Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Baanplan Trein_H0  (gelezen 4081 keer)

Trein-H0

  • Gast
Baanplan Trein_H0
« Gepost op: 02 augustus 2018, 11:33:31 »
Mijn baanplan
Geblokte betekent verborgen sporen.

Schaduwstation:

Helix (3,5x)

Niveau 0:

Niveau 1 met paradebrug:


Tussen het schaduwstation en de helix zit nog een soor van S-vormig spoor. Ik wilde namelijk de ruimte maximaal benutten voor een schaduwstation en toch rechtsboven aan de achterkant op niveau 0 uitkomen.
« Laatst bewerkt op: 02 augustus 2018, 11:36:37 door Trein-H0 »

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Baanplan Trein_H0
« Reactie #1 Gepost op: 02 augustus 2018, 13:28:00 »
Geef  je even wat meer info mee ?
- schaal --> ik vermoed H0 aan je forumnaam te lezen
- railmateriaal --> gebruik van Flex-rails i.p.v. standaard rails
- afmetingen tafel --> belangrijk om de bereikbaarheid te evalueren
- invulling scenery --> een beetje duiding van wat alles kan betekenen
- land en eventueel tijdperk
- voorziene rollend materieel --> bevestiging van de geplande scenery

Al enkele opmerkingen van mijn kant:
Ik vrees dat je spiraal te klein zal zijn om 8cm (minimum BS tot BS in H0) op 1 toer te klimmen aan max 3%.
Of de spoorbreedte in je programma is compleet fout, of je eilendperrons zijn veel te smal.
Als je rechts rijdt (wat ik vermoed) dan heb je een probleem met de aansluiting van je spiraal aan het schaduwstation. Ik vermoed dat je daar die bewiuste "S" gelegd hebt.
Ik hoop dat je volledig rond de baan kan, anders wil ik niet in je schoenen staan als er iets gebeurd op niveau 1.

Verder vindt ik het spoorverloop nogal "recht". Hier en daar een zachte slinger in een zichtbaar deel zou de boel veel "speelser" maken.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

Trein-H0

  • Gast
Re: Baanplan Trein_H0
« Reactie #2 Gepost op: 02 augustus 2018, 16:49:40 »
Ok. Input:
- Schaal H0
- alles beneden 0 is c-rail en erop en boven k-rail. K-rail zoveel mogelijk flex
- tafel is 3050 x 1400 en het gedeelte van de helix 1400 x 1100; tussen schaduwstation en tafel zit 50 cm
- scenery is iets na de oorlog, agrarisch en landelijk
- tijdperk II en III, beetje grensgebied NL en Du en dan Duitse kant
- voornamelijk goederenvervoer en 1 railbus, verder geen personenvervoer, want daar is de tafel te klein voor.

Spiraal kent maximale helling van 2,8% en heeft van bovenkant rail naar bovenkant rail 100 mm. Helix wordt 9 mm multiplex. Dus ruim 80 mm ruimte
eilandperrons zijn dus voor een railbus en niet voor personenrijtuigen
De aansluiting is inderdaad met de S hieronder bijgevoegd
Niveau 1 krijgt afneembare voorkant
Spoorverloop is inderdaad nogal recht. Is nog een punt van aandacht. Het voorste rangeergedeelte is ook de laatste ontwikkeling en ook nog niet naar tevredenheid.

Halve S, aansluitend op schaduwstation:

Halve S, aansluiten op bovenste en de helix:


Dan 3D beelden:
zijaanzicht boven:

zijaanzicht onder:


Binnen de omlijnde vlakken is alles open:


Verder sta ik open voor tips en tops.
« Laatst bewerkt op: 02 augustus 2018, 16:58:54 door Trein-H0. Reden: Afbeeldingen toegevoegd »

H0eGenaamd

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Re: Baanplan Trein_H0
« Reactie #3 Gepost op: 07 augustus 2018, 19:24:21 »
Gerrit,

Zo 'uit de heup geschoten' vallen me een paar dingen op.
- afgaande op de maatvoering lijken de tafels vrij diep te worden; denk aan de lengte van je armen!
- zoals iemand ander al opmerkte: het is vrij veel recht-knik-recht-knik. Vloeiende bochten ogen fraaier en geven minder problemen. En beetje bochtig en schuin maakt het geheel ook natuurlijker.
- waarom zo'n complex schaduwstation? Vooral die wisselstraat aan het begin, met twee Engelse wissels (of kruisingen?) lijkt me een recept voor problemen. Je kan het niet goed zien, er niet goed bij....hou het simpel, meneer Murphy is onverbiddelijk  ;) Dus geen 'moeilijke' wissels, wel eenrichtingsverkeer en sporen van min of meer gelijke lengte. Hoe krap is de binnenste van die zes bochten eigenlijk?
- je meldt dat je vooral goederenvervoer wilt, maar...van waar naar waar? Ik denk dat het 'rijklaar' een vrij passieve optocht van een paar steeds wisselende goederentreinen wordt. Dat kan de bedoeling zijn natuurlijk . Aan de andere kant, er is zelfs nu al plek voor twee kleine stationnetjes, en dat zou best het thema kunnen zijn: twee haltes/kleine stations aan een hoofdspoorlijn die verder vooral goederenvervoer kent.

Mijn suggestie: bedenk eerst het 'verhaal' en dan het baanplan.

Roald
Ik heb dingen gezien die nu nauwelijks meer te bevatten zijn. Stoom op de Thörlerbahn. Goederenvervoer in Oberfeistritz. GmP's in het Ybbstal, zó lang dat zelfs de sterkste machine er bijna geen beweging in kreeg. Allemaal...geschiedenis  :'( .

Trein-H0

  • Gast
Re: Baanplan Trein_H0
« Reactie #4 Gepost op: 08 augustus 2018, 08:03:11 »
Goedemorgen Ronald,

Dank voor je feedback. Even een reactie op je 'uit de heup geschoten':
- ik ben me ervan bewust, dat de tafel vrij diep is en dat deze diepte niet correspondeert met de lengte van mijn armen (helaas geen inspector Gadget). Het blad van de tafel ligt op 1 m en met een opstapje van de Zweedse meubelgigant kan ik de achterkant goed bereiken. Tevens komt er op de tafel ook voor mij de mogelijkheid om er op te kunnen staan, indien het nodig is.
- de diepte van de tafel is gelijk de reden, waarom de baan achterop recht en parallel is. En dat is gelijk ook weer de reden, waarom dat deze sporen gedeeltelijk zichtbaar zijn. Echter, er is een aanpassing geweest en deze heb ik bijgevoegd.
- of het schaduwstation complex is, kan ik onvoldoende inschatten. Het lijkt mij een normaal schaduwstation, zij het, dat deze een 180 graden bocht heeft.
- De wisselstraat aan het begin is een bewuste keuze. Ik wil de mogelijkheid hebben om - indien nodig - de helix in beide sporen als stijg- en daalspoor te kunnen gebruiken. Of dit daadwerkelijk gaat gebeuren, weet ik niet.
- de binnenste bocht van het schaduwstation is de 2210 van de k-rail (Märklin). Deze zal uitsluitend gebruikt worden voor een 2 of 3 assig lokje (bv BR 89) met een beperkt aantal korte wagonnetjes.
- het schaduwstation is op te delen in minimaal twee blokken per spoor. Totaal kunnen er daar minimaal 12 combinatie worden opgesteld. Van binnen naar buiten steeds langer materiaal en meer assen.
- het van waar naar waar is voor mij niet zo interessant. De ruimte is domweg te beperkt om van A naar B te rijden, een groot station te hebben, bergen te maken, enz.
- ik heb wel degelijk een verhaal, maar niet één, zoals veel anderen. Mijn verhaal is samen te vatten in 1 woord: afleiding. Ik heb namelijk last van een 'druk en vol' hoofd. In het verleden zocht ik de afleiding in fysieke inspanning door veel bezig te zijn rond ons huis en schuren, maar fysieke beperkingen noopten mij tot wat anders. Deze hobby geeft mij de afleiding, die ik met beperkte fysieke inspanning kan doen. Er was voor mij een startpunt, namelijk het claimen van een ruimte binnenshuis en ik ben begonnen. Ik heb geen eindpunt en ben gewoon lekker bezig. En in dat proces heb ik een ontwerp gemaakt van een baan, waar treinen kunnen rijden, er ruimte is voor een eenvoudige landelijk scenery, ik wat kan rangeren en ook de nodige tijd erin kan steken om zaken te automatiseren. Mijn baan is eigenlijk zoals het echte spoor ook voor 95% is, namelijk treinen komen langs. Helaas moeten ze bij mij door de beperkte ruimte als snel 'de bocht om'.
- tussen de tafel en het schaduw station zit 450 mm. Wat het zicht hierop betreft, lijkt dat mij geen probleem. En onder de tafel is er alleen maar 'hout' waar sporen liggen. De tafel is 'zwevend' en heeft dus geen poten. Helix en schaduwstation hangen aan de tafel en ik kan met een rolkar gemakkelijk onder de tafel rollen en dan van binnenuit bij het schaduwstation en de helix.
De bereikbaarheid van de verborgen sporen op de tafel is nog een punt van aandacht, maar daar denk ik een oplossing te hebben in gedeeltelijk te verwijderen scenery delen of het modulair maken van de niveau 1. Het zal zondermeer bereikbaar moeten zijn voor het reinigen van de rails.

Ben ik al klaar met het ontwerp? Nee, absoluut niet. Wel ben ik klaar met de helix en het schaduwstation in het ontwerp. Die ga ik niet meer aanpassen. Maar voor de rest, kom aub met adviezen, voorstellen etc. Ik ben er nog niet uit, hoe de voorkant van niveau 0 eruit moet komen te zien
Waar ben ik mee bezig? Ik ben nog steeds bezig met het bouwen van de tafel. Niveau 0 is klaar en niveau 1 voor 15%. Op dit moment ben ik bezig met de opgang naar niveau 1. Deze vorm ligt dan ook vast, omdat het synchroon met de helix moet. Dit is het meest nauwkeurig, wat ik moet maken aan de tafel, aangezien de helix hieraan komt te hangen.
Wat is mijn doel? Voorlopig om de tafel aan het eind van dit kalenderjaar klaar te hebben.



Trein-H0

  • Gast
Re: Baanplan Trein_H0
« Reactie #5 Gepost op: 11 augustus 2018, 10:11:37 »
Goedemorgen beste mensen,

Alle commentaren tot zover hebben mij weer aan het denken gezet. Dus maar weer achter de tekentafel.
Het eerste wat ik gedaan heb, zijn de verborgen wissels op niveau 0 weghalen. Dit, omdat het mogelijk kan leiden tot ongerief.
Als tweede ga ik op niveau 0 en 1 zoveel mogelijk flex gebruiken
Als derde ga ik in de uitvoering de railstaven van de verborgen flex op niveau 0 in verstek leggen.
Als vierde ben ik de zichtbare sporen wat meer uit de 'losse hand' gaan leggen om het statische weg te nemen.
Op de PDF van Spörle heb ik een aantal gietmallen gevonden, die mij zeer aanspreken. Daar gaan er zeker een aantal van komen. De gietstukken, die tussen niveau 0 en 1 komen, gaan een bewapening krijgen van kunststof vliegengaas. Deze zullen afneembaar moeten zijn en niet te snel moeten breken.

Bijgevoegd de aangepaste plannen en vanzelfsprekend weer benieuwd naar de tips en tops.

Aangepast niveau 0:


Aangepast niveau 1:


Beide niveaus over elkaar heen zonder verborgen rails:
« Laatst bewerkt op: 11 augustus 2018, 15:10:11 door Trein-H0. Reden: Afbeelding toegevoegd »

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Baanplan Trein_H0
« Reactie #6 Gepost op: 08 oktober 2018, 22:27:47 »
Er was voor mij een startpunt, namelijk het claimen van een ruimte binnenshuis en ik ben begonnen. Ik heb geen eindpunt en ben gewoon lekker bezig. (...)
Doel? Treinen komen langs, en ik kan wat rangeren.
(...)
Ben ik al klaar met het ontwerp? Nee, absoluut niet. Wel ben ik klaar met de helix en het schaduwstation in het ontwerp. Die ga ik niet meer aanpassen.
(...)
tafel is 3050 x 1400 en het gedeelte van de helix 1400 x 1100
(...)
Waar ben ik mee bezig? Ik ben nog steeds bezig met het bouwen van de tafel.
Niveau 0 is klaar en niveau 1 voor 15%. (...)
Herkenbaar, je bent lekker bezig, en je hebt je geclaimde ruimte in huis.
En als het zichtbare niveau 0 en 1 ligt, ga je je afvragen hoe de scenery moet worden, en dus of er een "verhaal" zou moeten zijn. Voor een deel is dat verhaal ingegeven door de railbus, want die heeft zelfs een eigen loods, en dus enkelspoor, en dus treinen in beide richtingen op het zelfde spoor, en dus rangeerwerk met goederen, en dus minimaal 1 klein station.

Wat voor goederen in tijdperk II/III in Duitsland/Nederland? Als ik even kijk naar een iets groter station dan het jouwe, net over de grens: Kranenburg. Daar had je vroeger veel industrie, houtverwerking, graanoverslag, steenkool, bruinkool, metaal, dat soort zaken.
 
In Zwitserland was dat op kleine stations niet anders in tijdperk II+III. Kranenburg was groot vergeleken bij b.v. Reichenbach im Kiental (toen nog 5 sporen, nu 2), met een houtzagerij-spoortje  waarop dan 2 wagons en een lokje pasten.
Zulke zijspoortjes ken ik ook in Delemont (bieropslag, metaalfabriek, boerenbond met meelsilo), en op vele andere stations.

Zulke kleine stations zal Duitsland veel gehad hebben, vooral in het veen- en steenkoolgebied bij Kleve of het veen, hout en rode zandsteen bij Bentheim.
Er moet daar wel iets te vinden zijn wat het rangeren waard was.
En dat vormt ongetwijfeld je verhaal, straks.

Ik ben benieuwd. Succes!
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Trein-H0

  • Gast
Re: Baanplan Trein_H0
« Reactie #7 Gepost op: 28 oktober 2018, 19:17:11 »
Gerrit gaat hier weg. Gerrit heeft genoeg van dit forum. Teveel verwonderingen zal ik maar zeggen. Gegroet allen.