BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: verst107 op 03 oktober 2018, 21:01:00
-
Volgens de website van LS Models wordt binnen enkele weken treinset MW1802 verwacht. Het betreft een set van 8 rijtuigen die een realistische samenstelling moet voorstellen van een internationale trein tussen Parijs - Brussel en Amsterdam uit 1983/1984.
Het betreft de volgende rijtuigen
SNCF Vtu B10tu oranje
SNCF Vtu B10tu oranje
SNCF Vtu B10tu corailgrijs
SNCF Vse A9 corailgrijs
NMBS I2 A3R oranje
SNCF Vtu A10rtu corailgrijs
SNCF Vtu B10tu corailgrijs
SNCF Vtu B10tu oranje
De vragen die ik heb zijn
1. welk treinnummer(paar) hoort bij deze set?
2. reed deze volledige set de hele route, of werden rijtuigen in Brussel af-/aangehaakt, zo ja welke?
3. horen/kunnen er nog rijtuigen bij in de samenstelling op het Nederlandse deel van het traject?
4. zijn er foto's bekend op internet, anders dan de foto die LS Models zelf op de site heeft.
5. welk type locs werden op het NL-deel van het traject ingezet voor deze trein? Ook Belgische locs?
Ik denk eraan om deze set aan te schaffen,omdat ik in die periode vaak dit soort treinen op de oude lijn zag rijden, maar vóor de periode dat ik al echt in treinen was geïnteresseerd.
Elke informatie over deze trein is welkom.
-
Op deze pagina staat in ieder geval iets meer over de sets maar ik zal zo even kijken of ik links heb naar het voorbeeld. De exacte samenstelling zoals op die ene foto ben ik volgens mij nog niet tegen gekomen. Blijkbaar reed hij in nogal wat verschillende samenstellingen :)
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=77295.135.html
-
Nou, komt'ie dan:
(mede dankzij Erich, Quinzeedied, Rick en vele andere fotografen :) )
Disclaimer: Er zal best een verkeerde tussen kunnen staan, of een verkeerd jaartal. Ik heb er zelf niet zoveel verstand van, ik verzamel alleen maar de linkjes ;) Maar ik vind het delen belangrijker dan dat het exact klopt met het jaartal/treinnummer 8) Er waren ook treinen Parijs - Amsterdam met voornamelijk belgische rijtuigen, die heb ik voor deze vraag even buiten beschouwing gelaten :)
https://www.flickr.com/photos/bartgrunewold/12411207493/in/album-72157636983117953/
https://www.flickr.com/photos/cklx/4352144104/
https://www.flickr.com/photos/cklx/4332836771/
https://www.flickr.com/photos/cklx/4351397489/in/pool-2765988@N25/
https://www.flickr.com/photos/mars1940/5991578964/in/photostream/
https://www.flickr.com/photos/154547444@N06/38997191100/in/pool-3922881@N25/
https://www.flickr.com/photos/cklx/3515626341/
https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/22423689254/
https://www.flickr.com/photos/24041160@N02/8404379801/
https://www.flickr.com/photos/mars1940/5991580962/
https://www.flickr.com/photos/mars1940/5194926772/in/album-72157640929531564/ <- deze is ook heel leuk (de restauratie) ;)
https://www.flickr.com/photos/102474837@N03/17050447976/ <- weetje: een deel ging door naar Ventimiglia
https://www.flickr.com/photos/52581810@N02/6791553895/
https://www.flickr.com/photos/cprail/5933683260/
https://www.flickr.com/photos/cklx/5478812111/in/pool-de__belgische_spoorwegen__van_de_vorige_eeuw/
https://www.flickr.com/photos/65337681@N06/8447344582/in/pool-2765988@N25/
https://www.flickr.com/photos/mars1940/5194926228/in/album-72157625447573246/
https://www.flickr.com/photos/bartgrunewold/8709405203/in/album-72157633291935507/
https://www.flickr.com/photos/bartgrunewold/12563545863/in/album-72157640300214564/
https://www.flickr.com/photos/bartgrunewold/12564127123/in/album-72157640300214564/
https://www.flickr.com/photos/spoorstad/8167323368/in/pool-2765988@N25/
https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/42253289780/in/album-72157698637552671/
https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/42253293560/in/album-72157698637552671/
https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/43414051704/in/album-72157700382163045/
https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/3003221937/in/album-72157632338236756/ (commentaar eronder klopt niet, is allemaal SNCF)
https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/29195129727/in/album-72157700382163045/
https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/43716026505/
https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/43906445254/
https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/44237068032/
https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/43543425194/in/album-72157698995885061/
https://www.flickr.com/photos/114858344@N07/13806435254/ <- met i4R restauratie
Later werden de treinen meer eenkleuriger:
https://www.flickr.com/photos/102474837@N03/33377073275/ <- later werden het dus de D1281 t/m D1286
https://www.flickr.com/photos/cklx/4362738059/
https://www.flickr.com/photos/cprail/5957746819/in/album-72157667478271043/
https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/30802904158/in/photostream/
https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/29323320507/in/album-72157698995885061/
En zo zag hij er heel vroeger uit:
https://www.flickr.com/photos/67492399@N00/4000328753/in/album-72157623642667043/
https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/7965832328/in/album-72157632338169206/
Bonus: https://www.flickr.com/photos/47909016@N03/10625502736/in/pool-de__belgische_spoorwegen__van_de_vorige_eeuw/
Zoeken op "D 281 trein" (en dan tot en met nummer D 286) levert nog wel de nodige fraaie samenstellingen op, ook genoeg foto's uit de jaren tachtig met de oude Belgische restauratie.
Dit zou hem kunnen zijn zoals LS Models hem heeft bedoeld? Mis je alleen nog de groen-grijze rijtuigen...
(http://www.mariusbroos.nl/Afbeeldingen/KD%20097-01.jpg)
(van http://www.mariusbroos.nl/Foto%27s/NMBS-reeks%2023,25,26,28,29.html (http://www.mariusbroos.nl/Foto%27s/NMBS-reeks%2023,25,26,28,29.html))
Ook varianten met vooral Duitse rijtuigen, of vanaf 1985 met een NS Bistro, komen vaak langs in de foto's
En voor wie wat meer ruimte tot zijn beschikking heeft:
https://www.flickr.com/photos/cklx/4351397489/ (https://www.flickr.com/photos/cklx/4351397489/)
In de vorige post heb ik wat bijschriften neergezet, nu maar wat meer dia's als jullie dat willen:
....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dia_A_32b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dia_A_32b.jpg)
Loc 1211 voor D-trein 284 naar Parijs. Amsterdam, 3 juli 1987.
....
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=42977.0
Met vr. groet, Martijn.
-
Geweldig! Wat een mooie treinen waren dat toch. Reuze bedankt.
-
Mooie verzameling, bedankt, een paar had ik nog niet!
Het 7de rijtuig op deze foto lijkt wel een DEV... als dat zo is, is het echt wel een zeldzame plaat.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-1106-Dordrecht-1978-Erichvandee.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-1106-Dordrecht-1978-Erichvandee.jpg)
-
Maar als antwoord op de vraag: LS Models / Models World heeft met deze en de vorige set 1701 een hele bijzondere samenstelling gevonden, namelijk eentje zonder bagagerijtuig. Die moet er in 99,999% van de gevallen toch echt wel bij. Ze gaan ooit, wellicht, nog de VU B6D maken maar don't hold your breath. Als je een Roco B6D in C1 of corail kleuren hebt, ben je voorlopig uit de brand. Anders kan je er prima een UIC B5D aanhangen (R37 of REE) of een bagagerijtuig MC76 (Roco).
In deze treinen rijdt meestal ook een VU A4B5 mee, 1:87 ook Roco, ietsje makkelijker te vinden.
-
Volgens de website van LS Models wordt binnen enkele weken treinset MW1802 verwacht. ...
Overigens ligt hij al in de winkel:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20181004_134310_resized.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20181004_134310_resized.jpg)
Vanmiddag gezien :)
-
Wat een mooie foto's (y)
-
Beste dozen!! :o ;D (y)
Jammer dat deze set jaren '80 is. Ik wil ook wel zoiets, maar dan meer jaren '90.
-
Beste dozen!! :o ;D (y)
Jammer dat deze set jaren '80 is. Ik wil ook wel zoiets, maar dan meer jaren '90.
De Ostende-Keulen set MW1602 is wel typisch jaren '90, en reed ook op Parijs-Amsterdam. Paar i6 "eurofima" A9 en B11 erbij en je hebt de D282.
-
...of een bagagerijtuig MC76 (Roco).
Is het niet een zwitserse rijtuig dan?
Ik heb het setje ook aangeschaft. Helemaal leuk (y)
Groet
Bernd
-
De fourgons die in de treinen Parijs-Amsterdam zaten waren (volgens mij tenminste) afkomstig van de SNCF. Deze fourgons hebben ook bij de SBB gereden maar of dat overgenomen Franse rijtuigen waren weet ik niet.
>> Ik heb het setje ook aangeschaft...
De MW1802? Mooi setje hoor (y) Hoewel, setje? ;)
Edit: deze al gezien? ;) https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=91889.msg3222118488#msg3222118488
-
Precies, de MW1802. Een setje was genoeg ;D
In het boek over Roosendaal is op blz 202 de D283 te zien. Iemand een idee wat er naar de twee blau/alu ligrijtugen gaat kommen?
Groet
Bernd
-
Geen idee, ik heb dat boek niet. Wellicht kun je me een foto sturen per privé-bericht?
-
Voor degene met een kleine opp?., die kunnen gerust gaan voor de kortste trein samenstelling met een NMBS T25.5 + 3 SNCF Corail rijtuigen in de grijs-witte kleurstelling (Ik geloof met het SNCF Encadré logo)
Heeft maar een heel beperkte periode gereden...
Gr,
Jan(tje),
-
Kan je toch de complete set kopen en de rest in de doos laten
-
In de zomer/vakantie periode reden wat extra D-treinen welke in het begin en einde van het seizoen erg kort waren inderdaad.
-
Precies, de MW1802. Een setje was genoeg ;D
In het boek over Roosendaal is op blz 202 de D283 te zien. Iemand een idee wat er naar de twee blau/alu ligrijtugen gaat kommen?
Groet
Bernd
Dit zou niet effectief zijn omdat precies vanaf de tweede rijtuig en hk4 op het andere spoor rijdt en je niets kunt herkennen...
Ik heb inmiddels nog wat rijtuigen opgezocht twee vtu en een vse ter uitbreiding. En nog een bd, iemand een idee of dit het juiste rijtuig is voor in de trein? En vooral kan dit icm de kleur?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2020-05-31-10.52.31.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2020-05-31-10.52.31.jpg)
In een boek heb ik gelezen dat er ook een nacht versie van de trein reed,hier zitten meest twee ligrijtuigen in. Maar hier ook de vraag naar de kleur?
Wat is er eigenlijk de verschill tussen groen/alu en blauw/alu?
Groet
Bernd
-
De groene/grijze rijtuigen zijn zitrijtuigen, de blauw/grijze rijtuigen zijn couchette rijtuigen. Het groen/zilveren rijtuig is in de kleurstelling die het kreeg vanaf eind jaren 60 ongeveer, met het gele logo. De blauwe rijtuigen hebben echter het spaghetti logo van de jaren 90. Ik wil niet zeggen dat het niet kan, want kleurstellingen liepen nogal door elkaar. Maar volgens mij waren alle groen/zilveren rijtuigen in de jaren 90 wel overgespoten naar groen/grijs zoals je BD.
-
Bernd,
De groen/grijze zijn "normale" zitrijtuigen, de blauw/grijze couchetterijtuigen. Die laatste zijn later ook vervangen door Corails, die eveneens een blauw/lichtgrijs kleurenschema hadden.
In onderstaande trein zitten enkele groen/grijze rijtuigen. Er waren inderdaad BD-uitvoeringen - net als van de latere Corails.
(https://live.staticflickr.com/2748/4351397489_0f532b4978_c.jpg) (https://flic.kr/p/7Cw3SD)1632 with train from Paris at Sassenheim, June 28, 1982 (https://flic.kr/p/7Cw3SD) by Cornelius Koelewijn (https://www.flickr.com/photos/cklx/), on Flickr
CKLX
-
Heb dat boek ook in de boekenkast staan en even gekeken op blz. 202. De eerste twee rijtuigen lijken mij groen/alu zitrijtuigen gezien het normale "lage" dak. De ligrijtuigen van dit type waren blauw/alu met een verhoogd dak.
Ook op letten of de letters NS in het RIC raster staan (2e rijtuig hierboven?) anders zijn ze niet toegelaten tot NL en mag je ze never nooit in een trein naar Amsterdam inzetten (kniesoor modus on).
-
De UIC-Y couchette rijtuigen waren er zowel met hoog als met laag dak, dus de dakhoogte zegt niks over de uitvoering van het rijtuig. Verder waren er B5D rijtuigen en B7D rijtuigen, die laatste waren naar ik meen gedeklasseerde A7D rijtuigen zoals gebruikt in de Capitole. Welke er eventueel in Nederland geweest zijn durf ik niet te zeggen, dat zou je even moeten onderzoeken.
-
Voor SNCF kleurenschema's zie: https://fr.wikipedia.org/wiki/Livr%C3%A9es_SNCF
Livrée C 160:
- vanaf 1970 voor getrokken materieel geschikt voor 160 km/h: groen met aluminium band over de ramen.
- vanaf 1978 voor al het getrokken materieel Grandes Lignes ouder dan Corail: groen met betongrijze band over de ramen.
Livrée Nuit 1978:
- vanaf 1978 voor alle ligrijtuigen ouder dan Corail: marine blauw met betongrijze band over de ramen.
-
Ja, maar ik had begrepen dat de UIC-Y couchetterijtuigen pas na '80 TEN Blauw werden. En dat is blauw met een lichtere kleur boven, niet dezelfde als het grijs beton van de zitrijtuigen. Het wordt echter ingewikkelder, want veel couchetterijtuigen werden na hun C160 kleuren vanaf '78 eerst groen / betongrijs, eventueel met lichtgroene tweedeklasse streep, corail klasse aanduidingen en witte of gele logo encadré, en deuren al dan niet geheel grijs beton. Er reden toen nog flink wat geheel groene couchetterijtuigen rond, vooral de laagdakkers die maximaal 150 mochten en dus nooit C160 kleuren kregen.
Nog een ja maar: die UIC-Y B7D (met gewone draaistellen, niet die Capitole, dus je moet de REE B7D hebben) is minstens één keer in NL geweest getuige een foto in Haarlem in een verder standaard 5-rijtuig treintje achter een 1200 ergens in 1982 (?) maar als het gewone corail of C1 B6D vervangen wordt is meestal een UIC-Y B5D. Maar elk rijtuig kon vervangen worden door een UIC-Y, je ziet zelfs een UIC-Y A9 langskomen begin jaren '80. De versterkingen van 1, 2 of 3 rijtuigen, achter het bagagerijtuig dus aan de Amsterdamse kant, bestaan vaak uit UIC-Y B10'en. Maar zo'n 12-rijtuigentrein is aan voor- én achterzijde versterkt.