Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Huup
Vandaag
om 13:20:35
Vreemd probleem
door
RikM
Vandaag
om 13:19:51
Lagers vervangen DJH NS 3300
door
orientexpress
Vandaag
om 13:17:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
tijgernootje
Vandaag
om 13:09:22
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent)
door
orientexpress
Vandaag
om 13:07:13
Zelfbouw draaischijf 3D printer - Rocrail WIO Raspberry Pico (W)
door
Peter.v.L
Vandaag
om 13:00:33
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren
door
Rico [momfer]
Vandaag
om 13:00:33
Yet Another Servo Decoder
door
Eric v C
Vandaag
om 12:58:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
tijgernootje
Vandaag
om 12:56:27
De bouw van 'Ommelanden' (H0)
door
Ronald Halma
Vandaag
om 12:43:32
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Eelco Storm
Vandaag
om 12:16:43
Toon hier je (model)treinfoto's
door
R1954
Vandaag
om 12:04:32
Roco 290 digtaliseren
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:46:45
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:40:26
S88n bus splitsen
door
Dave.......
Vandaag
om 11:27:18
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:17:51
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:55:31
Lima IRM pimpen
door
008200
Vandaag
om 09:21:16
Piko 2025
door
Benelux795
Vandaag
om 08:44:21
Roco Plan T
door
grossraumwagen
Vandaag
om 08:33:30
Bahnstrecke 5867
door
Jelmer
Vandaag
om 08:33:24
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
door
Jelmer
Vandaag
om 08:22:47
365 "Het is weekend foto's"
door
Wim Vink
Vandaag
om 08:15:28
20 jaar BNLS
door
prutser
Vandaag
om 08:08:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
spoorijzer
Vandaag
om 07:47:50
Omnummeren Piko 2901 (BR 186)
door
Traxx
08 July 2025, 23:15:21
Sfeer op je modelbaan
door
sneek
08 July 2025, 23:05:29
Interessante youtube filmpjes voor het BNLS Kanaal?
door
Longtall203
08 July 2025, 22:11:33
Een nieuw begin
door
bask185
08 July 2025, 20:38:46
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
08 July 2025, 20:06:47
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
BNLS forumbaan
|
BNLS-forum modulebaan bouwverslagen H0
(Moderator:
Edsko Hekman
) |
BNLS-module: Alle begin is... best leuk
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS-module: Alle begin is... best leuk (gelezen 8595 keer)
Age van Dijk
Alle begin is... best leuk, want je bent nooit te oud om te leren
Offline
Berichten: 91
BNLS-module: Alle begin is... best leuk
«
Gepost op:
06 August 2018, 01:33:27 »
Jaren geleden had ik mijn eigen modelbaan. We gingen verhuizen en dan gaat alles in dozen en daar is het helaas ook in gebleven. Na mijn pensionering ben ik bij Miniworld in Rotterdam als vrijwilliger betrokken geraakt bij de bouw van het Groot-Brittannië project. En ja, toen begon het toch wel weer te kriebelen. Voor een eigen baan was thuis geen ruimte, maar op de beurs in Rijswijk maakte ik kennis met Beneluxspoornet en kwam ik in contact met Edsko.
Dit voorjaar zou ik mijn eigen bak maken, in Eindhoven.
En dan ga je een leerproces in...
Eerste les
Ik dacht goedkoper uit te zijn als ik het hout zelf zou zagen. Misschien wel, maar door omstandigheden moest ik het laten zagen en dat was niet alleen duur, maar het zaagwerk was ronduit slecht.
Dus hoop ik voor een volgende bak gebruik te kunnen maken van een bouwpakket.
Ging alles aanvankelijk vlot en wist ik precies wat ik wilde maken - VollmerFallerhagen, gebaseerd op de huisjes die ik nog in de genoemde dozen had zitten - werd ik al doende toch bewust van het feit dat ook hier de kunst van het weglaten kan helpen om verder te komen.
Tweede les
Ik dacht dat het bouwen van de bak de basis zou zijn van wat ik voor ogen had om te gaan maken. Had ik eerst eens op een plaatje triplex 1:1 de boel uitgezet, dan had ik direct al kunnen bedenken dat dit plan - VollmerFallerhagen - gewoon niet realistisch was.
Dus ga ik in het vervolg eerst maar eens een echt plan maken en dan de bak daarop baseren. Want toen ik eindelijk wist wat ik wilde maken en hoe, moest de bak toch wel worden aangepast.
Ik had inmiddels (al doende leert men
) besloten om het eenvoudig te houden, om vooral kennis en ervaring op te doen: een viaduct met twee tunnelingangen, geïnspireerd door een foto van een moderne tunnelingang in een TGV-baanvak.
De basis voor het viaduct maakte ik van een 125-mm PVC-pijp die ik tweemaal over de lengte doorzaagde. Om die basis een betonnen uiterlijk te geven, samengesteld uit betonelementen, maakte ik m.b.v. een kapzaagje om de 4 cm een groef en daarna schuurde ik het geheel. Deze "bak" lijmde ik in gleuven die ik in een plaatje Trespa had gezaagd.
Vervolgens zaagde ik een ander stuk PVC-pijp onder een hoek van 45
0
om daarvan de tunnelingangen te kunnen maken.
Om het geheel te ondersteunen had ik bedacht om pijlers te maken van 40-mm PVC-pijp. De pijlers werden m.b.v. een metalen kegel konisch gemaakt. Om die vorm te maken duwde ik de kegel in de pijp terwijl ik deze verwarmde met een afbrandföhn.
Met een stukje schuurpapier geplakt op een restje pijp kon ik de bolling van de basis van het viaduct in negatief overbrengen op het konische deel van de "pilaar".
Derde les
Nadat ik zover was gekomen, waren er wel wat vragen gerezen. Edsko wilde me graag helpen, dus heb ik (bijna) alles ingeladen en toonde ik hem trots wat ik had gemaakt. Het was wel duidelijk dat de verhoudingen niet helemaal in verhouding waren. Een pijler van 40 mm is dan immers in werkelijkheid 3,48 m in doorsnee...
En als je ziet hoe de bovenleiding de tunnelingang in gaat dan krab je je ook achter de oren.
Dus ook hier geldt: eerst maar eens de portalen op een proefstukje plaatsen en dan zien welke diameter pijp je het best kunt gebruiken. De volgende maat is 160 mm en daarmee wordt het geheel een stuk realistischer.
Ik ga nu eerst eens experimenteren met een dunnere pijp om daar de ondersteuning van het viaduct mee te maken, Wordt ook zeker met een kegel wijder gemaakt.
Wat wel direct goed lijkt te gaan is de reling. Hiervoor heb ik een grijze elektriciteitspijp gehalveerd en deze in een gleuf aan de zijkant van het Trespa-dek gelijmd.
Vierde les
Nadat alle elementen voor de bak klaar waren, kwam ik er achter dat het geen eenvoudige klus is om in je eentje de boel in elkaar te zetten.
Dus lijkt het mij verstandig om, voordat je het potenstel construeert, je eerst af te vragen of je hulp hebt om de bak in elkaar te zetten.
Na enig denkwerk heb ik besloten om een soort draagbaar te maken die m.b.v. vleugelmoeren aan het potenstel kan worden bevestigd. Dan kunnen de zijpanelen en de BB's daarop worden gezet en is het vastzetten m.b.v. slotbouten een eitje. Klampjes op de achterpoten dienen om het achterschot op te kunnen laten rusten, zodat ook dat dan heel eenvoudig kan worden vastgezet.
Mijn grote angst is dat de fries naar beneden zakt als ik die wil vastzetten. Dit heb ik opgelost door aan beide zijkanten een alu hoekprofiel te schroeven. De fries rust dan als het ware op de zijwanden.
Omdat het schot voor de rechter BB de neiging heeft iets naar rechts te zakken en het ook niet mooi vlak loopt met de voorkant van de fries, heb ik hier een extra klampje gemaakt.
En zo ziet het er dan nu uit:
Dit is mijn eerste topic en ook dat was leuk om te doen, te ontdekken.
Uiteraard ben ik benieuwd naar op- en aanmerkingen, maar vooral tips.
En dan kan aan het fijne detailwerk worden begonnen. Best leuk...
«
Laatst bewerkt op: 06 August 2018, 14:45:08 door Age van Dijk
»
Gelogd
nighttrain1
BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
Team Beurzen en PR
Offline
Berichten: 5777
Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Alle begin is... best leuk
«
Reactie #1 Gepost op:
06 August 2018, 06:29:34 »
Dit wordt nu al mooi!!
«
Laatst bewerkt op: 06 August 2018, 06:31:39 door nighttrain1
»
Gelogd
Groeten Richard, nighttrain1
Bouw:
Modelbaan
&
modulebakken
Hans Grasmaijer
Offline
Berichten: 3308
Re: Alle begin is... best leuk
«
Reactie #2 Gepost op:
06 August 2018, 07:12:04 »
Zo, dat ziet er professioneel uit met een vakkundige technische aanpak. Mooi!
Gelogd
Tschuss Genossen
JaJo
Offline
Berichten: 11147
Spoor-0 & Spoor-1
Re: Alle begin is... best leuk
«
Reactie #3 Gepost op:
06 August 2018, 07:24:46 »
Mooi werk Age!
Groet Jaap
Gelogd
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl
henk
Offline
Berichten: 22472
Re: Alle begin is... best leuk
«
Reactie #4 Gepost op:
06 August 2018, 08:44:14 »
Inventief allemaal.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Edsko Hekman
Moderator
Offline
Berichten: 8594
Nooit uitgeklust....
Re: Alle begin is... best leuk
«
Reactie #5 Gepost op:
06 August 2018, 09:07:21 »
Hi Age. Mooi dat je een topic hebt aangemaakt. Je hebt echt een leuk ontwerp te pakken vind ik.
En idd, inventief met oplossingen.
Ik ben erg benieuwd hoe ver je bent op 22 september.
Veel succes en plezier met de verdere bouw.
Gr.
Edsko
Gelogd
Grasland
Hans Grasmaijer
Offline
Berichten: 3308
Re: Alle begin is... best leuk
«
Reactie #6 Gepost op:
06 August 2018, 09:24:54 »
Nog even over de diameter van die pijler: 3,48m is helemaal niet zo gek, hier een voorbeeld van de nieuwe busbaan in Zwolle. Doorsnede van de pijler onderin is 6m2, komt overeen met een diameter van 2,7m.
Gelogd
Tschuss Genossen
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26609
Re: Alle begin is... best leuk
«
Reactie #7 Gepost op:
06 August 2018, 09:33:51 »
Strak ontwerp, vooral het statief waar de bakken op komen te liggen. Toen ik dat zag dacht ik: waarom heb ik het statief voor mijn tentoonstellingsbaantje ook niet zo gemaakt? Maar na wat denkwerk wist ik het weer: omdat alles in de fietskar moet passen is de lengte van alle onderdelen beperkt op 122 cm. Ik moest dus kiezen voor een andere constructie. Ondanks die beperking toch maar eens verzinnen of ik jouw idee kan "jatten".
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Martijn193
Bestuur
Offline
Berichten: 4246
Re: BNLS-module: Alle begin is... best leuk
«
Reactie #8 Gepost op:
06 August 2018, 10:38:14 »
Ziet er goed uit!
Gelogd
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor
Age van Dijk
Alle begin is... best leuk, want je bent nooit te oud om te leren
Offline
Berichten: 91
Re: BNLS-module: Alle begin is... best leuk
«
Reactie #9 Gepost op:
06 August 2018, 12:26:02 »
Goh, wat een leuke reacties! Ga , gauw door!
Gelogd
nighttrain1
BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
Team Beurzen en PR
Offline
Berichten: 5777
Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BNLS-module: Alle begin is... best leuk
«
Reactie #10 Gepost op:
06 August 2018, 13:01:50 »
Zeker veel mooie reacties, een tip:
Tussen de ge-uploade foto`s een keer de enter toets in te drukken, dan krijg je een blanco regel tussen de foto`s.
Wordt het overzichtelijker.
Succes verzekerd.... Èn dòòrrrr
Gelogd
Groeten Richard, nighttrain1
Bouw:
Modelbaan
&
modulebakken
Age van Dijk
Alle begin is... best leuk, want je bent nooit te oud om te leren
Offline
Berichten: 91
Re: BNLS-module: Alle begin is... best leuk
«
Reactie #11 Gepost op:
06 August 2018, 14:48:23 »
Dank Hans,
Ben inmiddels ook met een slankere pijler aan het experimenteren. Probleem is dat de wand te dun blijkt te zijn om deze met een kegel iets op te ruimen.
Wordt na volgende week vervolgd.
Gelogd
Age van Dijk
Alle begin is... best leuk, want je bent nooit te oud om te leren
Offline
Berichten: 91
Re: BNLS-module: Alle begin is... best leuk
«
Reactie #12 Gepost op:
06 August 2018, 14:49:01 »
Is inmiddels gebeurd Richard, dank!
Gelogd
Age van Dijk
Alle begin is... best leuk, want je bent nooit te oud om te leren
Offline
Berichten: 91
Re: BNLS-module: Alle begin is... best leuk
«
Reactie #13 Gepost op:
06 August 2018, 14:53:11 »
Beste Klaas, ik snap je dilemma. Je zou de draagbaar-latten ook kunnen halveren en er dan een scharnier aan maken.
Je kunt ook scharnierende plaatjes in de vorm van een driehoek aan de poten maken. Draai je dan naar buiten en je hebt een steuntje. Denk aan de ouderwetse stelten voor de vorm-gedachte.
Gelogd
Wim1969
Offline
Berichten: 1598
Re: BNLS-module: Alle begin is... best leuk
«
Reactie #14 Gepost op:
06 August 2018, 15:15:49 »
Mooi idd,
Klaas, principe van de surfkar toepassen?
Of gewoon een as van een fietskar onde de bak zetten, de bak zelf als kar, dissel ervoor en gaan met die modulebaan.... rij je m zo de hal in..
Gelogd
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....
En hopen lol
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
BNLS forumbaan
|
BNLS-forum modulebaan bouwverslagen H0
(Moderator:
Edsko Hekman
) |
BNLS-module: Alle begin is... best leuk