Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:36:43
NS 8100 in 0 door 1795
Vandaag om 17:33:02
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door Ronald69
Vandaag om 17:11:05
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 17:09:45
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 16:50:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 16:45:42
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Mark D.
Vandaag om 16:30:02
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 16:27:42
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:11:45
3 januari NVBS oliebollenrit door R1954
Vandaag om 15:58:24
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg door Jelmer
Vandaag om 15:58:01
De spoorhaven van Zuidbarge. door cor_b
Vandaag om 15:46:17
blablabla door Duikeend
Vandaag om 15:24:15
Spoor op industrieterrein Lage Weide door R1954
Vandaag om 15:14:11
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Huup
Vandaag om 15:09:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door roco
Vandaag om 15:06:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 14:08:48
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
Vandaag om 14:05:52
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Pauldg
Vandaag om 13:16:46
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:57:20
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:39:17
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
Vandaag om 12:26:49
Roco 2026 door Rob Ellerman
Vandaag om 12:22:41
13 december modelspoorbeurs Houten door Florisw
Vandaag om 12:08:21
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door 741230
Vandaag om 12:06:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 11:55:12
Bentheimer Eisenbahn Reactivering deel 2 Bad Bentheim--Gronau door Hans Reints
Vandaag om 11:36:39
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:11:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:06:41
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
Vandaag om 09:00:27
  

Auteur Topic: Ombouw Marklin 1139 (3-rail naar 2-rail)  (gelezen 3716 keer)

Modelspoorenzo

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Ombouw Marklin 1139 (3-rail naar 2-rail)
« Gepost op: 09 January 2008, 14:58:08 »
Hallo,

Wie heeft er ervaring met het ombouwen van een oudje van marklin NS 1139, naar het 2-rail gelijkstroom bedrijf? Tevens het gelijk digitaal maken ervan.

Zo ja is dit gemakkelijk zelf te doen, of komt hier een hoop meer bij kijken?

Zijn er hobbyisten die dit voor een nette prijs dit goed kunnen en willen doen?

Gr Maurice

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22751
Re: Ombouw Marklin 1139 (3-rail naar 2-rail)
« Reactie #1 Gepost op: 09 January 2008, 15:05:26 »
Tja, alles is zelf te doen, maar heel makkelijk is het niet.
De wielen moeten worden vervangen. Märklin heeft die wielen zelf, omdat er ook een tweerail versie van de 1139 onder de naam Hamo bestaat en er later een tweerail 1144 onder de naam Trix is uitgebracht. Verder wat motoronderdelen vervangen en de decoder plaatsen.
Ook als je het zelf gaat doen, ben je toch wel wat tientjes aan onderdelen kwijt. De ombouw laten doen is bijna duurder dan de loc tegenwoordig moet kosten.

Ik vind het een goed voorbeeld van een loc die je beter kan verkopen en vervangen door een Hamo of Trix exemplaar. Waarschijnlijk kan dat zonder kosten.
Nog beter is de loc verkopen en wachten op de Roco 1100 met botsneus die voor 2008 is aangekondigd. Per saldo zal dat ongeveer even duur uitpakken als de 1139 laten ombouwen en dan heb je een veel en veel betere loc.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ReesCees

  • Gast
Re: Ombouw Marklin 1139 (3-rail naar 2-rail)
« Reactie #2 Gepost op: 09 January 2008, 15:23:05 »
Henk, je zult hier best wel eens gelijk in kunnen hebben. Ik wilde een br 143 van Marklin ombouwen naar een 2 rail uitvoering maar heb het maar niet gedaan want idd, assen, motoronderdelen (halfdraaistel, magneet enz enz) ging aardig in de papieren lopen (en dan te bedenken dat de Roco variant veel betere rijeigenschappen heeft dan de marklin hamo zelfs met zimodecoder).

Verkopen dus en een andere 2 railuitvoering er voor terug kopen (alleen de kap wisselen met een Hamo variant kan natuurlijk wel als dat past).

Kees-jan

Modelspoorenzo

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: Ombouw Marklin 1139 (3-rail naar 2-rail)
« Reactie #3 Gepost op: 09 January 2008, 16:36:38 »
Okay, duidelijk....bedankt heren dus afwachten wanneer Roco zijn model presenteert is het niet. Zijn er al foto's van te vinden op de site van roco?

Verkopen, wordt wat pijnlijk (eerste start model) alles is hier mee begonnen, hoop emotie misschien wel bij jullie ook bekend. Dus wellicht in de vitrine. Of tegen een heel goed bod haha. (iedereen heeft zijn prijs)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22751
Re: Ombouw Marklin 1139 (3-rail naar 2-rail)
« Reactie #4 Gepost op: 09 January 2008, 16:59:47 »
Ha ha, nou om je een idee te geven. De 1139 deed de laatste tijd tweedehands 60 tot 70 euro (tweerail en drierail), maar dat was voordat bekend werd dat Roco met een model kwam.
Tel uit je winst.
We hebben allemaal wel locs waar we niets meer mee doen, maar die om nostalgische redenen niet weg mogen.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ReesCees

  • Gast
Re: Ombouw Marklin 1139 (3-rail naar 2-rail)
« Reactie #5 Gepost op: 09 January 2008, 17:45:40 »
Bewaren Maurice, gewoon bewaren.

Zelf heb ik zo een startset van Antex 40 jaar oud en staat ook in de doos in de vitrine.

Kees-Jan