Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

7 april De Karel on tour door VAM65
Vandaag om 10:34:42
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
Vandaag om 10:32:52
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Cor--24
Vandaag om 10:21:50
De (3d) knutsels van Ronald. door Johan Schalken
Vandaag om 10:12:14
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 10:12:00
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 09:46:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
  

Auteur Topic: Grindzakken voor de deur...  (gelezen 2406 keer)

kar

  • Offline Offline
  • Berichten: 363
Grindzakken voor de deur...
« Gepost op: 27 augustus 2018, 18:54:21 »
Laatst zag ik op het opstelterrein bij Amersfoort vrachten vol grind in een VIRM geladen worden. Nadat ik eerst bij mijzelf ben nagegaan of ik volslagen mesjokke was geworden leert dit artikel dat er toch een logische reden voor is.

Zie ook dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=Ca7rKAb3x9A
Henk | H0 | Rocoline | Z21 icm X16 melders en signal/switch decoders | OC32 icm servo's | iTrain 5.1

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2394
Re: Grindzakken voor de deur...
« Reactie #1 Gepost op: 27 augustus 2018, 20:18:16 »
Klinkt als een leuke test, tot één of andere zakkenwasser een treinstel in de grindbak buiten de baan rijdt  ;D

Even serieus, ik heb natuurlijk wel even het artikel gelezen. Kan me voorstellen dat je raar stond te kijken.

Bedankt voor de link naar het artikel. Vriendelijke groet Ruud B
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1173
Re: Grindzakken voor de deur...
« Reactie #2 Gepost op: 27 augustus 2018, 21:08:28 »
Heb ik onlangs ook tv beelden van gezien.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Re: Grindzakken voor de deur...
« Reactie #3 Gepost op: 27 augustus 2018, 21:54:09 »
Denk dat het 2001 of 2002 was dat de eerste VIRM beproefd werd. Een middenwagen was leeggehaald en stond vol apparatuur. Dikke huur aggregaat dwars op het balkon en meters kabel door de trein. In de nieuwe wagens zaten de stoelhoezen er nog op. Ik mocht mee met m'n geleende vertragingsmeter om remwegmetingen te verrichten. Met een vertragingsmeter kun je terugrekenen naar de beginsnelheid en afgelegde weg. Was erg leuk om mee te maken. Van alle andere remwegmetingen werd altijd met ledig materieel gedaan en naar de beladen toestand omgerekend. Kennelijk is er nu een reden om direct te meten.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Grindzakken voor de deur...
« Reactie #4 Gepost op: 28 augustus 2018, 07:01:41 »
Hoeveel mensen moet je hebben om aan de 110 ton te komen?
En zijn de zakken verdeeld over de gehele trein of liggen ze alleen in 1 rijtuig of door de gehele trein verspreid. Dus ook boven?
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

kar

  • Offline Offline
  • Berichten: 363
Re: Grindzakken voor de deur...
« Reactie #5 Gepost op: 28 augustus 2018, 08:46:45 »
Zo'n 1250-1500 verwacht ik? En dan inclusief bagage?

Alle treindeuren stonden open en er stonden grote grindvrachten klaar bij de deuren, dus ik vermoed dat e.e.a. toch netjes verdeeld is over de trein. Het lijkt mij ook dat je wilt testen met een realistische gewichtsverdeling. Maar wellicht dat iemand dicht(er) bij het vuur daar meer zicht op heeft.
Henk | H0 | Rocoline | Z21 icm X16 melders en signal/switch decoders | OC32 icm servo's | iTrain 5.1

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Grindzakken voor de deur...
« Reactie #6 Gepost op: 28 augustus 2018, 15:37:00 »
Al enige tijd terug heeft men zoiets ook is gedaan met ubc's (doorzichtige grote vierkante vaten in een metalen kooi) gevuld met water.
Deze waren verdeelt over 2 ? open autowagons en getrokken door een mP,dit om ook een nieuw soort rem te testen.
(ergens heb ik er nog foto's van)
Dat je even in je arm knijpt bij grind in een virm dat snap ik echter wel  ;D
Maar het concept anzich is dus echter niet "vreemd".
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re: Grindzakken voor de deur...
« Reactie #7 Gepost op: 28 augustus 2018, 16:40:46 »
Hee Jasper  ;D ;D

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Grindzakken voor de deur...
« Reactie #8 Gepost op: 28 augustus 2018, 19:37:05 »
Al enige tijd terug heeft men zoiets ook is gedaan met ubc's (doorzichtige grote vierkante vaten in een metalen kooi) gevuld met water.
Deze waren verdeelt over 2 ? open autowagons en getrokken door een mP,dit om ook een nieuw soort rem te testen.
(ergens heb ik er nog foto's van)
Dat je even in je arm knijpt bij grind in een virm dat snap ik echter wel  ;D
Maar het concept anzich is dus echter niet "vreemd".
Volgens mij beschrijft jij hoe ze een aantal jaren terug sandite op het spoor aanbrachte, een mP van toen Raillion die een wagen trok waar een sproei installatie op zat waarbij in de ubc's de voorraad sandite zat :)

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 437
Re: Grindzakken voor de deur...
« Reactie #9 Gepost op: 28 augustus 2018, 20:49:13 »
Hee Jasper  ;D ;D
Een carrière als filmmaker gemist...
Met vriendelijke groeten, altijd.