Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-02-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sound decoders en Linux door zofman
Vandaag om 11:09:42
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 11:06:26
Stukje Boterstraat in 1:120 door Edsko Hekman
Vandaag om 11:02:04
RSU stapje 3: HSM zand en kolen wagens MK131 and 134 door Tulpendaal
Vandaag om 11:01:11
Holland Rail DE2 verdient toch een plekje op de baan door BartvD
Vandaag om 11:00:52
Frans diorama 1:48 door Scratchbuilt
Vandaag om 10:54:50
Trekkracht verbeteren door Piet Groot
Vandaag om 10:54:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Syb030
Vandaag om 10:44:19
RAIL 2020 21, 22 en 23 februari, Houten. door Edde
Vandaag om 10:15:31
Dordrecht jaren 70 door NS264
Vandaag om 09:37:47
Videoritten 2020 door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 09:08:07
De fabriek - Spoor 0 door Daniels
Vandaag om 09:00:50
TGV Sud Est 01 "Patrick" met pensioen door VAM65
Vandaag om 08:43:36
Bouwen met weinig bouwgelegenheid door 1200blauw
Vandaag om 07:54:05
Projekt 083-338 door Noordernet
Vandaag om 07:51:28
Frans loodsje et cetera door Tulpendaal
Vandaag om 06:25:20
BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000 door roadster36
Vandaag om 02:20:02
Doornvliet door HeRo
Vandaag om 02:17:51
Rail Force One Sharky 1:1 aanwezig tijdens On TraXS! in het spoorwegmuseum. door Jean-Pierre
Vandaag om 00:32:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
21 februari 2020, 23:56:48
BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal" door NS264
21 februari 2020, 23:23:43
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door NS264
21 februari 2020, 23:13:38
Putdeksels! door Sven
21 februari 2020, 23:12:27
Fasedraad analoog door Klaas Zondervan
21 februari 2020, 22:47:44
DB1613 Roermond op een dieplader. Bestemming bekend? door Forever Rocofan
21 februari 2020, 22:38:46
DR4018 eerste 4 outs zijn niet te gebruiken ondanks reset CV8=8 door Bert_Apd
21 februari 2020, 22:38:28
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Marc tramt
21 februari 2020, 22:06:08
Coöperatie de Eendracht door Harold Content
21 februari 2020, 22:03:43
Mardec, optocouplers raken defect. Suggesties? door Patrick Smout
21 februari 2020, 21:22:33
Modellen stofvrij maken door BCh
21 februari 2020, 21:03:47
  

Auteur Topic: (BNLS Modulebaan) 27 oktober 2018 Generale repetitie tbv Eurospoor in Eindhoven.  (gelezen 17711 keer)

Pietervde

  • Offline Offline
  • Berichten: 148
Re: (BNLS Modulebaan) 27 oktober 2018 Generale repetitie tbv Eurospoor in Eindhoven.
« Reactie #60 Gepost op: 29 oktober 2018, 09:06:19 »
Die sprinter gaat lekker rondjes rijden over anderhalve week, das geen enkel probleem. :)

Kwa baanbeveiliging.. Als het compleet computer gestuurd is, kan er met blokdetectie gewerkt worden. Een trein rijd dan gewoon niet een blok in waar al een andere rijd.. Maar dan ben je gelijk het plezier van zelf rijden kwijt.

Wel zou je met blokdetectie en handmatig rijden automatisch wissels om kunnen zetten afhankelijk van wat waar is, en dus iets op een zijspoor kunnen zetten. Theoretisch mogelijk, maar dan moet t daar alsnog tot stilstand komen.

Ik denk, de simpelste oplossing: gewoon in de gaten houden waar je mee rijd, en erbij in de buurt blijven. :)

Sent from my LG-H815 using Tapatalk


nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 4241
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: (BNLS Modulebaan) 27 oktober 2018 Generale repetitie tbv Eurospoor in Eindhoven.
« Reactie #61 Gepost op: 29 oktober 2018, 12:55:45 »
Ik denk, de simpelste oplossing: gewoon in de gaten houden waar je mee rijd, en erbij in de buurt blijven. :)

80% (als het niet meer is) van de BNLS forumbaan rijders wil niet anders èn als je automatisch gaat rijden en je wordt afgeleid kan het zomaar zo zijn dat er spontaan een trein verdwijnt....
Dat wil niemand!
Groeten Richard, nighttrain

2012-2019*****

Bouw: Modelbaan & modulebakken

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 9854
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: (BNLS Modulebaan) 27 oktober 2018 Generale repetitie tbv Eurospoor in Eindhoven.
« Reactie #62 Gepost op: 29 oktober 2018, 13:07:55 »
Het willen automatiseren van de baan of helemaal zelf willen rijden zijn eigenlijk twee verschillende hobbies.
Het is een principiële keuze die je eigenlijk als groep moet maken

Leen.
« Laatst bewerkt op: 29 oktober 2018, 21:25:05 door St00mboy »

Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 10688
  • Live your life as you please!
    • Team USA Metusa Junction
Re: (BNLS Modulebaan) 27 oktober 2018 Generale repetitie tbv Eurospoor in Eindhoven.
« Reactie #63 Gepost op: 29 oktober 2018, 13:51:17 »
En als je het leuk wilt houden blijf je gewoon doen wat je nu ook al doet; lekker zelf rijden. Want daar ging het toch om? ;)

Age van Dijk

  • Alle begin is... best leuk, want je bent nooit te oud om te leren
  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: (BNLS Modulebaan) 27 oktober 2018 Generale repetitie tbv Eurospoor in Eindhoven.
« Reactie #64 Gepost op: 29 oktober 2018, 20:41:37 »
Natuurlijk wil ik zelf graag rijden, maar het is de onbekendheid met de digitale materie waardoor ik nieuwsgierig werd naar het hoe en waarom en de mogelijkheden. Als de overgrote meerderheid kiest voor zelf rijden dan snap ik dat en zal ik mijn sprintertje over anderhalve week rustig laten rijden en ervoor zorgen dat ie niemand anders in d (y)e wielen rijdt...

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 6705
  • Nieuw huis... eerst klussen. De baan komt later.
Re: (BNLS Modulebaan) 27 oktober 2018 Generale repetitie tbv Eurospoor in Eindhoven.
« Reactie #65 Gepost op: 29 oktober 2018, 21:54:11 »
Er is wel eens gesproken over het maken van een blokbeveiliging op basis van de utilitaire bakken. Dat zou kunnen.
Niet iedereen wil namelijk een digitale component in zijn bak hebben of heeft er verstand van. Ik nog niet iig, maar wil het wel gaan toepassen op mijn eigen schaduwstation. Ik zal toch voornamelijk in mijn eentje rijden en dan is het wel handig als ik een digitale vriend heb die de boel aan de achterkant in de gaten houd. :)
Maar voor de baan, lekker op het zicht doen. Houd het leuk. Heb je die blije kindergezichten gezien afgelopen zaterdag? ;) En ja, dat ging wel eens mis. Maar dat ging het bij mij vroeger ook wel als ik speelde met de trein van mijn vader of opa.

Gr.

Edsko

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1163
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: (BNLS Modulebaan) 27 oktober 2018 Generale repetitie tbv Eurospoor in Eindhoven.
« Reactie #66 Gepost op: 29 oktober 2018, 22:36:04 »
Mogelijkheden te over. Dat is een deel van de uitdaging.

Datgene wat iemand onder zijn bak schroeft moet wel samenwerken met dat van de buurman(nen)

We maken simpelweg gebruik van het grootste voordeel van Digitaal rijden.
Meerdere treinen, met ieder een eigen adressering, op een grotere baan.

Je wilt iemand trouwens ook niet gaan belasten met het bijhouden van die database om automatisch te kunnen rijden.

Sommige van ons willen namelijk nog wel eens wat laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaange treintjes laten rijden.  ;D
Ook die lengtes zouden dan namelijk steeds moeten gaan kloppen, anders rijdt het nog tegen elkaar aan.

Enige, simpelste, optie is dan op zicht rijden, en handmatig te treinen afremmen indien nodig.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 8137
  • Team Mitropa FNDL
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: (BNLS Modulebaan) 27 oktober 2018 Generale repetitie tbv Eurospoor in Eindhoven.
« Reactie #67 Gepost op: 29 oktober 2018, 22:41:02 »
Citaat
Het willen automatiseren van de baan of helemaal zelf willen rijden zijn eigenlijk twee verschillende hobbies.

Bij het ontwikkelen van het basisconcept is er gekozen voor de meest simpele en economische oplossing. Het handmatig rijden met een Roco multimaus.
Om niet iedereen gelijk in het diepe van het digitaliseren te plempen en het bouwen van een toonbare module (naar het publiek) is er een aantal jaren geleden voor deze optie gekozen. Uiteraard zijn er mensen die het verder willen uitwerken en kijken of je de baan automatisch kunt laten rijden maar dat betekend voor elke deelnemer gelijk een hap meer munten om uit te geven. Je tijd te besteden aan bedrading en ander gedoe en het idee om meer mensen bezig te krijgen met het bouwen van scenery zal dan inboeten.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 1706
    • Modelbouw in't algemeen.
Re: (BNLS Modulebaan) 27 oktober 2018 Generale repetitie tbv Eurospoor in Eindhoven.
« Reactie #68 Gepost op: 29 oktober 2018, 23:15:24 »
Ik ben van mening, dat het baanconcept er juist een is, om eenvoudig aan elkaar te kunnen koppelen en dus  om er eenvoudig mee te kunnen rijden.  Zou je digitaal willen rijden dan zal je dat als individuele module bouwer voor je eigen bak(ken) kunnen doen op een separaat spoor.
Dat er dan iets anders door je scenery rijdt over de twee voorste sporen is dan een gegeven, en waar de baan in feite voor bedoeld is.

Voor zover
Ronald Visser
(o ja, voor dat eenvoudige rijden is al een pas-, meet en testdag nodig)  ;)
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 4241
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: (BNLS Modulebaan) 27 oktober 2018 Generale repetitie tbv Eurospoor in Eindhoven.
« Reactie #69 Gepost op: 30 oktober 2018, 17:38:09 »
Sommige van ons willen namelijk nog wel eens wat laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaange treintjes laten rijden.  ;D

Treintjes?

Treinen, in ieder geval langer dan je thuis mee rond kan rijden. Zonder dat de miniatuur machinist z’n eigen trein in de kont kijkt.  :o
Groeten Richard, nighttrain

2012-2019*****

Bouw: Modelbaan & modulebakken

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 768
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
Re: (BNLS Modulebaan) 27 oktober 2018 Generale repetitie tbv Eurospoor in Eindhoven.
« Reactie #70 Gepost op: 30 oktober 2018, 19:13:44 »
Bij mijn schaduwstation, bochtmodules en Spoormuseum bakken hebben verschillende bakken melders, en zijn doorverbonden met slechts 1 loconet kabeltje. Je Zou kunnen afspreken, wanneer je een kleine bezetting hebt, of wanneer je even pauze wil en met mensen wil kletsen zonder telkens de baan in de gaten te moeten houden, de baan op automatisch kunnen zetten. Ik wilde het met mijn schaduwstation wel graag zo doen omdat dit wel makkelijk is als ik met een kleine bezetting op pad ga met de baan.



Groetjes Jake

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 4241
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: (BNLS Modulebaan) 27 oktober 2018 Generale repetitie tbv Eurospoor in Eindhoven.
« Reactie #71 Gepost op: 31 oktober 2018, 22:17:28 »
Kijk dan, hier kan je mooie lange treinen in kwijt, daar valt die mooie benelux bijna bij in het niet.
Kan je ook korte treinen achter elkaar zetten dmv digitale sturing?
Groeten Richard, nighttrain

2012-2019*****

Bouw: Modelbaan & modulebakken