Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:14:29
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 06:59:04
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Corné81
Vandaag om 06:07:34
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 05:08:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
19 april 2024, 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
19 april 2024, 16:14:12
  

Auteur Topic: Hoge decoderspanning door rookgenerator, oververhit (te veel stroom?)  (gelezen 3418 keer)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Te veel stroom
« Reactie #15 Gepost op: 30 augustus 2018, 22:18:04 »
Misschien kun je de rookgenerator eerst los testen? Gewoon op een (regelbare) analoge voeding aansluiten en hem dan langzaam de spanning opvoeren tot hij netjes rookt. Als hij dan doet wat hij moet doen, kun je de spanning meten die hij daarvoor nodig heeft. Tegelijkertijd kun je ook testen hoe warm/heet hij dan wordt. En of dat misschien teveel is voor de lokbehuizing.

Als alles tot dit punt dan klopt, is er blijkbaar iets mis met de electronica die je tussen decoder en generator hebt, en zul je daar iets anders voor moeten vinden.

Succes!
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1972
Re: Te veel stroom
« Reactie #16 Gepost op: 31 augustus 2018, 07:42:12 »
Hij krijgt dus altijd direct de spanning van de rails op de generator. De decoder bepaald alleen of dit wel of niet aangestuurd moet worden. Door de decoder te dimmen betekend het dat de generator meer uit zal staan. En daardoor inderdaad die periode geen warmte en dus geen rook genereert. Je kunt dan inderdaad te weinig hebben.

Als er voor deze constructie gekozen is door de fabrikant van de lok/rookgenerator, dan hadden ze een oplossing moeten hebben die tegen de spanning kan die een digitale centrale kan leveren, en dat is nog al veel variatie.

Wat ik zelf in dit soort gevallen meestal probeer is werken met diodes. Daar komt ongeveer 0.7V over te staan als ze geleiden. Je kunt dan dus de spanning lager maken. Al heb je wel veel diodes nodig als je van 18 maar 12 V wilt gaan.

Zou bij de leverancier eens navragen of ze niet een variant hebben die met hogere spanning overweg kan? Al loop je dan het risico dat die het op de multimaus centrale wel doet, maar op een centrale met een lagere spanning niet of niet zo goed. Maar dat probleem is misschien minder erg dan dat alles smelt.

Groet,
Roelco

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: Te veel stroom
« Reactie #17 Gepost op: 31 augustus 2018, 08:45:02 »
Zo heb ik post 1 al gekezen. De functieuitgang stuurt een tranistor aan die alleen maar als schakelaar fungeert en de baanspanning op de unit zet.
Diodes voor de unit schakelen is dan een idee. Is er geen kleine stepdown converter?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25274
    • Pagina van klaas
Re: Te veel stroom
« Reactie #18 Gepost op: 31 augustus 2018, 09:30:17 »
Waarom met diodes? Dan kan je met zo goed een weerstand gebruiken.

Trein-H0

  • Gast
Re: Te veel stroom
« Reactie #19 Gepost op: 31 augustus 2018, 10:48:21 »
Even samengevat:
- rookgenerator heeft stabiele spanning van 12 V nodig.
- digitale 'spanning' (zeg maar werkspanning) op de baan kan variëren, maar lig normaal tussen 16 V en 18 V.
Nu wordt rook te heet. De hete rook gaat vanuit de rookgenerator, via een horizontaal kanaal naar de schoorsteen. De afdekking van het horizontaal kanaal is een stukje foamtape tegen de kap. Dit tape kan de hitte niet aan en degenereert, waardoor het los komt van de kap. Hierdoor is de kap onbeschermd tegen de hitte en smelt.

Uit je verhaal maak ik op, dat de rookgenerator wel normaal functioneert op de digitale 'spanning' en de loc ook gewoon alle handelingen doet. Alleen de rook wordt te heet.
Het printplaatje voor de rookgenerator is nu stuk.
Een paar vragen:
- Op welke manier heb je de generator gedimd?
- Welke spanning krijgt de afgebeelde print en welke geeft hij af naar de rookgenerator?

De kap is gemaakt van ABS en dat begint rond de 90 graden plastisch te vervormen. Rookdamp kan een temperatuur hebben tot zo rond de 130 graden. Dit betekent in ieder geval, dat de rookolie niet in contact moet komen met de kap. De tape is niet afdoende.

Oplossend denken:
- Werken met diodes of weerstanden geeft ook warmte en je geeft zelf aan, dat geen optie te vinden.
- Een decoder scoren die een uitgang heeft van 12 V zou kunnen.
- Als de fabrikanten niet met een oplossing komen, dan moet je zelf wat gaan bedenken.
- Mijn gedachte zou dan eerder zijn om het horizontale kanaal aan te gaan passen.
  Bijvoorbeeld de rand een mm verlagen en een deksel (0,7 mm) aan te brengen op het kanaal van het materiaal, waarvan dit kanaal is gemaakt.
  Dit kan de warmte klaarblijkelijk wel hebben.
  Anders messing of koper.
  Deksel dan zo groot mogelijk maken om warmte af te voeren.
  Ook ervoor zorgen, dat de hitte afgevoerd kan worden, bv door zoveel mogelijk binnenkant van de kap te voorzien van aluminiumtape.
 

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Te veel stroom
« Reactie #20 Gepost op: 31 augustus 2018, 11:03:34 »
Hij krijgt dus altijd direct de spanning van de rails op de generator. De decoder bepaald alleen of dit wel of niet aangestuurd moet worden. Door de decoder te dimmen betekend het dat de generator meer uit zal staan. En daardoor inderdaad die periode geen warmte en dus geen rook genereert. Je kunt dan inderdaad te weinig hebben.
Klopt, maar dan heb je dus te hard gedimd... Als je dimt met 66% dan heb je bij een baanspanning van 18V effectief 12V op de uitgang. Ja, dit is PWM (dus volle bak of uit) maar dit is zo snel, de thermische massa vlakt dat volledig uit. (y)

Maar dit is wel alleen bekeken vanuit de generator. Of de print dit netjes versterkt is een tweede. Als er bijvoorbeeld nog een condensator tussen zit die de base stroom afvlakt dan redt je het niet met dimmen inderdaad.

Maar ik ben het eens dat dit een "fout" van de fabrikant is. :-\

@Trein-H0, ik ken geen 12V decoder welke dat niet lineair doet, jij wel? Want anders zit je nog steeds met de hitte. Maar zoals gezegd, de totale hitte zal als je het lineair / met een weerstand doet wel minder zijn dan de hitte die de generator op de volle spanning doet. Alleen is de plek waar dan hitte ontstaat (buiten de generator) vaak wat lastig :-\


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Trein-H0

  • Gast
Re: Te veel stroom
« Reactie #21 Gepost op: 31 augustus 2018, 13:06:29 »
@ Timo: Ik ook geen decoders, die dat doen.

Aangezien er ongewenste hitte ontwikkelingen onder de kap zitten, zou ik ook niet extra willen genereren door diodes/weerstanden of wat dan ook. Als de fabrikanten niet met een adequate oplossing willen komen, blijven er maar twee oplossingen mogelijk:
- geen rook
- generator aanpassen.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Te veel stroom
« Reactie #22 Gepost op: 31 augustus 2018, 13:23:22 »
Nouwja, of dus dimmen :) Dat is nu net het leuke van PWM :) Maar of dat kan zonder (hardware) aanpassingen is dus even de vraag.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

JohnT

  • Offline Offline
  • Berichten: 272
Re: Te veel stroom
« Reactie #23 Gepost op: 31 augustus 2018, 20:06:31 »
John, in de manual lees ik dat de max spanning voor dc 16V mag zijn. Dan denk ik dat die spanning voor dcc hetzelde is.

Daar lees ik ook dat de rookgenerator met behulp van een schakelaar aan- dan wel uitgeschakeld kan worden. Bij dcc moet de schakelaar dus wel aan staan.

Just my 2 cents.

Klopt helemaal. Met een lage railspanning is er ook niets aan de hand. Ik zoek nu een oplossing om de railspanning naar de rookgenerator te verlagen.

JohnT

JohnT

  • Offline Offline
  • Berichten: 272
Re: Te veel stroom
« Reactie #24 Gepost op: 31 augustus 2018, 20:13:15 »
Hij krijgt dus altijd direct de spanning van de rails op de generator. De decoder bepaald alleen of dit wel of niet aangestuurd moet worden. Door de decoder te dimmen betekend het dat de generator meer uit zal staan. En daardoor inderdaad die periode geen warmte en dus geen rook genereert. Je kunt dan inderdaad te weinig hebben.

Als er voor deze constructie gekozen is door de fabrikant van de lok/rookgenerator, dan hadden ze een oplossing moeten hebben die tegen de spanning kan die een digitale centrale kan leveren, en dat is nog al veel variatie.

Wat ik zelf in dit soort gevallen meestal probeer is werken met diodes. Daar komt ongeveer 0.7V over te staan als ze geleiden. Je kunt dan dus de spanning lager maken. Al heb je wel veel diodes nodig als je van 18 maar 12 V wilt gaan.

Zou bij de leverancier eens navragen of ze niet een variant hebben die met hogere spanning overweg kan? Al loop je dan het risico dat die het op de multimaus centrale wel doet, maar op een centrale met een lagere spanning niet of niet zo goed. Maar dat probleem is misschien minder erg dan dat alles smelt.

Groet,
Roelco

Helemaal goed, dit is zoals de decoder met de generator werkt, alleen heb ik niet zoveel ruimte voor veel diode/s . Ik ben verder niet zo thuis in electronica maar heb wel is gehoord van een zenerdiode zou dat een mogelijkheid ziijn? Ik kan een mini schakelingetje zetten tussen de snoertjes die van rail rail naar de rookgenerator gaan.

JohnT

JohnT

JohnT

  • Offline Offline
  • Berichten: 272
Re: Te veel stroom
« Reactie #25 Gepost op: 31 augustus 2018, 20:14:55 »
Waarom met diodes? Dan kan je met zo goed een weerstand gebruiken.

Een weerstand genereert teveel warmte.

JohnT

JohnT

  • Offline Offline
  • Berichten: 272
Re: Te veel stroom
« Reactie #26 Gepost op: 31 augustus 2018, 20:24:52 »
Even samengevat:
- rookgenerator heeft stabiele spanning van 12 V nodig.
- digitale 'spanning' (zeg maar werkspanning) op de baan kan variëren, maar lig normaal tussen 16 V en 18 V.
Nu wordt rook te heet. De hete rook gaat vanuit de rookgenerator, via een horizontaal kanaal naar de schoorsteen. De afdekking van het horizontaal kanaal is een stukje foamtape tegen de kap. Dit tape kan de hitte niet aan en degenereert, waardoor het los komt van de kap. Hierdoor is de kap onbeschermd tegen de hitte en smelt.

De rook wordt niet te heet de generator wordt te heet, het reservoir en het cupje erboven zitten tegen de tape.

Uit je verhaal maak ik op, dat de rookgenerator wel normaal functioneert op de digitale 'spanning' en de loc ook gewoon alle handelingen doet. Alleen de rook wordt te heet.
Het printplaatje voor de rookgenerator is nu stuk.
Een paar vragen:
- Op welke manier heb je de generator gedimd?
- Welke spanning krijgt de afgebeelde print en welke geeft hij af naar de rookgenerator?
Dimmen gebeurt door het instellen van een cv-waarde.
Spanning, het DCC signaal en de railspanning wel middels de transistor naar het element van de rookgenerator wordt gestuurd.


De kap is gemaakt van ABS en dat begint rond de 90 graden plastisch te vervormen. Rookdamp kan een temperatuur hebben tot zo rond de 130 graden. Dit betekent in ieder geval, dat de rookolie niet in contact moet komen met de kap. De tape is niet afdoende.

Inmiddels vervangen door hitte bestendige siliconen.


Oplossend denken:
- Werken met diodes of weerstanden geeft ook warmte en je geeft zelf aan, dat geen optie te vinden.
- Een decoder scoren die een uitgang heeft van 12 V zou kunnen.
- Als de fabrikanten niet met een oplossing komen, dan moet je zelf wat gaan bedenken.
- Mijn gedachte zou dan eerder zijn om het horizontale kanaal aan te gaan passen.
  Bijvoorbeeld de rand een mm verlagen en een deksel (0,7 mm) aan te brengen op het kanaal van het materiaal, waarvan dit kanaal is gemaakt.
  Dit kan de warmte klaarblijkelijk wel hebben.
  Anders messing of koper.
  Deksel dan zo groot mogelijk maken om warmte af te voeren.
  Ook ervoor zorgen, dat de hitte afgevoerd kan worden, bv door zoveel mogelijk binnenkant van de kap te voorzien van aluminiumtape.
 

Bedankt voor het meedenken.

JohnT

JohnT

  • Offline Offline
  • Berichten: 272
Re: Hoge decoderspanning door rookgenerator, oververhit (te veel stroom?)
« Reactie #27 Gepost op: 31 augustus 2018, 20:30:27 »
Denk er zelf over om de generator te vervangen door een Seuthe exemplaar. Maar wel het ventilatortje blijven benutten voor het puffende effect. Als er geen andere oplossingen zijn.

JohnT

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Te veel stroom
« Reactie #28 Gepost op: 31 augustus 2018, 20:36:44 »
... wel eens gehoord van een zenerdiode, zou dat een mogelijkheid zijn?
Nee.
Een zenerdiode, altijd in serie met een weerstand, verlaagt de spanning en houdt die constant door meer of minder 'door te slaan'.  Ook een zenerschakeling doet niets anders dan teveel aan vermogen omzetten in warmte, lost dus niets op.

Citaat
Citaat
Waarom met diodes? Dan kan je met zo goed een weerstand gebruiken.
Een weerstand genereert teveel warmte.
Hier geldt dezelfde wet van behoud van energie; het maakt niet uit of je het onnodige vermogen verstookt in diodes of een weerstand.

Alleen een PWM dimmerschakeling is 'verliesvrij', dwz verstookt (bijna) geen onnodig vermogen.
« Laatst bewerkt op: 31 augustus 2018, 20:54:11 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1398
Re: Te veel stroom
« Reactie #29 Gepost op: 31 augustus 2018, 20:45:40 »
Een weerstand genereert teveel warmte.

En in dit geval: een diode net zoveel