Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Baanbouw Rehausen2
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:23:17
Mijn-bouw Indonesie
door
spoorijzer
Vandaag
om 16:22:41
De modeltreinen van Spoorijzer
door
spoorijzer
Vandaag
om 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
door
Jeroen95
Vandaag
om 14:19:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
BartvD
Vandaag
om 14:13:39
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 13:49:18
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk
door
Arjan6511
Vandaag
om 13:25:51
Welke winkel voert deze merken?
door
Rondje_HO
Vandaag
om 12:37:22
Modelspoorbaan van Einte
door
defender
Vandaag
om 12:15:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
Vandaag
om 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
door
Eric B
Vandaag
om 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0
door
MOVisser
Vandaag
om 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
MOVisser
Vandaag
om 09:10:43
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Jelmer
Vandaag
om 08:29:11
44 Roco vs 44 Brawa
door
FransW
Vandaag
om 07:59:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
spoorijzer
Vandaag
om 07:50:56
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw?
door
Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
Raadplaatje
door
grossraumwagen
07 September 2025, 22:16:21
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
07 September 2025, 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
door
frederik19630
07 September 2025, 21:59:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
07 September 2025, 21:33:04
Au bord de la Cèze
door
Syb030
07 September 2025, 21:14:32
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
NS264
07 September 2025, 21:12:54
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
einte
07 September 2025, 19:38:57
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Hans Reints
07 September 2025, 19:26:41
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar
door
GD
07 September 2025, 18:14:51
Veevervoer ss/ ns
door
Rob Ellerman
07 September 2025, 17:19:13
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
Rob Ellerman
07 September 2025, 17:17:46
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Station Mariënberg
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Vorige
-
Volgende
-
1
...
3
4
[
5
]
6
7
...
16
Omlaag
Auteur
Topic: Station Mariënberg (gelezen 71905 keer)
Mispoes
Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
Offline
Berichten: 8995
Hengelooo 1:160
Re: Station Mariënberg
«
Reactie #60 Gepost op:
09 January 2008, 16:39:38 »
Dit bordes (en rouwbrief) stond in Coevorden (uitijder naar Gramsbergen):
Coevorden, 17 juli 1986
Gelogd
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.
Karst Drenth
Offline
Berichten: 10485
NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
Re: Station Mariënberg
«
Reactie #61 Gepost op:
09 January 2008, 16:53:51 »
Klopt met Seinarm.nl:
Rechter, hoog, doorgaand naar Gramsbergen.
Linker, laag, afbuigend naar de BE.
Gelogd
wimke
Offline
Berichten: 380
Re: Station Mariënberg
«
Reactie #62 Gepost op:
09 January 2008, 16:58:59 »
indien je hem na wilt bouwen en een voorbeeld 1:1 nodig hebt in haaksbergen staat er een van het zelfde type als inrij sein
Gelogd
Mispoes
Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
Offline
Berichten: 8995
Hengelooo 1:160
Re: Station Mariënberg
«
Reactie #63 Gepost op:
09 January 2008, 17:05:26 »
Nog weer een station verder, Nieuw Amsterdam:
Nieuw Amsterdam, zijde Coevorden, 17 juli 1986
Gelogd
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.
Mispoes
Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
Offline
Berichten: 8995
Hengelooo 1:160
Re: Station Mariënberg
«
Reactie #64 Gepost op:
11 January 2008, 23:43:39 »
Mariënberg roept bij veel hobbyïsten goede herinneringen op. Het traject vanuit Almelo was één van de laatste lijnen waar de rode DE-1 dienst deed. Met ingang zomerdienst 1985 (zondag 2 juni) zouden de oude rode diesels aan de kant gaan. Mariënberg zelf was nog klassiek beveiligd en dat maakte het station tot een aantrekkelijk pelgrimsoord. Voeg daarbij het feit dat Zwolle-Emmen onder de draad gebracht werd, in 1987 zouden daar elektrische treinen rijden, en dus was Mrb een plek om naar toe te gaan. Gelukkig had de bovenleiding Mrb nog niet bereikt in 1985. Wel was duidelijk aan de werkzaamheden te zien dat er veranderingen op komst waren.
Het doet mij deugd dat mijn gewaardeerde collega-modelbouwers Gerco en Karst het station Mariënberg als thema voor een volgend project hebben gekozen. Vandaar dat ik graag een steentje bijdraag aan deze draad met mijn foto's uit vervlogen tijden. Deze bijdrage bestaat uit een beschrijving van een bijzondere dag: 1 juni 1985, een zonovergoten zaterdag waarop afscheid genomen moest worden van de rode diesels. DE-1 34 zou hekkensluiter worden, hoe anders zou dit lopen.
Ik praat telkens in de "we-vorm" omdat ik met een paar vrienden de dag doorbreng op Aml-Mrb, een paar leeftijdsgenoten uit de Randstad sluiten zich aan bij ons.
De 34 maakt gewoon zijn slagen Aml-Mrb.
34 vanaf het viaduct in de N36 bij Mrb.
Dan blijkt er toch iets niet goed te gaan, een complete slag wordt opgeheven. Als pleister op de wonde komt er nog wel een buurtgoederentrein met 2x2400 uit Almelo, hoewel beide locs geel/grijs wordt er wel een foto van gemaakt. Daarna komt ineens de 22 opdraven ter vervanging van de (naar later bleek: defect geraakte) 34. We reizen met de 22 naar Vroomshoop.
22 op de brug bij Vroomshoop.
Met de 22 reizen we daarna naar Daarlerveen. Vlakbij de spoorlijn heeft een vriendelijke oude dame aan huis een ijsverkoop gesticht. Een Ola-vlaggetje en een diepvries buiten maakt dat duidelijk. Als we teruggaan blijkt de 34 het weer te proberen want de 22 is nu ook defect geraakt. Koelwaterproblemen blijken beide diesels toch parten te spelen. We rijden naar Mariënberg met de 34 en weer terug maar te Daarlerveen geeft de 34 er opnieuw de brui aan. Conducteur Falkman is het nu zat, sloopt een zitting uit de 34 en gaat lekker op het perron in de zon zitten. Dit tot hilariteit van de reizigers die voor het grootste deel uit fotografen bestaat. Wij halen nog even wat ijs bij mevrouw Daarlerveen.....
34 te Daarlerveen.
Als de 34 na drie kwartier met pijn en moeite Almelo bereikt, staat de uit Hengelo gekomen rode DE-2 96 voor ons klaar. Dit treinstel zal nu de laatste ritten op Aml-Mrb voor zijn rekening nemen, inmiddels loopt de middag ten einde. We houden dezelfde conducteur, deze voelt feilloos aan wat fotografen beweegt. Om ons bij elk station voldoende gelegenheid te geven loopt hij uiterst langzaam van de ene naar de andere deur.
96 te Vriezenveen.
We besluiten nog een paar foto's te Daarlerveen te maken en voor de 3e keer ijs te halen. Dan splitst de groep zich: de Randstedelingen gaan nog een paar keer op en neer. De Tukkers gaan in Oldenzaal even eten en opfrissen omdat we nog de laatste ritten willen meemaken. Op de terugweg naar Almelo blijken in Hengelo de 22 en 34 terzijde te staan.
22+34 te Hengelo.
Dan wacht ons de laatste ritten met een rode diesel. Wij pakken de draad weer op als onze vrienden uit Rotterdam moeten vertrekken. Wij kunnen hun laatste meters met de 96 vastleggen. Voor het laatst wachten wij nu op een rode diesel.....
96 komt Almelo binnen.
Wij maken nog twee slagen. Mensen van de Stibans hebben voor de laatste rit nog een afscheidsplakaat bij zich, we realiseren ons dat het straks echt voorbij is. Als verrassing mogen we na aankomst ook nog meepassagieren naar Hengelo met de 96 (lege rit).....
Een dag later kom ik HC Falkman tegen in de ICR-trein van Asd naar Es, hij vraagt of ik een foto naar zijn huisadres wil sturen van de gebeurtenissen in Dlv. Natuurlijk wil ik dat, ik krijg een souvenir: hij sloopt het metalen NS-vignet van zijn conducteurspet. Het is al die tijd als een gedenkpenning bewaard door mij.....
Een paar dagen later bleek dat de rode diesels nog even respijt kregen. Zelf hebben we nog weer een paar ritten mogen maken op dinsdag 4 juni, daar over later wellicht meer.....
«
Laatst bewerkt op: 12 January 2008, 00:08:05 door Mispoes
»
Gelogd
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.
Karst Drenth
Offline
Berichten: 10485
NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
Re: Station Mariënberg
«
Reactie #65 Gepost op:
11 January 2008, 23:55:42 »
Mjammie !
Smaakt naar meer Frank
Gelogd
Mispoes
Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
Offline
Berichten: 8995
Hengelooo 1:160
Re: Station Mariënberg
«
Reactie #66 Gepost op:
12 January 2008, 00:08:47 »
Via de PDF-bestanden komt er nog veel meer!
Gelogd
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.
Gerco van Beelen
Offline
Berichten: 1564
Re: Station Mariënberg
«
Reactie #67 Gepost op:
13 January 2008, 20:20:38 »
De perrongevel is getekenend. Ik heb de stenenlaag uitgeschakeld en alle andere lagen even een kleur gegeven, zodat de tekening wat makkelijker te lezen is.
Gr. Gerco
Gelogd
Richard Snijder
Offline
Berichten: 995
een deel van mijn baan
Re: Station Mariënberg
«
Reactie #68 Gepost op:
13 January 2008, 20:23:24 »
Frank,
Waarom moet ik toch altijd zo kwijlen als ik je foto´s zie?
Richard
Gelogd
Karst Drenth
Offline
Berichten: 10485
NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
Re: Station Mariënberg
«
Reactie #69 Gepost op:
13 January 2008, 20:46:18 »
Het schiet lekker op Gerco...
Helaas kan ik nu nog niet zo heel veel doen... :-|
Grtzz,
Karst
Gelogd
WillemNS
Gast
Re: Station Mariënberg
«
Reactie #70 Gepost op:
13 January 2008, 20:59:17 »
Dat komt later, als jij moet plakken
Gelogd
Gerco van Beelen
Offline
Berichten: 1564
Re: Station Mariënberg
«
Reactie #71 Gepost op:
13 January 2008, 21:34:51 »
Citaat van: Karst Drenth op 13 January 2008, 20:46:18
Het schiet lekker op Gerco...
Het meeste werk van het tekenen zit in de stenen omdat daar geen hatch van is. (ben ook aan het uitvogelen hoe een eigen hatch te maken).De driehoekjes zijn besteld maar nog niet aangekomen.
Gr. Gerco
Gelogd
Karst Drenth
Offline
Berichten: 10485
NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
Re: Station Mariënberg
«
Reactie #72 Gepost op:
13 January 2008, 21:41:13 »
Citaat van: Gerco van Beelen
...ben ook aan het uitvogelen hoe een eigen hatch te maken...
Deel 1
en
deel 2
van 'Custom Hatches'. Is wel voor ACAD 2004 maar wellicht werkt het ook vor LT :-|
Dezelfde website heeft nog veel meer interessante ACAD tips
Grtzz,
Karst
Gelogd
Gerco van Beelen
Offline
Berichten: 1564
Re: Station Mariënberg
«
Reactie #73 Gepost op:
13 January 2008, 21:44:40 »
Ga eens kijken of ik hier mee aan de slag kan en zo een mooi steenpatroon kan maken.
Gr. Gerco
Gelogd
Mispoes
Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
Offline
Berichten: 8995
Hengelooo 1:160
Re: Station Mariënberg
«
Reactie #74 Gepost op:
23 January 2008, 23:01:32 »
Mariënberg bijna zoals het had moeten blijven: dieseltreinen met armseinen.
152 (tr. 8034 Emmen-Zwolle) te Mariënberg op 11 april 1985
41 (tr. 8434) vertrekt uit Mariënberg, 11 april 1985.
Mariënberg was berucht om zijn vervelende seinhuiswachter, vrijwel iedere fotograaf werd lastiggevallen door dit heerschap dat zich blijkbaar kapot verveelde. Als er niet buiten de paden werd getreden dan zwaaide hij wel met een niet meer van kracht zijnd wetsartikel dat spoorwegfotografie verbood (anno 1985!!!). Dat is waarschijnlijk ook de oorzaak waarom het uitrijsein zo snel werd teruggezet in onveilig. Hoe anders was dit op Zutphen-Hengelo waar seinhuiswachters met plezier lieten zien waar ze mee bezig waren.....
We zouden ze haast vergeten: de uniformen die nog in de jaren tachtig te waren zien. Meester en HC poserend voor de 21 (tr. 8442) te Mariënberg op 24 mei 1985
21 vertrekt vervolgens uit een rommelig Mariënberg dat duidelijk in ombouw is om voorbereid te worden op de elektrificatie.
Sik 343 hadden we net al zien staan, Mrb, 24-05-85
Aan de oostkant (zijde Hardenberg) lijkt alles nog onaangetast.
118 (tr. 8035) naar Emmen verlaat Mrb, 24-05-85
Gelogd
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Vorige
-
Volgende
-
1
...
3
4
[
5
]
6
7
...
16
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Station Mariënberg