Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Loc rijdt steeds dezelfde route bij automatisch rijden met Rocrail door Medtskie
Vandaag om 21:57:35
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2 door Rob Bennis
Vandaag om 21:52:59
NS 8100 in 0 door moonlicht
Vandaag om 21:45:27
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 21:45:18
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door cor_b
Vandaag om 21:43:56
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:39:18
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:32:25
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 21:26:01
Rijnstraat door R1954
Vandaag om 21:17:15
PBM/PWM met joystick door Eric v C
Vandaag om 20:59:39
Digitaal-delta door Dick Bernard
Vandaag om 20:57:28
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Rick
Vandaag om 20:43:43
modulebaan in spoor 1 door hervé
Vandaag om 20:17:37
Rondom Charlois door Wim1969
Vandaag om 20:16:47
W.V. Kalender 2026 door basjuh1981
Vandaag om 20:03:18
Piko 2025 door Eelco Storm
Vandaag om 19:58:52
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Huup
Vandaag om 19:44:33
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door prutser
Vandaag om 19:20:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:56:57
vrijgavecode z21 centrale door VAM65
Vandaag om 18:56:05
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door RobbertJan
Vandaag om 18:16:15
Line-up foto's van modellen door Martijn193
Vandaag om 18:15:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 17:36:07
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Menno
Vandaag om 17:31:15
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:56:34
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 16:29:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:29:12
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 16:06:29
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:53:51
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 15:33:08
  

Auteur Topic: Philotrain ex-HSM D 'bochtvaardig' krijgen  (gelezen 1999 keer)

MSF

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
  • Nederlands jaren 30
Philotrain ex-HSM D 'bochtvaardig' krijgen
« Gepost op: 07 October 2018, 20:40:55 »
Beste forumleden,

Enige tijd geleden heb ik een fraai Philotrain rijtuig kunnen kopen. Nu is stilstaan zonde en wil ik het rijtuig op de modelbaan gaan gebruiken maar loop ik tegen het (bekende) probleem aan van de draaisteluitslag. Ik had verwacht dat dit wel op te lossen was met Fleischmann draaistellen en die vervolgens bij te vijlen - en te verengelsen - maar dit is niet genoeg. Nog steeds komen de draaistellen overal tegenaan waardoor het rijtuig niet door R4 past; mijn minimale boogstraal.

Omdat foto's meer zeggen dan woorden:






Zoals hier te zien is de uitsparing in de treeplank te kort. Daarnaast zit ook de bevestiging van de treeplank in de weg.




Aan deze kant zitten de vier bevestigingen behoorlijk in de weg.


Nu is mijn vraag: hoe lossen de ervaren philotrainrijders dit op?

Kan ik de bevestigingen van de treeplank daar waar hij in de weg zit ertussenuit zagen? En is de treeplank makkelijk bij te frezen? 

Ik heb helemaal geen ervaring met zelfbouw en ben enigszins bang dit rijtuig te verprutsen dus alle advies is welkom.

Groetjes,
Michiel

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4242
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Philotrain ex-HSM D 'bochtvaardig' krijgen
« Reactie #1 Gepost op: 07 October 2018, 22:05:00 »
Hoei, lastig. Wat de eerste stap is, is controleren in hoeverre de onderste treeplanken naar binnen gedrukt zijn. Dat gebeurt nogal eens bij modellen met treeplanken; je pakt m voorzichtig, dus zo laag mogelijk op en je buigt die dingen al naar binnen toe. Niet erg bij een vitrinemoel, wel bij R4.
Dus knip nog niks af. Volgens de NEM mag je rijtuig max 40 mm breed zijn, de praktijk is 38 mm ( bv Roco). Dus; schuifmaat erbij en kijken hoe breed de onderste treeplanken nu staan. Als je die (voorzichtig) naar buiten hebt moeten buigen heb je de eerste kostbare millimeters draairuimte al gewonnen.

« Laatst bewerkt op: 07 October 2018, 22:07:55 door Gert Arkema »
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
    • Dwangrail.nl
Re: Philotrain ex-HSM D 'bochtvaardig' krijgen
« Reactie #2 Gepost op: 08 October 2018, 07:58:08 »
Mk modelbouwstudio´s heeft nieuwe engelse draaistellen in zijn programma, die smaller zijn als de fleischmann en de originele philo´s.
Ik heb nog een eerdere versie van deze draaistellen toegepast op mijn HSM  D, maar zelfs daarbij ook enkele treeplank steunen moeten verwijderen.
Dit werkt goed, en zelfs op R3.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

MSF

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
  • Nederlands jaren 30
Re: Philotrain ex-HSM D 'bochtvaardig' krijgen
« Reactie #3 Gepost op: 09 October 2018, 12:53:24 »
Heren Bedankt!

Ik heb de treeplanken voorzichtig naar buiten gebogen en dit maakte al een enorm verschil. Rustig kleine stukjes buigen, steeds van de kopse kant naar het midden toe en na verloop van tijd ging dit steeds makkelijker. Het draaistel aan de kant van het buikje valt nu zelfs binnen de halve manen in de treeplank! Die kant loopt dus perfect. De andere kant past nu net door R4 maar de steunen blijven wat in de weg zitten omdat de uitsparingen daar korter op elkaar staan. Ik ga eens kijken hoe dat met de draaistellen van MK eronder loopt. Als die nog smaller zijn dan de Fleischmann draaistellen is het probleem wellicht helemaal verholpen zonder steunen te verwijderen.

Nu nog nem-schachten eronder en hij is ready to go!

Groetjes,
Michiel
« Laatst bewerkt op: 09 October 2018, 12:55:58 door MSF »

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4242
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Philotrain ex-HSM D 'bochtvaardig' krijgen
« Reactie #4 Gepost op: 09 October 2018, 13:22:23 »
 (y)

Zaterdag beurs in de Expo hal in Houten. Daar zijn zat KK mechanieken te vinden, zoek daar naar een korte. Belangrijkste hindernis is de afstand tussen draaipunt en bufferbalk. Met de kortste RIBU's moet het kunnen; met een beetje goed uitkienen kun je het mechaniek rechtstreeks onder de bodem lijmen. De NEM schacht mag gerust een halve mm voor de bufferbalk uitsteken, als deze gelijkligt is het koppelen vaak lastig. Een beetje ruimte in de koppelingen (net geen buffer-aan-buffer) is wel nodig bij krappe bogen.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.