BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => BNLS forumbaan => BNLS-forum modulebaan => Topic gestart door: nighttrain1 op 25 september 2018, 12:47:57
-
Oproep aan alle deelnemers van de BNLS modulebaan die meedoen aan Eurospoor 2018.
Op zaterdag 27 oktober wordt de generale repetitie gehouden in Eindhoven.
Zaal open om 10:00u. Sluitingstijd meestal 17:00u.
Locatie bij Jake, Jakeman.
Weet u het adres niet, stuur mij PB.
Tot dan.
-
Hallo Modulisten,
Helaas ben ik dan verhinderd weekend van de 27e oktober!
Mocht de datum nog veranderen dan verneem ik het wel.
Met vriendelijke groet Erwin
-
Het is wel een vakantie weekend... Grote kans dat er meer op vakantie zijn.
-
In principe OK!
-
Ben er ook.
-
Dag Richard,
Ik heb inmiddels contact met mijn stadgenoot Leen Verkaik.
Wij gaan onze bakken binnenkort even koppelen en wat bijpraten.
Dit alles in het kader van Eurospoor - is hij op de hoogte van deze generale repetitie?
Groet,
Age
-
Is Leen op de hoogte van deze generale repetitie?
Ja zeker, dit is de enige zaterdag dat Leen nog kan om te helpen de BMB Keerlusbakken op te zetten.
Vandaar dat deze zaterdag is aangegrepen om een generale repetitie van te maken.
-
Onder voorbehoud van vakantie ben ik er bij. Met bakken deze keer. ;)
-
Om de baan wat volume te geven zal ik aanwezig zijn met mijn bak.
Groet Michel
-
ik ben aanwezig (y)
gr
Dirk
-
Ik ben niet aanwezig en meld me bij deze af voor Eurospoor, wegens drukte ga ik het niet redden om de bakken of of tenminste rijklaar te hebben...ga me richten op Rijswijk.....veel plezier iig...
grtz Paul
-
Jammer Paul. Ik neem aan dat het positieve drukte is. :)
Zucht... geen Franse meuk op Eurospoor. Waar moet ik nou over zeuren?
-
Zijn er dan trouwens ook BB's aanwezig die de verschillen tussen BMB en BNLS overbruggen?
-
Als ik het goed begrepen heb, heeft Gerard die paar gemaakt.
Ze zijn al bij Leen of het duurt niet lang meer voor ze bij Leen zijn.
Age en Leen gaan samen testen met de keerlusbogen van de BMB, samen met hun beider bakken.
-
Mogelijk aanwezig.
Weet in ieder geval dat ik de 28e mag werken.
Mogelijk dan dus de 27e vrij.
Heb zo'n vermoeden dat ik dan wat mag gaan bestellen. ::)
-
Ik ben er ook bij
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-
Mogelijk aanwezig.
Bij deze ga ik er vanuit dat U er bent.
Heb zo'n vermoeden dat ik dan wat mag gaan bestellen. ::)
Zou het maar doen, want dat wordt zéér zeker op prijs gesteld. (y)
-
Als ik het goed begrepen heb, heeft Gerard die paar gemaakt.
Ze zijn al bij Leen of het duurt niet lang meer voor ze bij Leen zijn.
Age en Leen gaan samen testen met de keerlusbogen van de BMB, samen met hun beider bakken.
Gerard heeft de twee BB's zojuist hier gebracht en ze zien er prima uit.
Leen.
-
(y) , dank voor uw positieve bericht geving.
-
Bij deze ga ik er vanuit dat U er bent.
Zou het maar doen, want dat wordt zéér zeker op prijs gesteld. (y)
Rustig aan jij Smulpaap. ;D
Dinsdag hangt die planning pas. Dan dus zekerheid over deze zaterdag.
Regel jij dan wel met de huisbaas dat het Gasfornuis er staat?
Koud spek smaakt niet zo goed namelijk.
-
Ik heb vandaag, na kennisgemaakt te hebben met plaatsgenoot Age van Dijk, samen met hem een testopstelling gemaakt met zijn BNLS-bak en onze BMB-keerlussen.
Gerard heeft twee overloop BB's gemaakt om het verschil tussen BMB en BNLS van code 75 vs. code 100 en 50 mm vs. 58mm hart op hart spoor op te vangen.
Na het nivelleren van wat hoogte- en breedteverschillen rond de megabielzen, het wat kleiner maken van een opening tussen twee keerlusmodules plus links en rechts nog wat afstelwerk hebben we een goedlopende baan kunnen neerzetten.
Het was een plezierige dag en het lijkt er nu op dat er voor wat betreft dit gedeelte geen problemen zijn om op de a.s. BNLS-rijdag probleemloos te kunnen rijden.
Leen.
-
Applaus heren!! (y) Fijn om te lezen dat alles nu werkt.
En dan de hamvraag: Waar zijn de foto's!? :police: :D
-
Leen goed om te horen, ik had ook al het vertrouwen dat het je ging lukken.
-
Ook van jou goed werk Gerard! (y) Dikke pluim!
-
Thanx Edsko.
-
Heb je er toevallig een foto van Gerard?
-
Deze foto is van Gerard. Ik neem aan dat hij het niet erg vindt als ik hem hier post:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20180923-WA0009.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20180923-WA0009.jpg)
Leen.
-
Ducttape?
groeten
Hendrik Jan
-
De BMB-keerlussen zijn zondagavond na het BMB-rijweekend door ons van Vredepeel naar Eindhoven vervoerd en liggen daar nu al gereed voor de BNLS-rijdag. Ik kom jullie helpen bij het opzetten ervan.
Gerard heeft zelf de BMB-BNLS overgangsbakken meegenomen. Deze bakken hebben we afgelopen zaterdag weer gebruikt en zij voldeden prima.
Even voor de goede orde: de keerlussectie is geschikt voor stroomopnemende treinen met een max. lengte van 2m65. Onder beide keerlussen zit standaard een keerlusmodule gemonteerd en op elke keerlus zit een oprij- annex afrijspoor van 3,5 à 4 meter. Het is misschien verstandig om van tevoren even met elkaar af te spreken op welke keerlus het oprijspoor zit en op welke het afrijspoor. Dat voorkomt later onnodig achteruitrijden en stagnatie in de treinenloop.
Op één keerlus zit een afschakelbaar programmeerspoor. Als je de schakelaar in de juiste stand zet, dan kun je een centrale op de met "P" gemarkeerde ST16 plug aansluiten om een lok o.i.d. te programmeren. Ik moet eerlijk zeggen dat wij er nog nooit gebruik van gemaakt hebben. Als je daar, evenals wij, niet gaat programmeren, dan zet je de schakelaar om en staat er gewoon rijstroom op het programmeerspoor. In dat geval kun je het als een opstelspoortje gebruiken.
Wij hebben op Eurospoor en Ontraxs maar onder één van de beide keerlussen gordijnen gehangen. Ik heb daarvoor een soort ophangertjes gefabriceerd met klittenband. Die moeten op een beurs onder de planken geschroefd worden. Ik weet niet of jullie rondom, dus ook aan de achterkant, gordijnen willen hangen of alleen op het stuk waar het er t.b.v. het publiek toe doet. In het laatste geval is het minder werk, maar dan moeten we wel even de baanopstelling weten. Voor de tweede keerlus heb ik nog geen ophangertjes gemaakt.
Leen.
-
Op de kwartboog die BNLS wil gebruiken ligt het spoor al op ca. 58 mm. Omdat de railuiteinden flexibel zijn heb ik vanavond voor beide sporen code 75 raillasjes op twee megabielzen gesoldeerd op exact de 58 mm hart-op-hart van de megabiels die ik van Richard heb geleend. Op de foto zie je hem liggen net voordat hij helemaal af was:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20181017-WA0010.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20181017-WA0010.jpg)
We schuiven deze biels op de railuiteinden van de BMB-boog en lijnen het spoor uit met de belendende bak. Daarna schroeven we het vast en kan er overheen gereden worden.
Volgende week zaterdag kunnen we het uitproberen.
Leen.
-
Ik was nog een paar foto's verschuldigd van de proef die Leen en ik vorige week hebben gedaan met zijn BMB-keerlussen en mijn BNLS-bak. Leen heeft over onze testdag al geschreven
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4156_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4156_2.jpg)
Bak met keerlus voor de schuifdeur
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4159_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4159_2.jpg)
Tweede keerlus achter de schuifdeur
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4160_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4160_2.jpg)
De eerste meting
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4161_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4161_1.jpg)
Een tweede meting
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4162_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4162_1.jpg)
En rijden maar...
-
Mooi man! (y)
Heb je een TGV brug, gaat er een stomertje overheen.... :o ::) 8)
-
.....en hij rijdt ook nog aan de verkeerde kant.... :o
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan. ;D We hadden niet anders.
Hij rijdt trouwens dus rechts. We hebben de baan op die manier getest.
Leen.
-
Ik vind het contrast erg leuk, dus no worries.
Het belangrijkste is dat het werkt! (y)
En ook leuk dat jullie weer een dorpsgenoot hebben leren kennen. ;)
-
Dorpsgenoot? >:(
Leen, dat zal die weten!
-
Oh oh, wat heb ik nou weer gezegd....
-
Het is toch echt een stad hoor. ;D
Leen.
-
Och, dit land is een groot dorp :P
-
;D
Leen.
-
ik ga er zijn! welliswaar is mn bak niet ver genoeg gevorderd, maar even kennis maken voor eurospoor zelf kan in ieder geval geen kwaad. :P
-
Kan iemand mij wellicht het adres sturen? Ik kom met OV, wegens gebrek aan ander vervoer, uit Lelystad, dus vermoed dat de meesten morgenochtend nog logen te slapen als ik vertrek.
Sent from my LG-H815 using Tapatalk
-
Raedeckerstraat no? in Eindhoven
-
Heb je daar wat aan Pieter. Het nummer staat in mijn GPS in de auto, dus vandaar vraagteken
-
Heb het zojuist ook via pb gekregen, dus gaat goedkomen. Wellicht handig om het weg te halen hier, waar het voor alles en iedereen leesbaar is. ;)
Sent from my LG-H815 using Tapatalk
-
Te laat! ;D ;)
-
Hallo Allen,
Goeie generale allemaal en jammer dat ik er niet bij kan zijn.
Tot over 2 weken.
Mvg
Erwin
-
Dank je wel Erwin.
Heel veel sterkte en beterschap aan Michel die er helaas niet bij kon zijn.
Evengoed stond de hal bij Jake behoorlijk vol met bakken die een grote baan vormde.
Ik vraag me af hoe de baan had moeten staan als alle bakken samen met die van Erwin en Michel erbij waren en tot 1 grote baan geschakeld hadden moeten worden, ben bang dat het dan niet had gepast, of misschien door de deur naar buiten hadden moeten opstellen. ;D
Uiteraard een woord van dank moet naar de leden van de BMB die hun boog delen ter uitleen beschikbaar hebben gesteld om deze dag en de opstelling tijdens €-spoor mogelijk maken. (y)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1B3CD6BE-D028-4491-81BA-0DD62AE5A826.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1B3CD6BE-D028-4491-81BA-0DD62AE5A826.jpeg)
Opbouw van de baan, module van Age krijgt laatste elektrische inspectie.
Aan de andere zijde wordt een boog gemonteerd aan Age`s bak en aan 1 der 4 modules van Marcel112, "mooi Oisterwijk".
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/C60DA516-F7B2-447D-AAF7-5B917823932F.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/C60DA516-F7B2-447D-AAF7-5B917823932F.jpeg)
Module "Grasland" staat klaar om aan de Module van Age gekoppeld te worden.
(Sorry Pieter, je staat er net nog op. ;) )
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/F1A4DCFD-6709-4FF5-AF3F-0DBB3526AFC8.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/F1A4DCFD-6709-4FF5-AF3F-0DBB3526AFC8.jpeg)
Bas kijkt geconcentreerd naar de baan, er is een kortsluiting maar die werd snel gevonden en opgelost.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/6E3DFBBE-F34C-44DF-9649-0B204A433A7C.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/6E3DFBBE-F34C-44DF-9649-0B204A433A7C.jpeg)
Dirk is z’n onderstel in elkaar aan het schroeven, en sluit weldra ook aan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BFC80AB2-982C-4092-8A90-4EA81129537C.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BFC80AB2-982C-4092-8A90-4EA81129537C.jpeg)
Een leuke discussie is gaande over het hoe en waarom het dak van de baanwachterswoning nog steeds doorzichting is...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2F6E6625-0943-4BA8-B7EB-B999E05BD587.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2F6E6625-0943-4BA8-B7EB-B999E05BD587.jpeg)
Jake is bezig zelf Märklin rail uit te vinden...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3690_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3690_3.jpg)
Nog een overzichtje van een compleet goed werkende baan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3685_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3685_3.jpg)
Tijdens de lunch was er gezorgd voor overheerlijk spek, daarvoor gaat alle dank naar Marcel.
Ook een woord van dank naar Jake, voor de gezelligheid en het beschikbaar stellen van zijn ruimte.
Dag mooi pand aan de Raedeckerstraat tot ziens. Het krijgt een andere bestemming :'(
Hopelijk vind Jake spoedig een ander stekje om zijn mooie projecten voortgang te kunnen laten vinden.
Zie jullie op €-spoor.
-
(y)
-
(y) (y) (y) = 3-werf Hoera
Wat een fantastische dag en weer veel inspiratie opgedaan. Dank jullie allen en Jake in het bijzonder voor de laatste (? ;D ?) rijdag bij hem. De catering was prima verzorgd en het spek van Marcel heb ik thuis kennelijk zodanig beschreven dat de interesse meer dan normaal was. Graag ondubbelzinnig uitleggen... :)
-
Ziet er gezellig uit (y)
Mooi dat het allemaal werkt :)
Kijk uit naar €-spoor
Mvg Erwin
-
Fijn dat de generale repetitie voor Eurospoor zo goed verliep!
Ja, het was een plezierige dag en heel veel dank aan Jake voor de gastvrijheid waarmee hij ons de afgelopen tijd steeds ontvangen heeft! (y) (y)
Een paar foto's:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/thumbnail_IMG_20181027_150607039.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/thumbnail_IMG_20181027_150607039.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/thumbnail_IMG_20181027_170944071.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/thumbnail_IMG_20181027_170944071.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/thumbnail_IMG_20181027_150746014.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/thumbnail_IMG_20181027_150746014.jpg)
Leen.
-
Was vandaag een geslaagde dag. (y) Gastvrij als Jake altijd is, was ook nu weer alles goed geregeld. :)
Ik gooi er ook nog een paar foto's in. Gewoon omdat het kan. :D
Abandonee... ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20181027-WA0005.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20181027-WA0005.jpeg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20181027-WA0007.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20181027-WA0007.jpeg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20181027_122055.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20181027_122055.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20181027_122110.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20181027_122110.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20181027_122113.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20181027_122113.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20181027_122124.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20181027_122124.jpg)
Ik heb beloofd niets te zeggen over onderstaande foto. Waarvan akte. :angel:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20181027_135301.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20181027_135301.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20181027_142445.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20181027_142445.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20181027_142458.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20181027_142458.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20181027_142510.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20181027_142510.jpg)
Kortom, leuke dag gehad!
Op naar Eurospoor 2018!
Gr.
Edsko
-
Gefeliciteerd. Een goede voorbereiding is het halve werk (nou ja 90% ) (y)
Ik kon er niet bij zijn vandaag. Heb ook nog geen in elkaar gezette bak.
Maar ben erbij Eurospoor. Aan het timmeren zoals beloofd.
Ronald Visser
-
Nog anderhalve week mannen en dan gaat het grote feest beginnen.
En jammer dat er volgend jaar geen Eurospoor is :-[
-
En jammer dat er volgend jaar geen Eurospoor is :-[
Ik heb wat gemist? Waar staat dat?
-
In de door Leo verzonden uitingen.
Ook in het draadje over €spoor hier op het forum.
-
Zie:
eurospoor.nl
-
Dat was weer een leuk dagje met veel inzichten, inspiratie en vriendschappen.
Leuk om voort te zetten!
Groeten Jake
p.s. hieronder nog wat impressiebeelden van deze rijdag:
(https://abload.de/img/20181027_120445e8flu.jpg) (https://abload.de/image.php?img=20181027_120445e8flu.jpg)
(https://abload.de/img/20181027_111431t1cfp.jpg) (https://abload.de/image.php?img=20181027_111431t1cfp.jpg)
(https://abload.de/img/20181027_120425aui0w.jpg) (https://abload.de/image.php?img=20181027_120425aui0w.jpg)
(https://abload.de/img/20181027_120506knfta.jpg) (https://abload.de/image.php?img=20181027_120506knfta.jpg)
(https://abload.de/img/20181027_090949ouf45.jpg) (https://abload.de/image.php?img=20181027_090949ouf45.jpg)
(https://abload.de/img/20181027_123521iacyc.jpg) (https://abload.de/image.php?img=20181027_123521iacyc.jpg)
(https://abload.de/img/20181027_123424wzcc5.jpg) (https://abload.de/image.php?img=20181027_123424wzcc5.jpg)
(https://abload.de/img/20181027_152547nwe0m.jpg) (https://abload.de/image.php?img=20181027_152547nwe0m.jpg)
(https://abload.de/img/20181027_152447enfyh.jpg) (https://abload.de/image.php?img=20181027_152447enfyh.jpg)
(https://abload.de/img/20181027_135501y9d4z.jpg) (https://abload.de/image.php?img=20181027_135501y9d4z.jpg)
(https://abload.de/img/20181027_133101akdrl.jpg) (https://abload.de/image.php?img=20181027_133101akdrl.jpg)
(https://abload.de/img/20181023_214954qxe2l.jpg) (https://abload.de/image.php?img=20181023_214954qxe2l.jpg)
(https://abload.de/img/20181027_130439wmfyx.jpg) (https://abload.de/image.php?img=20181027_130439wmfyx.jpg)
-
Wouw zo kan je al een open dag beginnen. Daar komt een grote baan bij elkaar. Verheug me al op Eurospoor (y)
-
Als nieuweling in de modulewereld en het digitaliseren van locomotieven en banen, heb ik wat nagedacht over wat ik zaterdag heb gezien:
1. treinen rijden achter elkaar en het is aan de "bestuurder" om op te letten dat zijn trein niet botst op een andere trein
2. er werkte iemand (naam vergeten ;D) aan de baan van Jake, o.a. om op basis van snelheidsmetingen te bepalen welke locomotief wanneer moet gaan remmen voor een rood sein.
Dit leidde tot de volgende gedachte: is het mogelijk om een vorm van baanbeveiliging te realiseren zodat treinen stoppen als ergens een rood sein staat en er achter rijdende treinen dan (minimaal) gaan afremmen? Rood sein situaties kunnen zich voordoen (denk ik maar) bij stations of, zoals in mijn geval, voor een tunnel.
Ik neem aan dat het mogelijk is om een rood sein als melding door te geven.
Terwijl ik dit schrijf schiet me ook te binnen dat als we straks treinen vanuit parallel met een serie modulebakken aangelegde opstelsporen laten invoegen (is toch een idee?), we ook een vorm van beveiliging moeten introduceren...
Nogmaals, ik ben een volstrekte leek op dit gebied en elke informatie voor meer begrip mijnerzijds is welkom als ik er naast zit. Probeer meer kennis van zaken te krijgen op basis van wat we nu met elkaar (kunnen) doen.
Hoe dan ook, ik ben blij dat Pieter me wil helpen bij het digitaliseren van mijn Sprinter. Lijkt me leuk om die na jaren weer eens te zien rijden.
-
Die sprinter gaat lekker rondjes rijden over anderhalve week, das geen enkel probleem. :)
Kwa baanbeveiliging.. Als het compleet computer gestuurd is, kan er met blokdetectie gewerkt worden. Een trein rijd dan gewoon niet een blok in waar al een andere rijd.. Maar dan ben je gelijk het plezier van zelf rijden kwijt.
Wel zou je met blokdetectie en handmatig rijden automatisch wissels om kunnen zetten afhankelijk van wat waar is, en dus iets op een zijspoor kunnen zetten. Theoretisch mogelijk, maar dan moet t daar alsnog tot stilstand komen.
Ik denk, de simpelste oplossing: gewoon in de gaten houden waar je mee rijd, en erbij in de buurt blijven. :)
Sent from my LG-H815 using Tapatalk
-
Ik denk, de simpelste oplossing: gewoon in de gaten houden waar je mee rijd, en erbij in de buurt blijven. :)
80% (als het niet meer is) van de BNLS forumbaan rijders wil niet anders èn als je automatisch gaat rijden en je wordt afgeleid kan het zomaar zo zijn dat er spontaan een trein verdwijnt....
Dat wil niemand!
-
Het willen automatiseren van de baan of helemaal zelf willen rijden zijn eigenlijk twee verschillende hobbies.
Het is een principiële keuze die je eigenlijk als groep moet maken
Leen.
-
En als je het leuk wilt houden blijf je gewoon doen wat je nu ook al doet; lekker zelf rijden. Want daar ging het toch om? ;)
-
Natuurlijk wil ik zelf graag rijden, maar het is de onbekendheid met de digitale materie waardoor ik nieuwsgierig werd naar het hoe en waarom en de mogelijkheden. Als de overgrote meerderheid kiest voor zelf rijden dan snap ik dat en zal ik mijn sprintertje over anderhalve week rustig laten rijden en ervoor zorgen dat ie niemand anders in d (y)e wielen rijdt...
-
Er is wel eens gesproken over het maken van een blokbeveiliging op basis van de utilitaire bakken. Dat zou kunnen.
Niet iedereen wil namelijk een digitale component in zijn bak hebben of heeft er verstand van. Ik nog niet iig, maar wil het wel gaan toepassen op mijn eigen schaduwstation. Ik zal toch voornamelijk in mijn eentje rijden en dan is het wel handig als ik een digitale vriend heb die de boel aan de achterkant in de gaten houd. :)
Maar voor de baan, lekker op het zicht doen. Houd het leuk. Heb je die blije kindergezichten gezien afgelopen zaterdag? ;) En ja, dat ging wel eens mis. Maar dat ging het bij mij vroeger ook wel als ik speelde met de trein van mijn vader of opa.
Gr.
Edsko
-
Mogelijkheden te over. Dat is een deel van de uitdaging.
Datgene wat iemand onder zijn bak schroeft moet wel samenwerken met dat van de buurman(nen)
We maken simpelweg gebruik van het grootste voordeel van Digitaal rijden.
Meerdere treinen, met ieder een eigen adressering, op een grotere baan.
Je wilt iemand trouwens ook niet gaan belasten met het bijhouden van die database om automatisch te kunnen rijden.
Sommige van ons willen namelijk nog wel eens wat laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaange treintjes laten rijden. ;D
Ook die lengtes zouden dan namelijk steeds moeten gaan kloppen, anders rijdt het nog tegen elkaar aan.
Enige, simpelste, optie is dan op zicht rijden, en handmatig te treinen afremmen indien nodig.
-
Het willen automatiseren van de baan of helemaal zelf willen rijden zijn eigenlijk twee verschillende hobbies.
Bij het ontwikkelen van het basisconcept is er gekozen voor de meest simpele en economische oplossing. Het handmatig rijden met een Roco multimaus.
Om niet iedereen gelijk in het diepe van het digitaliseren te plempen en het bouwen van een toonbare module (naar het publiek) is er een aantal jaren geleden voor deze optie gekozen. Uiteraard zijn er mensen die het verder willen uitwerken en kijken of je de baan automatisch kunt laten rijden maar dat betekend voor elke deelnemer gelijk een hap meer munten om uit te geven. Je tijd te besteden aan bedrading en ander gedoe en het idee om meer mensen bezig te krijgen met het bouwen van scenery zal dan inboeten.
-
Ik ben van mening, dat het baanconcept er juist een is, om eenvoudig aan elkaar te kunnen koppelen en dus om er eenvoudig mee te kunnen rijden. Zou je digitaal willen rijden dan zal je dat als individuele module bouwer voor je eigen bak(ken) kunnen doen op een separaat spoor.
Dat er dan iets anders door je scenery rijdt over de twee voorste sporen is dan een gegeven, en waar de baan in feite voor bedoeld is.
Voor zover
Ronald Visser
(o ja, voor dat eenvoudige rijden is al een pas-, meet en testdag nodig) ;)
-
Sommige van ons willen namelijk nog wel eens wat laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaange treintjes laten rijden. ;D
Treintjes?
Treinen, in ieder geval langer dan je thuis mee rond kan rijden. Zonder dat de miniatuur machinist z’n eigen trein in de kont kijkt. :o
-
Bij mijn schaduwstation, bochtmodules en Spoormuseum bakken hebben verschillende bakken melders, en zijn doorverbonden met slechts 1 loconet kabeltje. Je Zou kunnen afspreken, wanneer je een kleine bezetting hebt, of wanneer je even pauze wil en met mensen wil kletsen zonder telkens de baan in de gaten te moeten houden, de baan op automatisch kunnen zetten. Ik wilde het met mijn schaduwstation wel graag zo doen omdat dit wel makkelijk is als ik met een kleine bezetting op pad ga met de baan.
(https://abload.de/img/20180922_112722berch5.jpg) (https://abload.de/image.php?img=20180922_112722berch5.jpg)
Groetjes Jake
-
Kijk dan, hier kan je mooie lange treinen in kwijt, daar valt die mooie benelux bijna bij in het niet.
Kan je ook korte treinen achter elkaar zetten dmv digitale sturing?