Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Detectiestuk, hoe lang moet een bezetmelder zijn?  (gelezen 8560 keer)

nico99

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
Detectiestuk, hoe lang moet een bezetmelder zijn?
« Gepost op: 21 september 2018, 19:16:31 »
Hallo,

Na zoeken in de encyclopedie en op Google kom ik er niet uit omdat het niet kan vinden. Wat voor een lengte kun je het beste aanhouden voor het detectiestuk, ik dacht zelf aan 30 cm. Zou het in het schaduwstation korter kunnen.

Groet Niek
« Laatst bewerkt op: 22 september 2018, 00:22:38 door Bert van Gelder »

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2032
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Detectiestuk.
« Reactie #1 Gepost op: 21 september 2018, 19:45:39 »
Graag wat meer informatie... wat bedoel je met "het detectie stuk"?
Voor de minimale lengte van een blok ga je uit van de maximale treinlengte plus wat extra lengte voor afremmen enzo.
Een blok kan bestaan uit meerdere detectie secties...
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

nico99

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
Re: Detectiestuk.
« Reactie #2 Gepost op: 21 september 2018, 20:24:48 »
Mijn blokken zijn 3 meter, wat ik bedoel is het stuk waar de trein gedetecteerd wordt.  De detectierail.

http://members.home.nl/fjstevens/stroomdetector.htm

Groet Niek

vleesman

  • Offline Offline
  • Berichten: 126
Re: Detectiestuk.
« Reactie #3 Gepost op: 21 september 2018, 20:28:29 »
Ik neem aan dat je het hebt over de detectie sectie gekoppeld aan een terugmelder. Het ligt eraan hoe je ze gaat inzetten, ik neem aan dat je automatisch wil rijden met bv koploper. Als je een blok hebt waar het begin en einde een terugmelder gekoppeld zijn dan zou je bij het binnenrijden de snelheid kunnen verlagen zodat de lok ook in de 2e sectie tot stilstand kan komen. 30 cm is prima, met 20 kom je dan evt ook weg want je hoeft niet vloeiend te stoppen.
Met vriendelijke  groet Jean-Paul
Loconet IB II - 2rail - koploper

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Detectiestuk, hoe lang moet een bezetmelder zijn?
« Reactie #4 Gepost op: 22 september 2018, 07:55:57 »
Met 20 cm kan je nog prima vloeiend stoppen. Moderne programma’s gebruiken de hele lengte van het blok voor remmen of optrekken, of de secties nu gedetecteerd zijn of niet. Het is tegenwoordig mogelijk om van het blok in zijn geheel één gedetecteerde sectie te maken en toch gaat het allemaal vloeiend rijden. Allemaal omdat de programma’s bij gebruik van geijkte locs precies weten waar een loc zich in een blok bevindt.

Hier thuis een wat oudere opstelling met in beginsel aan het begin en het eind van een blok een meldsectie van 20 cm, maar korte blokken hebben één melder.
En waarom die mantra dat ieder blok langer moet zijn dan de langste trein telkens wordt herhaald, begrijp ik ook niet. Ik vraag me af hoeveel mensen treinen inkorten of zitten te hannesen met het inpassen van te lange blokken, omdat ze aan die regel willen voldoen.

Heb je al een proefbaantje geprobeerd Niek? Je leert dan een hoop en het is goed om het een keer voor je ogen te zien gebeuren.
« Laatst bewerkt op: 22 september 2018, 08:01:09 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Detectiestuk, hoe lang moet een bezetmelder zijn?
« Reactie #5 Gepost op: 24 september 2018, 11:44:45 »
20-30cm kan inderdaad prima mits ongedetecteerde stukken voorzien zijn van een diodeschakeling. Want dan zal er detectie plaats vinden vanaf het moment dat de eerste stroomafnemende assen het blok binnen komen. Heb je geen diodeschakeling (of detectie) in aangrenzende blokken dan zal er pas een melding komen als de volledige loc in het blok staat en er dus geen assen meet zijn die buiten de detectie stroom op kunnen nemen.

Met andere woorden, elke sectie moet of gevoed worden door een detectie of een diodeschakeling.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Detectiestuk, hoe lang moet een bezetmelder zijn?
« Reactie #6 Gepost op: 24 september 2018, 12:37:48 »
Losse melders per blok is helemaal niet meer nodig. Het blok IS de melder. Het maakt alles lekker simpel, en je loks ijken moet je toch. De software lost het voor je op. Je geeft in moderne software aan op welke positie in het blok je lok moet beginnen met remmen, waar hij moet stoppen. Als je dat goed doet, kan dat op de cm nauwkeurig. Maar goed, ik zet de chips en cola vast klaar ;D

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Detectiestuk, hoe lang moet een bezetmelder zijn?
« Reactie #7 Gepost op: 24 september 2018, 13:38:13 »
Eet smakelijk, maar één melder werkt inderdaad prima. Of je het rijgedrag dan goed genoeg vindt, kan je bepalen door het te proberen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 677
Re: Detectiestuk, hoe lang moet een bezetmelder zijn?
« Reactie #8 Gepost op: 24 september 2018, 15:22:30 »
Losse melders per blok is helemaal niet meer nodig. Het blok IS de melder. Het maakt alles lekker simpel, en je loks ijken moet je toch. De software lost het voor je op. Je geeft in moderne software aan op welke positie in het blok je lok moet beginnen met remmen, waar hij moet stoppen. Als je dat goed doet, kan dat op de cm nauwkeurig. Maar goed, ik zet de chips en cola vast klaar ;D

Dat gaat prima, totdat je bv wilt beginnen met aan- en afkoppelen van stammetjes.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: Detectiestuk, hoe lang moet een bezetmelder zijn?
« Reactie #9 Gepost op: 24 september 2018, 15:40:52 »
Dat dacht ik ook toen ik begon (1 melder per blok) en geijkte snelheden. Helaas is de werkelijkheid weerbarstig. Zelfs met geijkte snelheden kan de werkelijke snelheid gaan afwijken van de snelheid die opgegeven is voor een bepaalde snelheidsstap. Ik heb afwijkingen gehad van meer dan 10% (plus of min). Dat komt door allerlei oorzaken, gewicht van de sleep, mechanische toestand van de loc, slijtage. BEMF probeert dat wel te corrigeren, maar is ook niet volmaakt. Bij de ene loc werkt het beter dan de andere. Kortom ik heb nu naderhand overal extra detectors voor de stopplaats moeten inbouwen om goed te kunnen rijden. Als je met een melder per blok wilt werken, dan moet je de plek van de stopplaats erg ruim voor het einde van het fysieke blok definieren (minimaal 50-75cm), anders krijg je te maken met treinen die net te ver doorrijden en in het volgende blok terecht komen. Dat heeft natuurlijk ook weer invloed op de maximale lengte van een trein die in een blok past.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Detectiestuk, hoe lang moet een bezetmelder zijn?
« Reactie #10 Gepost op: 24 september 2018, 16:02:31 »
Gewoon 2 melders aanleggen. Kun je er één met het niet-gedetecteerde deel verbinden. Werkt het, dan prima, zo niet dan dat 2e meldstuk alsnog aan een decoder verbinden..

Gr, Bert

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 849
Re: Detectiestuk, hoe lang moet een bezetmelder zijn?
« Reactie #11 Gepost op: 24 september 2018, 17:16:43 »
Citaat
Als je met een melder per blok wilt werken, dan moet je de plek van de stopplaats erg ruim voor het einde van het fysieke blok definieren (minimaal 50-75cm)

Sorry hoor, maar dit is nonsens. ik werk met iTrain en met één melder per blok. In het programma kun je zelf een marge bij de bloklengte opgeven en ook hoever voor het eind van het fysieke blok gestopt moet worden. Bij mij is dat ongeveer 3 cm en dat werkt perfect.  Inderdaad wijkt het rijden op positie wel eens wat af maar bij mij nog nooit zoveel dat er doorgeschoten wordt naar een volgend blok.
Alleen als je wilt rangeren in een blok kun je niet met één melder volstaan, althans niet met iTrain. Met de software van Freiwald (Traincontroller) kan dat geloof ik wel; die werkt ook met virtuele melders maar daar hangt dan ook een (zeer stevig) prijskaartje aan.
Het advies van mijn naamgenoot is dus ook het beste: maak in eerste instantie een scheiding aan in het blok die je vooralsnog overbrugt tot één melder en als je het nodig vindt, kun je de overbrugging verwijderen en er twee melders van maken.

Groeten,
Bert

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Detectiestuk, hoe lang moet een bezetmelder zijn?
« Reactie #12 Gepost op: 27 september 2018, 11:36:50 »
Een melder per blok kan alleen als je je treinen ijkt in het programma.
Zoals Timo al aangeeft een melder aan het begin en aan het eind de tussen liggende raillengte voorzien van een diode schakeling of een extra melder.
Mocht je ooit alle wagens van stroomvoerende wielen voorzien (ook goederenwagens), dan kan je detekteren of er wagens verloren zijn en blijft je trein uit het blok. Ik zelf werk met minimaal 2 en afhankelijk van de lengte van je blok soms veel meer. Doordat alle wagens stroom trekken blijven de blokken bezet en zal nooit een trein in ene rondrijden met een wagen voor de loc. Lengte melder in h0 rond de 20 cm (minimum) en in N rond de 10 cm (minimum).
Het is nogal frustrerend als je met je nieuwe net gedigitaliseerde loc wil rond gaan rijden je die eerst moet ijken, omdat je met een melder per blok werkt.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Detectiestuk, hoe lang moet een bezetmelder zijn?
« Reactie #13 Gepost op: 27 september 2018, 11:45:24 »
Een melder per blok kan alleen als je je treinen ijkt in het programma.
Ook met meerdere melders per blok WIL je en MOET je de treinen ijken. Je wilt toch netjes afremmen zodra je de binnenmelder vh stationsblok binnenrijd? En zodra je de stopmelder raakt, wil je dat je trein al kruipt zodat hij daar netjes tot stilstand komt en niet abrupt.

Ik wil zelfs al dat mijn treinen progressiever langzamer gaan rijden VOORDAT ze uberhaupt over de 'binnenmelder' vh station (of in mijn geval, het stationsblok) rijden.
« Laatst bewerkt op: 27 september 2018, 11:46:55 door jowi »

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Detectiestuk, hoe lang moet een bezetmelder zijn?
« Reactie #14 Gepost op: 27 september 2018, 11:50:30 »
Dat is de functie van de eerste melder.
Eerste melder: afremmen tot een ingestelde lage snelheid (stap 4 van 28/31).
Tweede melder: Zo snel mogelijk naar 0 (in koploper is dit niet snelheid 0 instellen, maar gaat redelijk snel naar 0)
Dus zelfs zonder ijken heb je dan een redelijk snelheidsbeeld.
Toegegeven na ijking rijden de treinen veel mooier.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.