Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€128.00
Per saldo:
€-122.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
"Nederlandse" modellen
door
V200-G2000
Vandaag
om 13:55:03
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?)
door
VAM65
Vandaag
om 13:54:14
Aachenau West
door
wob
Vandaag
om 13:41:33
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen
door
Gerco van Beelen
Vandaag
om 13:31:53
Openen Lima Hondekop
door
Pauldg
Vandaag
om 13:08:22
Einde Koemo ballast ???
door
Boertje
Vandaag
om 12:50:24
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ)
door
tothebeach
Vandaag
om 11:11:37
Stationsplein Baden Baden
door
Dion
Vandaag
om 10:52:24
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant
door
JeroenM.
Vandaag
om 10:24:06
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 10:18:14
Oude metalen trafo's gebruiken.......
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 10:02:44
25 jaar geleden
door
Willem1951
Vandaag
om 09:43:30
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout!
door
Frans
Vandaag
om 09:27:24
Baan in Los Angeles
door
Jelmer
Vandaag
om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn
door
Jelmer
Vandaag
om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen
door
Jelmer
Vandaag
om 08:48:06
LS Models 2024
door
Martijn193
Vandaag
om 08:02:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 00:35:59
NS 8400 van Werps
door
Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn
door
Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner
door
Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source)
door
reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven
door
Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Thom
18 april 2024, 21:24:49
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
door
prutser
18 april 2024, 21:09:01
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo
door
renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
Vorige
-
1
...
4
5
[
6
]
Omlaag
Auteur
Topic: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat? (gelezen 18352 keer)
the railwarrior
Offline
Berichten: 46
Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
«
Reactie #75 Gepost op:
23 oktober 2018, 19:55:52 »
Hoi wim,
ik volg je volledig in je denkwijze. Mijn betrachting is om een zo realistisch mogelijk spoorbedrijf uit te beelden. In de werkelijkheid is het ook zo dat men geen 'nutteloze' wissels gaat aanleggen om toch maar die mogelijkheid te hebben. Men gaat (hoewel je in spoore termen daar soms aan zou twijfelen) toch even denken of die kosten wel verantwoord zijn. Zo zou je in modelspoorland ook diezelfde bedenking kunnen maken.
In modelspoorland ga je inderdaad wel dingen er bij verzinnen maar in het echte leven kom je dit ook best wel tegen. Weliswaar eind jaren 90 en begin jaren 2000 was dit meer en meer in verval. Ik herinner me echter nog begin van mijn carriere dat we soms toeleveringen mochten gaan doen met een beperkt aantal wagens. Het was wel aan het uitsterven maar het was er nog op dat moment... Het is die sfeer waar ik naar op zoek ben, misschien een beetje sentiment naar het begin van mijn carrière waar je toch altijd wel wat romantischer tegen de dingen aan kijkt dan na 15 of 20j dienst.
Spoor 4 is inderdaad een multifunctioneel spoor, zoals ik vroeger in puurs ook al eens zag gebeuren (maar ook in andere stations gebeurde dit) De goederentrein werd ontvangen aan het perron om dan te wisselen van loc (een elektrische loc kan moeilijk aan een loskade komen waar doorgaans geen wasdraad (bovenleiding) voorzien is) Mogelijk gaat dit spoorverloop aan de loskade nog wat anders verlopen. Hoe spoor 4 bereikt word heb je inderdaad een goed punt, de wissels links hebben die extra oversteek niet nodig, en rechts is die oversteek gewoon verkeerd geplaatst. Ik ga vanavond nog eens proberen wat tijd vrij te maken om een nieuw plan te tekenen.
Gelogd
the railwarrior
Offline
Berichten: 46
Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
«
Reactie #76 Gepost op:
24 oktober 2018, 11:01:33 »
Ok zoals gisteren beloofd nog wat aan het plan liggen rommelen. Het was niet zo eenvoudig als ik eerst dacht, rechts lag die wissel namelijk lichtjes gebogen om zo plaats te laten voor het perron tussen de sporen. Daardoor heb ik een klein boogje moeten toevoegen tussen wissel en engelse wissel rechts. om zo toch het gewenste resultaat te bekomen. Links is het vrij straight forward denk ik. daar heb ik de engelse wissel verwijderd en gewoon gekozen voor eenvoudige wissels met dan in de bocht voor het station een oversteek. Vooral omdat ik op die mannier toch wat meer variatie breng in het sporenplan...
Gelogd
Wim Hesselink
Offline
Berichten: 866
Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
«
Reactie #77 Gepost op:
24 oktober 2018, 15:12:50 »
Dat ziet er prima uit!
Niet meer aan zitten en direct beginnen met bouwen!
Ik kan het wel waarderen dat je het station niet symmetrisch hebt gemaakt. Vaak zie je dat mensen de wisselstraten spiegelen, maar door dat niet te doen, krijg je net iets meer variatie. Ook de lange boog aan de linker zijde ziet er goed uit. En door dat rechts niet te doen, heb je ook weer meer afwisseling.
Het enige wat je nog zou kunnen doen is iets meer ruimte tussen spoor 2 en 3 proberen te maken zodat het perron iets breder kan worden. Maar zoals je al schreef, dat is niet heel eenvoudig. Misschien nog een klein stukje gebogen rail tussen de twee enkele wissels aan de rechter kant? Dan wijken de sporen nog net iets meer.
Groet, Wim
Gelogd
Nieuwe baan:
Kurtscheid
Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256
the railwarrior
Offline
Berichten: 46
Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
«
Reactie #78 Gepost op:
25 oktober 2018, 17:11:42 »
Hoi wim,
Die afwisseling is ook wat me weet te boeien. Tussen spoor 2 en 3 kan ik inderdaad nog wat ruimte laten maar aangezien ik met flex sporen ga werken kan ik daar nog altijd wel een mauw aan passen...
waar ik echter wel nog aan gedacht heb is eventueel een baan te bouwen de hele ruimte rond. Dit kan een mooi begin zijn en het kan hier ook mee blijven maar om de mogelijkheid makkelijk te voorzien heb ik toch nog een extra spoor voorzien aan de rechterzijde. Dit kan eventueel een extra rangeermogelijkheid geven op een buiten dienst gesteld baanvak om van loc te wisselen op spoor 4, in combinatie met het andere doodlopende spoor dan uiteraard. (gebeurt 2 emplacementen hier in de buurt toevallig net hetzelfde) Maar op termijn kan ik dit spoor ook gebruiken als aansluiting naar de rest van de baan die ik dan nog steeds kan bouwen als de moed, tijd, zin, geld,... er is uiteraard
Gelogd
Wim Hesselink
Offline
Berichten: 866
Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
«
Reactie #79 Gepost op:
25 oktober 2018, 22:19:51 »
Hallo Bjorn,
De aftakking van de zijlijn rechtsonder lijkt me een prima idee!
Alleen de 2 engelse wissels die nu direct na elkaar in het hoofdspoor liggen, vind ik er iets minder uit zien. Aan de andere kant: je hebt vrijwel geen ruimte om het engels wissel van de zijlijn te vervangen door 2 enkele. Daarnaast zullen ze in schaal h0 ook iets minder storingsgevoelig zijn. Je gaat Rocoline gebruiken toch?
Ik zie dat je her en der nu ook tunnelingangen hebt geplaatst. Worden dat echt tunnels? Ze staan aan de rechter kant namelijk wel heel erg dicht op het station (en met name de wisselstraat). Of verdwijnt het spoor onder een viadukt of iets dergelijks?
Aan de rechterzijde zou de boog van het hoofdspoor nog iets ruimer kunnen, in ieder geval in het begin waar je het station verlaat.
Groet, Wim
PS Zo'n aftakkend lijntje dat aan de rand van de modelbaan ophoudt, maar wel een mogelijkheid geeft om later uit te breiden. Waar ken ik dat van?
Oh ja:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256&start=140#p189794
Gelogd
Nieuwe baan:
Kurtscheid
Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256
the railwarrior
Offline
Berichten: 46
Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
«
Reactie #80 Gepost op:
26 oktober 2018, 10:43:22 »
Hoi wim,
het is inderdaad de bedoeling om H0 rocoline te gebruiken zonder balast (in het verleden was ik zeer te spreken over dit materieel en over het algemeen heb ik toch begrepen dat Roco een van de betere merken is kwa storingsgevoeligheid)
Ik heb de tunnelingangen er bij geplaatst meer indicatief om aan te geven wat buiten beeld gebeurt en wat in beeld zal gebeuren. Zo denk ik om rechts te werken met een brug waaronder de sporen verdwijnen. Links ben ik er nog niet helemaal uit wat ik ga doen, ook de loskade ben ik nog over aan het twijfelen of ik niet iets kleins in de industrie doe, een steengroeve (komt hier regelmatig voor dat daar 1 of 2 sporen liggen voor het laden en lossen van. maar daar. Voor hetzelfde geld komt daar een spoor te liggen waar men wat boomstammen kan laden of zo... Ik moet het eens grondig bekijken...
Die boog aan de rechterzijde zou inderdaad iets ruimer kunnen. Maar is dit nodig? ik voorzie daar geen problemen in zake rijden of dat het ontsporingsgevoelig zou zijn. Ik heb bovendien hier nog een partij sporen liggen R3 en R4 van roco, ik dacht deze in die boog te hergebruiken. Vroeger lagen ze ook buiten beeld en door ze los te schroeven heb ik ze kunnen recupereren... een deel was zelfs niet gebruikt,...
Mooie baan trouwens wim, en wat kunnen we zeggen, great minds think alike
Gelogd
Wim Hesselink
Offline
Berichten: 866
Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
«
Reactie #81 Gepost op:
26 oktober 2018, 22:44:54 »
Dank je Bjorn
Wat betreft de boog aan de rechterzijde: technisch gezien is er geen enkel probleem. En hij ligt inderdaad al in het onzichtbare deel, dus de rails zelf zijn niet te zien. Echter, hij begint wel ongeveer direct onder je brug. Dat heeft tot gevolg dat een trein die naar rechts onder de brug verdwijnt, opeens scherp naar links wegdraait. Bij lange rijtuigen zie je de achterkant dan juist naar rechts uitzwenken, waardoor de illusie van een "echte" spoorweg onmiddelijk verdwenen is. Dat zou jammer zijn.
Je zou een overgangsboog kunnen maken: na de wisselstraat eerst een railstuk R7/R8, dan R5/R6 en tenslotte de boog met R3/R4. Daar heb je wel genoeg ruimte voor. Je kunt dit natuurlijk ook met flexrail doen, dat gaat nog eenvoudiger.
Groet, Wim
Gelogd
Nieuwe baan:
Kurtscheid
Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256
Wim Hesselink
Offline
Berichten: 866
Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
«
Reactie #82 Gepost op:
28 oktober 2018, 20:38:19 »
Bij deze nog een schetsje in Wintrack met een alternatief voor de boog aan de rechterkant van de baan:
Komend vanuit het schaduwstation heb ik de eerste 90 graden met R3/R4 gelegd, net zoals jij al had. Daarna een stukje (45 graden) met R5/R6.
Tenslotte een gedeelte met R9/R10 (ik kwam er achter dat Roco geen R7/R8 heeft).
Het oorspronkelijke verloop van het buitenste spoor (met R4) heb ik laten staan om het verschil aan te geven.
Je ziet dat je op dezelfde ruimte in ieder geval met een ruime boog kunt beginnen, waardoor de treinen wat "natuurlijker" uit het zicht verdwijnen.
Ik snap dat je nog voldoende R3/R4 in je bezit hebt, en liefst wilt gebruiken. Toch zou ik hier (voor het zichtbare deel) niet besparen. De R3/R4 kun je later vast wel bij een uitbreiding gebruiken.
Groet, Wim
PS eigenlijk had ik moeten solderen aan mijn eigen baan dit weekend, maar dit is veel leuker...
Gelogd
Nieuwe baan:
Kurtscheid
Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
Vorige
-
1
...
4
5
[
6
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?