Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Raadplaatje
door
Rick
Vandaag
om 19:56:33
Loc omnummeren tijdperk I
door
Prutsert
Vandaag
om 19:42:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Prutsert
Vandaag
om 19:08:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Flevodienst 1976
Vandaag
om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
Thom
Vandaag
om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0.
door
Frits C
Vandaag
om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0
door
Stefan88
Vandaag
om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
Menno
Vandaag
om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland
door
Hendrik Jan
Vandaag
om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos)
door
ES44C4
Vandaag
om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Eric B
Vandaag
om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen
door
tijgernootje
Vandaag
om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied'
door
Montanbahn
Vandaag
om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
door
Rick
Vandaag
om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan
door
meino
Vandaag
om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan
door
tijgernootje
Vandaag
om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland.
door
ES44C4
Vandaag
om 14:30:11
Bauarbeiten im gange
door
MOVisser
Vandaag
om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
AP3737
Vandaag
om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV)
door
tijgernootje
Vandaag
om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 12:26:46
Dat overkomt mij niet.
door
Benelux795
Vandaag
om 11:45:04
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
Jelmer
Vandaag
om 11:07:40
Br 38 Piko Superen.
door
Jelmer
Vandaag
om 11:05:27
NS 1700 transfers
door
Gerco van Beelen
Vandaag
om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is
door
spock
21 July 2025, 23:18:52
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Algemeen
|
Ditjes en datjes
|
Het perfecte model
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omlaag
Auteur
Topic: Het perfecte model (gelezen 7354 keer)
Wesley
Offline
Berichten: 876
NS tussen WO2 en deklassering
Het perfecte model
«
Gepost op:
14 January 2008, 00:15:37 »
Omdat het geen zin heeft om te mekkeren over hamo/roco/metaal/kunstof kappen is het een beter idee om je favoriete wensen die een model moet hebben volgens jou, in eendraadje te zetten. Ik vind goede stroom afname heel belangrijk. Daarbij komen natuurlijk de goede rij/motor eigenschappen. Of een loc geen sluitseinen heeft stoort mij niet, ik hang er toch wagens achter. een treinstel moet dit wel hebben.
Wat hebben jullie toe te voegen.
Gelogd
If I had stayed for other people to make my tools and things for me, I had never made anything.
Chris
Offline
Berichten: 18619
Re: Het perfecte model
«
Reactie #1 Gepost op:
14 January 2008, 00:17:01 »
Simpel...
Het bestaat niet, en zal nooit bestaan.
Je krijgt nooit iedereen voor de volle 100% tevreden.
Gelogd
Esperopt
Offline
Berichten: 2227
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Het perfecte model
«
Reactie #2 Gepost op:
14 January 2008, 00:25:55 »
Daarbij, aan een perfect model hang natuurlijk een idem prijskaartje. Op dit moment ben ik tevreden met de kwaliteit/prijs verhouding van bv een roco 2400. Stel je voor dat roco al onze op en aanmerkingen in het model zou verwerken wat zou ie dan kosten? En hoeveel mensen zouden zo'n loc dan nog (kunnen) kopen? Nee, prima zou, hoop dat ze op deze weg verder gaan.
Gelogd
Post49
Offline
Berichten: 1116
NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: Het perfecte model
«
Reactie #3 Gepost op:
14 January 2008, 00:35:53 »
Hallo,
Waarschijnlijk waren de ontwikkelingskosten van de Roco 2400 laag omdat ze al van jaren gelden. Toen was er nog geen Euro
!
Erik.
Gelogd
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!
genincr
Gast
Re: Het perfecte model
«
Reactie #4 Gepost op:
14 January 2008, 06:34:20 »
Wees niet bang van de perfectie, je bereikt ze toch nooit (Dali)
Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen (Tolstoi)
Perfectie heeft weinig woorden nodig (Koopmans)
Je streeft naar perfectie, maar tegelijkertijd moet je er voor zorgen dat je die nooit bereikt. Want als je die bereikt, is het einde aangebroken. Na de perfectie is er niets meer (de Groot)
Wijsheid bestaat uit weten wanneer je de perfectie moet vermijden (Horowitz)
Gelogd
Bob R.
***
Team Beurzen en PR
Offline
Berichten: 8239
Lid MSG Haarlemmermeer
Re: Het perfecte model
«
Reactie #5 Gepost op:
14 January 2008, 08:29:02 »
1. Goede rijeigenschappen
2. weinig motorgeluid
3. redelijk gedetaileerd
4. redelijke prijs (tot 300,-)
5. kloppend met de werkelijkheid
Dit is voor mij de top 5 van hoe ik een treinmodel graag zie.
Of een model geheel van metaal is voor mij dus totaal niet belangrijk...
Gelogd
Vr. groeten,
Bob
henk
Online
Berichten: 22504
Re: Het perfecte model
«
Reactie #6 Gepost op:
14 January 2008, 08:40:38 »
Hetzelfde rijtje als Bob.
Het model moet in de eerste plaats probleemloos en soepel rijden. Daarbij moet het ook nog een beetje hanteerbaar zijn. Dan maar wat minder los aangezette details. Vervolgens moet het waar mogelijk kloppen.
Dat perfectie niet haalbaar is, is een open deur. Ik wil best weten op basis van welke kenmerken verschillende mensen een model beoordelen.
Op basis van bovenstaand rijtje snappen mensen denk ik beter waarom ik de Trix PBA rijtuigen prettiger modellen vind dan de Artitec plan E rijtuigen.
«
Laatst bewerkt op: 14 January 2008, 08:46:33 door henk
»
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Hans Keulen
SIK 1:1
Offline
Berichten: 336
Re: Het perfecte model
«
Reactie #7 Gepost op:
14 January 2008, 09:47:11 »
Ik beperk me in dit verhaal tot wat ik van de grote fabrkanten verwacht.
1. Goede rij-eigenschappen (ook analoog) , weinig lawaai, voldoende trekkracht; we willen immers ook kunnen rijden met onze modellen
2. Betaalbaar:
loks tot € 200,-
treinstellen tot € 250,-
rijtuigen tot € 50,-
wagens tot € 35,-
Om de hobby levend te houden moeten er voldoende aantallen gemaakt en verkocht worden. En wie kan zich nu loks van €400,- en meer permitteren ?
3. Levensecht : kloppende verhoudingen en schaal zijn belangrijker dan grote hoeveelheden (losse) details. Een enkel fout detail om het model betaalbaar te houden is best acceptabel. Voor de klinknageltellers onder ons zijn er dan nog altijd kleinserie fabrikenaten die "super"setjes uit kunnen brengen.
4. Stevig en servicevriendelijk. Als je met modellen rijdt dan moet je ze vast kunnen houden zonder dat de onderdelen je om de oren vliegen. En als je er mee rijdt heeft zo'n model ook onderhoud nodig. Dat betekent dat het eenvoudig te openen en servicen moet zijn. En dat de onderdlenvoorziening van de fabrikant in orde is.
Zonder daarmee weer een hele dicussie te willen openen noem ik ook een voorbeeld van een model dat dicht tegen dit ideaalbeeld aan komt : De Piko Hondekop. Loopt goed, is (zeer) betaalbaar, is levensecht (maar mist inderdaad een paar details) en is goed te servicen.
Hans
Gelogd
Albert Bas
Offline
Berichten: 812
Re: Het perfecte model
«
Reactie #8 Gepost op:
14 January 2008, 10:09:21 »
Hallo allemaal,
Kom ik weer met mijn ideale model.
1 De XXXX 6400 benaderd die aardig, kleine maatafwijking aan de draaistellen loopt niet zo erg in het oog dus dat accepteer ik makkelijk.
Grote roosters op de zij van een lok die veel te laag zitten lopen wel erg in het oog.
2 Rij eigenschappen zijn ook heel belangrijk ik heb ooit een Turkooise 1100 gehad die veel zachter dan een 2200 reed maar wel 3 x zoveel lawaai.
3 Robustheid is ook belangrijk, dus detailering die na een middagje rijden eraf ligt mag achterwege blijven. (de kunst van het weglaten)
Ik hoop dat de fabrikanten inderdaad meelezen dus aan hen gericht, een mooie robuuste lok met eventuele trapjes zelf aan te brengen, kun je zelf kiezen.
:)Albert.
Gelogd
Matthijs van Heijningen
Offline
Berichten: 2406
Re: Het perfecte model
«
Reactie #9 Gepost op:
14 January 2008, 10:27:00 »
Wat voor mij van belangrijk is bij een model:
Goede rijeigenschappen
Redelijk Gedetailleerd / Schaal
Redelijke prijs
Goede rijeigenschappen
Net zoals Hans al schreef, voldoende trekkracht, zodat hij met bv 5 rijtuigen nog een helling op kan.
Redelijk Gedetailleerd / Schaal
Model moet wel redelijk gedetailleerd zijn. Schaal maakt voor mij niet echt veel uit maar model moet dan wel redelijk kloppen met de werkelijkheid. Zo ben ik met de Marklin ICR tevreden (niet omdat ik een 3 railer ben) maar omdat ik dan op mijn relatieve korte baan met de marklin ICR een net iets langere trein kan samenstellen dan bv met de ICR die van LSM komen.
Redelijke prijs
Zo vind ik de prijs ook belangrijk. Ik koop haast zelden een nieuwe lok. Vooral loks/treinstellen met een prijs boven de 200 euro vind ik voor mijzelf te veel. Ik kijk dan liever naar een tweedehands model of een goedkoper model van een andere fabrikant.
Zo zou ik bv veel eerder de NS ICE 3 van Piko kopen dan de uitvoering van Marklin.
mvg,
Matthijs
«
Laatst bewerkt op: 14 January 2008, 21:18:02 door Peter van der Leek. Reden: Onnodige witregels verwijderd
»
Gelogd
rail4marcel
Offline
Berichten: 5275
Re: Het perfecte model
«
Reactie #10 Gepost op:
14 January 2008, 11:35:15 »
Voor mij zijn de prijs en de rijeigenschappen ook erg belangrijk. Ik wil eigenlijk niet meerdan 160 euro betalen voor een analoge gelijkstroom loc. En dan vind ik dat roco en mehano (meestal wel erg vertraagd) en piko dat erg goed doen. Bij mij valt trix dus buiten de boot omdat het gewoon onbetaalbaar is en je geen goede prijs kwaliteit verhouding krijgt.
Gelogd
Voor grootspoorfoto's zie
site
W. Denie
Offline
Berichten: 27
Re: Het perfecte model
«
Reactie #11 Gepost op:
14 January 2008, 11:36:16 »
<1. Goede rij-eigenschappen (ook analoog) , weinig lawaai, voldoende trekkracht; we willen immers ook kunnen rijden met onze modellen
2. Betaalbaar:
loks tot € 200,-
treinstellen tot € 250,-
rijtuigen tot € 50,-
wagens tot € 35,-
Om de hobby levend te houden moeten er voldoende aantallen gemaakt en verkocht worden. En wie kan zich nu loks van €400,- en meer permitteren ?> einde citaat
velen kunnen of willen zich dat permitteren, en dat wordt een stuk makkelijker als men zich weet te beperken, en niet alles hoeft te hebben. Met zo'n "norm" kan Wim Mesü wel inpakken met zijn 600/2000 en kan Friskorn de tent wel sluiten. Voor mij zijn zaken belangrijk als
-passen in mijn Epoche
-goede rijeigenschappen (m.n. goede stroomafname)
-alle zichtbare details zo goed mogelijk voorhanden
En laat maar aan de makers/fabrikanten over hoeveel ze er willen afzetten. Paul Bellon heeft nooit over meer dan 50 of zoiets gedacht toen hij een 8800 uitbracht. En laat ik daar nou blij mee zijn, net als met de Philotrain Dg die ik voor 95 € bij het Lokpavillion in Dresden heb opgeduikeld. Mag je alle 1600 of 6400 voor mij houden. Maar de mooie 2200 van Roco koop ik weer wel, en zelfs twee,
het beste met jouw treintjes, Wim Denie
Gelogd
Albert Bas
Offline
Berichten: 812
Re: Het perfecte model
«
Reactie #12 Gepost op:
14 January 2008, 12:00:09 »
Marcel,
Nu noem je toch weer een merknaam die wat jouw betreft buiten de boot valt, dus mag ik tegengas geven.
Ga maar eens naar een winkel en bekijk een ER20 van Trix, daar ontbreken alleen luchtslangen en trapjes, voor de rest een prima digitaal metalen model, mooi spuitwerk en opschriften ook heel gedetailleerd ( ik heb in ieder geval een loep nodig om ze te lezen), prima rijeigenschappen, prima trekkracht en voor c.a. 100 eu toch ook heel betaalbaar.
Mijn vraag aan jullie; ga hem eerst eens bekijken en laat hem rijden voor je hem afvalt.
groet, Albert.
Gelogd
rail4marcel
Offline
Berichten: 5275
Re: Het perfecte model
«
Reactie #13 Gepost op:
14 January 2008, 12:07:24 »
Ja ok er zijn goedkope trix modellen met een prima prijs kwaliteit verhouding. Maar als je kijkt naar de 1200 voor 319 euro en de 6400 dan denk ik dat dat ook veel goedkoper moet kunnen.
Gelogd
Voor grootspoorfoto's zie
site
henk
Online
Berichten: 22504
Re: Het perfecte model
«
Reactie #14 Gepost op:
14 January 2008, 12:12:59 »
Dit soort draadjes werken altijd het beste als iedereen opnoemt wat voor hem de belangrijkste criteria voor de beoordeling van een model zijn en er niet te veel op elkaar wordt gereageerd.
De een vult het prijscriterium heel anders in dan de ander. Dat kun je eigenlijk alleen maar constateren.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Algemeen
|
Ditjes en datjes
|
Het perfecte model