Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:26:35
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Prutsert
Vandaag om 22:15:54
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 22:09:31
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
  

Auteur Topic: Onderhoud goederenmaterieel in Nederland en Europa  (gelezen 4347 keer)

TEE-RAM

  • Offline Offline
  • Berichten: 227
Onderhoud goederenmaterieel in Nederland en Europa
« Gepost op: 23 September 2018, 17:32:50 »
Wie kan mij iets vertellen over het onderhoud en herstel van goederenwagens in Nederland en Europa. Wordt het materieel periodiek onderhouden of zijn de afgelegde kilometers bepalend en waar wordt het onderhoud dan uitgevoerd, in het land waar dat materieel toevallig staat of gaat het terug naar de eigenaar. Waar zijn in Nederland werkplaatsen voor goederenmaterieel.
Wim

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2024
  • Allegra" treinstel
Re: Onderhoud goederenmaterieel in Nederland en Europa
« Reactie #1 Gepost op: 23 September 2018, 17:36:49 »
Werkplaats amersfoort onderhield het na goederen materieel maar is reeds een aantal jaren gesloten


dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: Onderhoud goederenmaterieel in Nederland en Europa
« Reactie #3 Gepost op: 23 September 2018, 17:42:52 »
hier was laatst een reportage op YouTube meende dit was de link www.youtube.com/watch?v=RZj-1y35Ojg
Er stond eens iets in de railmagazine wagon onderhoud meen in  roosendaal weet het niet meer zeker
groet dennie
Er zijn meerdere bedrijven
zoals shunter of www.combowagonservice.com
« Laatst bewerkt op: 23 September 2018, 17:46:57 door dennie »

Stootjuk

  • Offline Offline
  • Berichten: 185
Re: Onderhoud goederenmaterieel in Nederland en Europa
« Reactie #4 Gepost op: 23 September 2018, 18:15:55 »
In Roosendaal zit de fa Spoorijzer en hebben de werkplaats in de oude monumentale locomotievenloods. Hier worden verschillende soorten goederenwagens onderhouden.
Hier kom je o.a. ketelwagens, onderlossers en containerwagens tegen.

Wilfred

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Onderhoud goederenmaterieel in Nederland en Europa
« Reactie #5 Gepost op: 23 September 2018, 19:25:34 »
(*) = Ik heb er eigenlijk geen verstand van maar ik bemoei me wel graag overal mee  :-X  Heel irritant, ik weet het, sorry.
Maar je komt over het algemeen wel met goede linkjes  (y) Dus een beetje de bemoeial uithangen is niet erg hoor ;D ;)
Groeten Joop, machinist Lls

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8159
Re: Onderhoud goederenmaterieel in Nederland en Europa
« Reactie #6 Gepost op: 23 September 2018, 19:37:33 »
 ;D

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: Onderhoud goederenmaterieel in Nederland en Europa
« Reactie #7 Gepost op: 23 September 2018, 22:46:11 »
Goederenmaterieel word sowieso preventief onderhouden op basis van tijd, de voertuighouder is daarvoor verantwoordelijk om dat uit te laten voeren.
Die kan daarvoor kiezen om de wagens naar een vaste onderhoud plaats terug te halen en daar te onderhouden of dat te doen in de buurt waar de wagens worden ingezet.

Op kilometers gaat sowieso niet, want wagens hebben geen kilometerteller :)

Jeanne

  • Offline Offline
  • Berichten: 231
Re: Onderhoud goederenmaterieel in Nederland en Europa
« Reactie #8 Gepost op: 23 September 2018, 23:38:34 »
 Het Roosendaalse Spoorijzer doet tegenwoordig ook het onderhoud van de DEMEL wagens.
Jeanne Kok

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 937
Re: Onderhoud goederenmaterieel in Nederland en Europa
« Reactie #9 Gepost op: 24 September 2018, 10:52:35 »
Onderhoud en reperatie gebeurd meestal op locatie, voor grote herstellingen gaat een wagen naar een werkplaats. In Nederland worden er wagens gereviseerd in Roosendaal en bij Shunter op de Waalhaven. Maar bij de meeste wagens worden revisies uitgevoerd in het buitenland, veelal in het voormalige Oostblok.

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 259
Re: Onderhoud goederenmaterieel in Nederland en Europa
« Reactie #10 Gepost op: 24 September 2018, 17:35:04 »
Uit mijn tijd als wagenmeester / storingsmonteur was de VVW de bijbel voor de gronddienst . De mijne is nog van 1963 en hier volgen enige bepalingen ..Volgens het RIV moeten er bepaalde opschriften aanwezig zijn , en bij ontbreken werd de wagen aan de grens gewijgerd . Ëén van de opschriften was een door witte verf omkaderd veld , met daarin een cijfer bv 4 rev ( het cijfer geeft het aantal jaren aan tussen 2 revisies ); Dan de afkorting van de wagenwerkplaats ; en als laatste de revisie datum .De revisie werd uitgevoerd door de eigendoms maatschappij .
Allereerst een uitleg over de benodigde modellen ( beplakkingen ) , die bij gebreken aan bijde zijden op de stelbalk geplakt moesten worden , DUS NIET IN HET PLAKKASTJE .
Model 4000 ; afmeting , 98 x 123 mm : kleur ; wit met blauwe rand en diagonale streep . Opschrift ; N.V. Nederlandsche Spoorwegen ; Stationsnaam ; Beplakking nr ; van; 19-- ;Voertui: Soort ; nr ( wagennummer ) ; Eigendomsmerk ; is als volgt beschadigd ; De wagenmeester .
Model K 4261 ; afm 148x214 mm ; kleur blauw ; Opschrift in Nederlands , Frans en Duits , MAG NIET WEER BELADEN WORDEN ; na lossing naar eigendomsspoorweg ; beschadigingen , 1=wielassen ,2= draagpotten ,3= rem , 4=onderstel , 5= draagveren , 6=trekwerk , 7= stootwerk , 8=wagenbak , 9= dak , 10= deuren 11= lekkage aan dak ,aan wagenbak ; beschadigde delen onderstrepen ; ter herstelling naar eigendomsspoorweg via ------ grensstation eigendomsspoorweg .
 Model M 4265 ,kleur wit ; afm, 151x211 mm ; Voor onderzoek  ; de beschadigde onderdelen zijn 1 t/m 11 vorig model , aangevuld met , 11,= vensters , 12= verwarming ,13=verlichting , 14= interieur , 15= WC's , 16=vouwbalgen , 17= opgaaf eigengewicht onjuist , 18= voertuig is ontspoord geweest , 19= revisidatum is overschreden ,20= gebruik gemaakt van vreemde onderdelen ,21= reservoir , 22= sluitingen,en appendages van reservoirs.
Art  507 .
 Beplakking voor opzending naar een werkplaats
Overschreden revisietermijn . Voertuigen waarvan de revisietermijn afloopt moeten - behalve met model 4000- bovendien worden beplakt met model 4265 en model 4261
Art 508
Opzending goedernmaterieel voor herstelling en revisie
Indien een rayon een herstelling niet zelf kan verrichten gaat het voertuig naar de wagenwerkplaats . Ketelwagens gaan altijd naar de wph Amersfoort
RIC materieel wordt dor de betreffende WPL opgevraagd .
Misschie brengt dit wat duidenlijkheid .

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2024
  • Allegra" treinstel
Re: Onderhoud goederenmaterieel in Nederland en Europa
« Reactie #11 Gepost op: 24 September 2018, 17:41:27 »
Dit is zeker heel hulpzaam

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 259
Re: Onderhoud goederenmaterieel in Nederland en Europa
« Reactie #12 Gepost op: 25 September 2018, 11:12:07 »
In het vorige deel was de afhandeling gedeeltenlijk beschreven .
Nu artikelen volgens de VVW ,nr 218 en 219 .
Art 218
Revisie reizigersmaterieel.
Revisietermijn ; ( 1 ) De revisietermijn voor rijtuigen bedraagt :
                           a , 1 jaar voor rijtuigen , die in treinen lopen met een snelheid van meer dan 120 km/h ;
                           b , 1,5 jaar voor rijtuigen , die in treinen lopen met een maximum snelheid van 120 km/h ;
NS-materieel   (2) Ch Mw verstrekt Ch Vv periodiek een opgave van het getrokken reizigersmaterieel , dat in de loop van de maand in een wpl of wph op vastgestelde data moetbinnenkomen .        Aan de hand van deze opgave wordt de uitwisseling en opzending geregeld .
 Overschrijding revisietermijn  (3) Rijtuigen waarvan de revisietermijn is overschreden moeten met model 4265 ( M RIV/RIC ) worden beplakt of met model 4261 (K RIV/RIC ) indien            revisietermijn met 14 dagen of meer is overschreden .


Art 219
 Revisie goederenmaterieel .
Revisietermijn ,

(1) De revisietermijnen bedragen ;

a , 1 jaar voor SS-wagens ( Snelheid boven de 100 km/h )

b . 4 jaar voor de wagens voorzien van het opschrift  4REV ;

c,3jaar voor de overige wagens ;

d,6 jaar voor een aantal - slechts zelden aan het verkeer deelnemende- dienstwagens . Het remwerk van deze wagens moet echter om de 3 jaar worden gerevideerd ; hierbij worden de triplekleppen verwisseld .


Verlenging revisitermijn ,

(2) De wagens genoemd in lid 1 b en c kunnen zijn voorzien van het opschrift "+ 3 m ". In dat geval wordt de revisietermijn met 3 maanden verlengd .


Overschrijding revisitermijn  ( 3 ) Wagens waarvan de revisietermijn is overschreden moeten met model 4265 ( M RIV ) worden beplakt . Voor de overname aan de grens van wagens waarvan de revisietermijn is overschreden wordt verwezen naar art 513/5

TEE-RAM

  • Offline Offline
  • Berichten: 227
Re: Onderhoud goederenmaterieel in Nederland en Europa
« Reactie #13 Gepost op: 26 September 2018, 20:30:27 »
Iedereen bedankt voor zijn (haar) inbreng. Het geeft in ieder geval enig idee wat voor, waar en wanneer onderhoud aan goederenmaterieel wordt uitgevoerd.

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 259
Re: Onderhoud goederenmaterieel in Nederland en Europa
« Reactie #14 Gepost op: 26 September 2018, 22:22:36 »
IN 1963 waren er wagenwerkplaatsen in Onnen voor Friesland , Groningen , Drente , Overijsel , Gelderland , de grens lag over Harderwijk ,Apeldoorn , dieren en Aalten
Amsterdam Watergraafsmeer , voor Noord Holland , Utrecht , Zuid Holland , de grens was Lisse ,Abcoude , Maartensdijk ,Bilthoven , Lunteren ,Stroe enHd
Rotterdam - Fijenoord , voor Zuid Holland  , Noordwijkerhout , Woerden .
Roosendaal voor Zeeland , Gelderland ,Noord Brabant , grens , Dordrecht ,Uithoorn ,Eden C, Rehnen , Varseveld ,Boxtel , Vlb
Maastricht voor Limburg .
Te Amersfoort was de Wagen Hoofd werkplaats .