Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-02-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 12:03:31
Projekt 083-338 door basjuh1981
Vandaag om 11:49:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
Vandaag om 11:49:09
Een tussendoortje in 1:48 door Noordernet
Vandaag om 11:48:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Silver Fox 2512
Vandaag om 11:44:06
Frans diorama 1:48 door basjuh1981
Vandaag om 11:41:37
RAIL 2020 21, 22 en 23 februari, Houten. door wob
Vandaag om 11:34:30
RSU stapje 3: HSM zand en kolen wagens MK131 and 134 door Noordernet
Vandaag om 11:28:38
Sound decoders en Linux door zofman
Vandaag om 11:09:42
Stukje Boterstraat in 1:120 door Edsko Hekman
Vandaag om 11:02:04
Holland Rail DE2 verdient toch een plekje op de baan door BartvD
Vandaag om 11:00:52
Trekkracht verbeteren door Piet Groot
Vandaag om 10:54:03
Dordrecht jaren 70 door NS264
Vandaag om 09:37:47
Videoritten 2020 door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 09:08:07
De fabriek - Spoor 0 door Daniels
Vandaag om 09:00:50
TGV Sud Est 01 "Patrick" met pensioen door VAM65
Vandaag om 08:43:36
Bouwen met weinig bouwgelegenheid door 1200blauw
Vandaag om 07:54:05
Frans loodsje et cetera door Tulpendaal
Vandaag om 06:25:20
BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000 door roadster36
Vandaag om 02:20:02
Doornvliet door HeRo
Vandaag om 02:17:51
Rail Force One Sharky 1:1 aanwezig tijdens On TraXS! in het spoorwegmuseum. door Jean-Pierre
Vandaag om 00:32:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
21 februari 2020, 23:56:48
BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal" door NS264
21 februari 2020, 23:23:43
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door NS264
21 februari 2020, 23:13:38
Putdeksels! door Sven
21 februari 2020, 23:12:27
Fasedraad analoog door Klaas Zondervan
21 februari 2020, 22:47:44
DB1613 Roermond op een dieplader. Bestemming bekend? door Forever Rocofan
21 februari 2020, 22:38:46
DR4018 eerste 4 outs zijn niet te gebruiken ondanks reset CV8=8 door Bert_Apd
21 februari 2020, 22:38:28
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Marc tramt
21 februari 2020, 22:06:08
Coöperatie de Eendracht door Harold Content
21 februari 2020, 22:03:43
  

Auteur Topic: BNLS-module: Alle begin is... best leuk  (gelezen 5038 keer)

Age van Dijk

  • Alle begin is... best leuk, want je bent nooit te oud om te leren
  • Offline Offline
  • Berichten: 56
BNLS-module: Alle begin is... best leuk
« Gepost op: 06 augustus 2018, 01:33:27 »
Jaren geleden had ik mijn eigen modelbaan. We gingen verhuizen en dan gaat alles in dozen en daar is het helaas ook in gebleven. Na mijn pensionering ben ik bij Miniworld in Rotterdam als vrijwilliger betrokken geraakt bij de bouw van het Groot-Brittannië project. En ja, toen begon het toch wel weer te kriebelen. Voor een eigen baan was thuis geen ruimte, maar op de beurs in Rijswijk maakte ik kennis met Beneluxspoornet en kwam ik in contact met Edsko.
Dit voorjaar zou ik mijn eigen bak maken, in Eindhoven.
En dan ga je een leerproces in... ;D

Eerste les Ik dacht goedkoper uit te zijn als ik het hout zelf zou zagen. Misschien wel, maar door omstandigheden moest ik het laten zagen en dat was niet alleen duur, maar het zaagwerk was ronduit slecht.
Dus hoop ik voor een volgende bak gebruik te kunnen maken van een bouwpakket.

Ging alles aanvankelijk vlot en wist ik precies wat ik wilde maken - VollmerFallerhagen, gebaseerd op de huisjes die ik nog in de genoemde dozen had zitten - werd ik al doende toch bewust van het feit dat ook hier de kunst van het weglaten kan helpen om verder te komen.
 
Tweede les Ik dacht dat het bouwen van de bak de basis zou zijn van wat ik voor ogen had om te gaan maken. Had ik eerst eens op een plaatje triplex 1:1 de boel uitgezet, dan had ik direct al kunnen bedenken dat dit plan - VollmerFallerhagen - gewoon niet realistisch was.
Dus ga ik in het vervolg eerst maar eens een echt plan maken en dan de bak daarop baseren. Want toen ik eindelijk wist wat ik wilde maken en hoe, moest de bak toch wel worden aangepast.

Ik had inmiddels (al doende leert men ::)) besloten om het eenvoudig te houden, om vooral kennis en ervaring op te doen: een viaduct met twee tunnelingangen, geïnspireerd door een foto van een moderne tunnelingang in een TGV-baanvak.
De basis voor het viaduct maakte ik van een 125-mm PVC-pijp die ik tweemaal over de lengte doorzaagde. Om die basis een betonnen uiterlijk te geven, samengesteld uit betonelementen, maakte ik m.b.v. een kapzaagje om de 4 cm een groef en daarna schuurde ik het geheel. Deze "bak" lijmde ik in gleuven die ik in een plaatje Trespa had gezaagd.



Vervolgens zaagde ik een ander stuk PVC-pijp onder een hoek van 450 om daarvan de tunnelingangen te kunnen maken.



Om het geheel te ondersteunen had ik bedacht om pijlers te maken van 40-mm PVC-pijp. De pijlers werden m.b.v. een metalen kegel konisch gemaakt. Om die vorm te maken duwde ik de kegel in de pijp terwijl ik deze verwarmde met een afbrandföhn.



Met een stukje schuurpapier geplakt op een restje pijp kon ik de bolling van de basis van het viaduct in negatief overbrengen op het konische deel van de "pilaar". 



Derde les Nadat ik zover was gekomen, waren er wel wat vragen gerezen. Edsko wilde me graag helpen, dus heb ik (bijna) alles ingeladen en toonde ik hem trots wat ik had gemaakt. Het was wel duidelijk dat de verhoudingen niet helemaal in verhouding waren. Een pijler van 40 mm is dan immers in werkelijkheid 3,48 m in doorsnee...
En als je ziet hoe de bovenleiding de tunnelingang in gaat dan krab je je ook achter de oren.
Dus ook hier geldt: eerst maar eens de portalen op een proefstukje plaatsen en dan zien welke diameter pijp je het best kunt gebruiken. De volgende maat is 160 mm en daarmee wordt het geheel een stuk realistischer.
Ik ga nu eerst eens experimenteren met een dunnere pijp om daar de ondersteuning van het viaduct mee te maken, Wordt ook zeker met een kegel wijder gemaakt.
Wat wel direct goed lijkt te gaan is de reling. Hiervoor heb ik een grijze elektriciteitspijp gehalveerd en deze in een gleuf aan de zijkant van het Trespa-dek gelijmd.


   
Vierde les Nadat alle elementen voor de bak klaar waren, kwam ik er achter dat het geen eenvoudige klus is om in je eentje de boel in elkaar te zetten.
Dus lijkt het mij verstandig om, voordat je het potenstel construeert, je eerst af te vragen of je hulp hebt om de bak in elkaar te zetten.

Na enig denkwerk heb ik besloten om een soort draagbaar te maken die m.b.v. vleugelmoeren aan het potenstel kan worden bevestigd. Dan kunnen de zijpanelen en de BB's daarop worden gezet en is het vastzetten m.b.v. slotbouten een eitje. Klampjes op de achterpoten dienen om het achterschot op te kunnen laten rusten, zodat ook dat dan heel eenvoudig kan worden vastgezet.









Mijn grote angst is dat de fries naar beneden zakt als ik die wil vastzetten. Dit heb ik opgelost door aan beide zijkanten een alu hoekprofiel te schroeven. De fries rust dan als het ware op de zijwanden.





Omdat het schot voor de rechter BB de neiging heeft iets naar rechts te zakken en het ook niet mooi vlak loopt met de voorkant van de fries, heb ik hier een extra klampje gemaakt.





En zo ziet het er dan nu uit:



Dit is mijn eerste topic en ook dat was leuk om te doen, te ontdekken.
Uiteraard ben ik benieuwd naar op- en aanmerkingen, maar vooral tips.

En dan kan aan het fijne detailwerk worden begonnen. Best leuk...
« Laatst bewerkt op: 06 augustus 2018, 14:45:08 door Age van Dijk »

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 4241
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Alle begin is... best leuk
« Reactie #1 Gepost op: 06 augustus 2018, 06:29:34 »
Dit wordt nu al mooi!!  (y)
« Laatst bewerkt op: 06 augustus 2018, 06:31:39 door nighttrain1 »
Groeten Richard, nighttrain

2012-2019*****

Bouw: Modelbaan & modulebakken

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2032
    • Fleischmann Retrobahn
Re: Alle begin is... best leuk
« Reactie #2 Gepost op: 06 augustus 2018, 07:12:04 »
Zo, dat ziet er professioneel uit met een vakkundige technische aanpak. Mooi!

Tschüss Genossen,

Hans

Je bent heer en meester van je treinenbaan,
maar als je vrouw je roept moet je het toch maar laten gaan.

https://flmretrobahn.jimdo.com/

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 10416
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Alle begin is... best leuk
« Reactie #3 Gepost op: 06 augustus 2018, 07:24:46 »
Mooi werk Age! (y)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18671
Re: Alle begin is... best leuk
« Reactie #4 Gepost op: 06 augustus 2018, 08:44:14 »
Inventief allemaal.  (y)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 6705
  • Nieuw huis... eerst klussen. De baan komt later.
Re: Alle begin is... best leuk
« Reactie #5 Gepost op: 06 augustus 2018, 09:07:21 »
Hi Age. Mooi dat je een topic hebt aangemaakt. Je hebt echt een leuk ontwerp te pakken vind ik.
En idd, inventief met oplossingen.

Ik ben erg benieuwd hoe ver je bent op 22 september.

Veel succes en plezier met de verdere bouw.

Gr.

Edsko

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2032
    • Fleischmann Retrobahn
Re: Alle begin is... best leuk
« Reactie #6 Gepost op: 06 augustus 2018, 09:24:54 »
Nog even over de diameter van die pijler: 3,48m is helemaal niet zo gek, hier een voorbeeld van de nieuwe busbaan in Zwolle. Doorsnede van de pijler onderin is 6m2, komt overeen met een diameter van 2,7m.





Tschüss Genossen,

Hans

Je bent heer en meester van je treinenbaan,
maar als je vrouw je roept moet je het toch maar laten gaan.

https://flmretrobahn.jimdo.com/

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 18252
    • Pagina van klaas
Re: Alle begin is... best leuk
« Reactie #7 Gepost op: 06 augustus 2018, 09:33:51 »
Strak ontwerp, vooral het statief waar de bakken op komen te liggen. Toen ik dat zag dacht ik: waarom heb ik het statief voor mijn tentoonstellingsbaantje ook niet zo gemaakt? Maar na wat denkwerk wist ik het weer: omdat alles in de fietskar moet passen is de lengte van alle onderdelen beperkt op 122 cm. Ik moest dus kiezen voor een andere constructie. Ondanks die beperking toch maar eens verzinnen of ik jouw idee kan "jatten".
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.

Martijn de Kuiper

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2285
Re: BNLS-module: Alle begin is... best leuk
« Reactie #8 Gepost op: 06 augustus 2018, 10:38:14 »
Ziet er goed uit!
Martijn

Age van Dijk

  • Alle begin is... best leuk, want je bent nooit te oud om te leren
  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: BNLS-module: Alle begin is... best leuk
« Reactie #9 Gepost op: 06 augustus 2018, 12:26:02 »
Goh, wat een leuke reacties! Ga , gauw door!

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 4241
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BNLS-module: Alle begin is... best leuk
« Reactie #10 Gepost op: 06 augustus 2018, 13:01:50 »
Zeker veel mooie reacties, een tip:
Tussen de ge-uploade foto`s een keer de enter toets in te drukken, dan krijg je een blanco regel tussen de foto`s.
Wordt het overzichtelijker.

Succes verzekerd....    Èn dòòrrrr   (y)
Groeten Richard, nighttrain

2012-2019*****

Bouw: Modelbaan & modulebakken

Age van Dijk

  • Alle begin is... best leuk, want je bent nooit te oud om te leren
  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: BNLS-module: Alle begin is... best leuk
« Reactie #11 Gepost op: 06 augustus 2018, 14:48:23 »
Dank Hans,

Ben inmiddels ook met een slankere pijler aan het experimenteren. Probleem is dat de wand te dun blijkt te zijn om deze met een kegel iets op te ruimen.

Wordt na volgende week vervolgd.

Age van Dijk

  • Alle begin is... best leuk, want je bent nooit te oud om te leren
  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: BNLS-module: Alle begin is... best leuk
« Reactie #12 Gepost op: 06 augustus 2018, 14:49:01 »
Is inmiddels gebeurd Richard, dank!

Age van Dijk

  • Alle begin is... best leuk, want je bent nooit te oud om te leren
  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: BNLS-module: Alle begin is... best leuk
« Reactie #13 Gepost op: 06 augustus 2018, 14:53:11 »
Beste Klaas, ik snap je dilemma. Je zou de draagbaar-latten ook kunnen halveren en er dan een scharnier aan maken.
Je kunt ook scharnierende plaatjes in de vorm van een driehoek aan de poten maken. Draai je dan naar buiten en je hebt een steuntje. Denk aan de ouderwetse stelten voor de vorm-gedachte.

Wim1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 1354
Re: BNLS-module: Alle begin is... best leuk
« Reactie #14 Gepost op: 06 augustus 2018, 15:15:49 »
Mooi idd,

Klaas, principe van de surfkar toepassen?

Of gewoon een as van een fietskar onde de bak zetten, de bak zelf als kar, dissel ervoor en  gaan met die modulebaan.... rij je m zo de hal in..
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
Ligne de Haute Loire anno 1968
Hopen lol