Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 17:08:58
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 17:01:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan!
Vandaag om 16:44:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:43:58
Haandrecht materieel door AB 7216
Vandaag om 16:41:36
Einde Koemo ballast ??? door Frank 123
Vandaag om 16:37:43
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 16:35:01
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door LMX
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door sdz1976
Vandaag om 16:08:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Falkenberg
Vandaag om 14:43:38
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:41:33
Openen Lima Hondekop door Pauldg
Vandaag om 13:08:22
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
  

Auteur Topic: NS omBC290x van MK modelbouwstudios  (gelezen 39027 keer)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10231
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: NS omBC290x van MK modelbouwstudios
« Reactie #15 Gepost op: 25 augustus 2018, 23:44:20 »




In plaats van plamuur, secondenlijmgel er in een rupsje opleggen, dan met een schiirplankje vanaf het dak weer glad maken en inderdaad afwerken met een los schuurpapiertje. Met plamuur bijf je dit probleem houden....

Grtzz & suc6,

Karst, die de kit ook heeft liggen ;)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: NS omBC290x van MK modelbouwstudios
« Reactie #16 Gepost op: 26 augustus 2018, 00:12:34 »
zeg je zo wat ja, ik gebruik eigenlijk helemaal geen plamuur meer....
vereist wel wat extra handigheid omdat secondelijm vaak harder is dan resin, dus je moet even opletten hoe je schuurt. Met plankje is dan wat veiliger.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: NS omBC290x van MK modelbouwstudios
« Reactie #17 Gepost op: 26 augustus 2018, 21:48:20 »
Ik heb t idee dat je het je veel te moeilijk maakt ivo, die aluverf is niet zo netjes en glad maar was in t echt al vrij dof en kwatterig, das tenminste altijd mijn indruk.
Daar heb je zeker gelijk in. Ik vind de wanden in model meestal te strak. Als je langs stalen rijtuigen kijkt is het een golvende bende. Die heb ik in model nog niet teruggezien ;)

Het plamuren overnieuw heb ik maar even gelaten. Ik zal de tip met de superlijm niet vergeten, bijvoorbeeld voor het eens afmaken van mijn Diesel 3.

Inmiddels heb ik er maar een blauwe engel van gemaakt:



Koppen niet strak genoeg:



Die zijn al weer overgedaan. Zo maar eens het groen erop.

De deuren hebben een basiskleur:



Die worden met donkerder bruine olieverf nog wat mooier gemaakt.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2451
Re: NS omBC290x van MK modelbouwstudios
« Reactie #18 Gepost op: 27 augustus 2018, 08:39:13 »
Nee, ik verwar het niet, maar ik gebruik het wel als referentie. In de boeken vind ik dat het interieur gelijk is ingericht als de e-treinstellen mat'36. En de interieurfoto's in het boek van Harrie Peters zijn van mat'40 op de pagina's 55 en 56. Toch is de gelijkenis aanwezig vwb de blauwgrijze stof en de vorm van de banken en de manier van wandbekleding. Verschil is wel dat de wanden hiet zijn afgezet met een houten lat, terwijl dat in de omBC een metalen strip is.
Okee, ik dacht uit jouw tekst op te maken dat je door de foto's van de stoffen tweede/eerste klas van de busbankjes met lage rugleuningen en 2 + 2 op een rij in Mat'40 tweetje dacht dat de derde klas van omBC ook stof was.
De derde (voor sommig materieel na 1956 tweede) klas met busbankjes met lage rugleuningen in 2+2 opstelling waren toegepast in omBC en DE-5.
Deze waren op t eind bij DE5 bekleed met groen kunstleer. Ik heb zo'n bankje thuisstaan, maar even geen foto van bij de hand.
In de Mat'40 tweetjes waren deze busbankjes echter gestoffeerd toegepast in de tweede (later eerste) klas.
De busbankjes met hoge rugleuningen en 2 + 1 opstelling en gestoffeerde bekleding waren toegepast in de tweede (later eerste) klas bij omBC, DE-5 en Mat'40 vijfjes.
Bij de DE-5 werd de voorste afdeling van het losse koprijtuig (die tegen de motorwagen liep) (sinds 1956 Ak geheten) half gedeclaseerd tot ABk, waarbij de busbankjes met hoge rugleuningen met groen kunstleer werden herbekleed. Deze afdeling werd nu tweede klas).

Maar je model begint er al mooi uit te zien. Ga zo door!
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: NS omBC290x van MK modelbouwstudios
« Reactie #19 Gepost op: 27 augustus 2018, 10:59:35 »
Niels, bedankt voor je uitleg.

Op de foto's van de 3e klas zie je duidelijk dat het geen stof is, maar wel (kunst)leer met een patroon. Dat is niet het groene dat er later in de DE5 in zat. De suggestie is dat het grijs zou zijn. Nu wordt het de uitdaging te bedenken welk grijs het zou moeten zijn. Echt licht ziet het er niet uit, het zal wel iets van middengrijs zijn geweest.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7839
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: NS omBC290x van MK modelbouwstudios
« Reactie #20 Gepost op: 27 augustus 2018, 13:21:45 »
Wat een prachtig model wordt dat, zeg! Prachtige lijn zit er in. Als je het model zijdemat of mat aflakt, wordt de reflectie van het aluminium toch minder, lijkt me. Maar ik vind het effect wel mooi zo.

Moet je de binnenzijde niet eerst (of nu) donker verven, zodat de verlichting niet door gaat schijnen (als je verlichting toepast)?
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: NS omBC290x van MK modelbouwstudios
« Reactie #21 Gepost op: 27 augustus 2018, 13:48:21 »
Er komt inderdaad nog matlak over. Ik twijfel of ik dat ook over het aluminium gedeelte doe. In elk geval wel over het rood en groen al is het maar om de opschriften te beschermen.
Verlichting doorschijnen is onwaarschijnlijk met messing ;)  De koppen kunnen wel doorschijnend worden, Anderzijds zitten er al een paar lagen op. Misschien dat ik van binnen het nog zwart maak en dan opnieuw de interieur kleur erin.

Zoals gezegd gisteren het groen ook gespoten:







En voor de aardigheid de raamkozijnen er provisorisch even ingezet:




mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7839
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: NS omBC290x van MK modelbouwstudios
« Reactie #22 Gepost op: 27 augustus 2018, 15:59:39 »
 (y)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3375
    • Zeedoorn
Re: NS omBC290x van MK modelbouwstudios
« Reactie #23 Gepost op: 27 augustus 2018, 16:10:33 »
Prachtig werk!!

Groet,
Chris

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: NS omBC290x van MK modelbouwstudios
« Reactie #24 Gepost op: 28 augustus 2018, 22:26:33 »
Voor dat ik de transfers op de bak kan aanbrengen wil ik eerst de binnenwanden volledig op kleur hebben. Omdat ik de kozijnen erin heb gepast realiseerde ik me dat voor de binnenwanden aan de zijkanten ik die kozijnen zal moeten schilderen/spuiten. Want die blijven aan de binnenkant zichtbaar omdat er een groot stuk aan de onderkant zit.

Dus de ramen gaan nu worden gespoten. Zie de met geel tape voorziene strips en de ramen links:



Ik had de vloeren provisorisch in een bruine kleur gespoten, maar dit bevalt me toch helemaal niet als rood-bruin linoleum. Dus daar gaat een nieuw kleurtje overheen.



Overigens als aardigheidje een zilverstift van Edding gebruikt om te kijken of ik zo het stalen buizenframe kan opleuken en dat lukt aardig:




mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6519
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS omBC290x van MK modelbouwstudios
« Reactie #25 Gepost op: 28 augustus 2018, 23:57:59 »
Ziet er goed uit die zilverkleurige buizenframes.
Wat doe je met de raamlisten; laat je die blank, of alleen blanke lak of spuit je ze zilver met blanke lak?

Stephan.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: NS omBC290x van MK modelbouwstudios
« Reactie #26 Gepost op: 29 augustus 2018, 10:45:24 »
voor de linoleumvloer zou ik humbrol 70 met eventueel een beetje 62 nemen.

Ko.V

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
  • Ko is in 2020 overleden
Re: NS omBC290x van MK modelbouwstudios
« Reactie #27 Gepost op: 29 augustus 2018, 11:01:44 »
Hay Ivo ,je bent weer aardig strak bezig , zou er bijna ook een aanschaffen zo mooi doe jij dat. Ben je ook alweer met de 8100 actief of ligt die nog in ruste? blijf wel dit draatje volgen ziet er top uit .


Groet Ko

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: NS omBC290x van MK modelbouwstudios
« Reactie #28 Gepost op: 29 augustus 2018, 14:54:50 »
voor de linoleumvloer zou ik humbrol 70 met eventueel een beetje 62 nemen.
:) Volgens mij heb ik bijna precies dat gedaan. Maar relatief veel 62 en vervolgens rood erdoor gemengd tot de kleur mij beviel. Het steekt denk ik wel een beetje af bij de grijze leren bekleding straks. Daarvoor heb ik maar een middengrijs gekozen. Eerst lekker een hele avond afplakken.

@Ko, 8100 ontbreken nog steeds onderdelen en de bovenkant van de waterkasten snap ik niet goed.


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: NS omBC290x van MK modelbouwstudios
« Reactie #29 Gepost op: 31 augustus 2018, 00:40:56 »
De vloer, de banken en de tussenwanden zijn inmiddels op kleur. Het is een wat saai interieur qua kleur vind ik, maar het zal zo geweest zijn.

De 3e klas banken in stemmig grijs met roodbruine vloer en verchroomd stalen bankframes:



De armleuningen moeten nog zwart denk ik of in de stofkleur van de banken dus grijs.

De 2e klas banken zijn lastiger. Het heet blauwgrijze bekleding te zijn, maar op foto's zie ik eigenlijk alleen lichtgrijs met zwarte onregelmatige strepen erover. Ik heb het lichtgrijs gespoten en heb vervolgens een beetje zwart met een harde fijnharige platte kwast erover heen gesmeerd:



Hier moet het verchroomd stalen frame van de stoelen voorin nog worden getekend met een Edding zilver stift. Raar is dat op de foto de eerste klas bekleding ineens naar rood neigt. Degene die het boek hebben kunnen het zelf nakijken. Overigens moet je hier de zittingen van de losse stoelen in de rijrichting op de verhoogde bakvloer afplakken als imitatie zitting. Dat staat op de vloer zelf niet aangegeven.

Even een doorkijkje naar de 3e klas:





Op de laatste foto zie ik ineens dat de hoofdsteunen vrij ruw zijn. Dat was me in het echt nog niet opgevallen.

Nu kunnen de opschriften op de bak en kan ik de bak in de blanke lak gaan zetten en verder afmaken met de raamkozijnen en de verlichting. Misschien dat ik ook nog iets bedenk voor een interieur van de koppen, want dat is nu verder helemaal kaal: geen meters, instrumentenpaneel of stoeltje.  Achter de wagenvoerder zit ook nog een groot handwiel tegen de wand.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*