Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:12:22
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 10:43:36
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Hobbyruimte huren?  (gelezen 2699 keer)

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Hobbyruimte huren?
« Gepost op: 12 augustus 2018, 18:54:48 »
Ik vroeg me af of er mensen zijn die in hun huis geen ruimte hebben of niet genoeg ruimte voor een treinbaan, en die daarom buitenshuis een kleine ruimte huren? Wat is de ervaring daar mee? Is het qua prijs te doen? Ik zit wat rond te kijken maar ik zie wel diverse kantoor- en bedrijfsruimte te huur, maar niet echt voor een particuliere hobbyist.

Daarnaast lijkt het me ook lastig, een zolder of kelder of apart hok is heel laagdrempelig, een verloren uurtje kun je meteen iets doen, met een aparte ruimte moet je toch meer plannen, daar moet je heen reizen etc... hoe ervaren jullie dat?

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Hobbyruimte huren?
« Reactie #1 Gepost op: 18 augustus 2018, 14:23:05 »
Niemand? Het lijkt me ook niet fijn maar ja ;D

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Hobbyruimte huren?
« Reactie #2 Gepost op: 18 augustus 2018, 14:50:54 »
Ik denk dat er maar heel weinig particulieren zijn die zoiets doen.
Het merendeel die zo'n soort ruimte huren die zijn onderdeel van een modelspoor club,en dus huur je dat als club.
Het lijkt me trouwens ook niet op te hoesten,huurprijzen zijn best hoog,zelfs voor hele simpele ruimte's.
En als je dat niet ergens mee terug verdient,dan is t enkel extra onkosten die je maakt.
Om nog maar te zwijgen over het feit,dat er denk ik veel mensen zijn die niet graag zoveel geld(lees hobby spullen) in een ruimte achterlaten zonder er zicht op te hebben.
Een diefstal is zo gepleegd,en je bent zo alles kwijt.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: Hobbyruimte huren?
« Reactie #3 Gepost op: 18 augustus 2018, 15:30:12 »

Is dit niet iets voor je?
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Hobbyruimte huren?
« Reactie #4 Gepost op: 18 augustus 2018, 16:15:02 »
Terugverdienen is natuurlijk geen doel en geen discussiepunt; het is een hobby. En hobbies kosten geld. Los daarvan, zo'n ruimte huren is inderdaad wel iets te veel van het goede. Je bent snel 150 euro per maand kwijt, dat is niet niks... ik heb inmiddels ook al zo'n soort 'zzeebox' variant hier in de buurt gevonden, opslagruimtes met stroom, te huur of te koop, ter grootte van een garage, op bewaakte terreinen, 24/7 bereikbaar. Op zich wel aardig, maar... je kunt met deze hobby een hele zaterdag op je zolder of in je kelder bezig zijn; maar doe je de deur achter je dicht dan ben je wel meteen thuis, nu moet je nog een stuk reizen... dat maakt het denk ik gedoemd om te mislukken. Even een verloren uurtje wat prutsen zit er niet in. Dat uurtje ben je kwijt aan reizen en voorbereiden, heen en weer gesleep met spullen... het is gewoon niet handig voor deze hobby ben ik bang.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Hobbyruimte huren?
« Reactie #5 Gepost op: 18 augustus 2018, 17:53:43 »
Als je een beetje om je heen kijkt, kun je wel ruimtes vinden die je niet meer kosten dan enkele tientjes per jaar. Misschien niet direct naast de deur, maar doorgaans is het wel te bereizen.
Informeer eens bij de dichtstbijzijnde modelspoorvereniging.
Heb je er meteen flink wat paar handen bij om je te helpen met de modelspoorprojecten.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Hobbyruimte huren?
« Reactie #6 Gepost op: 18 augustus 2018, 18:38:09 »
Of de ultieme oplossing Jowi,  schaf een module bak van de Bnls aan en je hoeft maar miniem op te slaan.

Bij deelname kun je op beurzen toch meegenieten van een grote baan.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

bernhard67

  • Offline Offline
  • Berichten: 1753
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
Re: Hobbyruimte huren?
« Reactie #7 Gepost op: 22 augustus 2018, 09:07:37 »
Hallo,

Ooit woonde ik in het midden van het land in aan appartement waar ik jammer genoeg geen ruimte had voor mijn modelspoor hobby  waardoor ik een besluit genomen heb om toch een hobby ruimte te huren. In het midden van het land een garage box gehuurd onder een Flat voor klein bedrag van 175 euro per maand. In de zomer maanden was het daar lekker koel en in de winter maanden was het daar warm door dat er verwarming buizen door de ruimte liepen.  Ik kon in die ruimte een spoor nul baan bouwen waar ik  een aantal jaren zeer veel plezier aan beleefd heb.

Ik liet de goedkopere locs zo als V100 van Lenz en V60 plus goederenwagons rustig op de baan staan nooit is er bij mij ingebroken gelukkig, de duurdere locs nam ik in een transport kist mee van huis en als ik uit gereden was dan ging zo loc weer transport kist in.

Het huren kost wel geld maar ik had geen andere mogelijkheid om lekker met mijn treinen te rijden. Sinds bijna een jaar  heb ik een erg leuk huis met een mooie hobby ruimte er bij waar ik heerlijk mijn spoor nul hobby kan uitoefenen.

tot zo ver mijn reactie hier op,

gr bernard

ps je kan natuurlijk ook module bak bouwen en  eventueel kijken of er rond je woonplaats ook nog andere modelspoor liefhebbers zitten om samen 1 keer of om de twee maanden bij elkaar te komen en rijdag te organiseren .

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Hobbyruimte huren?
« Reactie #8 Gepost op: 22 augustus 2018, 13:22:51 »
Jowi, in de autowereld heb je dit "probleem" ook. Ikzelf huur een ruimte waar mijn beide Amerikanen in staan, 1 oude BMW motorfiets en een vouwwagen. Dat kost idd geld maar is noodzakelijk om de auto's goed geconserveerd te houden.
Voor je treinen zou je eens kunnen informeren bij plaatselijke huurdersverenigingen. Toen ik een stalling zocht heb ik ook daar gekeken en vond zowaar naast open parkeerplekken ook garageboxen die voorzien waren van licht en elektrische aansluiting(en). De prijs daarvoor lag tussen de 30 en 40 euro per maand. Misschien is dat een optie?

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1537
Re: Hobbyruimte huren?
« Reactie #9 Gepost op: 22 augustus 2018, 14:59:20 »
Voor het geld van de huur kun je misschien ook een ander huis huren/ kopen. Ben je meteen van je leidingprobleem af 😂

Tinus.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Hobbyruimte huren?
« Reactie #10 Gepost op: 22 augustus 2018, 17:12:40 »
Ga jij maar een huis huren of kopen voor 150 euro in de maand, in de randstad. Laat maar weten als je wat gevonden hebt. Misschien dat het ergens in de balkan of in polen ofzo nog kan.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Hobbyruimte huren?
« Reactie #11 Gepost op: 23 augustus 2018, 13:40:55 »
Terugverdienen is natuurlijk geen doel en geen discussiepunt; het is een hobby. En hobbies kosten geld. Los daarvan, zo'n ruimte huren is inderdaad wel iets te veel van het goede. Je bent snel 150 euro per maand kwijt, dat is niet niks...
Even een verloren uurtje wat prutsen zit er niet in. Dat uurtje ben je kwijt aan reizen en voorbereiden, heen en weer gesleep met spullen... het is gewoon niet handig voor deze hobby ben ik bang.
Dat is ook wat ik bedoelde,dat een hobby geld kost is prima,maar voor het geld dat je kwijt bent aan huren,kan je ook leukere dingen doen ermee.
Plus dat i.d.d. zomaar is even wat doen aan je baan al gelijk betekend dat daar al tijd in gaat zitten nog voor je ook maar iets hebt gedaan,eer je bent begonnen,dan kun je alweer naar huis rijden  :-\
Zoiets haalt denk ik bij veel mensen snel de motivatie weg,en dat lijkt me ook niet raar.
Nou weet ik niet of die opslagruimte's van de bekendere namen nog iets zouden kunnen zijn qua ruimte en prijs ??
(veilig staat je spul dan in elk geval wel met de bewaking die hun hebben  ;) )
Is er in je directe buurt niet iemand die een garage heeft,maar m niet gebruikt ?
Wellicht dat je die voor een klein bedrag mag gebruiken ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re: Hobbyruimte huren?
« Reactie #12 Gepost op: 23 augustus 2018, 14:27:47 »
Ga jij maar een huis huren of kopen voor 150 euro in de maand, in de randstad. Laat maar weten als je wat gevonden hebt. Misschien dat het ergens in de balkan of in polen ofzo nog kan.
Tinus bedoelt dat jij verhuist naar een ander huis waar wel ruimte is voor de hobby, vandaar ook de opmerking dat je dan van je leidingprobleem af bent.

En het huren van iets aparts lijkt mij ook niks, je kan niet even vlug iets aan de hobby doen als je er zin in hebt. Daarnaast kost het ook veel geld, waarbij ik mijn treinen niet zou achterlaten in een garage of kelder ergens anders vanwege het vuil en de temperatuur.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Hobbyruimte huren?
« Reactie #13 Gepost op: 23 augustus 2018, 19:01:41 »
Nee het is inderdaad niet handig en haalt al snel de lol van de hobby weg. Een maat van me heeft een bedrijf, en huurt daarvoor heel goedkoop als een soort anti-kraak regeling, een grote loods voor relatief weinig (denk aan ca. 500 euro per maand). Nadeel is dat hij er uit moet als de loods verkocht is, de eerste loods heeft hij 2 jaar gezeten, op deze lokatie inmiddels al 4 jaar. Helaas is daar geen ruimte meer over in de vorm van een aparte kamer/kantoortje, maar zoiets zou nog wel te doen zijn. Al denk ik dat er dan van de hobby ook niet veel terecht komt, veel te gezellig ;)