Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door HenkN
Vandaag om 23:16:43
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Edsko Hekman
Vandaag om 23:15:09
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
Vandaag om 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
Vandaag om 23:07:18
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
Vandaag om 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
Vandaag om 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
  

Auteur Topic: Peco wissels  (gelezen 7864 keer)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2863
  • Aachenau West
Re: Peco wissels
« Reactie #15 Gepost op: 03 February 2008, 17:55:50 »
Dat veertje zit tussen de tongenbalk en een soort doosje op de dwarsliggers. Met dat doosje is iets aan de hand wat bijna niemand weet, omdat het niet in de handleidingen van Peco staat. Maar je kunt dat 1 of 2 klikjes naar achteren schuiven, waardoor de veerdruk vermindert en het wissel makkelijker omgaat. De arreterende werking van het veertje wordt dan ook minder, maar bij de meeste aandrijvingen is dat geen probleem.
Maar je moet de veerdruk niet teveel verlagen, want anders krijg je problemen met het contact (stroomvoorziening van het betreffende spoor).

Voordeel van de Peco wissels vind ik dat ze zowel voor NEM als voor RP25 bruikbaar zijn. Nadeel t.o.v. Tillig vind ik dat er losse tongen worden gebruikt i.p.v. buigende spoorstaven. Dit is niet conform de werkelijkheid.

Groet, Bas

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26677
    • Pagina van klaas
Re: Peco wissels
« Reactie #16 Gepost op: 03 February 2008, 19:43:30 »
Maar je moet de veerdruk niet teveel verlagen, want anders krijg je problemen met het contact (stroomvoorziening van het betreffende spoor).
Dat is waar, maar de stroomvoorziening via het contact van tong tegen doorgaande rail is zowiezo onbetrouwbaar. Dus het verdient aanbeveling om dit via een contact op de aandrijfmotor te doen.

Citaat
Voordeel van de Peco wissels vind ik dat ze zowel voor NEM als voor RP25 bruikbaar zijn.
Elk wissel dat strikt aan de NEM voldoet is geschikt voor RP-25. Anders gezegd: als een RP-25 wielstel niet goed door een wissel komt, dan kun je ervan uitgaan dat het wissel niet aan de NEM  voldoet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 486
Re: Peco wissels
« Reactie #17 Gepost op: 05 February 2008, 09:59:05 »
Maar je moet de veerdruk niet teveel verlagen, want anders krijg je problemen met het contact (stroomvoorziening van het betreffende spoor).

Voordeel van de Peco wissels vind ik dat ze zowel voor NEM als voor RP25 bruikbaar zijn. Nadeel t.o.v. Tillig vind ik dat er losse tongen worden gebruikt i.p.v. buigende spoorstaven. Dit is niet conform de werkelijkheid.

Groet, Bas
Die losse tongen zijn voor mij ook de reden dat ik nog geen definitieve keus heb gemaakt tussen Tillig en Peco. Ik ga eerst een proefstukje maken met beide soorten en dan zie ik wel verder.
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain