Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:59
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
  

Auteur Topic: DCC++ centrale en arduino: ervaringen?  (gelezen 28639 keer)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: DCC++ centrale en arduino: ervaringen?
« Reactie #90 Gepost op: 19 november 2018, 11:52:45 »
neej joh, 7 meter stelt niks voor.

Met 433Mhz kan je theoretisch een kilometer halen, met die dingen die jij hebt althans

Edit:
Ik weet eigenlijk niet of dat wel legaal is om met zoveel mWatt te stralen op die frequentie, misschien interessant om ff op te zoeken.
« Laatst bewerkt op: 19 november 2018, 11:57:08 door bask185 »
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: DCC++ centrale en arduino: ervaringen?
« Reactie #91 Gepost op: 19 november 2018, 12:26:42 »
7 meter is qua afstand inderdaad niet zo veel, ook omnidirectioneel niet. En dat geld eigenlijk voor de meeste beschikbare frequenties. De verstoring omdat de frequenties vrij zijn is erger.

En als je gaat opzoeken met hoeveel mW je mag zenden, zoek dan gelijk op hoeveel procent van de tijd je mag zenden. Hier zitten vaak ook limitaties op. Voor LoRa is dat bijvoorbeeld een belangrijk aspect om het geheel te laten werken.

En over het verbinden van NRF, ze moeten wel op hetzelfde kanaal zitten. Ook zijn er via libraries als RF24 pipes te maken maar of dat puur in software zit of niet durf ik niet te zeggen. ::) Zelfde voor CRC en ack's, geen idee hoeveel daarvan werkelijk in de NRF24L01+ zit. Daarvoor ze nooit diep genoeg bekeken. Ik kan zo 123 niet meer vinden welke transceiver jij nu gebruikt maar de meeste op de 433MHz zijn redelijke domme dingen en vormen geen enkele tussenlaag. Data die je er in stopt komt er direct gemoduleerd uit. Bij de NRF24L01+ zit er nog het een en ander tussen.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

GP20

  • Offline Offline
  • Berichten: 52
Re: DCC++ centrale en arduino: ervaringen?
« Reactie #92 Gepost op: 19 november 2018, 18:03:44 »
Ik weet eigenlijk niet of dat wel legaal is om met zoveel mWatt te stralen op die frequentie, misschien interessant om ff op te zoeken.

Goeie, opgezocht en aangepast!
mvg, Leo

Ronald1974

  • Gast
Re: DCC++ centrale en arduino: ervaringen?
« Reactie #93 Gepost op: 15 september 2019, 13:54:29 »
Weinig tot geen activiteiten in dit draadje.
Ben inmiddels zelf bezig geweest met de bouw van DCC++ centrale en handregelaar.
Als werkt naar tevredenheid.
De bouw is te volgen in mijn eigen draadje.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=83612.msg3222052677#msg3222052677

Hier wat foto's






Remi

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re: DCC++ centrale en arduino: ervaringen?
« Reactie #94 Gepost op: 27 oktober 2019, 17:07:45 »
Dat ziet er mooi uit Ronald! Ik zal je eigen draad in de gaten houden.

Het is zo te zien helaas niet gelukt dit draadje weer in de lucht te houden. Dan zal ik het even proberen.

Ik had van 'vroeger' (10-15 jaar terug) nog een simpele oval + 2 wissels, met een enkele trein in HO. En het digitaal maken leek mij een goed excuus om hem er weer bij te halen en een eigen tafel te geven.
Die DCC++ base station is me toch wel een mooie uitvinding zeg. De instap in DCC is wel echt klein op deze manier, zonder dat je gelijk de hoge prijs voor een commercieel te verkrijgen apparaat neer hoeft te leggen. En het heeft als voordeel dat je er lekker aan kan sleutelen!

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: DCC++ centrale en arduino: ervaringen?
« Reactie #95 Gepost op: 27 oktober 2019, 20:35:49 »
Ik volg Ronalds draadje ook en ik heb hem een beetje nageaapt.

Dit is de handcontroller van mij (versie 2):



Versie 1 was niet erg geslaagd, en toen ik die van Ronald tegenkwam, wilde ik toch ook een mooie en werkende handregelaar...

Versie 1:
 
:'( :'( :'( Dit doe ik dus nooit meer.

Die van mij werkt met bluetooth en heeft een 3.7V lipo batterij met oplaadprintje.

De software van mijn DCC centrale is ook af. Ik kan alleen de basis functies doen. Ik kan (nog) geen locs programmeren of uitlezen of DCC randapparatuur aansturen. Ik heb dan ook geen behoefte aan deze features.

De bluetooth module van m'n dcc centrale is echter gesneuveld... iets met kortsluiting en los bungelende draadjes.... De centrale zelf is net als versie 1 handcontroller een plaatje hout met wat printjes er op geschroefd... En het was mijn laatste HC-05 BT module. Ik heb bij mijn ouders per toeval nog een perfect apparaatje liggen die nog op mijn robotautootje gemonteerd zit. Volgens mij heet het ding een "Mduino. Het is een arduino board met ingebouwde H brug en hij heeft een Hc05 bluetooth "bee" op een socket gestoken. Dat board heeft alles in huis wat ik nodig heb, behalve een max485 printje. Ik ga deze eerst in een mooi kastje stoppen, dan ga ik weer Ronald nadoen en zo'n DB9 connector met breakout ding aanschaffen en dan kan ik draadloos rijden :-D
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Remi

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re: DCC++ centrale en arduino: ervaringen?
« Reactie #96 Gepost op: 29 oktober 2019, 14:37:20 »
Zo. Dat ziet er ook echt super goed uit! Daar heeft vast ook veel werk ingezeten. En die ingebouwde accu is erg handig. Gewoon 's nachts in de lader, overdag gebruiken. Nooit lege batterijen.

Ik ben wel benieuwd naar de software hoe je dat hebt gedaan. Heb je nog wijzigingen aan de DCC++ Base Station moeten maken?

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: DCC++ centrale en arduino: ervaringen?
« Reactie #97 Gepost op: 30 oktober 2019, 13:19:04 »
Zo. Dat ziet er ook echt super goed uit! Daar heeft vast ook veel werk ingezeten. En die ingebouwde accu is erg handig. Gewoon 's nachts in de lader, overdag gebruiken. Nooit lege batterijen.

Ik ben wel benieuwd naar de software hoe je dat hebt gedaan. Heb je nog wijzigingen aan de DCC++ Base Station moeten maken?

Ik heb mijn  eigen DCC software vanuit scratch geschreven. Dat vond ik A. leuk om te doen en B. ik ben nooit zo'n fan van een of andere library te includen en dan gewoon te gaan. Zo'n library heeft ongetwijfeld allerlei extra functies ingebouwd die ik niet nodig heb. En je moet dingen er in gaan wijzigen. Dat is niet al te moeilijkk, maar ik vind het dan leuker om dan het hele programma te maken.

Ik hou erg van vrijheid en simpelheid. Ik gebruik ook mijn eigen communciatie bus voor randapparatuur en een eigen computer programma. Dus ik heb geen DCC accesoires meer en ook heb ik geen S88 bus oid. Ik heb straks, seinen, controle panelen, dcc centrale, raspberry pi met een computer programma, terug melders en servo's over 1 communicatie bus lopen. Misschien maak ik er ooit een commerciele versie van, maar misschien ook niet.

Bluetooth en arduino is echt ontzettend simpel. Je kan serieel AT-commando's sturen. En zo kan je bijvoorbeeld 2 BT modules aan elkaar pairen en binden. Zodra ze elkaar dan kunnen vinden, zetten ze meteen een verbinding op en kan je serieel communiceren. Ik wil in de toekomst een keer upgraden naar een wemos d1. Dat is een arduino board met een ingebouwde Wifi module. Dan kan je makkelijk meerdere verbindingen opzetten.

Ik ben nu het bestand van mijn DCC centrale aan het opdelen in meerdere files voor de leesbaarheid. Als dat af is, ga ik maar eens een github pagina nemen om al m'n software te delen. Ik heb ook op werk mijn eigen theorien gemaakt over state machines en een script gemaakt waarmee ik hele state machines structuren kan genereren adhv een bollen diagram. Dat wil ik ook graag delen met de buiten wereld.
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Ronald1974

  • Gast
Re: DCC++ centrale en arduino: ervaringen?
« Reactie #98 Gepost op: 30 oktober 2019, 17:28:03 »
Citaat
Heb je nog wijzigingen aan de DCC++ Base Station moeten maken?
Het is maar net waar je je tijd in wil steken en hoe diep  je wil verdiepen in de materie.
De Code van de Basis Station is vrij simpel en doet wat die moet doen.
Kan altijd later nog de code gaan aanpassen om er dingen uit te halen die niet nodig zijn !
Voor het programmeren van de decoders gebruik ik JMRI Decoder Pro dit werkt perfect.
Voor het rijden gebruik ik de zelf gebouwde handregelaar met eigen code.
Verder is communicatie heel simpel serieel via kabel Tx naar Rx maar kan ook via radio module draad loos.
<0> prog en main spanning uit.
<1> prog en main spanning aan.
<t1 2218 34 1> <t1 stuurt gegevens naar decoder via register 1 , 2218 het loc/decoder adres, 34 de rij stap, 1 de rijrichting voor uit.
als voorbeeld een stukje code   if (AUT == 1) {
    Serial.print("<t1 ");
    Serial.print(LocAd);
    Serial.print(" ");
    Serial.print(RS);
    Serial.print(" ");
    Serial.print(RRS);
    Serial.write(">");
    Serial.println(" ");
  }

Voor de functies het volgende.
<f 2218 144> <f stuurt functie , 2218 het loc/decoder adres, 144 = 128 + 16 (f0) zet f0 aan.
als voorbeeld een stukje code   if (AUT == 1) {
    Serial.print("<f ");
    Serial.print(LocAd);
    Serial.print(" ");
    Serial.print(Func);
    Serial.write(" >");
    Serial.println();
  }
  }

Zie hier de link naar de Commands voor het communiceren met de DCC++ Basis station.
https://github.com/DccPlusPlus/BaseStation/wiki/Commands-for-DCCpp-BaseStation

De hand regelaar werkt perfect voor wat ik wilde hebben.
Ben nu bezig met het toevoegen van menu's voor het verbeteren van selecteren locomotieven in multi tractie of consist rijden.
Maar ook meerdere treinen te gelijk.

M.v.g. Ronald Hofmeester.
« Laatst bewerkt op: 30 oktober 2019, 18:09:08 door Ronald1974 »

Remi

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re: DCC++ centrale en arduino: ervaringen?
« Reactie #99 Gepost op: 25 november 2019, 06:57:28 »
Ik heb mijn  eigen DCC software vanuit scratch geschreven. Dat vond ik A. leuk om te doen en B. ik ben nooit zo'n fan van een of andere library te includen en dan gewoon te gaan. Zo'n library heeft ongetwijfeld allerlei extra functies ingebouwd die ik niet nodig heb. En je moet dingen er in gaan wijzigen. Dat is niet al te moeilijkk, maar ik vind het dan leuker om dan het hele programma te maken.

Dat klinkt erg leuk! Ik begrijp je ook volkomen dat het voldoening geeft om zelf iets te maken wat simpel werkt. Dank voor de link, ik ga je topic even lezen.

Bluetooth is inderdaad een leuke optie om zelf ook toe te passen. Ik heb nu ik er over nadenken nog een paar (precies 2) ESP8266'en liggen, WiFi-modules, waartegen je ook via AT commando's kan praten. Dat scheelt weer bluetooth modules kopen ha.

Zelf gebruik ik wel de DCC++ Base Station firmware. Ik ben bezig om software te schrijven om dat aan te sturen, wat gewoon op een computer draait. Op termijn lijkt het mij leuk om IR-sensoren in de baan te stoppen zodat de software bij kan houden waar de treinen zijn. Toekomstmuziek, maar de sensors liggen al in de kast.

En dank voor de uitleg Ronald!