Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Einde Koemo ballast ??? door Boertje
Vandaag om 12:50:24
Openen Lima Hondekop door Pauldg
Vandaag om 12:43:38
"Nederlandse" modellen door Hans Reints
Vandaag om 12:39:20
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 12:01:05
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door tothebeach
Vandaag om 11:11:37
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Jeroen Trainz
Vandaag om 10:49:27
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:18:14
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frans
Vandaag om 09:27:24
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 08:49:14
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 08:02:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
  

Auteur Topic: Eurospoor 2018  (gelezen 60806 keer)

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Eurospoor 2018
« Reactie #225 Gepost op: 12 november 2018, 06:58:01 »
Goedenmorgen,
na drie dagen praten geen stem meer. Veel forumleden, stille volgers en Delftenaren getroffen als ook oude vrienden.
Soms stond er ineens een koffie naast me, Serve en alle die in de achtergrond geholpen hebben of even in de pauze insprongen hartelijk dank.

Vrijdag had ik de meeste gerichte aandachtige bezoekers, zaterdag en zondag ook veel verbaasde spontane gesprekken, en op zondag veel stralende kinderen.
Zoals deze twee:


Nadien 5 Jaar oud en Liselotte 7 jaar oud, hebben bij mij 45 minuten gestaan en concentreerd steentjes gelegt, dank Patrick hebben ze naast hun straatje nog een grasveldje gekregen. Het kommentaar, papa moet zeker steentjes op zijn baan.

Veel volwassene zijn bang voor het werk, kinderen gaan er gewoon voor zonder daarover na te denken met resultaat:



sorry voor de slechte kleur maar het idee is zichtbaar

Hoe was de beurs:
ik verbaas me over de veelal negatieve reacties, de jaarbeurs zijn grote hallen die gevuldt moeten worden, daar komen grote clubbanen waaraan jaren gebouwd wordt, in die korte momenten dat ik over de beurs geraced ben zag ik veel mooie details, die gewoon in de grote van de hallen wegvielen of in een slecht licht stonden maar toch een graad van bouwkunst weergeven. Veel van die banen hebben veranderende hoeken en updates en gedeeltelijk mooie gebouwen en inspiratie voor de thuisbouwers. Helaas moet men dan de tijd nemen, het gesprek zoeken en vragen. Ergens is het te groot.

Wat betreft groen vs blauw, ik ben blij dat er bezoek over en weer was. ;)
Trammers ik hoop dat er wat komt van onze plannen,  8)

En allen tot een volgende keer, blijf posten ;)

Gr. Joke

ps. alle gulle gevers van, buspakketjes, vrachtauto en foto bedankt, ze komen zeker op de baan terug (y)
« Laatst bewerkt op: 12 november 2018, 07:03:04 door Tulpendaal »

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1972
Re: Eurospoor 2018
« Reactie #226 Gepost op: 12 november 2018, 08:55:09 »
Een citaat uit dat artikel:

Hendriksen vindt het vooral uitdagend om zijn spoorbanen tot in de kleinste details te laten kloppen. "Er zijn mensen die op hun baan elektrische locomotieven hebben rijden, die geen bovenleiding hebben. Dat kan in de werkelijkheid niet. Bij Eurospoor zul je dat niet zo snel zien."

Dat laatste waag ik te betwijfelen. Gaan we dus even controleren. ;D

De eerste trein die bij binnenkomst langs kwam, op de allereerste baan die we gezien hebben was een elektrische loc, maar de baan had geen bovenleiding :).

Maar we hebben genoten deze keer. Was een mooie beurs met voor ons mooie en verschillende nieuwe banen. Z'n dag is dan eigenlijk te kort, zeker als je de handel ook nog even mee wil nemen.
Al had ik deze keer niet echt veel nodig. En wat ik nodig had heb ik ook nog kunnen vinden in die korte tijd ook.

Maar ondanks dat we het idee hadden overal goed langs te zijn geweest zie je op het forum dan altijd nog weer foto's waarbij je je afvraagt, waar was dit, heb ik dit ook gezien?
Al lijkt het in veel gevallen dan net vanuit een andere hoek, of reden ze tijdens dat moment met ander materieel dan toen wij er liepen.

Groet,
Roelco


Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: Eurospoor 2018
« Reactie #227 Gepost op: 12 november 2018, 09:48:27 »
Eurospoor 2018 zit er op, tijd voor mijn verslagje  :)

Donderdagmorgen reed ik, na drie uur slaap, om 3.03 uur weg van huis en arriveerde ik om 12.45 in de jaarbeurs waar de mannen van Modulebaan.nl bezig waren met uitladen en opbouwen. We stonden in de hal met de handel en in eerste instantie had ik een beetje mijn bedenkingen bij de locatie maar ik zou daar snel op terug komen  ;D Na het opbouwen en het rijden van een testrondje was het tijd om naar Hotel Bender af te reizen en een welverdiende nachtrust te genieten om fris en fruitig aan Eurospoor te beginnen.

Vrijdag  ruim voor de opening binnen, de puntjes op de i gezet en alvast een verkennend rondje langs de handel gelopen. Dat Molenkamp direct tegenover ons stond met zijn selectie Philotrain hielp niet. Vooral de NS 4700 die daar stond was onweerstaanbaar. Maar een tikkie boven het budget.



Daarna stroomde de beurs vol met publiek en werd het druk. Drukker dan vorig jaar. We hadden veel aanloop op de stand, ook enkelen die een handtekening van mij wilden in hun exemplaar van mijn boek. Ik voelde me een beroemdheid. Ook een paar leuke gesprekken gevoerd over museummaterieel en de toekomstplannen daar van. Mijn boek lag overigens te koop bij de stand van Kuijpers, maar was op zaterdag daar uitverkocht. Op verzoek nam men de dag er na nog enkele exemplaren mee voor andere belangstellenden  (y)



De modulebaan:


Zaterdag een beetje zitten bouwen. De Modulebaan Zephyr had nog een sluitwagen nodig voor het foute uurtje dus uit een rommelbak een Amerikaans geval gehaald, voorzien van een modulebaan in H0 en een luie bank en als kers op de taart een nummerplaat van een loc die we niet nader zullen noemen omdat het de 3737 is...  ;D





Zondag stond voor mij in het teken van een eerste poging tot weahtering. Nadat HJ de dag er voor een paar fffcccpppss'en van roestvlekken had voorzien, wilde ik dat uitproberen op een sloop-3700 die ik via via via gekocht had. En dat ging nog heel aardig.





Omdat ik om 15 uur wilde wegrijden, werd mijn module eerder uit de baan gehaald. Om 13.34 werd de treindienst stilgelegd, mijn module uit de baan gehaald, de baan weer gekoppeld en om 13.51 werd de treindienst hervat en stond mijn module in delen op een kar om naar de uitgang gereden te worden. Dat is toch wel een mooie prestatie  (y)



Tot slot nog even naar de BNLS modulebaan gelopen omdat Vorkuta daar te zien was. Een schitterende module waarvan ik blij ben 'm eindelijk eens gezien te hebben  (y)



Om 15 uur reed ik weg. Vlak voor de grens tussen NL en DE zag ik een Duitse douaneauto langs de weg. Ik zat net te denken aan de Deense grensbewaking toen de Duitse douaneauto me voorbij reed, voor me ging rijden en een bordje "stop, folgen" toonde....  :-X Op een parkeerplaats om papieren gevraagd, of ik verboden waar bij me had en of ze even in mijn auto mochten kijken. Bij het openen van de kofferbak begonnen de heren vermaakt te grijnzen. Mijn T1 werd bewonderend aanschouwd. Op het laatst ging mijn rugzak open en kwam mijn boek tevoorschijn. De douanier ziet mijn naam, kijkt naar mij en vraagt:

"Dat bent u?"
Jazeker ben ik dat.
*stijgend respect*
"Heeft u dit boek geschreven?"
Ja, over stoom bij de NS.
"Zijn er veel exemplaren gedrukt?"
Ja, xx-aantal en 99% is verkocht...
*nog meer respect*
"Dat is indrukwekkend meneer! Dan hebben wij verder geen vragen meer. Goede reis verder! :police:

De Deense douane had geen enkele interesse in mij. En om 00.30 uur plofte ik moe maar zeer, zeer voldaan in mijn bedje. Nu nagenieten  :)

Eelco

Edit: Filmpjes!

Mijn 1201 met bijpassende stam kon eindelijk een keer de benen strekken. Heeft drie dagen voorbeeldig gereden, hier te Jottum:

https://www.youtube.com/watch?v=xax_gQedftM

En natuurlijk mijn T1 met Broadway Limited. Bij een volgende gelegenheid maar eens rommelen met de dekoder, dit werkte niet 100%:

https://www.youtube.com/watch?v=7VBnZMIdwrk

ES
« Laatst bewerkt op: 12 november 2018, 10:13:07 door NS8714 »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25273
    • Pagina van klaas
Re: Eurospoor 2018
« Reactie #228 Gepost op: 12 november 2018, 10:03:39 »
De eerste trein die bij binnenkomst langs kwam, op de allereerste baan die we gezien hebben was een elektrische loc, maar de baan had geen bovenleiding :).
Ik heb zeker 4 banen gezien waar elektrisch materieel reed zonder bovenleiding. Het stoort mijn niet echt, want ik weet hoe moeilijk het is om bovenleiding te bouwen, zeker op een transportabele baan. Mijn enige trigger was de opmerking in het artikel dat je op Eurospoor niet gauw banen  zal zien zonder bovenleiding waar toch E-materieel rijdt. Nou, toch wel dus. Je  ziet dit op vrijwel alle beurzen.
Er waren trouwens ook banen zonder bovenleiding waar alleen stoom en diesel reed.

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: Eurospoor 2018
« Reactie #229 Gepost op: 12 november 2018, 10:38:00 »
Wat mij opviel, zowel bij Kuijpers als Molenkamp grote stapels dozen van de exact-train AB 7500 waarvan ik bepaald niet de indruk kreeg dat er nou veel van verkocht werden. Over de historie van deze rijtuigen kreeg ik bij Molenkamp te horen: "Ja, die zijn na de oorlog verkocht aan Polen..."  ;D

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: Eurospoor 2018
« Reactie #230 Gepost op: 12 november 2018, 10:44:37 »
Ik vond het weer een geslaagde beurs, echter na afloop van de beurs begrijp ik niet waarom de deelnemers in het donker hun spullen moeten inpakken.

Het opbouwen van de banen op donderdag moest ook al in het schemerdonker. Voor het aanbrengen van de kleine dingen was het een kweste van elkaar helpen met zaklampjes en foons.

Ik weet niet wie dat licht op donderdag uit laat en op zondag om 17h05 uitdoet, maar die knieperd moet de volgende keer zelf maar eens meehelpen bij het op-en afbreken in het donker.  >:(
Het is gewoon schandalig dat er zo op de centen gezeten wordt dat  we dat - evenals vorige keer trouwens - allemaal in het halfdonker moeten doen.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 12 november 2018, 15:15:22 door St00mboy »

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1972
Re: Eurospoor 2018
« Reactie #231 Gepost op: 12 november 2018, 10:51:21 »
Ik heb zeker 4 banen gezien waar elektrisch materieel reed zonder bovenleiding. Het stoort mijn niet echt, want ik weet hoe moeilijk het is om bovenleiding te bouwen, zeker op een transportabele baan. Mijn enige trigger was de opmerking in het artikel dat je op Eurospoor niet gauw banen  zal zien zonder bovenleiding waar toch E-materieel rijdt. Nou, toch wel dus. Je  ziet dit op vrijwel alle beurzen.
Er waren trouwens ook banen zonder bovenleiding waar alleen stoom en diesel reed.

Heb zelf inderdaad ook meerdere banen gezien en het stoort mij ook niet hoor. Maar dacht wel gelijk aan jouw opmerking hier op de site bij die eerste baan :).

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25273
    • Pagina van klaas
Re: Eurospoor 2018
« Reactie #232 Gepost op: 12 november 2018, 12:05:02 »
Het opbouwen van de banen op donderdag moest ook al in het schemerdonker.
Is een bekend verschijnsel. Was vroeger is de Brabanthallen ook zo en hetzelfde in de Zeelandhallen.
Wat mij betreft mag het precies andersom, tijdens de opbouw volop licht en tijdens openingsuren mag het wel wat minder. Iedere baan heeft toch zeker voldoende eigen verlichting?  :angel:

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 22374
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Eurospoor 2018
« Reactie #233 Gepost op: 12 november 2018, 12:09:51 »
Ook van mij even een berichtje over Eurospoor.
Het was een leuke beurs! Ik kom er al jaren en had de indruk dat het drukker was dan in de voorgaande jaren.
Door de vele demo's (ja echt heel erg veel) relatief weinig van de beurs zelf gezien. Wel een beetje snel naar de mooie banen gekeken. Voor mij was de mooiste baan de baan die schuin tegenover onze stand stond. De baan was van een grote Duitse modeltreinen club.

Wel jammer dat onze stand op een heel ongelukkige plaats stond. Gevoelsmatig in een dode en heel erg ongezellige hoek. Volgende keer hopelijk beter.
Ook mag er van mij wel het een en ander aan de stand veranderd worden. Hij is totaal niet uitnodigend, te groot (te diep) en erg rommelig. Voor mij roep hij eerder een bepaalde weerstand op i.p.v. uitnodigend te zijn. Ik heb met Edsko hier al over gesproken en ik zal meedenken hoe dit misschien op een positieve manier veranderd kan worden zonder te hoge kosten.

Het demonstreren is me goed bevallen. Dit was ook iets nieuws voor mij. De bezoekers ("cursisten"  ;D ;D) wisten het gelukkig te waarderen. Dus ik zat er niet als Wim met de korte achternaam.
Wat grappig was dat gisterenmiddag het opperhoofd van de mooie baan (zie boven) naar mij toekwam voor een demo. Hij had al een paar keer gehoord dat er een Hollander aanwezig was met een leuke voegen truc. Hij vond het jammer dat hun baan helemaal klaar was want hij had de "Wim Vink kleurenpotlood truc" wel willen gebruiken. Volgende keer dan maar.

Als de stand bemanning het leuk vindt om mijn demo's ook in Rijswijk (1/2019) te hebben denk ik dat ik ook daar aanwezig zal zijn  ;D Hoor wel of ze me daar willen hebben  :D

En hopelijk gaat Eurospoor in 2020 weer door!
« Laatst bewerkt op: 12 november 2018, 12:12:58 door Wim Vink »
Met vriendelijke groet,
Wim

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7182
Re: Eurospoor 2018
« Reactie #234 Gepost op: 12 november 2018, 12:17:01 »
De eerste trein die bij binnenkomst langs kwam, op de allereerste baan die we gezien hebben was een elektrische loc, maar de baan had geen bovenleiding :).

Groet,
Roelco

Dat heb ik bij mijn Zweedse baan eenvoudig opgelost.
De bovenleidingmasten liggen naast het spoor, nieuwe
poeren zijn reeds geplaatst. De elec. locs worden gesleept
door diesels. De meeste bezoekers vonden dit een slimme
oplossing. Zo kun je toch je e-locs laten rijden en doe
je geen afbreuk aan de werkelijkheid met je baan.
Mvh Steef

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25273
    • Pagina van klaas
Re: Eurospoor 2018
« Reactie #235 Gepost op: 12 november 2018, 12:19:25 »
Wel jammer dat onze stand op een heel ongelukkige plaats stond. Gevoelsmatig in een dode en heel erg ongezellige hoek. Volgende keer hopelijk beter.
Dat ongezellige werd voor een deel veroorzaakt door de muur van zwarte hekken die er achter stond. Daardoor zag het er van een afstand uit als een donker gat wat niet uitnodigt om er naar toe te gaan. Ik snap de noodzaak van die hekken wel, maar een lichtere kleur zou beter zijn.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Eurospoor 2018
« Reactie #236 Gepost op: 12 november 2018, 12:26:22 »
heb even over de beurs gestormd, manisch ABHOLZEN ABHOLZEN staan schreeuwen bij die schaufelradbagger, paar vervelende autootjes gekocht omdat ik al teveel autootjes heb en gauw naar duitsland naar Daniel Milcher zn kolenmijn gaan kijken.

Overigens las ik hier nog ergens een opmerking van steef dat je prima modelbanen kunt fotograferen zonder statief, dat is niet waar, behalve dan bij mijn baan maar dan staat iedereen weer te janken dat t licht te fel is. kuthobby.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4238
    • Modeltrein projecten
Re: Eurospoor 2018
« Reactie #237 Gepost op: 12 november 2018, 12:33:40 »
Met  8) prima te doen.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25273
    • Pagina van klaas
Re: Eurospoor 2018
« Reactie #238 Gepost op: 12 november 2018, 12:36:00 »
…..maar dan staat iedereen weer te janken dat t licht te fel is.
dan moeten ze op een zonovergoten dag maar eens buiten gaan kijken. Dat lichtniveau kan je op een spoorbaan in een hal niet eens halen.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Eurospoor 2018
« Reactie #239 Gepost op: 12 november 2018, 13:03:07 »
ja, daarom negeer ik iedereen die t licht te fel vindt ook volledig de moeder. Ga je maar gewoon wat langer staan kijken tot je ogen gewend zijn, ja of je pleurt gewoon op, mij ook best.  (y)
Vond de verlichting op OnTrax wel meevallen ;)  https://flic.kr/p/GUV9Ah
Groeten Joop, machinist Lls