Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door DJV
Vandaag om 04:37:58
Ontraxs 2026 door Miniature Holland
Vandaag om 04:08:04
Pfarrerwinkel bahn door DJV
Vandaag om 02:45:23
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door DJV
Vandaag om 02:43:24
Modelwensen 2026 door Harander
Vandaag om 00:07:39
Roco 42616 door johan george
Vandaag om 00:05:28
Tandwielen Fleischmann BR 80 door Ferdinand Bogman
25 December 2025, 22:51:08
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
25 December 2025, 22:51:02
Even voorstellen Niels uit Den Haag door RallyAstra
25 December 2025, 22:47:57
Rondom Charlois door Alewijn
25 December 2025, 22:43:54
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door neudalhausenstadbahn
25 December 2025, 21:42:58
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
25 December 2025, 21:32:35
Yamorc 7001 dood door Reinout van Rees
25 December 2025, 21:16:47
sluitverlichting op paar goederenwagens 3 rail door bellejt
25 December 2025, 21:05:38
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
25 December 2025, 20:31:55
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord door ruudns
25 December 2025, 20:03:34
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
25 December 2025, 19:32:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
25 December 2025, 19:00:51
Laatste beurs voor Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Ronald Halma
25 December 2025, 18:27:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
25 December 2025, 17:51:59
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
25 December 2025, 16:50:11
Goede wensen voor 2026 door Wim Vink
25 December 2025, 16:15:16
MoBaBro.de door Marco1044
25 December 2025, 15:52:36
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door dennie
25 December 2025, 15:44:20
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Benelux795
25 December 2025, 15:31:10
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door ES44C4
25 December 2025, 14:58:44
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door DJV
25 December 2025, 14:51:13
REE Modèles 2022, nieuws van de fabrikant. door kar
25 December 2025, 14:14:55
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m door Juroen
25 December 2025, 13:16:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
25 December 2025, 12:58:11
  

Auteur Topic: Aftocht NS e-locs op termijn.  (gelezen 7594 keer)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5435
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Aftocht NS e-locs op termijn.
« Reactie #30 Gepost op: 12 February 2008, 14:39:41 »
Zag vanmorgen een Railion 1600 voor een CNL-trein.

Dit is al een duidelijk voorbeeld van hoe het zal gaan lopen: NSR heeft haar eigen Elocs hard nodig, dus rijdt zij geen internationale treinen meer. Sinds de nieuwe dienstregeling is het namelijk standaard dat Railion de drie CNL / EN treinen rijdt. Alle drie werden met 1600 gereden, maar CNL 301/300 wordt nu met een 189 gereden (behalve de laatste dagen, omdat de 189er ontspoord is in de zaanstraat......).

Dat de internationale trein naar Berlijn nog wel door NSR gereden wordt, heeft te maken dat deze trein in nederland als Intercity te boek staat en dus in feite gewoon mee loopt in de IC serie 1500 (waar de ICL stammen in rijden). 

Het ligt wel geheel in de verwachting dat NSR geen elocs meer gaat aanschaffen. Maar ja, niets veranderlijker dan de spoorwereld  :P

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1352
  • PTR
    • Draaistel
Re: Aftocht NS e-locs op termijn.
« Reactie #31 Gepost op: 12 February 2008, 16:11:54 »
Waarbij moet worden opgemerkt dat die 189'er door ICE Internationaal wordt gereden en niet door Railion. De loc wordt door DB Nachtzug gehuurd van de verhuurder.

Treinpersoneel op die CNL rijtuigen is ook van ICE Internationaal getuige de bordjes die ze op hadden. Uitzondering hierop zijn het Russische en Wit-Russische rijtuig waarop resp. een Russische en Wit-Russische conductrice zat.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8643
  • Spoor N
Re: Aftocht NS e-locs op termijn.
« Reactie #32 Gepost op: 12 February 2008, 16:37:11 »
Ja volgens mij is het zowat wel twee derde minder...  :-|
120 6400'en, 12 BR 232'ers en 5 V100'n, dus 137 in totaal. Vroeger 150 22/2300'en, 130 24/2500'en en dan nog zo'n 200 Sikken en Bakkies, dus zo'n 480 in totaal. :)
Nou zijn er wel particuliere locs bij gekomen die ik niet heb meegeteld maar dat zijn zo'n 40-50 locs denk ik.

Om terug te gaan naar de NS e-locs, wat vroeger een 1200 met plan E was, is nu een VIRM (Zandvoort - Maastricht). De internationale treinen zijn nu Thalys en ICE, dat zullen in de toekomst wel geen locs met rijtuigen meer worden.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22769
Re: Aftocht NS e-locs op termijn.
« Reactie #33 Gepost op: 12 February 2008, 16:56:51 »
Maar je moet eigenlijk in vermogen rekenen.
Ik vermoed dat het gezamenlijke vermogen van de diesels tegenwoordig niet veel minder is dan het vermogen van die hele vloot 2200'en en 2400'en.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Lokpaint

  • Gast
Re: Aftocht NS e-locs op termijn.
« Reactie #34 Gepost op: 12 February 2008, 17:21:29 »
Hoi,

En die 200 rangeergebakjes moet je natuurlijk ook niet meetellen.

Wat betreft de duitse 143, deze is constructief voor 160km/u ontworpen en is ook eenvoudig hiervoor geschikt te maken. Het is echter een lok met verouderde techniek, en dit is de reden waarom dit tot nu toe pas bij weinige loks gedaan is.

Bart

Trabantfahrer

  • Offline Offline
  • Berichten: 238
    • Spoorwegfoto's uit Duitsland, DDR, Polen en Nederland
Re: Aftocht NS e-locs op termijn.
« Reactie #35 Gepost op: 12 February 2008, 18:05:24 »
Dit is al een duidelijk voorbeeld van hoe het zal gaan lopen: NSR heeft haar eigen Elocs hard nodig, dus rijdt zij geen internationale treinen meer. Sinds de nieuwe dienstregeling is het namelijk standaard dat Railion de drie CNL / EN treinen rijdt. Alle drie werden met 1600 gereden, maar CNL 301/300 wordt nu met een 189 gereden (behalve de laatste dagen, omdat de 189er ontspoord is in de zaanstraat......).
De nachttreinen worden geëxploiteerd door DB AutoZug en huurt Railion in voor de tractie (muv de 300/301) dus. Voor het rangeerwerk wordt RRF ingeschakeld. Dat heeft dus niets te maken met het feit dat NSR haar eigen elocs te hard nodig zou hebben.

www.raymondkies.nl

Anoniem

  • Gast
Re: Aftocht NS e-locs op termijn.
« Reactie #36 Gepost op: 12 February 2008, 18:08:55 »
Misschien indirect, in de zin dat NSR niet beschikbaar was als verhuurder van tractie... maar dat weet ik natuurlijk niet zeker.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8643
  • Spoor N
Re: Aftocht NS e-locs op termijn.
« Reactie #37 Gepost op: 12 February 2008, 19:04:03 »
Maar je moet eigenlijk in vermogen rekenen.
Ik vermoed dat het gezamenlijke vermogen van de diesels tegenwoordig niet veel minder is dan het vermogen van die hele vloot 2200'en en 2400'en.
Nou even vlug dan:
6400: 120 * 1180 = 141.600
232: 12 * 2500 = 30.000
V100: 5 * 1000 = 5000

plus nog 50 maal 2500 kW geeft 301.600 kW.

Vroeger:

2200: 150 * 660 = 99.000
2400: 130 * 625 = 81.250

En dat geeft 180.250 kW voor vroeger zonder de rangeerlocs (met die erbij is het 209.570). Een ruime afname dus. Ik neem aan dat dat komt doordat de gemiddelde goederentrein zwaarder en sneller is dan vroeger.
Het totaal vermogen van de e-locs is nog veel meer toegenomen, er zijn er niet alleen 55 meer maar die zijn gemiddeld ook nog eens twee maal zo sterk.
En die 200 rangeergebakjes moet je natuurlijk ook niet meetellen.
Eigenlijk wel want nu doen de 6400'en het rangeerwerk dat vroeger door de gebakjes werd gedaan.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Aftocht NS e-locs op termijn.
« Reactie #38 Gepost op: 12 February 2008, 19:12:53 »
Het gaat in dit draadje over e-locs van NS(R), niet over diesels van iemand anders. Terug naar het onderwerp, dus.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40