Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door henk
Vandaag om 19:17:47
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 19:12:25
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:49:24
Spoor 1 nem of finescale door FritsT
Vandaag om 18:37:50
Roco 2025 door Dennis94
Vandaag om 18:16:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan!
Vandaag om 18:16:11
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 17:49:43
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 17:36:10
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door saskia
Vandaag om 17:31:42
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 17:22:19
Nahmertaler Kleinbahn door Scratchbuilt
Vandaag om 17:07:53
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
Vandaag om 17:04:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 16:58:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 16:45:09
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door willyTEE
Vandaag om 16:28:29
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 16:24:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 15:12:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Sporlijn Úje
Vandaag om 15:07:23
Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen door Simon Stenneberg
Vandaag om 14:19:30
Spoor- en tramweg parafernalia door Frits C
Vandaag om 14:18:46
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door tijgernootje
Vandaag om 13:42:35
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:22:45
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
Vandaag om 13:08:23
Eenvoudige, goedkope maar goede decoder? door Rico [momfer]
Vandaag om 12:41:33
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 12:35:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door tijgernootje
Vandaag om 11:35:51
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Torikoos
Vandaag om 11:32:24
19 Toen door Teun
Vandaag om 11:13:36
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 10:39:26
20 toen door Harryku
Vandaag om 09:28:47
  

Auteur Topic: Onderhoud goederenmaterieel in Nederland en Europa  (gelezen 4333 keer)

TEE-RAM

  • Offline Offline
  • Berichten: 227
Onderhoud goederenmaterieel in Nederland en Europa
« Gepost op: 23 September 2018, 17:32:50 »
Wie kan mij iets vertellen over het onderhoud en herstel van goederenwagens in Nederland en Europa. Wordt het materieel periodiek onderhouden of zijn de afgelegde kilometers bepalend en waar wordt het onderhoud dan uitgevoerd, in het land waar dat materieel toevallig staat of gaat het terug naar de eigenaar. Waar zijn in Nederland werkplaatsen voor goederenmaterieel.
Wim

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2024
  • Allegra" treinstel
Re: Onderhoud goederenmaterieel in Nederland en Europa
« Reactie #1 Gepost op: 23 September 2018, 17:36:49 »
Werkplaats amersfoort onderhield het na goederen materieel maar is reeds een aantal jaren gesloten


dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1456
Re: Onderhoud goederenmaterieel in Nederland en Europa
« Reactie #3 Gepost op: 23 September 2018, 17:42:52 »
hier was laatst een reportage op YouTube meende dit was de link www.youtube.com/watch?v=RZj-1y35Ojg
Er stond eens iets in de railmagazine wagon onderhoud meen in  roosendaal weet het niet meer zeker
groet dennie
Er zijn meerdere bedrijven
zoals shunter of www.combowagonservice.com
« Laatst bewerkt op: 23 September 2018, 17:46:57 door dennie »

Stootjuk

  • Offline Offline
  • Berichten: 185
Re: Onderhoud goederenmaterieel in Nederland en Europa
« Reactie #4 Gepost op: 23 September 2018, 18:15:55 »
In Roosendaal zit de fa Spoorijzer en hebben de werkplaats in de oude monumentale locomotievenloods. Hier worden verschillende soorten goederenwagens onderhouden.
Hier kom je o.a. ketelwagens, onderlossers en containerwagens tegen.

Wilfred

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Onderhoud goederenmaterieel in Nederland en Europa
« Reactie #5 Gepost op: 23 September 2018, 19:25:34 »
(*) = Ik heb er eigenlijk geen verstand van maar ik bemoei me wel graag overal mee  :-X  Heel irritant, ik weet het, sorry.
Maar je komt over het algemeen wel met goede linkjes  (y) Dus een beetje de bemoeial uithangen is niet erg hoor ;D ;)
Groeten Joop, machinist Lls

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8158
Re: Onderhoud goederenmaterieel in Nederland en Europa
« Reactie #6 Gepost op: 23 September 2018, 19:37:33 »
 ;D

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4049
Re: Onderhoud goederenmaterieel in Nederland en Europa
« Reactie #7 Gepost op: 23 September 2018, 22:46:11 »
Goederenmaterieel word sowieso preventief onderhouden op basis van tijd, de voertuighouder is daarvoor verantwoordelijk om dat uit te laten voeren.
Die kan daarvoor kiezen om de wagens naar een vaste onderhoud plaats terug te halen en daar te onderhouden of dat te doen in de buurt waar de wagens worden ingezet.

Op kilometers gaat sowieso niet, want wagens hebben geen kilometerteller :)

Jeanne

  • Offline Offline
  • Berichten: 231
Re: Onderhoud goederenmaterieel in Nederland en Europa
« Reactie #8 Gepost op: 23 September 2018, 23:38:34 »
 Het Roosendaalse Spoorijzer doet tegenwoordig ook het onderhoud van de DEMEL wagens.
Jeanne Kok

André82

  • Online Online
  • Berichten: 937
Re: Onderhoud goederenmaterieel in Nederland en Europa
« Reactie #9 Gepost op: 24 September 2018, 10:52:35 »
Onderhoud en reperatie gebeurd meestal op locatie, voor grote herstellingen gaat een wagen naar een werkplaats. In Nederland worden er wagens gereviseerd in Roosendaal en bij Shunter op de Waalhaven. Maar bij de meeste wagens worden revisies uitgevoerd in het buitenland, veelal in het voormalige Oostblok.

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
Re: Onderhoud goederenmaterieel in Nederland en Europa
« Reactie #10 Gepost op: 24 September 2018, 17:35:04 »
Uit mijn tijd als wagenmeester / storingsmonteur was de VVW de bijbel voor de gronddienst . De mijne is nog van 1963 en hier volgen enige bepalingen ..Volgens het RIV moeten er bepaalde opschriften aanwezig zijn , en bij ontbreken werd de wagen aan de grens gewijgerd . Ëén van de opschriften was een door witte verf omkaderd veld , met daarin een cijfer bv 4 rev ( het cijfer geeft het aantal jaren aan tussen 2 revisies ); Dan de afkorting van de wagenwerkplaats ; en als laatste de revisie datum .De revisie werd uitgevoerd door de eigendoms maatschappij .
Allereerst een uitleg over de benodigde modellen ( beplakkingen ) , die bij gebreken aan bijde zijden op de stelbalk geplakt moesten worden , DUS NIET IN HET PLAKKASTJE .
Model 4000 ; afmeting , 98 x 123 mm : kleur ; wit met blauwe rand en diagonale streep . Opschrift ; N.V. Nederlandsche Spoorwegen ; Stationsnaam ; Beplakking nr ; van; 19-- ;Voertui: Soort ; nr ( wagennummer ) ; Eigendomsmerk ; is als volgt beschadigd ; De wagenmeester .
Model K 4261 ; afm 148x214 mm ; kleur blauw ; Opschrift in Nederlands , Frans en Duits , MAG NIET WEER BELADEN WORDEN ; na lossing naar eigendomsspoorweg ; beschadigingen , 1=wielassen ,2= draagpotten ,3= rem , 4=onderstel , 5= draagveren , 6=trekwerk , 7= stootwerk , 8=wagenbak , 9= dak , 10= deuren 11= lekkage aan dak ,aan wagenbak ; beschadigde delen onderstrepen ; ter herstelling naar eigendomsspoorweg via ------ grensstation eigendomsspoorweg .
 Model M 4265 ,kleur wit ; afm, 151x211 mm ; Voor onderzoek  ; de beschadigde onderdelen zijn 1 t/m 11 vorig model , aangevuld met , 11,= vensters , 12= verwarming ,13=verlichting , 14= interieur , 15= WC's , 16=vouwbalgen , 17= opgaaf eigengewicht onjuist , 18= voertuig is ontspoord geweest , 19= revisidatum is overschreden ,20= gebruik gemaakt van vreemde onderdelen ,21= reservoir , 22= sluitingen,en appendages van reservoirs.
Art  507 .
 Beplakking voor opzending naar een werkplaats
Overschreden revisietermijn . Voertuigen waarvan de revisietermijn afloopt moeten - behalve met model 4000- bovendien worden beplakt met model 4265 en model 4261
Art 508
Opzending goedernmaterieel voor herstelling en revisie
Indien een rayon een herstelling niet zelf kan verrichten gaat het voertuig naar de wagenwerkplaats . Ketelwagens gaan altijd naar de wph Amersfoort
RIC materieel wordt dor de betreffende WPL opgevraagd .
Misschie brengt dit wat duidenlijkheid .

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2024
  • Allegra" treinstel
Re: Onderhoud goederenmaterieel in Nederland en Europa
« Reactie #11 Gepost op: 24 September 2018, 17:41:27 »
Dit is zeker heel hulpzaam

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
Re: Onderhoud goederenmaterieel in Nederland en Europa
« Reactie #12 Gepost op: 25 September 2018, 11:12:07 »
In het vorige deel was de afhandeling gedeeltenlijk beschreven .
Nu artikelen volgens de VVW ,nr 218 en 219 .
Art 218
Revisie reizigersmaterieel.
Revisietermijn ; ( 1 ) De revisietermijn voor rijtuigen bedraagt :
                           a , 1 jaar voor rijtuigen , die in treinen lopen met een snelheid van meer dan 120 km/h ;
                           b , 1,5 jaar voor rijtuigen , die in treinen lopen met een maximum snelheid van 120 km/h ;
NS-materieel   (2) Ch Mw verstrekt Ch Vv periodiek een opgave van het getrokken reizigersmaterieel , dat in de loop van de maand in een wpl of wph op vastgestelde data moetbinnenkomen .        Aan de hand van deze opgave wordt de uitwisseling en opzending geregeld .
 Overschrijding revisietermijn  (3) Rijtuigen waarvan de revisietermijn is overschreden moeten met model 4265 ( M RIV/RIC ) worden beplakt of met model 4261 (K RIV/RIC ) indien            revisietermijn met 14 dagen of meer is overschreden .


Art 219
 Revisie goederenmaterieel .
Revisietermijn ,

(1) De revisietermijnen bedragen ;

a , 1 jaar voor SS-wagens ( Snelheid boven de 100 km/h )

b . 4 jaar voor de wagens voorzien van het opschrift  4REV ;

c,3jaar voor de overige wagens ;

d,6 jaar voor een aantal - slechts zelden aan het verkeer deelnemende- dienstwagens . Het remwerk van deze wagens moet echter om de 3 jaar worden gerevideerd ; hierbij worden de triplekleppen verwisseld .


Verlenging revisitermijn ,

(2) De wagens genoemd in lid 1 b en c kunnen zijn voorzien van het opschrift "+ 3 m ". In dat geval wordt de revisietermijn met 3 maanden verlengd .


Overschrijding revisitermijn  ( 3 ) Wagens waarvan de revisietermijn is overschreden moeten met model 4265 ( M RIV ) worden beplakt . Voor de overname aan de grens van wagens waarvan de revisietermijn is overschreden wordt verwezen naar art 513/5

TEE-RAM

  • Offline Offline
  • Berichten: 227
Re: Onderhoud goederenmaterieel in Nederland en Europa
« Reactie #13 Gepost op: 26 September 2018, 20:30:27 »
Iedereen bedankt voor zijn (haar) inbreng. Het geeft in ieder geval enig idee wat voor, waar en wanneer onderhoud aan goederenmaterieel wordt uitgevoerd.

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
Re: Onderhoud goederenmaterieel in Nederland en Europa
« Reactie #14 Gepost op: 26 September 2018, 22:22:36 »
IN 1963 waren er wagenwerkplaatsen in Onnen voor Friesland , Groningen , Drente , Overijsel , Gelderland , de grens lag over Harderwijk ,Apeldoorn , dieren en Aalten
Amsterdam Watergraafsmeer , voor Noord Holland , Utrecht , Zuid Holland , de grens was Lisse ,Abcoude , Maartensdijk ,Bilthoven , Lunteren ,Stroe enHd
Rotterdam - Fijenoord , voor Zuid Holland  , Noordwijkerhout , Woerden .
Roosendaal voor Zeeland , Gelderland ,Noord Brabant , grens , Dordrecht ,Uithoorn ,Eden C, Rehnen , Varseveld ,Boxtel , Vlb
Maastricht voor Limburg .
Te Amersfoort was de Wagen Hoofd werkplaats .