Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: US Style freightcar kitje(s)  (gelezen 15902 keer)

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1407
US Style freightcar kitje(s)
« Gepost op: 02 september 2018, 21:03:38 »
Zo liep ik een paar maanden geleden langs een kitje van US Flatcar van Tichy Train Group. Aangezien ik het wel een leuk ding vond maar meegenomen en een tijdje gelden eens een keer in elkaar gezet. Of je deze kitjes in Europa kan krijgen weet ik niet.

Ondanks dat een simple platte wagon is toch aardig gedetailleerd en geeft een paar dagen knutsel plezier. In het doosje zitten de onderdelen om de wagon te maken en een goede bouwbeschrijving. Er zitten geen koppelingen bij en ook geen decals.

De laatste twee moet je dus nog ergens erbij vinden. Koppelingen word geadviseered Kadee No. 5 te gebruiken. Deze koppelingne kun je beter vervangen door Kadee 148 welke volgens de verkoper makkelijker te installeren zijn, klopt ook wel denk ik.

Decals heb ergens online gevonden bij een webshop waar ik wel vaker spulletjes bestel.

url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1505.jpg][/url]

Doosje

url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1506.jpg][/url]

En de inhoud met metalen draadjes voor de remleidingen en grab handles (die heb ik niet gebruikt)


De extra's die niet in het doosje zitten.

url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1650_4.jpg][/url]

De plastic onderdelen

[/url

Het frame in elkaar gezet  er zit een stuk metal bij voor het gewicht dat tussen de frame balken inzit. Het blijft wel een licht wagentje als ie af is dus als je mee zou willen rijden iets van eeen zware lading vinden.


[url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1662_3.jpg]


Wagendek. De houders voor rongen of balken zet je makkelijk op. Miniscule gaatjes zitten in de zijbalk en de houders hebben kleine puntjes. de meeste onderdelen hebben fixer puntjes en gaatjes op de plaats waar ze moeten komen. In elkaar zetten gaat dus redelijk eenvoudig. Maar sommige items blijven erg fragiel en breken gemakkelijk af als je per ongeluk tegen aankomt.




Frame en dek. De koper kleurige draadjes zijn de remleidingen. Ik heb ze vast gezet met seconde lijm (zap) maar bliven fragiel vast gezet.



Voor het spuiten



Na het spuiten, frame Tamiya matt zwart  en houten dek wooden deck tan van Tamiya. Beide uit een spuitbusje.

De decals er ook op geplakt met microsol / set. Dat viel een beetje tegen witte decals op een witte ondergrond op het sheetje. was moeilijk te onderscheiden waar preceies wat stond. Velletje gescanned en uitvergroot op de beeldscherm van de computer.

Een makkelijk nummer genomen zodat het makkelijk tussen de balken houders pasten. Of ze op de juiste plaats zitten en kloppen weet ik niet. Ziet er beter uit dan zonder decals.



Het eind resultaat.

De serie bestaat verder nog uit een assortiment ander waggonetjs zoals box cars, tank cars, gondelas, een kraan met boomcar. Allerhande decals heeft de fabrikant ook. Denk dat ik er als lading een brugsectie (girder bridge) opzet

Ondertussen begonnen aan een tank car.....iets minder beginners modelletje



Word vervolgt

Arjan

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15257
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: US Style freightcar kitje(s)
« Reactie #1 Gepost op: 03 september 2018, 10:44:23 »
Ja, dat zijn erg leuke kitjes. Mooi spuitgietwerk en zeer fijn uitgevoerd.

Top modelletje geworden! (y)

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1407
Re: US Style freightcar kitje(s)
« Reactie #2 Gepost op: 03 september 2018, 15:58:03 »
Mooi spuitgietwerk en zeer fijn uitgevoerd.


Inderdaad erg fijn uitgevoerd.

Ondertussen is de tankcar ook af. Deze heeft nog meer handgrepen en ander fijne details. Breekt dus erg makkelijk af en gedurende het bouw process heb ik sommige details wel een paar keer moet herlijmen.

Ook hier zitten alle plastic onderdelen in het doosje met bij gevoegde remleidingen. Er zitten ook weer metalen handgrepen bij maar die gebruik  ik niet. Er zitten ook genoeg reserve handgrepen bij mochten er een paar zoekraken.

De koppelingen en decals zitten er weer niet bij. Koppelingen zijn weer de wisker style kadee's 148 en de decals "standard" letters voor een universele UTLX tank car. Ik kwam er later achter dat er ook nog allerlei soorten decals zijn voor bepaalde verschepers.



De onderdelen




Het frame in elkaar gezet. Helaas is om de een of andere reden het frame een beetje krom getrokken, dat kon ik er verder niet uit krijgen dus maar gewoon verder gebouwd.

Ik had eerst de gedacht om de ketel zilverkleurig te spuiten en daar week ik een beetje van de bouw volgorde af. Dat was achteraf misschien niet het beste idee omdat toen de kettel af was deze wel heel veel fijne details had. En dus makkelijk afbreken. Maar goed alles is uiteindelijk goed gekomen.



De ketel in afbouw fase.



Ketel en frame vereenigd. Nu moeten dus de banden die de ketel op zijn plek houden er op gefriemeld worden. Als je de bouwvolgorde gevolgd had dan was dat al eerder gebeurd en heb je geen last van alle details. Die ketel heeft trouwens wel een stuk ijzer als gewicht was de rij eigenschappen verbeterd.



Banden die in het echt de ketel op zijn plek houden. Dit detail weerhield me er een beetje van om de ketel een ander kleur tegeven. De ketel los te spuiten is het problem niet maar hoe dan deze banden een ander te spuiten. Misschien de banden er op plakken en dan later vast plakken aan de onderkant van het frame zou een oplossing geweest kunnen zijn. Maar goed ik had ook nog gele decals en hoe dat op een zilverkleurige ondergrond uit pakt.......

Daarom het hele geval maar mat zwart gespoten en de gele decals er opgezet.



Gespoten in zwart mat van Tamiya spuit busje







Dit is voorlopig de laatse totdat ik weer eens ergens een zie liggen



Alle 2 de wagentjes. Ik ben niet van plan om er mee te gaan rijden dus vooral statische modellen. Misschien ooit nog eens een klein dieseltje er bij vinden....

Het enigste wat ik me nog afvraag of ik beide wagentjes nog in een soort van mat vernis moet spuiten. nu steken de decals van de ketel wagen iet wat glimmend af. Niet dat het storend is maar toch....

Wordt vervolgd als er weer eens een wagentje is gevonden.

Arjan

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15257
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: US Style freightcar kitje(s)
« Reactie #3 Gepost op: 03 september 2018, 16:00:21 »
Mooi! Alleen had je beter een zijdeglans laklaagje kunnen spuiten voordat je de decals erop gezet had. Dan zie je die drager niet meer glimmen. Daarna matte lak en de decals zouden onzichtbaar moeten zijn :)

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1407
Re: US Style freightcar kitje(s)
« Reactie #4 Gepost op: 03 september 2018, 16:18:52 »
Bedankt

Ik dacht altijd dat je na de decals er een matte lak moest over spuiten. Maar eerst een glanzende laag(je) laat het glanzende effect van decal "verdwijnen".  Dan weten we dat weer voor een volgende keer.

Je ziet trouwens wel vaak dat het nummers en andere lettering opnieuw is aangebracht zonder de hele wagon te schilderen. Dus wat dat aangaat zou je nog kunnen bedenken dat de "glanzende vlakken" herschildered zijn en nummers opnieuw zijn opgebracht.

Arjan

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15257
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: US Style freightcar kitje(s)
« Reactie #5 Gepost op: 03 september 2018, 16:26:45 »
Inderdaad :)

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1407
Re: US Style freightcar kitje(s)
« Reactie #6 Gepost op: 08 april 2019, 02:00:43 »
Ik had deze kit al eerder gepost in het nieuwe aanswinsten draadje. Een laser-cut kit van een Santa Fe Caboose van American Model Builders

De kit bestaat voornamelijk uit hout van verschillende diktes. Varieerend van een paar mm to fineer dikte. Voor de rest zitten er nog een wit metalen schoorsteen, messing draad (voor de handgrepen) en een styrene bodem plaat bij. Koppelingen, draaistellen en decals zitten er niet bij die moet je zelf nog versieren. Kadee koppelingen kun meestal wel in elke treinen toko vinden, draaistellen ook welt e vinden denk ik, de juiste decals denk wat meer zoek werk. Maar misschien heeft een zaakje hier in de buurt wel de juiste.

De kit moet ook nog geverft worden en de fabrikant raadt Floquil Mineral Brown aan. Naar het blijkt floquil wordt niet meer gemaakt, maar er zijn wel gelijkssortige kleuren te vinden van andere fabrikanten. Heb zelf Mahogany Brown van Vallejo gekocht. Ik neem aan dat houten cabooses door de jaren heen wel verschillende tinten bruin zijn geweest afhankelijk van de weersomstandigheden waaraan ze bloot waren gesteld. Dus iets donkerder of lichter maakt niet zoveel uit denk ik.

Er zit een nette bouwbeschrijving bij de kit.

De bovenbouw bestaat uit vier wat dikkere stukjes gelasered hout welke netjes met behulp van een mal in elkaar worden gelijmt. Voor de buitenwanden, trimming en andere details is de achterkant uitgevoerd als een soort sticker. Je trekt de backing eraf en dan voorzichting op de juiste ondergrond plakken. De pasvorm is goed.

De styreen bodemplaat is al in de juiste pasvorm geschneden en heeft diverse kraslijnen voor  het uitlijnen van de chassis balk, tool box en pas punten voor de draaistellen.

De fabrikant adviseerd om alle onderdelen te schilderen voor het in elkaar zetten. Het lijkt mij handiger om zoveel mogelijk onder delen in elkaar te zetten en dan licht te schilderen. Dan heb je denk ik geen last lijmdruipers en eventuelle “witte” randen. Het ding heeft 1 kleur en dat is dus bruin. Moet het zo doen dat dan wel de ramen er nog in kunnen. Waarschijnlijk in drie aparte delen. De bovenbow, de cupola (dat hok boven op) en het onderstel.

Ben dus ondertussen langzaam begonnen met het in elkaar zettern. Mis nog de draaistellen en decals.

Het lijmen doe ik met ordinaire houtlijm in dit geval van Bison, maar je zou ook Elmers woodglue kunnen gebruiken als je in Noord Amerika woont. Voor fijne deeltje heb ok nog een mooi tubetje van Noch met een fijn puntje. Bison kn je hier niet kopen maar had nog een klein handig potje uit NL

De fotos


Het doosje


De basis voor de bovenbouw


De bovenbouw met de tijdelijke bodemplaat voor het in elkaar zettern. Later moet er een styreen bodemplaat in.


De bovenbouw in elkaar met de zijwanden. De zijwanden hebben dus een achterkant zoals een stikker. Je trekt de backing er af en dan voorzichting uitlijen en niet gelijk er hard opdrukken want dan kan het niet echt meer recht drukken. Als het niet helemaal goed is uitgelijnt dan kan het nog een beetje bijvijlen.



Bovenbouw met buitenwanden er op.



Met dakspanten en trim.


De basis voor de cupola en de toolbox



Ruwbouw voor de cupola



En met dak deel en raam stijlen. Er moet nog een stukjeandersoort dek op met zonnekleppen aand de zijkant en "glas" aan de binnen kant. Dat laatste kan pas na het schilderen.


Het sheetje met de raam stijlen, deuren etc


En de achterkant, dat wiite is dus de backing en dat moet jer afpulken. Dat gaat nog het beste met een puntje van een hobby mesje omdat sommige delen er fragiel zjjn.


Het dak er oplijmen


Voorderingen tot dus ver. Op het dak komen nog walking boards, ladders en handgrepen etc.


Wordt vervolgd.



















Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15257
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: US Style freightcar kitje(s)
« Reactie #7 Gepost op: 08 april 2019, 06:43:30 »
 (y)

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1118
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: US Style freightcar kitje(s)
« Reactie #8 Gepost op: 08 april 2019, 06:58:03 »
Leuk Arjan, dit blijf ik wel ff volgen. Wordt een mooi kombuis, en wat de kleur betreft: De zon is meedogenloos. ;)

Gr. Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1407
Re: US Style freightcar kitje(s)
« Reactie #9 Gepost op: 14 april 2019, 02:10:23 »
De afgelopen week weer iets gevorderd met dit project. 

Het onderstel in elkaar gezet, bovenbouw geschilderd en begonnen met de handgrepen













Uiteindelijk vind ik het toch allemaal wel erg bruin en je kunt ook wel zien dat het geschilderd is en niet gespoten.Spuiten is over het algemeen toch een stuk strakker. Volgende keer maar een passend spuit busje vinden.



Hier met de cupola er op, ramen moet ik er hier nog inzetten.



Hier met een gedeelte van de handgrepen en traptreden. De fabrikant levert wat stukjes draad mee en dan mag je zelf de handgrepen enzo buigen. De ladder traden heb ik uit een andere set gehaalt van de eerder getoonde kitjes, wel zomakkelijk. Deze fabrikant leverte er trouwen wel ee n soort van buigmalletje bij zodat je in iedergeval de juiste lengte hebt.






enzo moet ongeveer worden. Alles los op elkaar gezet. Nog 2 draaistellen gevonden in een lokale winkel alsmede een velletje letter decals. Santa Fe transfers hadden ze niet, wel een allerlei soorten Canadeese transfers natuurlijk. Moet nog hier en daar de verf bijtippen. Hopelijk met witte letters en cijfers wordt de bruine kleur iets gebroken.

Wordt vervolgd


ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1407
Re: US Style freightcar kitje(s)
« Reactie #10 Gepost op: 18 april 2019, 17:15:00 »

En zo is de caboose ongeveer geworden   Missen nog wat transfers en letters. Ben er zelf wel tevreden mee als zullen er ongetwijfeld wel mensen zijn het beter dan ik kunnen




Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6260
Re: US Style freightcar kitje(s)
« Reactie #11 Gepost op: 18 april 2019, 21:48:10 »
Niks op aan te merken hoor. Dit is een prachtige caboose en de tankwagen mag er ook zijn.

Ik zou willen dat Europese merken materieel als bouwkit zouden aanbieden. Bij het Noord Amerikaanse treingebeuren is dat nog redelijk courant. Bovendien vind je nog wel eens iets in spuitgietwerk. Hier moet je toch al snel je soldeerbout oppoken wil je wat anders bouwen dan een huisje of een brug.
Boomshanka!

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15257
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: US Style freightcar kitje(s)
« Reactie #12 Gepost op: 18 april 2019, 21:49:50 »
Nou Paul, het kitjes gehalte in de US scene wordt langzaamaan toch een stuk minder. Men wil toch ready to run tegenwoordig.

Mooie caboose geworden, top! (y)

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6260
Re: US Style freightcar kitje(s)
« Reactie #13 Gepost op: 18 april 2019, 22:03:07 »
Ik vaar ook op herinneringen. Ik heb ooit ook een kitje van een caboose gekocht. In een modelspoorwinkel in Toronto. Geen flauw idee waar dat ding gebleven is, maar ik heb hem vast nog wel ergens....
Boomshanka!

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1407
Re: US Style freightcar kitje(s)
« Reactie #14 Gepost op: 18 april 2019, 23:19:24 »
Bedankt ook de bovenstaande opmerkingen.

Toch zie je hier ook niet overal kitjes liggen en de meeste die ze wel hebben liggen er aan de doosjes te zien al een tijdje.

Die caboose had ik trouwens ergens besteld om de verzendkosten per item wat naar beneden te krijgen.

Zag ook kitjes van Sylvan ergens liggen. Die zijn van resin dus ook een keertje proberen.

De bovenstaande kitjes zijn voor iedere gemiddelde modelbouwer goed te doen. Spuiten met een spuitbus is ook goed te doen

Heb nog een tichy boxcar liggen dus dat word de volgende.

Word vervolgd

Arjan