Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
  

Auteur Topic: Welke centrale voor Marklin HO, C-rails, 40 wissels, etc?  (gelezen 7569 keer)

wimpietje

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
  • Eens lukt t ;)
Welke centrale voor Marklin HO, C-rails, 40 wissels, etc?
« Gepost op: 18 september 2018, 16:35:24 »
Hallo,
waarschijnlijk bestaat hier al een topic over, maar ik kon hem net vinden...
De baan bevat ongeveer 50 m spoor, 40 wissels en seinen...
Mijn vraag welke control unit zou ik moeten kiezen ; ik zie er zoveel zoals CU 6021, Mobile station tot CS3.
De idee is met ongeveer max 4 locs tegelijk te rijden, de wissels en seinen digitaal te laten besturen en van de locs: het geluid(en) te kunnen horen, vertraging/versnelling/ , rook , licht te zien

Alle tips zijn welkom
Groetjes
Wim
« Laatst bewerkt op: 19 september 2018, 12:27:24 door Bert van Gelder »
Marklin C-rail; IV-V & lot's of fantasy ;)

Trein-H0

  • Gast
Re: beginnen met digitaal Marklin HO c-rails
« Reactie #1 Gepost op: 18 september 2018, 16:51:32 »
Dat is en blijft een boeiende vraag. Je baan kun je met een CS2 of CS3 doen, maar er zijn verscheidene ander mogelijkheden. Ook met programma's als koploper, i-Train, enz. kan het, maar heb je een interface nodig tussen pc en baan.
Mijn advies is om gewoon de verschillende dingen op te zoeken, te bekijken, informatie vragen en dan een persoonlijke keuze te maken. Adviezen hier zijn vaak persoonlijke bevindingen van mensen, die heel enthousiast zijn over 'hun' systeem. En voor hun hebben ze ook gelijk, want ook zij hebben hun persoonlijke keuze gedaan.
Zelf heb ik de keuze gemaakt voor een CS3 en i-Train.

wimpietje

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
  • Eens lukt t ;)
Re: beginnen met digitaal Marklin HO c-rails
« Reactie #2 Gepost op: 18 september 2018, 18:33:31 »
Hi, ok dank je wel voor de tip. Groetjes
Marklin C-rail; IV-V & lot's of fantasy ;)

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: beginnen met digitaal Marklin HO c-rails
« Reactie #3 Gepost op: 18 september 2018, 19:18:11 »
Hoi,

Bedoel je onder digitaal rijden: Laten rijden door de computer? Of wil je gewoon ook met de hand besturen en dan je geluiden laten werken? Trouwens het aantal meters spoor is niet belangrijk. Ook het aantal wissels niet. Juist welke decoders je in je Märklin-loks hebt zitten en met welke digitale centrale (of juist nog analoog) je nu rijdt zijn belangrijk.

Je moet even afvragen: Zit je heel erg vast aan Märklin of wil je ook eens buiten de lijntjes kijken? Dat vraag ik omdat Märklin sinds kort zijn MFX-protocol weer eens gewijzigd heeft naar MFX+ (MFX Plus) daarmee zijn nieuwe loks uitvoert. Heb je nu loks die naast MFX(+) ook DCC hebben dan kan je eens overwegen om ook buiten Märklin om te kijken. Märklin biedt voor MFX+ nu één echte centrale: de CS3 in twee varianten: de CS3 en de CS3+. De prijzen van die centrales zijn behoorlijk hoog. Wil je iets goedkoper zitten dan schaf je een CS2 op de tweedehands markt aan. Wil je eerst met de hand digitaal rijden dan kan je gewoon lekker een Mobile Station II of III aanschaffen. Wil je later via de PC gaan rijden dan kan je buiten märklin om kijken naar de CC-Schnitte 2.1 kijken. Dat is al meer hobbymatig. Dan zijn er natuurlijk nog genoeg "grotere" centrales zoals de ESU ECoS die MFX (maar geen MFX+) ondersteunen.

Gebruik je helemaal geen MFX of MFX+ maar kies je om met het DCC-protocol te gaan rijden dan heb je opeens heel veel meer keuze aan centrales. Alleen moet je bij de aanschaf van tweedehands spul opletten dat het DCC ondersteund.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Trein-H0

  • Gast
Re: beginnen met digitaal Marklin HO c-rails
« Reactie #4 Gepost op: 18 september 2018, 19:34:32 »
Ik had begrepen, dat de mfx+ juist wel dcc aan kan. Of je dan met de esu ecos dan wel dcc kan rijden weet ik niet, maar ongetwijfeld is er hier iemand die dat wel weet.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: beginnen met digitaal Marklin HO c-rails
« Reactie #5 Gepost op: 18 september 2018, 19:46:39 »
Ik had begrepen, dat de mfx+ juist wel dcc aan kan.

Nee, MFX+ is een apart protocol. Heeft niets met het DCC-protocol te maken. Het is een uitbreiding op het bestaande MFX protocol (dat ooit door Esu voor Märklin ontwikkelt is. Daarna zijn de wegen van Märklin en Esu gescheiden. Esu noemt het nu verplicht het M4-protocol en Märklin heeft het verder ontwikkelt tot nu MFX+). Märklin doet nu naast het MFX-protocol wel het DCC-protocol in de meeste van zijn decoders. Dat komt omdat ze na overnames (LGB en (mini)Trix) steeds meer 2-rail in het programma hebben. Binnen de 2-rail wereld wordt er meer met het DCC-protocol gereden dan met MFX(+). Daarom is Märklin steeds meer het DCC-protocol gaan ondersteunen. Dus zie je bij de nieuwere versies van de centrales: Mobile-station II en III, de CS II en CS III / CS III+ dat Märklin daar naast MFX en Motorola ook nog DCC-protocol in bouwt.

Groet Ronald.
« Laatst bewerkt op: 18 september 2018, 19:48:11 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

wimpietje

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
  • Eens lukt t ;)
Re: beginnen met digitaal Marklin HO c-rails
« Reactie #6 Gepost op: 19 september 2018, 07:07:38 »
Tx & dank voor de pm, ( ik "vrees" dat ik voor de CS3+ zal gaan  ;D )
Groetjes
Wim



Marklin C-rail; IV-V & lot's of fantasy ;)

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: beginnen met digitaal Marklin HO c-rails
« Reactie #7 Gepost op: 19 september 2018, 10:02:36 »
Bij het CS3 / CS3+ zal je moeten opletten met welk computerprogramma je voor besturing van je treintjes gaat gebruiken. Niet ieder programma kan overweg met het CS3 / CS3+ een klein aandachtspuntje.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

wimpietje

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
  • Eens lukt t ;)
Re: Welke centrale voor Marklin HO, C-rails, 40 wissels, etc?
« Reactie #8 Gepost op: 19 september 2018, 18:25:22 »
 (y)
Marklin C-rail; IV-V & lot's of fantasy ;)

Sandopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 280
Re: beginnen met digitaal Marklin HO c-rails
« Reactie #9 Gepost op: 19 september 2018, 20:14:02 »
Dus zie je bij de nieuwere versies van de centrales: Mobile-station II en III
Groet Ronald.

Toevoeging voor het nageslacht:

Dit zijn geen centrales, maar "domme" rijregelaars. De werkelijke centrale is de Gleisbox. Overigens de Mobile-Station III bestaat niet. De nieuwste versie heeft alleen een antraciet kleurige behuizing gekregen om beter te smoelen bij de CSIII. De nieuwste Gleisbox (ook antraciet kleurig) daar in tegen heeft wel een belangrijk extraatje gekregen, namelijk een geheugen opslag voor 30 locs.
Met vriendelijke groet,

Rinus Vos

Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.



OpenDcc GBMBoost16T master, GBM16TS, GBMBoost16T cliënt, OneControl en LightControl, iTrain.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Welke centrale voor Marklin HO, C-rails, 40 wissels, etc?
« Reactie #10 Gepost op: 20 september 2018, 00:25:36 »
Mijn bescheiden mening is de ESU Ecos (zolang je geen MFX gebruikt) een hele goede oplossing of de Intellibox productlijn van Uhlenbrock als je enkel DCC wilt rijden. De IB-Com is dan ideaal als je met de PC gaat rijden. Lekker goedkoop en meer heb je niet nodig. Als handregelaar zou je de Daisy II kunnen gebruiken. Ben je nog steeds redelijk goedkoop uit. Ben zelf niet zo gecharmeerd van de hoge prijzen  en het "Apple" gedrag van Marklin.

Maar los van wat ik ervan vind, wijze les voor als je een andere centrale aanschaft als Marklin, ESU of Uhlenbrock. Niet alle centrales kunnen overweg met massa detectie. De Digikeijs DR5000 als voorbeeld gaat stuk hiervan. Die is alleen geschikt voor stroomdetectie (2-rail). ESU en Uhlenbrock zijn stroom- en massadectie georiënteerd.

Groetjes Martin

Verstuurd vanaf mijn BLA-L29 met Tapatalk

Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Trein-H0

  • Gast
Re: Welke centrale voor Marklin HO, C-rails, 40 wissels, etc?
« Reactie #11 Gepost op: 20 september 2018, 05:24:29 »
De nieuwste Gleisbox (ook antraciet kleurig) daar in tegen heeft wel een belangrijk extraatje gekregen, namelijk een geheugen opslag voor 30 locs.

En juist daarom noemt Märklin hem de MS3.

Informatie van Kleine (importeur): de MS3 is is qua styling aangepast aan de CS3 en wordt ook als zodanig op de markt gezet. MS2 is de grijze set, MS3 is de zwarte. Dus hij bestaat wel  ;D

Sandopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 280
Re: Welke centrale voor Marklin HO, C-rails, 40 wissels, etc?
« Reactie #12 Gepost op: 20 september 2018, 11:22:23 »
Hoezo noemt Märklin hem MSIII. Op de officiële site (zie links) is hier niets over terug te vinden. Wat voor benaming een importeur aan een apparaat geeft, zal mij worst wezen.

Märklin
« Laatst bewerkt op: 20 september 2018, 19:20:17 door 44 »
Met vriendelijke groet,

Rinus Vos

Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.



OpenDcc GBMBoost16T master, GBM16TS, GBMBoost16T cliënt, OneControl en LightControl, iTrain.

PietB

  • Offline Offline
  • Berichten: 531
  • Forum lid sinds December 2007
Re: Welke centrale voor Marklin HO, C-rails, 40 wissels, etc?
« Reactie #13 Gepost op: 20 september 2018, 17:42:17 »
Met deze link https://www.maerklin.de/de/produkte/details/article/60657/937/
krijg je de zelfde info, ziet er wat minder chaotisch uit, toch.
In zo'n ultra lange URL kun je het éérste vraagteken en alle meuk die daar op volgt gerust weglaten.  ;)
Ib-650 + loconet-Rosoft apparatuur.

Trein-H0

  • Gast
Re: Welke centrale voor Marklin HO, C-rails, 40 wissels, etc?
« Reactie #14 Gepost op: 20 september 2018, 17:54:14 »
Hoezo noemt Märklin hem MSIII. Op de officiële site (zie links) is hier niets over terug te vinden. Wat voor benaming een importeur aan een apparaat geeft, zal mij worst wezen.

Ik hoop, dat die worst je dan lekker smaakt.  ;D Het maakt mij ook niet uit, hoe je ze noemt. Ik heb alleen doorgegeven, wat de importeur zegt. Zelf vind ik het wel gemakkelijk om op deze manier een onderscheidt te maken. Is gemakkelijker, dan het spreken over mobiel station 60653 of mobiele station 60657. En is tevens in analogie met de CS2 en CS3.  (y)