Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door hervé
Vandaag om 16:38:46
Chinese prut kabel door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:26:34
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door tothebeach
Vandaag om 16:26:30
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:22:26
Bouw Artitec Post T door gtw6016
Vandaag om 16:11:51
Br 38 Piko Superen. door Prutsert
Vandaag om 16:00:58
schok bij vertrek door Hasenwald
Vandaag om 15:29:04
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:26:50
Bauarbeiten im gange door Eric v C
Vandaag om 15:03:49
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
Vandaag om 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
Vandaag om 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
Vandaag om 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
Vandaag om 14:11:24
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 12:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:15:44
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:06:24
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:52:54
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VAM65
Vandaag om 07:39:50
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
27 July 2025, 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
27 July 2025, 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
27 July 2025, 22:07:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
27 July 2025, 21:33:13
Aachenau West door Wim Vink
27 July 2025, 17:47:51

Auteur Topic: Waldhofen Bhf.  (gelezen 20224 keer)

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Waldhofen Bhf.
« Reactie #45 Gepost op: 19 September 2008, 22:08:56 »
Citaat
Ronald,
lekker simpel weer van me.. in het engels is er inderdaad veel meer over te vinden op internet(ik had alleen de nederlandse zoekterm gebruik), toch ook bedankt voor je reactie.

Ik denk, ik help je effe... ;D Alle gekheid, ik volg het draadje al een tijdje, en misschien heb je iets aan deze info!

Grtz,  8) Ronald 8)

Xander

• Offline Offline
« Reactie #46 Gepost op: 20 September 2008, 20:43:13 »
Citaat
ik volg het draadje al een tijdje, en misschien heb je iets aan deze info!

Citaat
ik ga je topic weer volgen( nadat ik dat ff uit het oog verloren was).

mooizo!! :)
altijd goed, trouwe lezers!

goeie reden om regelmatig te blijven posten.

mvg, Xander

Xander

• Offline Offline
« Reactie #47 Gepost op: 19 December 2008, 13:40:42 »
Hallo allemaal!

Het is alweer lang geleden dat ik hier een update gepost heb. Er zijn dan ook wat dingen veranderd. Het piepschuim/ gips landschap werd mooi, maar de onderbouw voor de rails was een drama en ik heb besloten het allemaal te slopen.

Toen ben ik na gaan denken over een nieuw plan voor de nog bestaande onderbouw. Hierbij was mijn uitgangspunt nog steeds een eindstation voor een zijlijntje.

Ik werk nu gewoon weer met de mdf plaat als ondergrond en ben inmiddels drie weken aan het bouwen. In die drie weken heb ik:
  • Het hele sporenplan uitgelegd en vastgelegd
  • De achtergrond voorzien van lichte kleurschakeringen voor een realistischer effect
  • De rails voor een groot deel geschilderd met flat earth van tamiya voor de bielzen en red brown van tamiya voor de railstaven (staven zijn nog niet gedaan)
  • De kabelgoten voor de wissels en seinen aangelegd
  • De basis voor het perron gemaakt
  • Het materieel uitgebreid met nog een silberling en een set van acht goederenwagens

Onderstaand enkele foto's van de vorderingen in de afgelopen weken:

Op deze foto de goederentrein zoals deze op dit moment samengesteld is.

dit is het eind van de lijn, op deze foto is goed te zien hoe de rails eruitzien nadat ze van verf voorzien zijn.

overzicht van het railplan + een typische zijlijn personentrein, de p8 met umbauwagen.

hier is het juiste stationsgebouw ter proef alvast op z'n plek gezet

Dat was het voor nu, ben van plan de hele basis, dus ballasten, seinen, wegen e.d. in de komende twee weken aan te leggen dus er is snel weer een update.
(ook de juiste verlichting, die al lang in huis is, zal ik dan aansluiten)

Xander

• Offline Offline
« Reactie #48 Gepost op: 25 December 2008, 20:39:13 »
Weer even een kleine update:

Wat is er gebeurd:
  • Bouw van een laadperron
  • Een tweede goederentrein compleet
  • Mock-up van het te bouwen stationsgebouw gemaakt

Bouw van het laadperron:

Het laadperron is opgebouwd uit een basis van foamboard dat in de juiste vorm is gesneden. De imitatie van de betonnenbeplating langs de randen is gemaakt van stukjes karton. De wegen rondom het perron zijn eveneens van karton gemaakt.

Foto's:
Laadperron:

Nieuwe trein:

Sfeerplaatje:

De komende dagen ben ik bezig met het maken van de wegen en het personenperron.

Ook ben ik druk bezig om mijn foto 'skills' wat te verbeteren.

Iedereen nog een fijne kerst!

deRossa

• Offline Offline
    • Zolderbaantje
« Reactie #49 Gepost op: 26 December 2008, 10:53:37 »
Zo, je was een mooi einedje op weg. in 1 x weer gesloopt. Waarom was de onderbouw een drama dan?
Ik ga dit projectje ook zeker volgen! ;)  8)
Modelbaantje, oog voor het detail! - deRossa | H0 | Tijdperk II/III | Website: Er komt een nieuwe!-

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #50 Gepost op: 26 December 2008, 10:59:38 »
Hoi Xander,

Je was zeker mooi op weg, maar ik zie dat je weer uitgekomen bent op je eerste opzet. Mooi. We wachten weer rustig af wat komen gaat..... ;)

Grtz,  8) Ronald 8)

Xander

• Offline Offline
« Reactie #51 Gepost op: 26 December 2008, 12:06:05 »
Derossa, ik zal even kort uitleggen waarom  het allemaal niet werkte. Om te beginnen ligt dat vooral aan mezelf, ik ben veel meer een scenerybouwer dan een electronica expert. Dus wat deed ik, snel een basis maken voor de rails van foamboard en de ruimten eromheen opvullen met piepschuim. Op zich niks mis mee.
Ik besloot om de heuvels van piepschuim eerst te voorzien van een laag gips alvorens te beginnen met het leggen van de rails. Dat zijn gelijk 2 fouten.

Ten eerste had ik voor een heuvellandschap net zo goed papiermache kunnen gebruiken. Door het gips werd het foamboard zo nat dat het overal krom ging trekken wat zou resulteren in een baanvak dat meer wegheeft van een achtbaan.

De tweede fout die ik maakte was niet te beginnen met het leggen van de rails. Als ik het foamboard eerst voorzien had van een laag kurk, dan de rails had gelegd en dat geheel met acrylverf geverf had, dan waren veel van de problemen vermeden geweest.

Dus iedereen die er ooit aan dacht zo een landschap te bouwen, bij deze mijn waarschuwing en ervaringen.

Ronald, ik ben ook erg blij dat ik nu weer zo verder kan. op een breedte van 50 cm, in het echt 43 meter komt toch niet zoveel hoogteverschil voor als ik gemaakt had. Zeker niet ergens in midden-Duitsland.

Het verschil met de eerste opzet is echter wel dat de boog nu naar de kijker toeligt ipv van de kijker af. Alles is ook wat ruimer opgezet en de rangeermogelijkheden zijn wat uitgebreider.

MVG, Xander

Xander

• Offline Offline
« Reactie #52 Gepost op: 27 December 2008, 17:24:44 »
Hallo allemaal,

Weer een update. Ik ben inmiddels klaar met het maken van de basis voor alle bestrating. Deze bestaat voor een deel uit gips, waar ik kinderkopjes in probeer te krassen en voor een deel uit dik karton wat later betonweg zal worden.

Ook heb ik het voorbeeldmodel voor het stationsgebouw nu klaar. Het is een verbeterde versie van de vorige waar ik geen foto van geplaatst heb. Ik heb lang gezocht bij de verschillende fabrikanten maar kon eigenlijk geen enkel model vinden voor een redelijke prijs dat aan mijn wensen voldeed. Ik heb nog nooit eerder aan zelfbouw gedaan dus ben benieuwd wat dit gaat worden.

Foto's van de gipsweg:

Ik heb met balsalatjes van 2x2 mm een mal gemaakt waar ik vervolgens het gips ingegoten heb. Was voor mij de eerste keer en tot zo ver ben ik best tevreden met het resultaat. In de weg zitten wat oneffenheden maar niet teveel waardoor het vrij realistisch zou moeten ogen.

Foto's stationsgebouw:

Het is een erg simpel stationsgebouw geworden met kantoorgedeelte en schuur onder 1 dak. De schuur zal van hout zijn en de rest van het huis gepleisterd met bovenlangs een vakwerkrand. Naar mijn idee sluit de eenvoud van dit gebouw en het platteland uiterlijk goed aan bij de rest van de baan.

Dat was het voor nu.

Groeten, Xander

Xander

• Offline Offline
« Reactie #53 Gepost op: 05 January 2009, 23:15:21 »
Updateje de zoveelste :)

Afgelopen weken verder gegaan met het schilderen van de railstaven met een penseeltje.. een tijdrovend karwei maar het loont de moeite.

Ook is er voortgang voor de perrons, hierbij 2 fotootjes van het personenperron. Wat ik me afvraag is of de kleuren realistisch overkomen? De bielzenrand moet nog gedrybrushed worden.

Verder staat er in de bestelling: 2 enkelarmige(?) seinen, roodbruin ballast, station Krakow, baanwachtershuisje, een kleine kolenbunker en een postwagen pruisische bouwstijl van fleischmann.

Het station dat er staat is een oude, het nieuwe bouwpakket zal helemaal geschilderd worden. Geen zelfbouw meer dus...ik heb nog nooit een baantje helemaal afgemaakt en ben bang dat dat hem ook niet gaat worden als ik aan zelfbouw ga beginnen op dit moment.

Dat was het weer, reacties zijn altijd welkom maar aan de lezersaantallen te zien wordt het draadje wel gevolgd :D

Groeten, Xander

JoeriL

• Offline Offline
« Reactie #54 Gepost op: 05 January 2009, 23:45:31 »
Er valt weinig te zeggen, het ziet er gewoon goed uit :)!
Lekker simpel, toch genoeg rij en bouw mogelijkheden, ga zo door  ;D!

Groeten,
Joeri

Xander

• Offline Offline
« Reactie #55 Gepost op: 06 January 2009, 14:11:11 »
Bedankt voor je postieve reactie Joeri :D

Ik begrijp dat er weinig te zeggen valt. In dit stadium verandert er voor de kijker ook vrij weinig. Toch vind ik het wel leuk om het verslag zo compleet mogelijk te maken, zodat als het straks klaar(?) is, mensen toch kunnen zien hoe het allemaal opgebouwd is.

MVG, Xander

platte bever

• Offline Offline
  • Platte Bever bouwt...
« Reactie #56 Gepost op: 06 January 2009, 14:39:34 »
Whaw Xander! Schön Waldhofen wordt het.
Leuk om te volgen hoe je vordert met je module.

Citaat

Zie ik op deze trein een circustractor staan of verbeeld ik mij dit? Zelf ben ik in de weer met Circus-trein transporten,vandaar  ::) .

Groeten Willem,

Xander

• Offline Offline
« Reactie #57 Gepost op: 06 January 2009, 15:53:23 »
Willem,

Het is inderdaad niet duidelijk te zien op de foto ;) maar het is een wals van wegenbouwbedrijf Schwarz. De truck op de wagon ervoor is van hetzelfde bedrijf. De trein moet een bouwtrein voorstellen, de donderbus is een soort 'bouwkeet'.

Wel weet ik dat er van circus Krone een aantal rijtuigen uitgebracht zijn, wanneer en van welke fabrikant weet ik zo niet precies maar daar was je vast al van op de hoogte :)

Groeten, Xander

dibbetje

• Offline Offline
  • tot op de trein
« Reactie #58 Gepost op: 06 January 2009, 16:14:27 »
Je maakt vorderingen maar ik lees dat het station op de foto een oude is en dat je die gaat vervangen, is toch een mooi station.

Xander

• Offline Offline
« Reactie #59 Gepost op: 06 January 2009, 16:36:50 »
Dirk,

Het station dat ik besteld heb is dezelfde als deze, deze is echter 3 jaar geleden zo uit de doos gebouwd. Wat ik met de nieuwe ga doen is deze helemaal schilderen en aanpassen, om het een zo realistisch mogelijk uiterlijk te geven. Als ik het goed doe moet dit lukken want zo uit de doos is het inderdaad al een heel mooi model.

Omdat de techniek van de baan echt heel simpel is, gewoon een transformatortje, wisselmotortjes en wat stroomloze stukjes, wil ik de aandacht vestigen op de scenery.
De grootste fout tot nu toe is het railmateriaal wat Piko code 100 is, maar dit had ik nog nieuw in huis dus dat heb ik gewoon gebruikt.

Groeten!