Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Cor--24
Vandaag om 14:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
  

Auteur Topic: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?  (gelezen 18249 keer)

the railwarrior

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
« Reactie #15 Gepost op: 21 september 2018, 21:11:24 »
Met je keuze h0 vs Spoor 0 of 1 kan ik niet echt helpen. Dat hangt echt van je eigen voorkeur af. En ook van wat je wilt qua thema. Ik las dat je een Belgisch thema in je hoofd hebt (ook in een ander draadje uit 2012). Hoe zit het met de beschikbaarheid van Belgische treinen in de grotere schalen?

Succes met denken, plannen en met name kiezen!
Groet, Wim

Hoi Wim,

die keuze voor Belgisch was toen en nu nog steeds vooral omwille van het feit dat ik veel Belgisch materieel al zelf heb.  Uiteraard is het dan makkelijk om vanuit dat standpunt voor een Belgisch onderwerp te kiezen.  In schaal 1 heb je niet zo veel mogelijkheden maar... ik heb echter al wel modellen gezien naar Belgisch voorbeeld.  een Pruisische P8 kan je min of meer simpel ombouwen naar een type 26 stoomloc.  een V60 is een reeks 80 rangeerloc bij ons.  Natuurlijk speelt het idee ook wel dat ik er stiekem mee fantaseer om zelf mijn eigen modellen te bouwen in schaal 1 dmv 3d printen op termijn... LAAAAANGE termijn weliswaar.  Wie weet is de markt tegen dan weer helemaal een andere richting uitgegaan maar het is wel leuk om op die manier te zinspelen.  Zoals gezegd, op die manier geniet ik ook van mijn hobby, door te dromen.  Ieder beleeft zijn hobby natuurlijk op zijn eigen mannier en zoals gezegd ook dit is leuk, en ook hier geniet ik van maar die harde keuze zal toch moeten gemaakt worden.  In schaal 0 zijn er echter meer mogelijkheden de dag van vandaag, maar toch heeft deze schaal niet diezelfde charme vind ik althans... vooral als ik ergens op een beurs kom en weer die prachtige modellen in schaal 1 zie ben ik meteen verliefd... Een moeilijke keuze dus...

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
« Reactie #16 Gepost op: 22 september 2018, 10:01:39 »
Hallo Bjorn,

Tsja, als je direct verliefd wordt bij het zien van spoor 1 modellen, en je hebt dat niet (of minder) bij schaal h0 of 0, dan zou ik toch voor spoor 1 gaan. De ruimte heb je er wel voor. Het budget ook neem ik aan (ik kan en wil niet in je portemonnaie kijken).
Qua modellen zit je dan inderdaad wel meer vast aan Duits Tp 3 materieel, maar je zou dat kunnen ombouwen tot enkele Belgische modellen.
Aan de andere kant kost ombouwen ook flink wat tijd, en daar zit je volgens mij minder ruim in. Misschien dan toch maar een Duits thema? Dat levert sneller resultaat, en blijkbaar spreekt het je ook aan want je wordt nu al verliefd bij het zien van die modellen.

Groet, Wim  -]  :)



« Laatst bewerkt op: 23 september 2018, 20:43:27 door Bert van Gelder »
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Ad Cleijsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 943
Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
« Reactie #17 Gepost op: 22 september 2018, 14:08:23 »
Hoi Wim,

Je zit in dezelfde fase als ik, maar dan een andere volgorde.
Ik ben gestart met de overweging en heb, ongeacht de schaalkeuze, direct de module benadering gedaan. Toen gaan kijken naar wat. Uiteindelijk zou ik op schaal O uitkomen, totdat ik 1 zag en dat is het dan ook geworden.

Dus direct gaan bouwen met treinen gedoe - rommelen, rotzooi, fouten, opnieuw rommelen, weer opnieuw etc. Kijk eens op mijn draadje 'starten vanaf 1' Diverse malen gestart, weer aan de kant en weer aan de gang.
Vervolgens met de zolder aan de gang. Nu dan eindelijk begint hiervan het einde in zicht te komen en de zolder wordt ingericht als traincave, ja, met treinbaan, smartTV, internet versterking. Dus meer dan compleet, zelfs domotica gericht naar treinen rijden. Moet goed komen lijkt me. Verwacht nog een maand of 2/3 en dan zou ik met inrichting moeten kunnen beginnen en och wordt dat 4/5 maanden ook goed.

Hoor het graag van je.
Overigens men roept wel dat spoor 1 duur is, is ook zo. Maar HO koop je zomaar 10/20 locs met vele rijtuigen. Spoor 1 doe je beperkter, niet enkel omdat ze duurder zijn, maar ook er rijdt er simpelweg minder op dezelfde ruimte.

Groet Ad
« Laatst bewerkt op: 22 september 2018, 16:40:14 door Ad Cleijsen »

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
« Reactie #18 Gepost op: 22 september 2018, 14:19:13 »
Precies, denk ook aan je budget. In spoor 1 ben je voor de loc zo € 2.500,- / € 3.000,- kwijt plus nog eens € 400,- / € 500,- per rijtuig. Met een lok + 4 rijtuigen zit je dus zo al € 5000,- Wil je in H0 de Vauban nabootsen dan ben je € 550,- kwijt voor de rijtuigen (8 stuks! en prachtig gedetailleerd van LS Models) plus € 300,- voor een loc compleet met sound.

Ferry As

  • Spoor 1
  • Offline Offline
  • Berichten: 1754
  • **
Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
« Reactie #19 Gepost op: 22 september 2018, 14:33:34 »
Martijn,

Sorry, maar de prijzen die je noemt, zijn enigzins te hoog weergegeven.

€ 5000 euro voor een stammetje is echt onzin

Ja, er zijn er voor die prijzen maar er is meer voor veel minder. Philotrain in H0 is ook niet goedkoop

Neem als voorbeeld een V60 van Marklin in spoor 1.

Dit is echt geen verkeerd model, ziet er goed uit. Voor zo'n 300 a 400 euro wel te vinden.

Ook rijtuigen zijn er zat te vinden voor een redelijke prijs.

Ja, spoor 1 is wat duurder maar daar staat tegenover dat je minder nodig hebt en ook niet onbelangrijk, een stuk waardevaster dan H0 of N...

Grt.

Ferry





borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 677
Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
« Reactie #20 Gepost op: 22 september 2018, 14:44:24 »
Hoe kleiner de schaal, hoe meer geld je per vierkante meter kwijt kunt  ;D

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
« Reactie #21 Gepost op: 22 september 2018, 16:34:04 »
Oh, gaat het weer over geld?  ;D

De hoeveelheid geld die een modelbaan kost is zeer persoonlijk en voornamelijk afhankelijk van wat jouw persoonlijke perceptie van modelspoor is. Kun je alleen gelukkig worden van gloednieuwe treinen die volautomatisch over een perfecte modelbaan moeten rijden dan moet je idd flink in de buidel tasten. Mag het ook een tweedehandsje zijn dan kan het voor wat minder, maar evengoed.

Daar staat mijn persoonlijke benadering tegenover. Ik bouw alles zelf van papier, karton, plastic en allerlei prulletjes uit de rommeldoos en gebruik daarvoor chassis en onderstellen die ik tweedehands koop op beurzen en via internet. Dat kan in elke schaal. Een beetje model kost mij nooit meer dan een paar tientjes, ik heb nog nooit een modelbaan gehad die meer gekost heeft dan 200 euro alles erop en eraan. Nu hoef je mij niet serieus te nemen, dat doe ik zelf ook niet, maar er zijn meer zelfbouwers. Kijk hier maar eens: https://www.spur-g-aus-papier.de/

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Ad Cleijsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 943
Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
« Reactie #22 Gepost op: 22 september 2018, 16:51:37 »
Oh, het gaat weer over geld.

Zoals in dit draadje door Ferry vernoemd en ikke een paar berichten ervoor. Spoor 1 valt best mee. Ja, een nieuwe loc van Dingler of een Premium van KM1 is gewoon grof geld, zo je het er voor over hebt- prima toch.
Maar alternatieven genoeg, beschouw (ook hier te vinden) de baan 'schrotplatz; van Samuel eens of de activiteiten van Jaap (jajo). De fun rond 'oersik in 1' ook een draadje, of avontuur voor velen, waaronder ikkezelf. Zelfbouw en vooral creativiteit en een beetje lef - je leven hangt er niet van af ;). Kijk eens - ook hier te vinden - de foto's van 01TREFF 2018 - ja HEEEEL dure modellen en ook HEEEEL creatieve oplossingen.

Als laatste, Ferry en ondergetekende verdedigen niet onze keuze voor spoor1 maar zijn wel van mening dat een correcte overweging veel vooroordelen weg zal nemen (of niet dan Ferry?)

Groeten Ad
« Laatst bewerkt op: 22 september 2018, 16:54:39 door Ad Cleijsen »

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
« Reactie #23 Gepost op: 22 september 2018, 16:52:17 »
Misschien een ludiek idee.
Omdat je schrijft dat je vrouw misschien door haar werk vaak moet verhuizen.

Daarom een baan die ook permanent in opbouw is.  Dus dat je de aanleg en opbouw van een baanvak weergeeft.

Dus een soort van Crailoo voor het railmateriaal, veel grondverzetsmaterieel een Plasser en Theurers, etc.


Jeroen

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
« Reactie #24 Gepost op: 22 september 2018, 17:53:31 »
Martijn,

Sorry, maar de prijzen die je noemt, zijn enigzins te hoog weergegeven.

€ 5000 euro voor een stammetje is echt onzin

Ja, er zijn er voor die prijzen maar er is meer voor veel minder. Philotrain in H0 is ook niet goedkoop

Neem als voorbeeld een V60 van Marklin in spoor 1.

Dit is echt geen verkeerd model, ziet er goed uit. Voor zo'n 300 a 400 euro wel te vinden.

Ook rijtuigen zijn er zat te vinden voor een redelijke prijs.

Ja, spoor 1 is wat duurder maar daar staat tegenover dat je minder nodig hebt en ook niet onbelangrijk, een stuk waardevaster dan H0 of N...

Grt.

Ferry

Nou ja, oke  :)  Er zijn goedkopere alternatieven maar ik was uitgegaan van nieuw en topmerk als bv. KM1 (bv. een br. 01 vanaf € 3200,-). En dat heb ik vergeleken met voorbeeld die Vauban (van LS Models, ook een topmerk). Als je dan kijkt naar de tweedehands prijzen van bijvoorbeeld ICR's dan kan H0 soms ook behoorlijk waardevast zijn (of zelfs 2,5 keer zoveel waard zijn ;D ).

Ik heb het zelf ook hoor, als ik een spoor 1 loc zie. Ik heb al best vaak bijna die koop gedaan. Maar als ik dan ging rekenen wat er allemaal nog bij kwam (door mijn krappe tijd is zelfbouw geen optie) en hoeveel ruimte ik ervoor nodig heb toch maar niet gedaan  ;D

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
« Reactie #25 Gepost op: 22 september 2018, 22:01:06 »
Hoi Wim,

Je zit in dezelfde fase als ik, maar dan een andere volgorde....... 
....Hoor het graag van je.
Hallo Ad,
Even voor de goede orde; ik ben niet de topicstarter, dat is Bjorn (Railwarrior) :)

Ja, spoor 1 is wat duurder maar daar staat tegenover dat je minder nodig hebt en ook niet onbelangrijk, een stuk waardevaster dan H0 of N...
Hallo Ferry,
Persoonlijk koop ik geen treinen als investering. Het kan natuurlijk wel (een Märklin Northlander was achteraf best leuk geweest... ;D), maar dan zou ik ze niet op de baan laten rijden... ;)
Voor mij zijn treinen hobby, dus enkel en alleen voor mijn plezier. Dat een lok na aankoop weinig tot niets meer waard is (economisch dan), boeit mij niet. Het gaat om mijn plezier. Ik zal ze dus ook met een gerust hart weatheren en rond laten rijden (en oh schande, de originele verpakking weggooien!  ;) ). Verkopen doe ik toch niet.
Geld dat ik uitgeef aan de modelbaan is geld dat ik niet voor iets anders nodig heb. De noodzaak om ze in geval van nood te kunnen verkopen, zou voor mij geen fijn/veilig gevoel geven. Dan zou ik ook minder van de hobby kunnen genieten denk ik.
Maar ik ken ook mensen waar een groot deel van de hobby eigenlijk de handel in treinen is. In dat geval is het natuurlijk anders.

Dan toegepast op spoor 1. Aangezien dit gemiddeld gezien toch behoorlijk geprijsde treinen zijn (om een understatement te gebruiken), dan zou ik toch nog even flink nadenken of ik dan wel zo'n dure lok zou willen kopen, als behoud van waarde zo belangrijk is.

Groet, Wim -N rijder die op beurzen ook kan genieten van prachtige schaal 1 modellen
« Laatst bewerkt op: 23 september 2018, 20:39:57 door Bert van Gelder »
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Ad Cleijsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 943
Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
« Reactie #26 Gepost op: 23 september 2018, 10:44:51 »
Bjorn dus,

Gelukkig wordt er nu wat genuanceerder naar spoor 1 gekeken.
Niet moeilijk, komt allen in februari '19 naar het 01TREFF  van Michael te Baarn. Spoor Z rijders en doorgewinterde 1-ers of groentjes (ikke dus) en aanschouw.

Groet, wat mij betreft gesloten en nu weer verder met de zolder.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
« Reactie #27 Gepost op: 23 september 2018, 11:47:56 »
Ik denk dat het alleen maar goed is om zoveel mogelijk verschillende meningen te horen over H0, spoor 1 of investeren of juist hobbyen :) En inderdaad, ga eens naar een grote tentoonstelling. Ik zou naast het spoor 0/1 treffen ook nog eens naar een beurs gaan waar ze alle schalen naast elkaar hebben, dan kun je goed de verschillende voor- en nadelen naast elkaar zien. Deze hobby heeft echt zo waanzinnig veel kanten dat er zeker weten voor iedereen wel iets is te vinden :)

Ferry As

  • Spoor 1
  • Offline Offline
  • Berichten: 1754
  • **
Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
« Reactie #28 Gepost op: 23 september 2018, 14:24:37 »
Wim,

Voor mij is het ook geen investering, puur voor de fun en wat ik koop, dan kan ik dat missen.

Wat ik ermee wilde zeggen dat mijn ervaring is nadat ik gestopt was met H0 en de boel ging verkopen, de restwaarde beduidend lager was dan dat ik bij Spoor 1 zie.

Je kunt nooit in de toekomst kijken ( dat is maar goed ook ) of het eens verkocht moet worden. Ja, er komt een moment dat dat zeker gaat gebeuren, in ieder geval nadat dat ik mijn achternaam eer ga aan doen...   ::)
 
Martijn,

Idd, helemaal mee eens, goed orienteren en uit zien te vissen wat je echt wilt. 

Grote emplacementen, met lange ( persoons ) treinen, tja, dat kan in 1 maar dan heb je heeeeel veel ruimte nodig met de bijbehorende financiele middelen.

Is dat leuker dan een kleinere rangeerbaan ? Dat is aan ieder voor zich, ik haal meer plezier uit een kleinere baan, een beetje heen en weer tuffen met geweatherd materieel dat er zo echt mogelijk uit ziet.
Daarnaast vind ik zelf bouwen eigenlijk het leukste.... Rijden is eigenlijk maar bijzaak..

Spoor 1 hoeft niet perse duur te zijn... bEr is genoeg te vinden voor een redelijke prijs.

Daarnaast, spoor 1 heeft 9x meer volume dan H0
Een lok van 250 euro in H0 is dan 2250 euro in spoor 1 en daar kan je best iets leuks voor kopen   :angel:

Ok, eensch,  een nogal simpele vergelijking  ;D

Anyway, maak een lijstje wat je het leukste vind en dan zal het wel duidelijker worden

Spoor 1 is echt verslavend, geen seconde spijt gehad van de overstap die ik heb gemaakt.

Daarnaast heb ik daar ook een paar goede vrienden aan over gehouden, het sociale aspect is voor mij ook niet onbelangrijk.

De 16e en 17e februari 2019 is er de 2e editie van het Spoor 01 treff in Maarn, georganiseerd door Michiel.

De gelegenheid om in NL een groot aantal banen in de grotere schalen eens te bekijken. H0 en N banen zijn er genoeg te zien op andere evenementen.

Grt

Ferry
« Laatst bewerkt op: 23 september 2018, 20:39:12 door Bert van Gelder »

the railwarrior

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
« Reactie #29 Gepost op: 23 september 2018, 16:04:25 »
Inderdaad, ik heb het forum gestart en eigenlijk gaat het al over heel wat anders...

Geld is niet per se een probleem.  Als ik hier zo lees blijkt dat ook wel, een H0 baan kan je inderdaad ook massa's geld in duwen.  maar anderzijds is een spoor 1 loc ook wel inderdaad in 3 dimensies bekeken ongeveer 3x zo groot.  Je rijd gewoon met een pak minder materieel.  Daar waar je met een goeie 9 treinen anders even zeer rondrijd met een spoor H0 baan.  Per slot van rekening hebben we soms nog vele treinen op de plank staan ergens die we nog niet of een andere keer op onze baan laten rijden.  Uiteindelijk is die discussie zo lang als dat ze breed is.

ik wil modelsporen omdat het mijn hobby was, is, en omdat ik het graag doe.  Ik wil liefst op alle aspecten van de hobby mij amuseren.  Spoor 1 en 0 vind ik fantastisch ook H0 heeft zeker zijn charmes en eigenlijk ben ik wel wat gehecht aan die modellen die ik heb, zoals die van LS models (en inderdaad heb ik dan ook die ICR rijtuigen)

In Maarn was ik vorig jaar ook al, toen werd er mij hetzelfde pleidooi gedaan als wat ik nu hoor.  Het probleem is wat mij betreft vooral dat ik de keuze moet maken, wil ik lange treinen zien rijden, of rangeren met kortere treinen, ik wil zoiezo mijn oude materiaal houden, maar wat doe ik er inmiddels mee (sentimentele waarde misschien, maar voor mij zitten er erg veel herinneringen aan mijn grootvader vast.  Ik ben nl. opgegroeid met mijn grootouders.

Ik denk dat ik mezelf beter de vraag stel, ga ik voor spoor 1 met een tof rangeerbaantje of een baan zoals eerder beschreven in H0.  waar ik met lange treinen kan rijden.

Gisteren was ik nog naar Oostende waar er een opendeurdag was van de Modelspoorklub Kust. daar was hun paradebaan ook weer te zien en spoor 0 forum was ook weer aanwezig.  Weer enkele toffe babbels gehad en leuke ideeën opgedaan.  Een keer alles opgebouwd is op zolder in zake kastruimte en opbergruimte ga ik normaal ook wel wat meer weten, misschien is er dan niet meer genoeg ruimte om een spoor 1 baan te bouwen...