Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Extra functie in Zimo MS450P22 door VAM65
Vandaag om 16:26:33
Probleem bij inbouw decoder door Jelmer
Vandaag om 16:23:26
Lodewickshaven door Ben
Vandaag om 16:20:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 16:19:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:05:11
Roco AC modellen door Jelmer
Vandaag om 16:03:14
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Eric B
Vandaag om 16:01:22
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Basmans
Vandaag om 15:57:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:46:52
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
Vandaag om 15:34:19
Wat is dit voor component door bellejt
Vandaag om 15:31:15
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door Montanbahn
Vandaag om 15:08:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Edwin2121992
Vandaag om 14:59:26
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Eric B
Vandaag om 14:49:32
3 januari NVBS oliebollenrit door thevandijks
Vandaag om 14:32:11
Layne, Somewhere South. door Noordernet
Vandaag om 14:01:59
W.V. Kalender 2026 door basjuh1981
Vandaag om 13:40:48
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door basjuh1981
Vandaag om 13:38:05
Alle detectiepunten S88 slaan even tilt door jorgendp
Vandaag om 13:36:46
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 13:35:51
PBM: hogere spanning, langzamer rijden? door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:16:30
19 Toen door Dpc Fo
Vandaag om 13:14:47
Locatie van foto gezocht door R1954
Vandaag om 13:06:57
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:17:02
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Ronald Halma
Vandaag om 11:47:44
Rail away door R1954
Vandaag om 11:45:12
Eindstation Daarhuizen door Leolin
Vandaag om 11:41:19
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Jelmer
Vandaag om 11:22:16
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 11:08:17
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:51:58
  

Auteur Topic: Grindzakken voor de deur...  (gelezen 2673 keer)

kar

  • Offline Offline
  • Berichten: 488
Grindzakken voor de deur...
« Gepost op: 27 August 2018, 18:54:21 »
Laatst zag ik op het opstelterrein bij Amersfoort vrachten vol grind in een VIRM geladen worden. Nadat ik eerst bij mijzelf ben nagegaan of ik volslagen mesjokke was geworden leert dit artikel dat er toch een logische reden voor is.

Zie ook dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=Ca7rKAb3x9A
Henk | H0 | Rocoline | Z21 | iTrain 5.1 icm Mac

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2542
Re: Grindzakken voor de deur...
« Reactie #1 Gepost op: 27 August 2018, 20:18:16 »
Klinkt als een leuke test, tot één of andere zakkenwasser een treinstel in de grindbak buiten de baan rijdt  ;D

Even serieus, ik heb natuurlijk wel even het artikel gelezen. Kan me voorstellen dat je raar stond te kijken.

Bedankt voor de link naar het artikel. Vriendelijke groet Ruud B
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: Grindzakken voor de deur...
« Reactie #2 Gepost op: 27 August 2018, 21:08:28 »
Heb ik onlangs ook tv beelden van gezien.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: Grindzakken voor de deur...
« Reactie #3 Gepost op: 27 August 2018, 21:54:09 »
Denk dat het 2001 of 2002 was dat de eerste VIRM beproefd werd. Een middenwagen was leeggehaald en stond vol apparatuur. Dikke huur aggregaat dwars op het balkon en meters kabel door de trein. In de nieuwe wagens zaten de stoelhoezen er nog op. Ik mocht mee met m'n geleende vertragingsmeter om remwegmetingen te verrichten. Met een vertragingsmeter kun je terugrekenen naar de beginsnelheid en afgelegde weg. Was erg leuk om mee te maken. Van alle andere remwegmetingen werd altijd met ledig materieel gedaan en naar de beladen toestand omgerekend. Kennelijk is er nu een reden om direct te meten.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5858
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Grindzakken voor de deur...
« Reactie #4 Gepost op: 28 August 2018, 07:01:41 »
Hoeveel mensen moet je hebben om aan de 110 ton te komen?
En zijn de zakken verdeeld over de gehele trein of liggen ze alleen in 1 rijtuig of door de gehele trein verspreid. Dus ook boven?
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

kar

  • Offline Offline
  • Berichten: 488
Re: Grindzakken voor de deur...
« Reactie #5 Gepost op: 28 August 2018, 08:46:45 »
Zo'n 1250-1500 verwacht ik? En dan inclusief bagage?

Alle treindeuren stonden open en er stonden grote grindvrachten klaar bij de deuren, dus ik vermoed dat e.e.a. toch netjes verdeeld is over de trein. Het lijkt mij ook dat je wilt testen met een realistische gewichtsverdeling. Maar wellicht dat iemand dicht(er) bij het vuur daar meer zicht op heeft.
Henk | H0 | Rocoline | Z21 | iTrain 5.1 icm Mac

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12260
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Grindzakken voor de deur...
« Reactie #6 Gepost op: 28 August 2018, 15:37:00 »
Al enige tijd terug heeft men zoiets ook is gedaan met ubc's (doorzichtige grote vierkante vaten in een metalen kooi) gevuld met water.
Deze waren verdeelt over 2 ? open autowagons en getrokken door een mP,dit om ook een nieuw soort rem te testen.
(ergens heb ik er nog foto's van)
Dat je even in je arm knijpt bij grind in een virm dat snap ik echter wel  ;D
Maar het concept anzich is dus echter niet "vreemd".
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18610
    • Het Groterdam Project
Re: Grindzakken voor de deur...
« Reactie #7 Gepost op: 28 August 2018, 16:40:46 »
Hee Jasper  ;D ;D

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4085
Re: Grindzakken voor de deur...
« Reactie #8 Gepost op: 28 August 2018, 19:37:05 »
Al enige tijd terug heeft men zoiets ook is gedaan met ubc's (doorzichtige grote vierkante vaten in een metalen kooi) gevuld met water.
Deze waren verdeelt over 2 ? open autowagons en getrokken door een mP,dit om ook een nieuw soort rem te testen.
(ergens heb ik er nog foto's van)
Dat je even in je arm knijpt bij grind in een virm dat snap ik echter wel  ;D
Maar het concept anzich is dus echter niet "vreemd".
Volgens mij beschrijft jij hoe ze een aantal jaren terug sandite op het spoor aanbrachte, een mP van toen Raillion die een wagen trok waar een sproei installatie op zat waarbij in de ubc's de voorraad sandite zat :)

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 447
Re: Grindzakken voor de deur...
« Reactie #9 Gepost op: 28 August 2018, 20:49:13 »
Hee Jasper  ;D ;D
Een carrière als filmmaker gemist...
Met vriendelijke groeten, altijd.