BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => BNLS forumbaan => BNLS-forum modulebaan bouwverslagen H0 => Topic gestart door: Age van Dijk op 06 augustus 2018, 01:33:27

Titel: BNLS-module: Alle begin is... best leuk
Bericht door: Age van Dijk op 06 augustus 2018, 01:33:27
Jaren geleden had ik mijn eigen modelbaan. We gingen verhuizen en dan gaat alles in dozen en daar is het helaas ook in gebleven. Na mijn pensionering ben ik bij Miniworld in Rotterdam als vrijwilliger betrokken geraakt bij de bouw van het Groot-Brittannië project. En ja, toen begon het toch wel weer te kriebelen. Voor een eigen baan was thuis geen ruimte, maar op de beurs in Rijswijk maakte ik kennis met Beneluxspoornet en kwam ik in contact met Edsko.
Dit voorjaar zou ik mijn eigen bak maken, in Eindhoven.
En dan ga je een leerproces in... ;D

Eerste les Ik dacht goedkoper uit te zijn als ik het hout zelf zou zagen. Misschien wel, maar door omstandigheden moest ik het laten zagen en dat was niet alleen duur, maar het zaagwerk was ronduit slecht.
Dus hoop ik voor een volgende bak gebruik te kunnen maken van een bouwpakket.

Ging alles aanvankelijk vlot en wist ik precies wat ik wilde maken - VollmerFallerhagen, gebaseerd op de huisjes die ik nog in de genoemde dozen had zitten - werd ik al doende toch bewust van het feit dat ook hier de kunst van het weglaten kan helpen om verder te komen.
 
Tweede les Ik dacht dat het bouwen van de bak de basis zou zijn van wat ik voor ogen had om te gaan maken. Had ik eerst eens op een plaatje triplex 1:1 de boel uitgezet, dan had ik direct al kunnen bedenken dat dit plan - VollmerFallerhagen - gewoon niet realistisch was.
Dus ga ik in het vervolg eerst maar eens een echt plan maken en dan de bak daarop baseren. Want toen ik eindelijk wist wat ik wilde maken en hoe, moest de bak toch wel worden aangepast.

Ik had inmiddels (al doende leert men ::)) besloten om het eenvoudig te houden, om vooral kennis en ervaring op te doen: een viaduct met twee tunnelingangen, geïnspireerd door een foto van een moderne tunnelingang in een TGV-baanvak.
De basis voor het viaduct maakte ik van een 125-mm PVC-pijp die ik tweemaal over de lengte doorzaagde. Om die basis een betonnen uiterlijk te geven, samengesteld uit betonelementen, maakte ik m.b.v. een kapzaagje om de 4 cm een groef en daarna schuurde ik het geheel. Deze "bak" lijmde ik in gleuven die ik in een plaatje Trespa had gezaagd.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_3740_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_3740_1.jpg)

Vervolgens zaagde ik een ander stuk PVC-pijp onder een hoek van 450 om daarvan de tunnelingangen te kunnen maken.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_3753.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_3753.jpg)

Om het geheel te ondersteunen had ik bedacht om pijlers te maken van 40-mm PVC-pijp. De pijlers werden m.b.v. een metalen kegel konisch gemaakt. Om die vorm te maken duwde ik de kegel in de pijp terwijl ik deze verwarmde met een afbrandföhn.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_3746_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_3746_1.jpg)

Met een stukje schuurpapier geplakt op een restje pijp kon ik de bolling van de basis van het viaduct in negatief overbrengen op het konische deel van de "pilaar". 

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_3750_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_3750_1.jpg)

Derde les Nadat ik zover was gekomen, waren er wel wat vragen gerezen. Edsko wilde me graag helpen, dus heb ik (bijna) alles ingeladen en toonde ik hem trots wat ik had gemaakt. Het was wel duidelijk dat de verhoudingen niet helemaal in verhouding waren. Een pijler van 40 mm is dan immers in werkelijkheid 3,48 m in doorsnee...
En als je ziet hoe de bovenleiding de tunnelingang in gaat dan krab je je ook achter de oren.
Dus ook hier geldt: eerst maar eens de portalen op een proefstukje plaatsen en dan zien welke diameter pijp je het best kunt gebruiken. De volgende maat is 160 mm en daarmee wordt het geheel een stuk realistischer.
Ik ga nu eerst eens experimenteren met een dunnere pijp om daar de ondersteuning van het viaduct mee te maken, Wordt ook zeker met een kegel wijder gemaakt.
Wat wel direct goed lijkt te gaan is de reling. Hiervoor heb ik een grijze elektriciteitspijp gehalveerd en deze in een gleuf aan de zijkant van het Trespa-dek gelijmd.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_3756.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_3756.jpg)
   
Vierde les Nadat alle elementen voor de bak klaar waren, kwam ik er achter dat het geen eenvoudige klus is om in je eentje de boel in elkaar te zetten.
Dus lijkt het mij verstandig om, voordat je het potenstel construeert, je eerst af te vragen of je hulp hebt om de bak in elkaar te zetten.

Na enig denkwerk heb ik besloten om een soort draagbaar te maken die m.b.v. vleugelmoeren aan het potenstel kan worden bevestigd. Dan kunnen de zijpanelen en de BB's daarop worden gezet en is het vastzetten m.b.v. slotbouten een eitje. Klampjes op de achterpoten dienen om het achterschot op te kunnen laten rusten, zodat ook dat dan heel eenvoudig kan worden vastgezet.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_3842.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_3842.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_3841.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_3841.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_3846_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_3846_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_3848.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_3848.jpg)

Mijn grote angst is dat de fries naar beneden zakt als ik die wil vastzetten. Dit heb ik opgelost door aan beide zijkanten een alu hoekprofiel te schroeven. De fries rust dan als het ware op de zijwanden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_3851_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_3851_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_3852.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_3852.jpg)

Omdat het schot voor de rechter BB de neiging heeft iets naar rechts te zakken en het ook niet mooi vlak loopt met de voorkant van de fries, heb ik hier een extra klampje gemaakt.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_3869_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_3869_2.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_3856_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_3856_2.jpg)

En zo ziet het er dan nu uit:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_3858_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_3858_1.jpg)

Dit is mijn eerste topic en ook dat was leuk om te doen, te ontdekken.
Uiteraard ben ik benieuwd naar op- en aanmerkingen, maar vooral tips.

En dan kan aan het fijne detailwerk worden begonnen. Best leuk...
Titel: Re: Alle begin is... best leuk
Bericht door: nighttrain1 op 06 augustus 2018, 06:29:34
Dit wordt nu al mooi!!  (y)
Titel: Re: Alle begin is... best leuk
Bericht door: Hans Grasmaijer op 06 augustus 2018, 07:12:04
Zo, dat ziet er professioneel uit met een vakkundige technische aanpak. Mooi!

Titel: Re: Alle begin is... best leuk
Bericht door: JaJo op 06 augustus 2018, 07:24:46
Mooi werk Age! (y)

Groet Jaap
Titel: Re: Alle begin is... best leuk
Bericht door: henk op 06 augustus 2018, 08:44:14
Inventief allemaal.  (y)
Titel: Re: Alle begin is... best leuk
Bericht door: Edsko Hekman op 06 augustus 2018, 09:07:21
Hi Age. Mooi dat je een topic hebt aangemaakt. Je hebt echt een leuk ontwerp te pakken vind ik.
En idd, inventief met oplossingen.

Ik ben erg benieuwd hoe ver je bent op 22 september.

Veel succes en plezier met de verdere bouw.

Gr.

Edsko
Titel: Re: Alle begin is... best leuk
Bericht door: Hans Grasmaijer op 06 augustus 2018, 09:24:54
Nog even over de diameter van die pijler: 3,48m is helemaal niet zo gek, hier een voorbeeld van de nieuwe busbaan in Zwolle. Doorsnede van de pijler onderin is 6m2, komt overeen met een diameter van 2,7m.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/busbaan-zwolle-3_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/busbaan-zwolle-3_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/busbaan-zwolle-2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/busbaan-zwolle-2.jpg)

Titel: Re: Alle begin is... best leuk
Bericht door: Klaas Zondervan op 06 augustus 2018, 09:33:51
Strak ontwerp, vooral het statief waar de bakken op komen te liggen. Toen ik dat zag dacht ik: waarom heb ik het statief voor mijn tentoonstellingsbaantje ook niet zo gemaakt? Maar na wat denkwerk wist ik het weer: omdat alles in de fietskar moet passen is de lengte van alle onderdelen beperkt op 122 cm. Ik moest dus kiezen voor een andere constructie. Ondanks die beperking toch maar eens verzinnen of ik jouw idee kan "jatten".
Titel: Re: BNLS-module: Alle begin is... best leuk
Bericht door: Martijn193 op 06 augustus 2018, 10:38:14
Ziet er goed uit!
Titel: Re: BNLS-module: Alle begin is... best leuk
Bericht door: Age van Dijk op 06 augustus 2018, 12:26:02
Goh, wat een leuke reacties! Ga , gauw door!
Titel: Re: BNLS-module: Alle begin is... best leuk
Bericht door: nighttrain1 op 06 augustus 2018, 13:01:50
Zeker veel mooie reacties, een tip:
Tussen de ge-uploade foto`s een keer de enter toets in te drukken, dan krijg je een blanco regel tussen de foto`s.
Wordt het overzichtelijker.

Succes verzekerd....    Èn dòòrrrr   (y)
Titel: Re: BNLS-module: Alle begin is... best leuk
Bericht door: Age van Dijk op 06 augustus 2018, 14:48:23
Dank Hans,

Ben inmiddels ook met een slankere pijler aan het experimenteren. Probleem is dat de wand te dun blijkt te zijn om deze met een kegel iets op te ruimen.

Wordt na volgende week vervolgd.
Titel: Re: BNLS-module: Alle begin is... best leuk
Bericht door: Age van Dijk op 06 augustus 2018, 14:49:01
Is inmiddels gebeurd Richard, dank!
Titel: Re: BNLS-module: Alle begin is... best leuk
Bericht door: Age van Dijk op 06 augustus 2018, 14:53:11
Beste Klaas, ik snap je dilemma. Je zou de draagbaar-latten ook kunnen halveren en er dan een scharnier aan maken.
Je kunt ook scharnierende plaatjes in de vorm van een driehoek aan de poten maken. Draai je dan naar buiten en je hebt een steuntje. Denk aan de ouderwetse stelten voor de vorm-gedachte.
Titel: Re: BNLS-module: Alle begin is... best leuk
Bericht door: Wim1969 op 06 augustus 2018, 15:15:49
Mooi idd,

Klaas, principe van de surfkar toepassen?

Of gewoon een as van een fietskar onde de bak zetten, de bak zelf als kar, dissel ervoor en  gaan met die modulebaan.... rij je m zo de hal in..
Titel: Re: BNLS-module: Alle begin is... best leuk
Bericht door: nighttrain1 op 01 oktober 2018, 12:57:35
Ben eigenlijk wel benieuwd hoe het er nu voor staat....
Titel: Re: BNLS-module: Alle begin is... best leuk
Bericht door: De Burgemeester van Hespedam op 09 oktober 2018, 02:46:17
Allemaal heel fraai!!
Groetjes van de Burgemeester
Titel: Re: BNLS-module: Alle begin is... best leuk
Bericht door: Eegtrain op 29 november 2018, 18:56:38
Zeer benieuwd naar de verdere afwerking van deze mooie en speciale bak (y)

Groetjes Jake
Titel: Re: BNLS-module: Alle begin is... best leuk
Bericht door: MartinH0 op 29 november 2018, 19:03:03
Volgens mij was deze module ook op Eurospoor. Ik vond het erg mooi gevonden met die PVC materialen.  (y)
Titel: Re: BNLS-module: Alle begin is... best leuk
Bericht door: R v/d Hoven op 29 november 2018, 19:22:52
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0022-Middel.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0022-Middel.jpeg)

A.u.b.

Groet, Raymond v/d Hoven