Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Probeersel in schaal 0, als dat maar wat wordt! door Hans1963
Vandaag om 13:12:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Deetrein
Vandaag om 13:03:15
Doornvliet door NS264
Vandaag om 12:55:50
Trafo na laten kijken? door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:53:48
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:52:49
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
Vandaag om 12:39:29
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Luc2000
Vandaag om 12:36:38
Hoe groen was de groene E-loc 1000 ? door janw
Vandaag om 12:33:44
PREFO Tram Bouwpakket Gezocht door Marc tramt
Vandaag om 12:26:16
Schema Loconet bezetmelder door -Anton-
Vandaag om 12:25:36
Spoor nul RijGroep NoordOost/Nederland door bernhard67
Vandaag om 12:22:19
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door VAM65
Vandaag om 12:19:55
Een compleet dorp voor € 9,90….. (adviesprijs) door MarcoTrix
Vandaag om 12:12:41
LS Models World MW1802, Parijs - Amsterdam, enkele vragen door Rik
Vandaag om 12:11:50
Buitenlust door bernhard67
Vandaag om 12:07:47
Waldberg : Revived. door Reinout van Rees
Vandaag om 12:04:11
Class 66 van Märklin/Trix of van ESU? door erwin janssens
Vandaag om 12:00:56
Handbediende wissel RocoLine met bedding door Harold34
Vandaag om 11:47:35
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door St00mboy
Vandaag om 11:46:57
Fleischmann Profi-rails, productie wordt gestaakt! door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:45:19
Piko H0 Hondekop, hoe kun je Philotrain trappetjes monteren? door VAM65
Vandaag om 11:33:50
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
Vandaag om 11:31:30
Wasbenzine/residu door Floris Dilz
Vandaag om 11:01:09
Baan in Los Angeles door Wim Vink
Vandaag om 10:58:31
Oersik etsplaat spoor 0 van Erwin, beginnersbouwverslag door Tulpendaal
Vandaag om 10:51:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan!
Vandaag om 10:47:16
Rijdag bij Wullum NS door Wim Rosbender
Vandaag om 10:37:19
Lima NS1200, het opknappen/verbeteren. door San-Markos
Vandaag om 10:31:17
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 10:30:03
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0 door cor_b
Vandaag om 10:14:28
  

Auteur Topic: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?  (gelezen 11784 keer)

the railwarrior

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
« Reactie #75 Gepost op: 23 oktober 2018, 19:55:52 »
Hoi wim,

ik volg je volledig in je denkwijze.  Mijn betrachting is om een zo realistisch mogelijk spoorbedrijf uit te beelden.  In de werkelijkheid is het ook zo dat men geen 'nutteloze' wissels gaat aanleggen om toch maar die mogelijkheid te hebben.  Men gaat (hoewel je in spoore termen daar soms aan zou twijfelen) toch even denken of die kosten wel verantwoord zijn.  Zo zou je in modelspoorland ook diezelfde bedenking kunnen maken. 

In modelspoorland ga je inderdaad wel dingen er bij verzinnen maar in het echte leven kom je dit ook best wel tegen.  Weliswaar eind jaren 90 en begin jaren 2000 was dit meer en meer in verval.  Ik herinner me echter nog begin van mijn carriere dat we soms toeleveringen mochten gaan doen met een beperkt aantal wagens.  Het was wel aan het uitsterven maar het was er nog op dat moment... Het is die sfeer waar ik naar op zoek ben, misschien een beetje sentiment naar het begin van mijn carrière waar je toch altijd wel wat romantischer tegen de dingen aan kijkt dan na 15 of 20j dienst.

Spoor 4 is inderdaad een multifunctioneel spoor, zoals ik vroeger in puurs ook al eens zag gebeuren (maar ook in andere stations gebeurde dit) De goederentrein werd ontvangen aan het perron om dan te wisselen van loc (een elektrische loc kan moeilijk aan een loskade komen waar doorgaans geen wasdraad (bovenleiding) voorzien is) Mogelijk gaat dit spoorverloop aan de loskade nog wat anders verlopen. Hoe spoor 4 bereikt word heb je inderdaad een goed punt, de wissels links hebben die extra oversteek niet nodig, en rechts is die oversteek gewoon verkeerd geplaatst. Ik ga vanavond nog eens proberen wat tijd vrij te maken om een nieuw plan te tekenen.

the railwarrior

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
« Reactie #76 Gepost op: 24 oktober 2018, 11:01:33 »
Ok zoals gisteren beloofd nog wat aan het plan liggen rommelen.  Het was niet zo eenvoudig als ik eerst dacht, rechts lag die wissel namelijk lichtjes gebogen om zo plaats te laten voor het perron tussen de sporen.  Daardoor heb ik een klein boogje moeten toevoegen tussen wissel en engelse wissel rechts. om zo toch het gewenste resultaat te bekomen.  Links is het vrij straight forward denk ik. daar heb ik de engelse wissel verwijderd en gewoon gekozen voor eenvoudige wissels met dan in de bocht voor het station een oversteek.  Vooral omdat ik op die mannier toch wat meer variatie breng in het sporenplan...


Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 730
    • Altwied im Westerwald
Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
« Reactie #77 Gepost op: 24 oktober 2018, 15:12:50 »
Dat ziet er prima uit!  (y)
Niet meer aan zitten en direct beginnen met bouwen!  ;D

Ik kan het wel waarderen dat je het station niet symmetrisch hebt gemaakt. Vaak zie je dat mensen de wisselstraten spiegelen, maar door dat niet te doen, krijg je net iets meer variatie. Ook de lange boog aan de linker zijde ziet er goed uit. En door dat rechts niet te doen, heb je ook weer meer afwisseling.  :D

Het enige wat je nog zou kunnen doen is iets meer ruimte tussen spoor 2 en 3 proberen te maken zodat het perron iets breder kan worden. Maar zoals je al schreef, dat is niet heel eenvoudig. Misschien nog een klein stukje gebogen rail tussen de twee enkele wissels aan de rechter kant? Dan wijken de sporen nog net iets meer.

Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

the railwarrior

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
« Reactie #78 Gepost op: 25 oktober 2018, 17:11:42 »
Hoi wim,

Die afwisseling is ook wat me weet te boeien.  Tussen spoor 2 en 3 kan ik inderdaad nog wat ruimte laten maar aangezien ik met flex sporen ga werken kan ik daar nog altijd wel een mauw aan passen...

waar ik echter wel nog aan gedacht heb is eventueel een baan te bouwen de hele ruimte rond.  Dit kan een mooi begin zijn en het kan hier ook mee blijven maar om de mogelijkheid makkelijk te voorzien heb ik toch nog een extra spoor voorzien aan de rechterzijde.  Dit kan eventueel een extra rangeermogelijkheid geven op een buiten dienst gesteld baanvak om van loc te wisselen op spoor 4, in combinatie met het andere doodlopende spoor dan uiteraard.  (gebeurt 2 emplacementen hier in de buurt toevallig net hetzelfde) Maar op termijn kan ik dit spoor ook gebruiken als aansluiting naar de rest van de baan die ik dan nog steeds kan bouwen als de moed, tijd, zin, geld,... er is uiteraard :)




Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 730
    • Altwied im Westerwald
Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
« Reactie #79 Gepost op: 25 oktober 2018, 22:19:51 »
Hallo Bjorn,
De aftakking van de zijlijn rechtsonder lijkt me een prima idee!  (y)
Alleen de 2 engelse wissels die nu direct na elkaar in het hoofdspoor liggen, vind ik er iets minder uit zien. Aan de andere kant: je hebt vrijwel geen ruimte om het engels wissel van de zijlijn te vervangen door 2 enkele. Daarnaast zullen ze in schaal h0 ook iets minder storingsgevoelig zijn. Je gaat Rocoline gebruiken toch?

Ik zie dat je her en der nu ook tunnelingangen hebt geplaatst. Worden dat echt tunnels? Ze staan aan de rechter kant namelijk wel heel erg dicht op het station (en met name de wisselstraat). Of verdwijnt het spoor onder een viadukt of iets dergelijks?

Aan de rechterzijde zou de boog van het hoofdspoor nog iets ruimer kunnen, in ieder geval in het begin waar je het station verlaat.

Groet, Wim

PS Zo'n aftakkend lijntje dat aan de rand van de modelbaan ophoudt, maar wel een mogelijkheid geeft om later uit te breiden. Waar ken ik dat van? ;) Oh ja:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256&start=140#p189794
 ;D
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

the railwarrior

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
« Reactie #80 Gepost op: 26 oktober 2018, 10:43:22 »
Hoi wim,

het is inderdaad de bedoeling om H0 rocoline te gebruiken zonder balast (in het verleden was ik zeer te spreken over dit materieel en over het algemeen heb ik toch begrepen dat Roco een van de betere merken is kwa storingsgevoeligheid)

Ik heb de tunnelingangen er bij geplaatst meer indicatief om aan te geven wat buiten beeld gebeurt en wat in beeld zal gebeuren.  Zo denk ik om rechts te werken met een brug waaronder de sporen verdwijnen.  Links ben ik er nog niet helemaal uit wat ik ga doen, ook de loskade ben ik nog over aan het twijfelen of ik niet iets kleins in de industrie doe, een steengroeve (komt hier regelmatig voor dat daar 1 of 2 sporen liggen voor het laden en lossen van.  maar daar.  Voor hetzelfde geld komt daar een spoor te liggen waar men wat boomstammen kan laden of zo... Ik moet het eens grondig bekijken...

Die boog aan de rechterzijde zou inderdaad iets ruimer kunnen.  Maar is dit nodig?  ik voorzie daar geen problemen in zake rijden of dat het ontsporingsgevoelig zou zijn.  Ik heb bovendien hier nog een partij sporen liggen R3 en R4 van roco, ik dacht deze in die boog te hergebruiken.  Vroeger lagen ze ook buiten beeld en door ze los te schroeven heb ik ze kunnen recupereren... een deel was zelfs niet gebruikt,...

Mooie baan trouwens wim, en wat kunnen we zeggen, great minds think alike  ;) ;D

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 730
    • Altwied im Westerwald
Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
« Reactie #81 Gepost op: 26 oktober 2018, 22:44:54 »
Dank je Bjorn :)

Wat betreft de boog aan de rechterzijde: technisch gezien is er geen enkel probleem. En hij ligt inderdaad al in het onzichtbare deel, dus de rails zelf zijn niet te zien. Echter, hij begint wel ongeveer direct onder je brug. Dat heeft tot gevolg dat een trein die naar rechts onder de brug verdwijnt, opeens scherp naar links wegdraait. Bij lange rijtuigen zie je de achterkant dan juist naar rechts uitzwenken, waardoor de illusie van een "echte" spoorweg onmiddelijk verdwenen is. Dat zou jammer zijn.

Je zou een overgangsboog kunnen maken: na de wisselstraat eerst een railstuk R7/R8, dan R5/R6 en tenslotte de boog met R3/R4. Daar heb je wel genoeg ruimte voor. Je kunt dit natuurlijk ook met flexrail doen, dat gaat nog eenvoudiger.

Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 730
    • Altwied im Westerwald
Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
« Reactie #82 Gepost op: 28 oktober 2018, 20:38:19 »
Bij deze nog een schetsje in Wintrack met een alternatief voor de boog aan de rechterkant van de baan:



Komend vanuit het schaduwstation heb ik de eerste 90 graden met R3/R4 gelegd, net zoals jij al had. Daarna een stukje (45 graden) met R5/R6.
Tenslotte een gedeelte met R9/R10 (ik kwam er achter dat Roco geen R7/R8 heeft).

Het oorspronkelijke verloop van het buitenste spoor (met R4) heb ik laten staan om het verschil aan te geven.
Je ziet dat je op dezelfde ruimte in ieder geval met een ruime boog kunt beginnen, waardoor de treinen wat "natuurlijker" uit het zicht verdwijnen.

Ik snap dat je nog voldoende R3/R4 in je bezit hebt, en liefst wilt gebruiken. Toch zou ik hier (voor het zichtbare deel) niet besparen. De R3/R4 kun je later vast wel bij een uitbreiding gebruiken.
Groet, Wim

PS eigenlijk had ik moeten solderen aan mijn eigen baan dit weekend, maar dit is veel leuker...  ;D :-X
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256