De grijsheid van de Canon lenzen heeft enkel te maken met de herkenbaarheid: zodra je een grijze lens ziet, weet je automatisch dat het een Canon betreft. Dit is gelicenceerd, andere merken zouden maar wàt graag deze kleur toepassen. Overigens heb ik ergens gehoord dat die licencie pas is verjaard...
Ben al 42 jaar beroepsfotograaf en heb zowel met vele Canon's als Nikon's gewerkt.Bij analoog is Nikon HET merk.Bij digitaal is Canon HET merk.Ik wil niemand pesten, maar ZIEN IS GELOVEN !!
Een (bewegende) trein is lang : grote scherptediepte nodig, dus klein diafragma nodig.Een (bewegende) trein beweegt: korte sluitertijd nodig.Korte sluitertijd + klein diafragma = weinig licht en dus komt een hoge gevoeligheid van pas.Overigens is dat DE grote kwaliteit van spiegelreflexen t.o.v. compact camera's (naast de mogelijkheid om lenzen te verwisselen uiteraard). De (grote) sensors zijn stukken lichtgevoeliger en kunnen dus hoge ISO waarden weergeven met weinig ruis.
Ik ben het grotendeels met je eens, maar dat je zulke hoge gevoeligheden moet gaan gebruiken...Ik fotografeer zelf ook treinen, en ik heb altijd voldoende aan ISO 200 en 400, en dan werk ik met diafragma's van rond de F/8, en de scherpte is subliem.
Of F8 voldoende is hangt sterk af van het objectief dat je gebruikt en de gewenste scherptediepte. Ik gebruik voor (rijdende) treinen vaak mijn 70-200L. En die wil ik dan ook nog wel eens afdiafragmeren naar 16. In ieder geval gebruik ik dan snel ISO 1600.
Mathijs,Of F8 voldoende is hangt sterk af van het objectief dat je gebruikt en de gewenste scherptediepte. Ik gebruik voor (rijdende) treinen vaak mijn 70-200L. En die wil ik dan ook nog wel eens afdiafragmeren naar 16. In ieder geval gebruik ik dan snel ISO 1600. Hans
Er wordt niet eens gesproken over een Olympus E300. Is deze niet gelijkwaardig?
allemaal hartelijk dank voor de info het wordt denk ik de D400 de D40 is ooksuper maar mijn vrouw vond de D40 veel te duur.