Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
  

Auteur Topic: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?  (gelezen 18254 keer)

the railwarrior

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
« Gepost op: 18 september 2018, 20:54:51 »
Hoi iedereen,

Ik ben relatief nieuw op het forum en eigenlijk al 8j aan het herbeginnen. Na lang sukkelen is mijn zolderkamer eindelijk afgeraakt. Waarvan volgend resultaat:










Ik weet echter niet meer wat bouwen. We weten wel bijna zeker dat we uiteindelijk hier niet gaan kunnen blijven wonen door omstandigheden, vooral professioneel bij mijn vrouw dan. Dus zoiezo wil ik modulair bouwen om zodanig wat te kunnen recupereren van mijn baan. Ik heb ook diverse plannen uitgetekend waaronder eentje de kamer rond:



Maar ook een baan tegen de linker wand:



Of:



Uiteraard heb ik nog veel meer plannen gemaakt maar dit leek me het mooiste, ik ben bvb fan van banen als saint tourbiere of la bosse maar dan in een Belgisch kleedje. Tijdperk zij eind jaren 90 zijn. Ik zou dan ook vooral met langere treinen rijden zoals de Benelux maar ook memling of vauban zou aan bod komen. Zeg maar de typische Belgische treinen van eind jaren 90 dus. Reacties zijn meer dan welkom want ik lig wat in de knoop. Het ene plan lijkt te druk het ander te pover en met langere treinen rijden legt zo wat zijn beperkingen op. Ik heb ook al erg veel H0 materieel van mijn grootvader geërfd.

Anderzijds twijfel ik ook om eventueel wat in schaal 1 te bouwen en dan voor een pendelbaantje of rangeerbaan te gaan...

Laat de kritieken maar komen. Nog even dit, de ruimte is 7,5x6m waarvan ik 6,5x6 kan benutten. Ik wil echter wel nog wat ruimte laten omdat ik ook nog aan vliegtuigmodelbouw doe.




Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
« Reactie #1 Gepost op: 18 september 2018, 21:40:37 »
Oei, mooie zolder!  (y)  Spijtig dat je er niet permanent kunt bouwen maar misschien kun je dan juist wel uitproberen wat je wil? Zelf hou ik ook van realistisch lange treinen. Misschien kun je eerst de rails op de grond uitleggen en dan eens wat laten rijden. Dan merk je vanzelf of het je bevalt of dat het juist snel gaat vervelen. Dat heb ik zelf ook gedaan :)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
« Reactie #2 Gepost op: 18 september 2018, 21:54:26 »
Hallo Warrior (heb je ook een naam?),

Je zegt dat je al 8 jaar aan het denken/tobben bent. Nu ben ik zelf voorstander van een behoorlijke planning, maar 8 jaar is dan wel weer heel erg lang... :o
Mijn advies is dus: bouw iets simpels, waar je snel resultaat van ziet. Dan blijft het plezier in de hobby bestaan en verzand je niet in een eeuwige bouwplaats. Mocht je dan toch veel sneller bouwen dan je had gedacht, dan kun je later altijd gaan uitbreiden.

Je eerste plan (rondom langs de wand) lijkt me dus veel te ambitieus. Beter een kleinere baan zoals het 2e plan. Aan de achterzijde zou je daar nog een paar extra sporen kunnen leggen voor een klein schaduwstation (4 sporen totaal is genoeg op dit moment denk ik).
Mocht je ook nog een beetje willen rangeren, dan kun je in je zichtbare station nog 2 kopspoortjes toevoegen (zoals in je 3e plan).

Maar niet te lang meer denken, gewoon gaan bouwen aan iets simpels. Dan kun je rijden en dat is altijd leuk. :) Mocht het later niet bevallen, dan kun je altijd nog de boel afbreken en iets nieuws beginnen. Dat is altijd beter dan nog eens 8 jaar tobben...

De amerikaanse modelbouwer Lance Mindheim heeft hier ook enkele interesante theorien over. Ik zal eens op zoek gaan naar een linkje van zijn blogs.

Groet, Wim

PS Je hebt wel een erg mooie kamer tot je beschikking! En helemaal de goede kleur als achtergrond van de modelbaan  (y)

 
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
« Reactie #3 Gepost op: 18 september 2018, 23:35:55 »
(Als Reinout-als-moderator: ik heb de poll van je bericht afgehaald, op die manier werkt een poll niet lekker).

Regulier als Reinout: zoals anderen ook zeiden, wow, wat een prachtige ruimte. Netjes.

Een tikkie oppassen als je begint en het wat eenvoudig houden: goed idee. Ik ben een eenvoudig enkelsporig zijlijntje aan het bouwen met twee stations en ik kom al om in het werk. En ik ben nog wel een paar jaar bezig. Dus...

Enfin, zolang je zorgt dat je in losse bakken bouwt kan je het altijd wel hergebruiken. Met simpele bakken en dan goedkope rails erop kan je lekker wat lengte krijgen. En lekker experimenteren.
Wat mij goed beviel zijn van die rails aan de muur waar je boekensteunen aan kan hangen. 50cm lange boekensteun, 9mm multiplex plaat met twee latten eronder en dat op die steunen... flexibel als de pest en je kan lekker rap bouwen.

Benieuwd! En: voel je niet verplicht naar onze geweldige tips te luisteren, het is jouw baan :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
« Reactie #4 Gepost op: 19 september 2018, 14:09:37 »
Hallo Warrior,

Zoals beloofd een linkje naar de site van Lance Mindheim. In deze blog beschrijft hij een situatie waarin ik mijzelf ook sterk herken:

https://shelflayouts.com/2018/01/fear-of-mistakes/

Doordat je bang bent fouten te maken (bv niet het optimale/beste ontwerp voor je baan te hebben), blijf je steken op het startpunt en bouw je dus helemaal niets. De tijd gaat echter verder of je nu wel of niet iets bouwt.
Zijn belangrijkste les: doe gewoon iets, probeer iets. Al doende leer je en ontwikkel je. Mocht je eerste baan niet perfect zijn (en dat zal hij zeer waarschijnlijk niet zijn), dan is dat niet erg. Het is deel van het leer- en ontwikkelproces. De volgende baan zal zeker beter zijn.

Zelf heb ik ook de neiging om te lang tegen een probleem aan te blijven hikken en allerlei theoretische oplossingen te verzinnen. Maar vaak kun je beter even kort nadenken en dan gewoon beginnen. Lukt het niet direct, dan begin je opnieuw. Vaak is dat veel en veel sneller en effectiever.

Groet, Wim

PS op de site van Mindheim staan meerdere interessante blogs over diverse modelbouw onderwerpen. Soms erg amerikaans qua thema maar vaak toch wel algemeen bruikbaar.
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

the railwarrior

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
« Reactie #5 Gepost op: 20 september 2018, 12:46:22 »

superinteressante site,  nu moet ik wel zeggen dat ik in die 8j tijd eigenlijk nog niet eerder de kans had om effectief te starten.  Ik ben 8j geleden beginnen plannen omdat we toen ook effectief zijn beginnen plannen om ons huis te bouwen, zoals het nu is.  Inmiddels zijn er 2 zoontjes ter wereld gekomen, heb ik zelf een zwaar ongeval gehad met een schedelbreuk als gevolg.  we hebben de bouw gehad van ons huis (die door voorgaande omstandigheden ook nog niet 100% ten einde is) Maar  ik heb dus nu sinds vorige zomer wel mijn zolderkamer af gekregen enkel om mij te realiseren dat op termijn die kamer gewoon veel te klein gaat worden door mijn vrouw haar professionele bezigheden en we waarschijnlijk genoodzaakt gaan worden om toch te verhuizen.  Dit najaar moet ik mijn brevet als treinbestuurder vernieuwen (moet om de 3j) bovendien moet ik ook mijn vliegbrevet vernieuwen... Dus ja, druk genoeg, daarna ben ik echter wel van plan om effectief te starten.

Oei, mooie zolder!  (y)  Spijtig dat je er niet permanent kunt bouwen maar misschien kun je dan juist wel uitproberen wat je wil? Zelf hou ik ook van realistisch lange treinen. Misschien kun je eerst de rails op de grond uitleggen en dan eens wat laten rijden. Dan merk je vanzelf of het je bevalt of dat het juist snel gaat vervelen. Dat heb ik zelf ook gedaan :)

Inderdaad jammer, nu moet ik wel zeggen dat me in het algemeen is aangeraden in modules te werken.  Als er dan wat mislukt dan kan je enkel die module vervangen (indien nodig)
« Laatst bewerkt op: 23 september 2018, 20:41:35 door Bert van Gelder »

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
« Reactie #6 Gepost op: 20 september 2018, 18:49:48 »
Hallo Warrior,

Herkenbaar. Stop met lezen en plaatjes kijken. Je raakt er maar depressief van. Koop een startset en laat eens iets rijden. Dan gaat het vanzelf leven. Plan niets. Koop dan een paar extra wissels en wat meer rails en speel. Als een kind. Op je knieën op het tapijt en speel. Langzaam en hard. Alle karretjes erachter en soms ook niet. Maar speel. Probeer. Dan weet je tenminste waar je nachten lang naar zit te kijken op treintjeswebsites. Dan weet je tenminste hoe een modeltrein ruikt, voelt en hoort. Plak een huisje in elkaar. Maak eens een boom.

Maar nogmaals, ik kan het niet vaak genoeg herhalen, plan niets. Planning slaat de creativiteit dood. Laat het groeien.

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
« Reactie #7 Gepost op: 20 september 2018, 18:56:38 »
Wát een mooi pleidooi voor onze hobby!

Wolter
Moins mais mieux.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
« Reactie #8 Gepost op: 20 september 2018, 19:10:52 »
ik kan het niet vaak genoeg herhalen, plan niets. Planning slaat de creativiteit dood. Laat het groeien.
Dit geeft alleen maar aan dat je blijkbaar niet het vermogen hebt om vooruit te denken, en geen fantasie hebt, en dingen pas kunt zien als ze fysiek zijn. Ik heb mijn baan bij gebrek aan fysieke ruimte eerst in anyrail getekend, maanden over gedaan, steeds wat veranderen en mezelf inbeelden hoe dat er uit zag. Meedere lagen. Zelfs de tafel en lagen in sketchup getekend, tot aan bedrading aan toe. Ondertussen printplaten ontwerpen voor o.a. Arduino, leren hoe dat werkt, software schrijven. Kleine basis dingen testen. Ondertussen het railplan bijschaven, de baan in Traincontroller invoeren en daar simuleren, kijken waar de knelpunten zijn, baanplan weer bijwerken etc etc etc. Supercreatief, heb erg veel nieuwe techieken en skills moeten leren. En er reed nog geen trein. Daarna daadwerkelijk volgens deze blauwdrukken alles gaan bouwen. Geweldig, en het voldeed exact aan mijn verwachtingen, mijn creativiteit en fantasie slechts beperkt door de fysieke ruimte. Planning slaat creativiteit dood? Onzin.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
« Reactie #9 Gepost op: 20 september 2018, 19:25:57 »
hoi,

Je hebt een mooie ruimte. Ik zou het wel weten. Lekker een groot "knutsel"-bureau plaatsen. Mooi wat bergruimte maken. Dan een deel voor een baan. Met wel genoeg ruimte om ook daar te "werken". Dus niet vol plempen met baan.

Herkenbaar. Stop met lezen en plaatjes kijken. Je raakt er maar depressief van. Koop een startset en laat eens iets rijden. Dan gaat het vanzelf leven.

Al een paar keer voorbij gekomen: project N & N-baan. Deze is mooi opvouwbaar. Je kan dan lekker rijden voordat je aan de "grote" baan begint. Dan heb je in ieder geval al wat treintjes rijden ;) En later kunnen de zoons het baantje zo overnemen.  ;)

Maar nogmaals, ik kan het niet vaak genoeg herhalen, plan niets. Planning slaat de creativiteit dood. Laat het groeien.

Valt wel mee ;) Ken genoeg bouwers die in meer of mindere mate iets aan planning doen  :)

Inderdaad jammer, nu moet ik wel zeggen dat me in het algemeen is aangeraden in modules te werken.  Als er dan wat mislukt dan kan je enkel die module vervangen (indien nodig)

Klopt. Ik zou inderdaad een baantje in modules bouwen. Kijk maar eens in mijn bouwdraadje. Ook bewust gekozen voor een "modulaire" opbouw. Dan heb je veel mogelijkheden. Je kan een module en een paar bogen en een (modulair) schaduwstation bouwen.  Dan kan je die altijd weer netjes opbergen en weer opbouwen als je de ruimte nodig hebt. Of gaat verhuizen. Ook kan je die module verder uitbreiden met een extra module.... Dus wordt je baan vanzelf groter.

Succes!

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Trein-H0

  • Gast
Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
« Reactie #10 Gepost op: 20 september 2018, 19:31:14 »
@ jowi: En zo zie je, dat een ieder een andere aanpak kiest. De één kan wat jij doet, de ander heeft gewoon even een zetje nodig. En daarvoor zijn we nu juist met elkaar op het forum.

@ the railwarrior: Ik heb banen gezien in N, H0, H0e spoor 1, spoor 0 en LGB. Elk type heeft zijn eigen charme en mogelijkheden. Aangezien je nog 'blanco' bent, misschien eerst uitzoeken wat jou het meest aanspreekt. Misschien wel in gedachte houden, dat je nu een 'zee' van ruimte hebt en later misschien niet. Dus modulair werken kan in dat geval handig zijn. En organisch ontwerpen kan ook heel leuk zijn.

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
« Reactie #11 Gepost op: 20 september 2018, 20:36:21 »
Dit geeft alleen maar aan dat je blijkbaar niet het vermogen hebt om vooruit te denken, en geen fantasie hebt, en dingen pas kunt zien als ze fysiek zijn.

 (y)  (y)  Knap hoor. Mijn therapeut heeft hier maanden voor nodig gehad.  ;D

Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

the railwarrior

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
« Reactie #12 Gepost op: 20 september 2018, 23:57:48 »
Wat betreft plannen geniet ik ook erg van deze fase, ik denk niet dat ik echt faalangst heb, ik ben realistisch genoeg om te weten dat ik soms dingen misschien meermaals opnieuw zal moeten beginnen bouwen tot ik het juist heb. Mijn grootste struikelblok was tot nu toe dat ik eerder geen ruimte had en met mijn ongeval 6j geleden heeft de bouw en afwerking van ons huis erg veel vertraging opgelopen. Ondertussen ben ik wel blijven plannen en tekenen omdat ik daar ook ontspanning in vond. Ik heb van vroeger nog erg veel materieel uit de tijd dat ik nog een dubbel ovaal had met een stationnetje, wat bergen, een klein depot en een vijvertje in het midden... maar dan spreek ik over haast 25j geleden, toch zie ik deze modellen van roco exclusief nog graag rijden. En net daar knelt het schoentje. Ik ben op diverse beurzen geweest en heb ook andere schalen leren kennen, op 25j tijd zijn er zo ongelofelijk veel mogelijkheden bijgekomen,... zo ben ik werkelijk verbeisterd door de details van de modellen van km1 of kiss in schaal 1. Anderzijds zie ik ook graag lange treinen in schaal H0, of dan toch maar een ‘klein’ baantje in 0 of 1? En laat ons eerlijk zijn de prijs van een startsetje schaal 1 isecht niet mis, daarom wil ik ook wel wat zeker van mijn stuk zijn. Het probleem schuilt hem er in dat kiezen ook verliezen is, je trekt een deur open om een andere te sluiten... er is geen juiste of foute schaal of aanpak maar ik luister uiteraard graag naar Julie raadgevingen. Op die manier kan ik al enkele ‘blunders voorkomen. Een belangrijke vraag voor mijns of het raadzaam is om op een baan die in het zichtbare stuk 6m lang is, met treinen in H0 van 2m40 a 2m60 te gaan rijden? Kan dit door een helix met een straal van 60cm? Of valt het toch af te raden? Dat zijn zo wat de Make of break van mijn project. Ik wil graag het schaduwstation onder de baan hebben zodat het bereikbaar blijft. Anders zit het verscholen tussen de baan en het schuine dak maar totaal onbereikbaar waardoor ik best wel wat potentiële problemen zie opduiken...
« Laatst bewerkt op: 21 september 2018, 00:00:34 door the railwarrior »

Trein-H0

  • Gast
Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
« Reactie #13 Gepost op: 21 september 2018, 07:19:38 »
Ha, een bekend dilemma. Alles is mooi en dan worden we hebberig. Spoor H0 heb je klaarblijkelijk nog, maar 0 en 1 zijn ook mooi. Dus wat moet je dan? Spoor H0 kan al snel een baan zijn en dan kun je rijden, maar spoor 1 is wel met meer details en aanmerkelijk duurder, dus rijdt er minder snel een trein. Dilemma, dillema.
Ik herken het wel, want ik heb H0 en kreeg van een goede kennis LGB. En als je LGB hebt kan spoor 1 ook. Maar de prijs staat het niet toe bij mij. Dus ik onderdruk de Pavlov-reactie maar en ga wel kijken bij dit soort banen, als het me te machtig wordt.
Een helix met een straal van 60 cm heeft een diameter van 1,2 m en geeft een hellingspercentage van 2, 4%, dus dat zou geen probleem moeten zijn. De lengte van de trein moet ook wel kunnen, want er zijn diverse filmpjes op de u-buis hierover te vinden. Maar dit is ook afhankelijk van wat je naar boven wil 'zeulen'.

Helaas dus geen advies, maar wel herkenning. Gewoon lekker kleine stapjes maken, zo nu een dan een knoopje doorhakken en kijken 'wat bruin kan trekken' en realistisch haalbaar is. Uiteindelijk ontstaat er wel een doel.

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
« Reactie #14 Gepost op: 21 september 2018, 08:31:35 »
Hallo Bjorn,

...Het probleem schuilt hem er in dat kiezen ook verliezen is, je trekt een deur open om een andere te sluiten...
Och, dat hangt ook van je eigen instelling af... Een beetje het glas is half leeg / half vol discussie.
Je kunt ook zeggen dat kiezen winnen is. Voor de keuze had je niets (behalve 2 opties, maar omdat je nog niet gekozen hebt, zit je nog met niks). Na de keuze heb je 1 gekozen optie/werkelijkheid, dus 1 meer dan voorheen :)
Of je dan de andere optie hebt verloren...? Op dat moment in de tijd misschien, maar je kunt ook zeggen dat je die optie uitstelt en op een ander moment gaat uitgewerken. Bv als je met pensioen gaat.

Wat ik uit je eerdere bericht begreep, is dat die 8 jaar niet zo weer besteed was aan plannen en twijfelen, maar aan veel andere dingen. Gewild en ongewild.
Verder lees ik dat je in de toekomst ook erg druk zult zijn met andere zaken; gezin, werk, andere hobby's (erg herkenbaar trouwens, ik zit met hetzelfde euvel). Daarom denk ik nog steeds dat het verstandig zou zijn om met iets relatief eenvoudigs te beginnen. Dan heb je (relatief) snel resultaat en blijft de hobby leuker. En je kunt het zo plannen dat je het later kunt uitbreiden, mocht de bouw toch sneller gaan dan verwacht. Dan hoef je niets af te breken.
Mijn eigen baantje is ook op die manier opgebouwd. Fase 1 is een simpel ovaal met schaduwstation en paradestrecke. Maar de paradestrecke heeft een aftakking. Als fase 1 klaar is, kan ik uitbreiden met de aftakking en dus gewoon verder bouwen. Ondertussen heb ik wel een funktionerende modelbaan.

En qua planning... Tsja, zoals ik in een eerder bericht al zei, ben ik zelf (groot) voorstander van planning. In mijn ogen slaat dat de creativiteit niet dood, maar kun je juist veel creativiteit kwijt in de planfase. En je kunt problemen voorkomen, zodat je later geen dingen hoeft af te breken omdat het toch niet werkt (bv te steile helling oid).
Aan de andere kant kan de planning ook doorslaan. Dan wordt het een hindernis om te beginnen met bouwen (zie Lance Mindheim).

Met je keuze h0 vs Spoor 0 of 1 kan ik niet echt helpen. Dat hangt echt van je eigen voorkeur af. En ook van wat je wilt qua thema. Ik las dat je een Belgisch thema in je hoofd hebt (ook in een ander draadje uit 2012). Hoe zit het met de beschikbaarheid van Belgische treinen in de grotere schalen?

Succes met denken, plannen en met name kiezen!
Groet, Wim
« Laatst bewerkt op: 21 september 2018, 16:01:13 door Wim Hesselink »
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256