Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zoekfunctie ? door Gerard
Vandaag om 09:14:37
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Pauldg
Vandaag om 08:58:21
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
De (3d) knutsels van Ronald. door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 07:51:56
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
  

Auteur Topic: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?  (gelezen 18262 keer)

the railwarrior

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
« Reactie #75 Gepost op: 23 oktober 2018, 19:55:52 »
Hoi wim,

ik volg je volledig in je denkwijze.  Mijn betrachting is om een zo realistisch mogelijk spoorbedrijf uit te beelden.  In de werkelijkheid is het ook zo dat men geen 'nutteloze' wissels gaat aanleggen om toch maar die mogelijkheid te hebben.  Men gaat (hoewel je in spoore termen daar soms aan zou twijfelen) toch even denken of die kosten wel verantwoord zijn.  Zo zou je in modelspoorland ook diezelfde bedenking kunnen maken. 

In modelspoorland ga je inderdaad wel dingen er bij verzinnen maar in het echte leven kom je dit ook best wel tegen.  Weliswaar eind jaren 90 en begin jaren 2000 was dit meer en meer in verval.  Ik herinner me echter nog begin van mijn carriere dat we soms toeleveringen mochten gaan doen met een beperkt aantal wagens.  Het was wel aan het uitsterven maar het was er nog op dat moment... Het is die sfeer waar ik naar op zoek ben, misschien een beetje sentiment naar het begin van mijn carrière waar je toch altijd wel wat romantischer tegen de dingen aan kijkt dan na 15 of 20j dienst.

Spoor 4 is inderdaad een multifunctioneel spoor, zoals ik vroeger in puurs ook al eens zag gebeuren (maar ook in andere stations gebeurde dit) De goederentrein werd ontvangen aan het perron om dan te wisselen van loc (een elektrische loc kan moeilijk aan een loskade komen waar doorgaans geen wasdraad (bovenleiding) voorzien is) Mogelijk gaat dit spoorverloop aan de loskade nog wat anders verlopen. Hoe spoor 4 bereikt word heb je inderdaad een goed punt, de wissels links hebben die extra oversteek niet nodig, en rechts is die oversteek gewoon verkeerd geplaatst. Ik ga vanavond nog eens proberen wat tijd vrij te maken om een nieuw plan te tekenen.

the railwarrior

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
« Reactie #76 Gepost op: 24 oktober 2018, 11:01:33 »
Ok zoals gisteren beloofd nog wat aan het plan liggen rommelen.  Het was niet zo eenvoudig als ik eerst dacht, rechts lag die wissel namelijk lichtjes gebogen om zo plaats te laten voor het perron tussen de sporen.  Daardoor heb ik een klein boogje moeten toevoegen tussen wissel en engelse wissel rechts. om zo toch het gewenste resultaat te bekomen.  Links is het vrij straight forward denk ik. daar heb ik de engelse wissel verwijderd en gewoon gekozen voor eenvoudige wissels met dan in de bocht voor het station een oversteek.  Vooral omdat ik op die mannier toch wat meer variatie breng in het sporenplan...


Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
« Reactie #77 Gepost op: 24 oktober 2018, 15:12:50 »
Dat ziet er prima uit!  (y)
Niet meer aan zitten en direct beginnen met bouwen!  ;D

Ik kan het wel waarderen dat je het station niet symmetrisch hebt gemaakt. Vaak zie je dat mensen de wisselstraten spiegelen, maar door dat niet te doen, krijg je net iets meer variatie. Ook de lange boog aan de linker zijde ziet er goed uit. En door dat rechts niet te doen, heb je ook weer meer afwisseling.  :D

Het enige wat je nog zou kunnen doen is iets meer ruimte tussen spoor 2 en 3 proberen te maken zodat het perron iets breder kan worden. Maar zoals je al schreef, dat is niet heel eenvoudig. Misschien nog een klein stukje gebogen rail tussen de twee enkele wissels aan de rechter kant? Dan wijken de sporen nog net iets meer.

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

the railwarrior

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
« Reactie #78 Gepost op: 25 oktober 2018, 17:11:42 »
Hoi wim,

Die afwisseling is ook wat me weet te boeien.  Tussen spoor 2 en 3 kan ik inderdaad nog wat ruimte laten maar aangezien ik met flex sporen ga werken kan ik daar nog altijd wel een mauw aan passen...

waar ik echter wel nog aan gedacht heb is eventueel een baan te bouwen de hele ruimte rond.  Dit kan een mooi begin zijn en het kan hier ook mee blijven maar om de mogelijkheid makkelijk te voorzien heb ik toch nog een extra spoor voorzien aan de rechterzijde.  Dit kan eventueel een extra rangeermogelijkheid geven op een buiten dienst gesteld baanvak om van loc te wisselen op spoor 4, in combinatie met het andere doodlopende spoor dan uiteraard.  (gebeurt 2 emplacementen hier in de buurt toevallig net hetzelfde) Maar op termijn kan ik dit spoor ook gebruiken als aansluiting naar de rest van de baan die ik dan nog steeds kan bouwen als de moed, tijd, zin, geld,... er is uiteraard :)




Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
« Reactie #79 Gepost op: 25 oktober 2018, 22:19:51 »
Hallo Bjorn,
De aftakking van de zijlijn rechtsonder lijkt me een prima idee!  (y)
Alleen de 2 engelse wissels die nu direct na elkaar in het hoofdspoor liggen, vind ik er iets minder uit zien. Aan de andere kant: je hebt vrijwel geen ruimte om het engels wissel van de zijlijn te vervangen door 2 enkele. Daarnaast zullen ze in schaal h0 ook iets minder storingsgevoelig zijn. Je gaat Rocoline gebruiken toch?

Ik zie dat je her en der nu ook tunnelingangen hebt geplaatst. Worden dat echt tunnels? Ze staan aan de rechter kant namelijk wel heel erg dicht op het station (en met name de wisselstraat). Of verdwijnt het spoor onder een viadukt of iets dergelijks?

Aan de rechterzijde zou de boog van het hoofdspoor nog iets ruimer kunnen, in ieder geval in het begin waar je het station verlaat.

Groet, Wim

PS Zo'n aftakkend lijntje dat aan de rand van de modelbaan ophoudt, maar wel een mogelijkheid geeft om later uit te breiden. Waar ken ik dat van? ;) Oh ja:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256&start=140#p189794
 ;D
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

the railwarrior

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
« Reactie #80 Gepost op: 26 oktober 2018, 10:43:22 »
Hoi wim,

het is inderdaad de bedoeling om H0 rocoline te gebruiken zonder balast (in het verleden was ik zeer te spreken over dit materieel en over het algemeen heb ik toch begrepen dat Roco een van de betere merken is kwa storingsgevoeligheid)

Ik heb de tunnelingangen er bij geplaatst meer indicatief om aan te geven wat buiten beeld gebeurt en wat in beeld zal gebeuren.  Zo denk ik om rechts te werken met een brug waaronder de sporen verdwijnen.  Links ben ik er nog niet helemaal uit wat ik ga doen, ook de loskade ben ik nog over aan het twijfelen of ik niet iets kleins in de industrie doe, een steengroeve (komt hier regelmatig voor dat daar 1 of 2 sporen liggen voor het laden en lossen van.  maar daar.  Voor hetzelfde geld komt daar een spoor te liggen waar men wat boomstammen kan laden of zo... Ik moet het eens grondig bekijken...

Die boog aan de rechterzijde zou inderdaad iets ruimer kunnen.  Maar is dit nodig?  ik voorzie daar geen problemen in zake rijden of dat het ontsporingsgevoelig zou zijn.  Ik heb bovendien hier nog een partij sporen liggen R3 en R4 van roco, ik dacht deze in die boog te hergebruiken.  Vroeger lagen ze ook buiten beeld en door ze los te schroeven heb ik ze kunnen recupereren... een deel was zelfs niet gebruikt,...

Mooie baan trouwens wim, en wat kunnen we zeggen, great minds think alike  ;) ;D

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
« Reactie #81 Gepost op: 26 oktober 2018, 22:44:54 »
Dank je Bjorn :)

Wat betreft de boog aan de rechterzijde: technisch gezien is er geen enkel probleem. En hij ligt inderdaad al in het onzichtbare deel, dus de rails zelf zijn niet te zien. Echter, hij begint wel ongeveer direct onder je brug. Dat heeft tot gevolg dat een trein die naar rechts onder de brug verdwijnt, opeens scherp naar links wegdraait. Bij lange rijtuigen zie je de achterkant dan juist naar rechts uitzwenken, waardoor de illusie van een "echte" spoorweg onmiddelijk verdwenen is. Dat zou jammer zijn.

Je zou een overgangsboog kunnen maken: na de wisselstraat eerst een railstuk R7/R8, dan R5/R6 en tenslotte de boog met R3/R4. Daar heb je wel genoeg ruimte voor. Je kunt dit natuurlijk ook met flexrail doen, dat gaat nog eenvoudiger.

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
« Reactie #82 Gepost op: 28 oktober 2018, 20:38:19 »
Bij deze nog een schetsje in Wintrack met een alternatief voor de boog aan de rechterkant van de baan:



Komend vanuit het schaduwstation heb ik de eerste 90 graden met R3/R4 gelegd, net zoals jij al had. Daarna een stukje (45 graden) met R5/R6.
Tenslotte een gedeelte met R9/R10 (ik kwam er achter dat Roco geen R7/R8 heeft).

Het oorspronkelijke verloop van het buitenste spoor (met R4) heb ik laten staan om het verschil aan te geven.
Je ziet dat je op dezelfde ruimte in ieder geval met een ruime boog kunt beginnen, waardoor de treinen wat "natuurlijker" uit het zicht verdwijnen.

Ik snap dat je nog voldoende R3/R4 in je bezit hebt, en liefst wilt gebruiken. Toch zou ik hier (voor het zichtbare deel) niet besparen. De R3/R4 kun je later vast wel bij een uitbreiding gebruiken.
Groet, Wim

PS eigenlijk had ik moeten solderen aan mijn eigen baan dit weekend, maar dit is veel leuker...  ;D :-X
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256