het probleem wellicht helemaal verholpen zonder steunen te verwijderen.
Nu nog nem-schachten eronder en hij is ready to go!
Groetjes,
Michiel
«
Laatst bewerkt op: 09 October 2018, 12:55:58 door MSF
»
Gelogd
Gert Arkema
Offline
Berichten: 4218
Rhenopa / Bruggen-IG:
Re: Philotrain ex-HSM D 'bochtvaardig' krijgen
«
Reactie #4 Gepost op:
09 October 2018, 13:22:23 »
Zaterdag beurs in de Expo hal in Houten. Daar zijn zat KK mechanieken te vinden, zoek daar naar een korte. Belangrijkste hindernis is de afstand tussen draaipunt en bufferbalk. Met de kortste RIBU's moet het kunnen; met een beetje goed uitkienen kun je het mechaniek rechtstreeks onder de bodem lijmen. De NEM schacht mag gerust een halve mm voor de bufferbalk uitsteken, als deze gelijkligt is het koppelen vaak lastig. Een beetje ruimte in de koppelingen (net geen buffer-aan-buffer) is wel nodig bij krappe bogen.
Gelogd
groet Gert
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Philotrain ex-HSM D 'bochtvaardig' krijgen