Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De (3d) knutsels van Ronald. door DH1-3104
Vandaag om 10:20:24
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Eric B
Vandaag om 10:18:51
Yamorc 8116 en MP1 MTB door FredD
Vandaag om 09:56:09
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 09:53:28
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door orientexpress
Vandaag om 09:51:58
Etalage treinbaan aan de Burgemeester Reigerstraat Utrecht door henk
Vandaag om 09:32:24
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door Sam
Vandaag om 09:10:14
3 januari NVBS oliebollenrit door Arjan6511
Vandaag om 08:47:08
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:39:19
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Jelmer
Vandaag om 08:38:23
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Jelmer
Vandaag om 08:17:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:16:03
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:13:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
Vandaag om 07:36:41
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 07:23:54
Lima IRM pimpen door StefanNL_Plays
Vandaag om 05:59:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 02:48:24
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Besselspoor
14 December 2025, 23:36:28
Rondom Charlois door Alewijn
14 December 2025, 23:09:42
Wat zit er in deze tender? door henk
14 December 2025, 21:38:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door 1200blauw
14 December 2025, 21:37:43
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door Peter J K
14 December 2025, 19:24:01
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 December 2025, 18:32:21
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door Ronald69
14 December 2025, 18:31:23
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Carl
14 December 2025, 17:49:33
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Eric B
14 December 2025, 17:10:29
Stub switches door Hans1963
14 December 2025, 16:35:00
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door 741230
14 December 2025, 15:24:42
Camp 3 door Ronald Halma
14 December 2025, 15:08:01
Zee. Land. door Huup
14 December 2025, 15:05:54
  

Auteur Topic: dummieficeren van mehano NMBS reeks 77  (gelezen 4780 keer)

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3260
dummieficeren van mehano NMBS reeks 77
« Gepost op: 10 January 2008, 17:10:58 »
Heeft er iemand ervaring met het tot een dummy ombouwen van een mehano reeks 77?
Ik zit in dubio, of twee loccen met 2 decoders of er een als dummy mee laten rijden, aangezien dubbele trekkracht niet echt nodig is is het dummieficeren ook een optie, maar gezien ervaringen uit het verleden wil ik eerst weten of dit gemakklijk gaat bij de reeks 77

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: dummieficeren van mehano NMBS reeks 77
« Reactie #1 Gepost op: 10 January 2008, 19:00:35 »
Dummificeren vind ik alleen gerechtvaardigd als de aandrijving op welke manier dan ook kapot is en niet meer te repareren.

Je hebt 2 dezelfde loccen, die lopen waarschijnlijk even hard, dus ik zie geen probleem. Zowel analoog als digitaal is het mogelijk.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3260
Re: dummieficeren van mehano NMBS reeks 77
« Reactie #2 Gepost op: 10 January 2008, 19:20:20 »
Probleem is een financiële, of twee decoders aanschaffen of er van een een dummy maken.  :-|

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5276
    • grootspoorfoto's
Re: dummieficeren van mehano NMBS reeks 77
« Reactie #3 Gepost op: 10 January 2008, 19:26:16 »
Nou zo duur is een extra decodertje toch niet? Ik wilde er eerst ook een verbouwen maar houd nu toch in beide een motor. Stel je voor dat er een van de 2 kapot gaat.
Voor grootspoorfoto's zie site

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3260
Re: dummieficeren van mehano NMBS reeks 77
« Reactie #4 Gepost op: 10 January 2008, 19:33:31 »
nee 1 decoder niet, maar als je al die extra decoders bij elkaar gaat optellen ;)

WillemNS

  • Gast
Re: dummieficeren van mehano NMBS reeks 77
« Reactie #5 Gepost op: 10 January 2008, 19:34:35 »
Het is echt zonde om er een dummy van te maken hoor!

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5276
    • grootspoorfoto's
Re: dummieficeren van mehano NMBS reeks 77
« Reactie #6 Gepost op: 10 January 2008, 19:35:55 »
WAt wil je dan nog meer in dubbeltractie laten rijden?
Voor grootspoorfoto's zie site

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: dummieficeren van mehano NMBS reeks 77
« Reactie #7 Gepost op: 10 January 2008, 19:42:02 »
nee 1 decoder niet, maar als je al die extra decoders bij elkaar gaat optellen ;)

Maar een loc lijkt me toch een behoorlijk stuk duurder dan een decoder, dus deze gedachtegang is een beetje merkwaardig: je kunt wel een boel locs betalen, maar niet een boel decoders?

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3260
Re: dummieficeren van mehano NMBS reeks 77
« Reactie #8 Gepost op: 10 January 2008, 19:46:24 »
aantal locs zijn er al, maar er zijn ook locs/treinstellen die alleen rijden, maar ook gedigitaliseerd moeten worden. Dus decoders in het algemeen die nog aangeschaft moeten worden

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5276
    • grootspoorfoto's
Re: dummieficeren van mehano NMBS reeks 77
« Reactie #9 Gepost op: 10 January 2008, 19:48:26 »
TJa ik heb een beetje het zelfde probleem ik heb nu gelukkig eerst mijn halve baan digitaal gemaakt. Zodat ik met mijn analoge locs op de buitenbaan kan blijven rijden. Maar ik zou toch niet de motor uit die reeks 77 halen. Ik zou gewoon eerst met eentje blijven rijden en die andere later een decoder geven.
Voor grootspoorfoto's zie site

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 27035
    • Pagina van klaas
Re: dummieficeren van mehano NMBS reeks 77
« Reactie #10 Gepost op: 10 January 2008, 19:55:50 »
.......aangezien dubbele trekkracht niet echt nodig is......
Waarom wil je dan toch 2 locs voor die trein?  ;D
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18610
    • Het Groterdam Project
Re: dummieficeren van mehano NMBS reeks 77
« Reactie #11 Gepost op: 10 January 2008, 23:52:54 »
Yep gedaan.

Gaat prima.
De motor floep je er zo uit.
De tandwielen uit de kast halen. Alles goed bewaren, kan je mooi gebruiken.

Waar beide loks aan elkaar gekoppeld zijn, haal je de stekker los van de verlichting van de gemotoriseerde lok, en bij de dummylok haal je alles los.
Koppeling tussen beide loks is een stroomgeleidende, dus extra stroomafname.

Rijd prima, staat prima.

30 minuten werk.

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1893
  • Roco Fccpps vriend
Re: dummieficeren van mehano NMBS reeks 77
« Reactie #12 Gepost op: 11 January 2008, 00:19:06 »
Waarom wil je dan toch 2 locs voor die trein?  ;D

Als je naar NL voorbeeld wilt rijden, hier zijn die locs alleen toegelaten als ze per 2, met de lange huiven aan elkaar, zijn gekoppeld. Dit vanwege de zichtbaarheid van de aan de rechterzijde van het spoor staande (dwerg)seinen in NL. Het zijn Belgische loks, daar rijden de treinen, en zitten de machinisten, links. Volgens de toelating in de zichtbaarheid van de seinen onvoldoende als met de lange huif naar voren wordt gereden.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3260
Re: dummieficeren van mehano NMBS reeks 77
« Reactie #13 Gepost op: 11 January 2008, 07:22:14 »
@Chris

kijk daar heb ik nou wat aan :), zal me er binnenkort eens over buigen

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: dummieficeren van mehano NMBS reeks 77
« Reactie #14 Gepost op: 11 January 2008, 16:48:39 »
Je zit wel altijd aan de dubbeltractie van die twee locs vast, dat vind je dus geen probleem?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)