Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

mDDM, waarom 3 draaistellen? door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:21:07
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 22:00:24
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 21:57:25
Duits transport, waar in NL? door Eelco Storm
Vandaag om 21:52:41
Bahnstrecke 5867 door einte
Vandaag om 21:28:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:41
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
Vandaag om 20:51:02
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door ruudns
Vandaag om 20:39:50
Camp 3 door Lucien
Vandaag om 20:35:09
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 20:34:37
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 20:33:37
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:25:50
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 20:24:26
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door basjuh1981
Vandaag om 20:00:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 19:57:40
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Huup
Vandaag om 19:51:02
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:46:28
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 19:39:39
VAM containerwagens spoor-0 door FritsT
Vandaag om 19:23:06
ACME 2024 met NS ICNG! door Teoalessandro
Vandaag om 19:15:01
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Overet
Vandaag om 19:12:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
Vandaag om 19:00:28
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
Vandaag om 18:29:58
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Huup
Vandaag om 18:29:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:28:00
Märklin 2025 door borotof
Vandaag om 17:19:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:19:12
MTB DP1 DCC aansluiten op C railwissel door bellejt
Vandaag om 16:53:03
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 15:51:34
ESU 2025 door Marcel112
Vandaag om 15:44:52
  

Auteur Topic: Ombouw Marklin 1139 (3-rail naar 2-rail)  (gelezen 3687 keer)

Modelspoorenzo

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Ombouw Marklin 1139 (3-rail naar 2-rail)
« Gepost op: 09 January 2008, 14:58:08 »
Hallo,

Wie heeft er ervaring met het ombouwen van een oudje van marklin NS 1139, naar het 2-rail gelijkstroom bedrijf? Tevens het gelijk digitaal maken ervan.

Zo ja is dit gemakkelijk zelf te doen, of komt hier een hoop meer bij kijken?

Zijn er hobbyisten die dit voor een nette prijs dit goed kunnen en willen doen?

Gr Maurice

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22625
Re: Ombouw Marklin 1139 (3-rail naar 2-rail)
« Reactie #1 Gepost op: 09 January 2008, 15:05:26 »
Tja, alles is zelf te doen, maar heel makkelijk is het niet.
De wielen moeten worden vervangen. Märklin heeft die wielen zelf, omdat er ook een tweerail versie van de 1139 onder de naam Hamo bestaat en er later een tweerail 1144 onder de naam Trix is uitgebracht. Verder wat motoronderdelen vervangen en de decoder plaatsen.
Ook als je het zelf gaat doen, ben je toch wel wat tientjes aan onderdelen kwijt. De ombouw laten doen is bijna duurder dan de loc tegenwoordig moet kosten.

Ik vind het een goed voorbeeld van een loc die je beter kan verkopen en vervangen door een Hamo of Trix exemplaar. Waarschijnlijk kan dat zonder kosten.
Nog beter is de loc verkopen en wachten op de Roco 1100 met botsneus die voor 2008 is aangekondigd. Per saldo zal dat ongeveer even duur uitpakken als de 1139 laten ombouwen en dan heb je een veel en veel betere loc.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ReesCees

  • Gast
Re: Ombouw Marklin 1139 (3-rail naar 2-rail)
« Reactie #2 Gepost op: 09 January 2008, 15:23:05 »
Henk, je zult hier best wel eens gelijk in kunnen hebben. Ik wilde een br 143 van Marklin ombouwen naar een 2 rail uitvoering maar heb het maar niet gedaan want idd, assen, motoronderdelen (halfdraaistel, magneet enz enz) ging aardig in de papieren lopen (en dan te bedenken dat de Roco variant veel betere rijeigenschappen heeft dan de marklin hamo zelfs met zimodecoder).

Verkopen dus en een andere 2 railuitvoering er voor terug kopen (alleen de kap wisselen met een Hamo variant kan natuurlijk wel als dat past).

Kees-jan

Modelspoorenzo

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: Ombouw Marklin 1139 (3-rail naar 2-rail)
« Reactie #3 Gepost op: 09 January 2008, 16:36:38 »
Okay, duidelijk....bedankt heren dus afwachten wanneer Roco zijn model presenteert is het niet. Zijn er al foto's van te vinden op de site van roco?

Verkopen, wordt wat pijnlijk (eerste start model) alles is hier mee begonnen, hoop emotie misschien wel bij jullie ook bekend. Dus wellicht in de vitrine. Of tegen een heel goed bod haha. (iedereen heeft zijn prijs)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22625
Re: Ombouw Marklin 1139 (3-rail naar 2-rail)
« Reactie #4 Gepost op: 09 January 2008, 16:59:47 »
Ha ha, nou om je een idee te geven. De 1139 deed de laatste tijd tweedehands 60 tot 70 euro (tweerail en drierail), maar dat was voordat bekend werd dat Roco met een model kwam.
Tel uit je winst.
We hebben allemaal wel locs waar we niets meer mee doen, maar die om nostalgische redenen niet weg mogen.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ReesCees

  • Gast
Re: Ombouw Marklin 1139 (3-rail naar 2-rail)
« Reactie #5 Gepost op: 09 January 2008, 17:45:40 »
Bewaren Maurice, gewoon bewaren.

Zelf heb ik zo een startset van Antex 40 jaar oud en staat ook in de doos in de vitrine.

Kees-Jan