Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:09:52
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:09:06
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Bram S
Vandaag om 22:08:33
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 21:58:07
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 21:37:24
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 21:15:08
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Jasperkc
Vandaag om 21:07:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
Vandaag om 20:49:09
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:41:35
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
Vandaag om 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:29
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door iarnrod
Vandaag om 19:46:30
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Karben
Vandaag om 18:42:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 18:08:33
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:36:08
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 17:21:53
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door tothebeach
Vandaag om 16:26:30
Bouw Artitec Post T door gtw6016
Vandaag om 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:26:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
Vandaag om 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
Vandaag om 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
Vandaag om 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
Vandaag om 14:11:24
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00

Auteur Topic: Waldhofen Bhf.  (gelezen 20235 keer)

Xander

• Offline Offline
Re: Waldhofen Bhf.
« Reactie #30 Gepost op: 14 August 2008, 21:28:25 »
Hallo beste lezers!
Na lange tijd weer een update. Ik heb de hele onderbouw klaar en de rails ligt inmiddels ook. Adviezen opgevolgd en zoals op de foto's te zien is het geheel in een flauwe boog gelegd wat het inderdaad een stuk fijner maakt en geloofwaardiger om naar te kijken.
De foto's zullen wel voor zich spreken.

Waldhofen is dus een zijlijn station met een gecombineerd perron voor goederen en personen. Tevens zal er een zeer klein depot bestaande uit locloods en attributen te zien zijn.

Eens per dag zal er echter een reizigerstrein arriveren bestaande uit oude Pruisische vierassers getrokken door een p8.
Wat vaker zal er een buurttrein verschijnen met 4 umbauwagen getrokken door een v100.
een gemengde buurtgoederentrein getrokken door een br 94 zal ook regelmatig te zien zijn (heeft iemand hier misschien leuke ideeen voor een passende treinsamenstelling???)

De foto's

Zoals te zien is heb ik nog steeds moeite mooie foto's te maken.. zodra de achtergrond klaar is zal ik aandacht besteden aan goede verlichting.. zodat ik zeker weet dat de kleuren van de rails/ ballast etc. goed uitkomen en de foto's mooier worden.
dat was t voor nu.

greetz, Xander

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #31 Gepost op: 14 August 2008, 22:29:54 »
Hallo Xander,

Mooi! Dat was wat ik (en de anderen) bedoelden. Zie je nu hoe mooi het over de bakken "vloeit"? Dat geeft een ruimtelijker en speelser effect, vooral bij het kleinschalige thema dat je gekozen hebt.
Ik blijf je volgen :D
Citaat
heeft iemand hier misschien leuke ideeen voor een passende treinsamenstelling???
Helaas kan ik je hier als Amerikaans rijder niet verder mee helpen.... ;)
Citaat
zodra de achtergrond klaar is zal ik aandacht besteden aan goede verlichting..
Maak het niet te gek, een aantal normale goedkope Gamma (of doortgelijke bouwmarkt) TL armaturen (9 euro?) doen wonderen. Als je dat later wilt kun je er speciale tubes in doen, maar de wat hardere "kleur" van de standaard buizen doet het ook goed als werklicht.

Gtz,  8) Ronald 8)

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 15 August 2008, 00:47:40 »
Xander, al eens gedacht aan railbusjes, als jou zijlijn niet al te steil is kan je een VT95/Br795+VB95/Br995 gebruiken, de motorwagen moet dan wel omlopen want zoals de oude type aanduiding aangeeft VB95 een bijwagen en heeft dus geen cabine.
Als de lijn meer hellingen kent dan zou je voor de 2 motorige versie de VT98/Br798 kunnen gaan hier kan je dan een VS98/998 achter hangen met evt. een VB98/998 er tussen. De VS98 is het stuurstandrijtuig, dus omlopen is dan niet nodig. Je kan bij deze trein evt. ook goederenwagen meegeven.

Verder zijn de Accutriebwagen ETA150/Br515 ook nog een goeie voor zijlijn evt. in combi met stuurstandrijtuigen ESA150/Br815 ook een goederenwagen of een personenrijtuig( vaak als koerswagen) kan je er dan prima achter hangen.

Een V100.2/Br212+4 3assige umbauwagens eentje 1e/2e klas en 3 2e klas+ een midden instap of een silberling( BDnf738 Häzenkaste) stuurstand kan ook prima. De V100.2 kan ook vervangen door stoomlocs, maar het hangt van de regio af welke type locs voor trek/duwtreinen geschikt waren. Je kan ook 3 silberlinge nemen waarbij je wel die BDnf738 moet behouden.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Xander

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 06 September 2008, 17:30:00 »
Hallo allemaal!

Ten eerste nog bedankt Michiel voor deze suggesties! Zodra de portemonnee het toelaat zal ik kijken wat ik er mee kan ;)

Ik heb het plan weer een klein beetje aangepast en ben nu echt begonnen met bouwen. Voor een deel zijn de ruwe vormen van landschap klaar, gemaakt met piepschuim. Binnen enkele weken zal dat allemaal onder een laagje gips bedekt zijn.

de foto's spreken waarschijnlijk wel voor zich. Zodra ik de complete ruwbouw klaar heb en alles voorzien is van een eerste laagje gips zal ik weer wat foto's plaatsen.

commentaar/ opmerkingen/ suggesties/ vragen.. ze zijn allemaal welkom!

met vriendelijk groet, Xander

Hookies

• Offline Offline
    • De bouw van Hookyville in schaal N (updated 25 januari 2010)
« Reactie #34 Gepost op: 06 September 2008, 18:18:43 »
Ben je nu afgeweken van je eerdere plannen? Ik zie hier geen wissels en vertakkingen meer, zoals in je baanplan op de vorige pagina?
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 06 September 2008, 19:03:50 »
Klopt, miste ik ook al.... Wat heb je gedaan, Xander? ??? ;)

Xander

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 06 September 2008, 21:13:39 »
Wacht maar ;).. vertakkingen zijn er nog wel.. alleen niet te zien op de foto's.... (het stationsgedeelte is nog niet klaar)
Betere foto's komen binnenkort

mvg, Xander

Xander

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 07 September 2008, 17:14:19 »
Vandaag weer een stukje ruwbouw afgemaakt, het begint nu in ieder geval wel vorm te krijgen.

onderstaade foto laat zien wat er verandert is
(t is niet veel maar zo blijft t bouwverslag toch compleet.)

Om nog even terug te komen op eerdere opmerkingen, ik vond de ligging van de sporen inderdaad best mooi maar moest het landschap eromheen plannen en dat is juist niet de bedoeling. Daarom heb ik eerst nagedacht over hoe het totaalplaatje eruit moet komen te zien, toen ben ik begonnen met de onderbouw van de rails, het resultaat is dan dat het meer lijkt alsof de spoorbaan in het landschap ligt ipv landschap dat losstaat van de spoorbaan.

Rangeermogelijkheden zijn er, echter zijn deze beperkt, het gaat mij toch vooral om het landschap en het zien rijden van een voorbeeldgerechte lange trein daardoorheen.

MVG, Xander

Xander

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 19 September 2008, 16:04:36 »
Zo, even weer een update voor de compleetheid van het bouwverslag.

Ik heb het plan nog een klein beetje verder aangepast, het komt nu wel weer aardig neer op het eerste plan dat ik had, echter met een mooier en realistischer (hoop ik) oogender landschap.

Op de onderstaande foto's is het definitieve railplan te zien. Het is een doorgangsstation geworden aan een enkelsporige hoofdlijn. Dat geeft mij het excuus af en toe ook een sneltrein te laten rijden.

Op dit moment ben ik bezig het landschap te voorzien van een laag gips. Ik heb gelezen over een bepaalde techniek, zip-texturering genaamd, is er iemand die mij iets meer kan vertellen over deze manier van landschaps(bodem)kleuring?

Volgende week staat het leggen en schilderen van de rails op het programma, dan volgen er meer foto's.

Met vriendelijke groet, Xander

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #39 Gepost op: 19 September 2008, 17:09:27 »
Ik weet niet wat ziptexturering is maar als je toch met gipsen bezig bent is dit misschien een handige methode.
Het ziet er trouwens goed uit wat je aan het maken bent!

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Xander

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 19 September 2008, 18:02:22 »
Jaap, bedankt voor de tip, het resultaat komt wel ongeveer op hetzelfde neer als wat ik op de foto's van zip-texturering heb gezien. Ik gebruik trouwens zakken 'modellgips'. Voor de tweede laag is een gips met een ruwere structuur misschien mooier dus hechtgips? is dit Rotband of Geelband? of is het echt specifiek hechtgips?

Mvg, Xander

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 19 September 2008, 18:14:54 »
Uitleg:

Citaat
Texturing:
    Both methods of construction require some degree of texturing. The simplest method is to apply a layer of white glue and sand, but I prefer to add a layer of plaster as this makes the terrain stronger. Paint a thin mix of plaster and either sprinkle on dirt, or mix dirt into your plaster before application. The plaster could be coloured to avoid the glaring white spots when terrain is damaged.

"Zip" Texturing:
    Some modellers finish their scenery with powdered plaster mixed with dry pigment paint. This is sprinkled over terrain which is first dampened with water spray. Extra water is then trickled over the landscaping from the top with an eye dropper or baster. This washes crumbs of plaster into the gulleys to produce a very quick and realistic texture. Earth and rock texture is usually applied first with grass added last. Flock is often added to the dry grass mix.

Zip texturing is het nat in nat werken met pigmenten, gips en verder materiaal. Het werd (en wordt) door verschillende amerikaanse modelbouwers gedaan in de landschapsbouw.
Gewoon proberen, of een goed boek er over kopen bij Kalmbach.

Grtz,  8) Ronald 8)

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #42 Gepost op: 19 September 2008, 18:43:51 »
Citaat
of is het echt specifiek hechtgips?

Gewoon en zak hechtgips van de Gamma.

Klik op het plaatje voor meer info.

Groet Jaap

Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Xander

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 19 September 2008, 19:06:38 »
Jaap, ik ga zo even bij de bouwmarkt langs om het op te zoeken. Bedankt voor de goeie tips met foto's op je site.

Ronald,
lekker simpel weer van me.. in het engels is er inderdaad veel meer over te vinden op internet(ik had alleen de nederlandse zoekterm gebruik), toch ook bedankt voor je reactie.

Zip-texturering is naar mijn idee wel een hele goeie manier voor een realistische ondergrond, dus ga dat zeker uitproberen.
Ook heb ik en fobie :P tegen die felgroengekleurde grasvezels, dus heeft iemand naast het gebruik van Woodlands turf ook nog tips voor het realistisch weergeven van gras? Of is het gebruik van turf dan toch een goeie en mooie optie?

mvg, Xander

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 19 September 2008, 21:57:22 »
Xander, ziet er goed en interesant uit, ik ga je topic weer volgen( nadat ik dat ff uit het oog verloren was).

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.