Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kibri station CALW ingekort als NS station door prutser
Vandaag om 01:06:27
Spoor op industrieterrein Lage Weide door hmmglaser
14 September 2025, 23:32:48
Acme nieuwe ICNG door hmmglaser
14 September 2025, 23:18:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 September 2025, 23:12:30
Aachenau West door Wim Vink
14 September 2025, 22:53:10
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
14 September 2025, 22:40:46
Lekker vervuilen volgens de Simplex-methode door Robkop
14 September 2025, 22:32:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
14 September 2025, 22:27:46
loconet adres door Dirk
14 September 2025, 22:21:07
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Lex-trein
14 September 2025, 22:20:53
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
14 September 2025, 22:11:07
D236 Nord-West-Expres door Falkenberg
14 September 2025, 22:00:16
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
14 September 2025, 21:59:40
Jouef Thalys tussenrijtuigen door nico99
14 September 2025, 21:59:29
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
14 September 2025, 21:43:51
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door moonlicht
14 September 2025, 21:32:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door VictorPM
14 September 2025, 21:14:43
Halling aandrijvingen door Scratchbuilt
14 September 2025, 20:01:29
Raadplaatje door grossraumwagen
14 September 2025, 19:51:59
Veevervoer ss/ ns door klusser
14 September 2025, 19:16:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Simplex
14 September 2025, 19:03:54
Piko 2025 door Spoor010
14 September 2025, 19:02:01
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
14 September 2025, 18:38:33
Watertoren Bergen op Zoom door Kees-Jan
14 September 2025, 18:21:43
Da's Daz 2 door Huup
14 September 2025, 18:05:19
Frans loodsje et cetera door DJV
14 September 2025, 17:07:34
Au bord de la Cèze door Paulus
14 September 2025, 16:55:12
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
14 September 2025, 15:56:02
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
14 September 2025, 15:49:46
Hoe bouw ik decoder en sound in in Union Sylter Inselbanh HO DC als ouwe (77jr) door Michaël dB
14 September 2025, 15:48:07
  

Auteur Topic: LS Models World MW1802, Parijs - Amsterdam, enkele vragen  (gelezen 8472 keer)

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1722
Re: LS Models World MW1802, Parijs - Amsterdam, enkele vragen
« Reactie #15 Gepost op: 16 May 2020, 15:14:56 »
Kan je toch de complete set kopen en de rest in de doos laten

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1919
    • Flickr pagina
Re: LS Models World MW1802, Parijs - Amsterdam, enkele vragen
« Reactie #16 Gepost op: 16 May 2020, 16:44:19 »
In de zomer/vakantie periode reden wat extra D-treinen welke in het begin en einde van het seizoen erg kort waren inderdaad.

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4306
    • Gouda in H0
Precies, de MW1802. Een setje was genoeg  ;D

In het boek over Roosendaal is op blz 202 de D283 te zien. Iemand een idee wat er naar de twee blau/alu ligrijtugen gaat kommen?

Groet

Bernd

Dit zou niet effectief zijn omdat precies vanaf de tweede rijtuig en hk4 op het andere spoor rijdt en je niets kunt herkennen...

Ik heb inmiddels nog wat rijtuigen opgezocht twee vtu en een vse ter uitbreiding. En nog een bd, iemand een idee of dit het juiste rijtuig is voor in de trein? En vooral kan dit icm de kleur?



In een boek heb ik gelezen dat er ook een nacht versie van de trein reed,hier zitten meest twee ligrijtuigen in. Maar hier ook de vraag naar de kleur?

Wat is er eigenlijk de verschill tussen groen/alu en blauw/alu?

Groet

Bernd
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Rik

  • Mehh..
  • Offline Offline
  • Berichten: 400
Re: LS Models World MW1802, Parijs - Amsterdam, enkele vragen
« Reactie #18 Gepost op: 31 May 2020, 11:33:46 »
De groene/grijze rijtuigen zijn zitrijtuigen, de blauw/grijze rijtuigen zijn couchette rijtuigen. Het groen/zilveren rijtuig is in de kleurstelling die het kreeg vanaf eind jaren 60 ongeveer, met het gele logo. De blauwe rijtuigen hebben echter het spaghetti logo van de jaren 90. Ik wil niet zeggen dat het niet kan, want kleurstellingen liepen nogal door elkaar. Maar volgens mij waren alle groen/zilveren rijtuigen in de jaren 90 wel overgespoten naar groen/grijs zoals je BD.

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 921
    • Secondtrains.com
Re: LS Models World MW1802, Parijs - Amsterdam, enkele vragen
« Reactie #19 Gepost op: 31 May 2020, 11:35:52 »
Bernd,

De groen/grijze zijn "normale" zitrijtuigen, de blauw/grijze couchetterijtuigen. Die laatste zijn later ook vervangen door Corails, die eveneens een blauw/lichtgrijs kleurenschema hadden.

In onderstaande trein zitten enkele groen/grijze rijtuigen. Er waren inderdaad BD-uitvoeringen - net als van de latere Corails.

1632 with train from Paris at Sassenheim, June 28, 1982 by Cornelius Koelewijn, on Flickr

CKLX

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3299
Re: LS Models World MW1802, Parijs - Amsterdam, enkele vragen
« Reactie #20 Gepost op: 31 May 2020, 11:38:24 »
Heb dat boek ook in de boekenkast staan en even gekeken op blz. 202. De eerste twee rijtuigen lijken mij groen/alu zitrijtuigen gezien het normale "lage" dak. De ligrijtuigen van dit type waren blauw/alu met een verhoogd dak.

Ook op letten of de letters NS in het RIC raster staan (2e rijtuig hierboven?) anders zijn ze niet toegelaten tot NL en mag je ze never nooit in een trein naar Amsterdam inzetten (kniesoor modus on).
Groeten,
Richard

Rik

  • Mehh..
  • Offline Offline
  • Berichten: 400
Re: LS Models World MW1802, Parijs - Amsterdam, enkele vragen
« Reactie #21 Gepost op: 31 May 2020, 12:11:50 »
De UIC-Y couchette rijtuigen waren er zowel met hoog als met laag dak, dus de dakhoogte zegt niks over de uitvoering van het rijtuig. Verder waren er B5D rijtuigen en B7D rijtuigen, die laatste waren naar ik meen gedeklasseerde A7D rijtuigen zoals gebruikt in de Capitole. Welke er eventueel in Nederland geweest zijn durf ik niet te zeggen, dat zou je even moeten onderzoeken.

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1043
Re: LS Models World MW1802, Parijs - Amsterdam, enkele vragen
« Reactie #22 Gepost op: 31 May 2020, 21:56:57 »
Voor SNCF kleurenschema's zie: https://fr.wikipedia.org/wiki/Livr%C3%A9es_SNCF

Livrée C 160:
- vanaf 1970 voor getrokken materieel geschikt voor 160 km/h: groen met aluminium band over de ramen.
- vanaf 1978 voor al het getrokken materieel Grandes Lignes ouder dan Corail: groen met betongrijze band over de ramen.

Livrée Nuit 1978:
- vanaf 1978 voor alle ligrijtuigen ouder dan Corail: marine blauw met betongrijze band over de ramen.

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1093
  • The perfect is the enemy of the good
Re: LS Models World MW1802, Parijs - Amsterdam, enkele vragen
« Reactie #23 Gepost op: 01 June 2020, 23:31:27 »
Ja, maar ik had begrepen dat de UIC-Y couchetterijtuigen pas na '80 TEN Blauw werden. En dat is blauw met een lichtere kleur boven, niet dezelfde als het grijs beton van de zitrijtuigen. Het wordt echter ingewikkelder, want veel couchetterijtuigen werden na hun C160 kleuren vanaf '78 eerst groen / betongrijs, eventueel met lichtgroene tweedeklasse streep, corail klasse aanduidingen en witte of gele logo encadré, en deuren al dan niet geheel grijs beton. Er reden toen nog flink wat geheel groene couchetterijtuigen rond, vooral de laagdakkers die maximaal 150 mochten en dus nooit C160 kleuren kregen.
Nog een ja maar: die UIC-Y B7D (met gewone draaistellen, niet die Capitole, dus je moet de REE B7D hebben) is minstens één keer in NL geweest getuige een foto in Haarlem in een verder standaard 5-rijtuig treintje achter een 1200 ergens in 1982 (?)  maar als het gewone corail of C1 B6D vervangen wordt is meestal een UIC-Y B5D. Maar elk rijtuig kon vervangen worden door een UIC-Y, je ziet zelfs een UIC-Y A9 langskomen begin jaren '80. De versterkingen van 1, 2 of 3 rijtuigen, achter het bagagerijtuig dus aan de Amsterdamse kant, bestaan vaak uit UIC-Y B10'en. Maar zo'n 12-rijtuigentrein is aan voor- én achterzijde versterkt.