Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
Vandaag om 20:32:43
Probleem met Trix wagon door Robert vh Prutsert
Vandaag om 20:31:04
Bevestigen Digikeijs DR7111 lichtsein door phdirk
Vandaag om 20:22:19
Treinbaan (winterlandschap) in winkeletalage door WimC
Vandaag om 20:18:10
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hervé
Vandaag om 20:15:58
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Frank 123
Vandaag om 20:09:27
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door AlbertG
Vandaag om 19:54:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:47:21
Probleem met inloggen door VAM65
Vandaag om 19:43:02
3D print wagons: de benodigde onderdelen door Floris Dilz
Vandaag om 19:18:38
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:06:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door roco
Vandaag om 18:49:12
LS Models 2025 door Corné81
Vandaag om 18:47:38
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Ronald Halma
Vandaag om 18:23:38
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door TonM
Vandaag om 18:04:28
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 17:59:58
Etalage treinbaan aan de Burgemeester Reigerstraat Utrecht door R1954
Vandaag om 17:55:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:39:49
Goede wensen voor 2026 door Alewijn
Vandaag om 17:22:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:49:24
TEE RGP 1 Jouef versus REE Modeles door MathynK
Vandaag om 15:24:56
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
Vandaag om 15:20:15
Minibaan Visserskaai H0 door Frits C
Vandaag om 15:08:47
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 15:06:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 15:03:07
Revier Rheinbrenner (H0) door Jelmer
Vandaag om 14:32:35
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:59:06
De spoorhaven van Zuidbarge. door BramFokke
Vandaag om 13:40:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:52:02
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
Vandaag om 12:51:24
  

Auteur Topic: Peco wissels  (gelezen 8561 keer)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 3049
  • Aachenau West
Re: Peco wissels
« Reactie #15 Gepost op: 03 February 2008, 17:55:50 »
Dat veertje zit tussen de tongenbalk en een soort doosje op de dwarsliggers. Met dat doosje is iets aan de hand wat bijna niemand weet, omdat het niet in de handleidingen van Peco staat. Maar je kunt dat 1 of 2 klikjes naar achteren schuiven, waardoor de veerdruk vermindert en het wissel makkelijker omgaat. De arreterende werking van het veertje wordt dan ook minder, maar bij de meeste aandrijvingen is dat geen probleem.
Maar je moet de veerdruk niet teveel verlagen, want anders krijg je problemen met het contact (stroomvoorziening van het betreffende spoor).

Voordeel van de Peco wissels vind ik dat ze zowel voor NEM als voor RP25 bruikbaar zijn. Nadeel t.o.v. Tillig vind ik dat er losse tongen worden gebruikt i.p.v. buigende spoorstaven. Dit is niet conform de werkelijkheid.

Groet, Bas

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27047
    • Pagina van klaas
Re: Peco wissels
« Reactie #16 Gepost op: 03 February 2008, 19:43:30 »
Maar je moet de veerdruk niet teveel verlagen, want anders krijg je problemen met het contact (stroomvoorziening van het betreffende spoor).
Dat is waar, maar de stroomvoorziening via het contact van tong tegen doorgaande rail is zowiezo onbetrouwbaar. Dus het verdient aanbeveling om dit via een contact op de aandrijfmotor te doen.

Citaat
Voordeel van de Peco wissels vind ik dat ze zowel voor NEM als voor RP25 bruikbaar zijn.
Elk wissel dat strikt aan de NEM voldoet is geschikt voor RP-25. Anders gezegd: als een RP-25 wielstel niet goed door een wissel komt, dan kun je ervan uitgaan dat het wissel niet aan de NEM  voldoet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 486
Re: Peco wissels
« Reactie #17 Gepost op: 05 February 2008, 09:59:05 »
Maar je moet de veerdruk niet teveel verlagen, want anders krijg je problemen met het contact (stroomvoorziening van het betreffende spoor).

Voordeel van de Peco wissels vind ik dat ze zowel voor NEM als voor RP25 bruikbaar zijn. Nadeel t.o.v. Tillig vind ik dat er losse tongen worden gebruikt i.p.v. buigende spoorstaven. Dit is niet conform de werkelijkheid.

Groet, Bas
Die losse tongen zijn voor mij ook de reden dat ik nog geen definitieve keus heb gemaakt tussen Tillig en Peco. Ik ga eerst een proefstukje maken met beide soorten en dan zie ik wel verder.
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain