Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 1700 transfers door Deetrein
Vandaag om 14:56:21
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door RikM
Vandaag om 14:42:02
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 14:36:17
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Joz
Vandaag om 14:26:56
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 14:26:21
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door Rudy0907
Vandaag om 13:42:57
Sfeer op je modelbaan door Bouwer
Vandaag om 13:41:19
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:35:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 13:27:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 09:23:54
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
  

Auteur Topic: Aftocht NS e-locs op termijn.  (gelezen 7260 keer)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5372
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Aftocht NS e-locs op termijn.
« Reactie #30 Gepost op: 12 February 2008, 14:39:41 »
Zag vanmorgen een Railion 1600 voor een CNL-trein.

Dit is al een duidelijk voorbeeld van hoe het zal gaan lopen: NSR heeft haar eigen Elocs hard nodig, dus rijdt zij geen internationale treinen meer. Sinds de nieuwe dienstregeling is het namelijk standaard dat Railion de drie CNL / EN treinen rijdt. Alle drie werden met 1600 gereden, maar CNL 301/300 wordt nu met een 189 gereden (behalve de laatste dagen, omdat de 189er ontspoord is in de zaanstraat......).

Dat de internationale trein naar Berlijn nog wel door NSR gereden wordt, heeft te maken dat deze trein in nederland als Intercity te boek staat en dus in feite gewoon mee loopt in de IC serie 1500 (waar de ICL stammen in rijden). 

Het ligt wel geheel in de verwachting dat NSR geen elocs meer gaat aanschaffen. Maar ja, niets veranderlijker dan de spoorwereld  :P

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1354
  • PTR
    • Draaistel
Re: Aftocht NS e-locs op termijn.
« Reactie #31 Gepost op: 12 February 2008, 16:11:54 »
Waarbij moet worden opgemerkt dat die 189'er door ICE Internationaal wordt gereden en niet door Railion. De loc wordt door DB Nachtzug gehuurd van de verhuurder.

Treinpersoneel op die CNL rijtuigen is ook van ICE Internationaal getuige de bordjes die ze op hadden. Uitzondering hierop zijn het Russische en Wit-Russische rijtuig waarop resp. een Russische en Wit-Russische conductrice zat.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8472
  • Spoor N
Re: Aftocht NS e-locs op termijn.
« Reactie #32 Gepost op: 12 February 2008, 16:37:11 »
Ja volgens mij is het zowat wel twee derde minder...  :-|
120 6400'en, 12 BR 232'ers en 5 V100'n, dus 137 in totaal. Vroeger 150 22/2300'en, 130 24/2500'en en dan nog zo'n 200 Sikken en Bakkies, dus zo'n 480 in totaal. :)
Nou zijn er wel particuliere locs bij gekomen die ik niet heb meegeteld maar dat zijn zo'n 40-50 locs denk ik.

Om terug te gaan naar de NS e-locs, wat vroeger een 1200 met plan E was, is nu een VIRM (Zandvoort - Maastricht). De internationale treinen zijn nu Thalys en ICE, dat zullen in de toekomst wel geen locs met rijtuigen meer worden.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22501
Re: Aftocht NS e-locs op termijn.
« Reactie #33 Gepost op: 12 February 2008, 16:56:51 »
Maar je moet eigenlijk in vermogen rekenen.
Ik vermoed dat het gezamenlijke vermogen van de diesels tegenwoordig niet veel minder is dan het vermogen van die hele vloot 2200'en en 2400'en.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Lokpaint

  • Gast
Re: Aftocht NS e-locs op termijn.
« Reactie #34 Gepost op: 12 February 2008, 17:21:29 »
Hoi,

En die 200 rangeergebakjes moet je natuurlijk ook niet meetellen.

Wat betreft de duitse 143, deze is constructief voor 160km/u ontworpen en is ook eenvoudig hiervoor geschikt te maken. Het is echter een lok met verouderde techniek, en dit is de reden waarom dit tot nu toe pas bij weinige loks gedaan is.

Bart

Trabantfahrer

  • Offline Offline
  • Berichten: 238
    • Spoorwegfoto's uit Duitsland, DDR, Polen en Nederland
Re: Aftocht NS e-locs op termijn.
« Reactie #35 Gepost op: 12 February 2008, 18:05:24 »
Dit is al een duidelijk voorbeeld van hoe het zal gaan lopen: NSR heeft haar eigen Elocs hard nodig, dus rijdt zij geen internationale treinen meer. Sinds de nieuwe dienstregeling is het namelijk standaard dat Railion de drie CNL / EN treinen rijdt. Alle drie werden met 1600 gereden, maar CNL 301/300 wordt nu met een 189 gereden (behalve de laatste dagen, omdat de 189er ontspoord is in de zaanstraat......).
De nachttreinen worden geëxploiteerd door DB AutoZug en huurt Railion in voor de tractie (muv de 300/301) dus. Voor het rangeerwerk wordt RRF ingeschakeld. Dat heeft dus niets te maken met het feit dat NSR haar eigen elocs te hard nodig zou hebben.

www.raymondkies.nl

Anoniem

  • Gast
Re: Aftocht NS e-locs op termijn.
« Reactie #36 Gepost op: 12 February 2008, 18:08:55 »
Misschien indirect, in de zin dat NSR niet beschikbaar was als verhuurder van tractie... maar dat weet ik natuurlijk niet zeker.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8472
  • Spoor N
Re: Aftocht NS e-locs op termijn.
« Reactie #37 Gepost op: 12 February 2008, 19:04:03 »
Maar je moet eigenlijk in vermogen rekenen.
Ik vermoed dat het gezamenlijke vermogen van de diesels tegenwoordig niet veel minder is dan het vermogen van die hele vloot 2200'en en 2400'en.
Nou even vlug dan:
6400: 120 * 1180 = 141.600
232: 12 * 2500 = 30.000
V100: 5 * 1000 = 5000

plus nog 50 maal 2500 kW geeft 301.600 kW.

Vroeger:

2200: 150 * 660 = 99.000
2400: 130 * 625 = 81.250

En dat geeft 180.250 kW voor vroeger zonder de rangeerlocs (met die erbij is het 209.570). Een ruime afname dus. Ik neem aan dat dat komt doordat de gemiddelde goederentrein zwaarder en sneller is dan vroeger.
Het totaal vermogen van de e-locs is nog veel meer toegenomen, er zijn er niet alleen 55 meer maar die zijn gemiddeld ook nog eens twee maal zo sterk.
En die 200 rangeergebakjes moet je natuurlijk ook niet meetellen.
Eigenlijk wel want nu doen de 6400'en het rangeerwerk dat vroeger door de gebakjes werd gedaan.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Aftocht NS e-locs op termijn.
« Reactie #38 Gepost op: 12 February 2008, 19:12:53 »
Het gaat in dit draadje over e-locs van NS(R), niet over diesels van iemand anders. Terug naar het onderwerp, dus.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40