Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Punt- en hartstukken door Marc tramt
Vandaag om 19:25:26
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Allereerste (gezamelijke) modelspoorbaan H0-schaal, thema Nederland jaren 90  (gelezen 5269 keer)

Simone88

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Hallo allemaal,

Ik ben Simone, ben nieuw op de site en nieuw in de hobby. Samen met mijn vriend Björn willen wij een modelspoorbaan in H0 schaal maken.
We hebben al een soort opzetje gemaakt van een baanplan, graag hoor ik jullie mening erover.
De gekleurde segmenten rail geven de verschillende secties aan, het is de bedoeling de besturing analoog te doen.
De grijze vlakken zijn de perrons, het witte vierkant bovenin geeft het stationsgebouw aan wat we al hebben. Aan die kant komt ook een stukje stad.
Aan de rode wissel onderin komt mogelijk nog een doodlopend spoor naar een stukje industrieterrein, maar dat moeten we nog even uitzoeken.



Mijn vriend is verantwoordelijk voor de rails en het rijdende materiaal, ik voor de scenery/omgeving. Het thema is jaren 90 Nederlands, zulke treinen hebben we ook al.

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5642
Welkom hier!
Het railsysteem is van Piko?
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Hoi,

Welkom op het forum.
Gaan jullie samen posten of ieder eigen account?

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Forever Rocofan

  • Online Online
  • Berichten: 2394
Hoi Simone en Björn,

Ik weet niet wat de maximale beschikbare ruimte is, maar zoals ik het baanplan zie denk ik dat de lol er snel van af is. veel meer keuze als een rondje linksom of rechtsom is er nu niet. Ik heb al vaker aan beginners verteld dat het leuker is om met sporen op verschillende hoogtes te werken en de lussen van de baan zo te maken dat een trein die vertrekt van spoor 1 eerst naar boven gaat, dan weer naar beneden en dan automatisch binnenkomt op spoor 2 of 3. als je begint op een hoogte van 3,5 cm. en het ene spoor laat zakken tot 0 cm. en het andere stijgen naar 7 cm. kun je de sporen elkaar laten kruisen met een viaduct of spoorbrug. wees creatief en denk niet in ovalen en cirkels, maar bijvoorbeeld aan een 8 waar de kruising op 2 niveaus ligt en ga van dat punt eens schuiven met rails en wissels.

Jullie kunnen ook kijken naar de treinen die er komen te rijden. bijvoorbeeld een pomp waar diesels kunnen tanken, of opstelsporen voor de stoptrein die tussen twee diensten geen perronspoor geblokkeerd moet houden voor de intercity die erna binnenkomt.

Iedereen moet zelf weten wat hij wil bouwen, maar omdat er gevraagd wordt om reacties van andere modelspoorders bij deze mijn mening over rijden op ovaaltjes spoor. na een aantal maanden willen jullie meer mogelijkheden. Er zijn al heel veel modelspoorders voor jullie geweest die begonnen met een startset waar de lol snel af was door de beperkte rijmogelijkheden........

Vriendelijke groet Ruud B.
« Laatst bewerkt op: 17 juli 2018, 06:50:12 door Forever Rocofan »
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5642
Hebben jullie vooral personen~ of goederentreinen?
Als die perrons aan de onderkant vervallen kan daar ook wel wat industrie.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Simone en Björn,

Allereerst welkom op het forum.  Ga vooral beginnen, en dan is een eerste plank met ovaal ook niet slecht om te leren. Er zijn toch nog wel een paar praktische puntjes waar je op moet letten. Ik zie dat jullie plank, 1:40 bij 2 meter is, als het de bedoeling is dat je er rond omheen kan lopen geen probleem, anders zijn je armen te kort.

De jaren 90 Nederland is ook mijn tijd dus ben benieuwd, hoe en wat je gaat bouwen.
En vooral viel spass.
De eerste baan is niet voor de ewigheid, dus lekker beginnen, maar eens neerleggen en uitproberen.
Gr. Joke

Simone88

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Antwoorden op de vragen en reacties van mensen.

Citaat
NS1220: Het railsysteem is van Piko?
de rails zijn inderdaad van Piko.

Citaat
NS264: Gaan jullie samen posten of ieder eigen account?
Ik post hier als enige denk ik, hij is niet zo goed met computers.

Citaat
Forever Rocofan: dat het leuker is om met sporen op verschillende hoogtes te werken en de lussen van de baan zo te maken dat een trein die vertrekt van spoor 1 eerst naar boven gaat, dan weer naar beneden en dan automatisch binnenkomt op spoor 2 of 3. als je begint op een hoogte van 3,5 cm. en het ene spoor laat zakken tot 0 cm. en het andere stijgen naar 7 cm. kun je de sporen elkaar laten kruisen met een viaduct of spoorbrug. wees creatief en denk niet in ovalen en cirkels, maar bijvoorbeeld aan een 8 waar de kruising op 2 niveaus ligt en ga van dat punt eens schuiven met rails en wissels.
dat klinkt wel erg interessant, maar we hebben echt nog nooit iets gebouwd. Ben bang dat dat wel erg ambitieus gaat zijn.

Citaat
NS1220: Hebben jullie vooral personen~ of goederentreinen?
Vooral personentreinen. Paar Interfrigo en VAM karretjes, maar meeste is gewoon NS passagierstreinen.

Citaat
Tulpendaal: Ik zie dat jullie plank, 1:40 bij 2 meter is, als het de bedoeling is dat je er rond omheen kan lopen geen probleem, anders zijn je armen te kort.
Dat is inderdaad een goed punt, dat word de layout aanpassen. Het komt tegen de muur te staan, dan kan het het beste max 1 meter breed zijn toch?


Is nog even kijken en uitmeten waar we precies de baan gaan bouwen. Het liefst in het hobbyhok van mijn vriend (extra slaapkamer), maar dan moet hij eerst gaan opruimen daar.
Andere optie is op de zolder, daar is sneller ruimte gemaakt, maar er is daar geen goede isolatie en de wasmachine en de droger staan in de kamer daar..

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
In ieder geval een leuke start zo samen en wandel op het gemak het forum door en je komt vanzelf tot inspiratie.

Veel plezier hier beide!

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Simone88

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Hier een plaatje met de treinen die we hebben (weet niet of dit ze allemaal zijn, volgens mij is het allemaal Lima).



Hier de huisjes die we hebben, paar op beurzen gehaald, en we hadden geluk met een Marktplaats advertentie, 2 bananendozen vol.

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5642
Nou het onroerend goed voor het dorp is al wel compleet!
Mooie verzameling treinen en treinstellen ook.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Simone88

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re: Allereerste (gezamelijke) modelspoorbaan H0-schaal, thema Nederland jaren 90
« Reactie #10 Gepost op: 17 juli 2018, 09:58:27 »
Nou het onroerend goed voor het dorp is al wel compleet!
Mooie verzameling treinen en treinstellen ook.

Veel Marktplaats afspeuren, en bij een paar treinbeurzen geweest.

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Allereerste (gezamelijke) modelspoorbaan H0-schaal, thema Nederland jaren 90
« Reactie #11 Gepost op: 17 juli 2018, 11:46:47 »
Morgen Simone,
de afstand is eigenlijk een armslengte, 80 cm hooguit. Als de tafel hoogkomt en je korte armen hebt aanpassen. Ga maar eens voor een tafel staan en kijk hoe ver je komt zonder je huisjes om te leggen.  ;D Dat is de maximale afstand.
Gr. Joke

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Allereerste (gezamelijke) modelspoorbaan H0-schaal, thema Nederland jaren 90
« Reactie #12 Gepost op: 17 juli 2018, 16:20:52 »
Aardig baanplannetje, zeker voor een beginner. Geen aftakkende wissels in de hoofdsporen zoals het hoort, heel goed. Ik zou echter de rails voorlopig nog niet vastspijkeren/schroeven/lijmen zodat je eerst ervaring kan opdoen met hoe het materieel zich gedraagt op de verschillende railsituaties en wisselverbindingen. Kan tot verrassende resultaten lijden. Ook denk ik zoals hierboven al gezegd dat het ovaal niet meer bevredigd na een bepaalde tijd en ga je zeker een schaduwstation willen, gezien al het rolmaterieel dat je al hebt.
Groeten,
Richard

Simone88

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re: Allereerste (gezamelijke) modelspoorbaan H0-schaal, thema Nederland jaren 90
« Reactie #13 Gepost op: 17 juli 2018, 18:04:33 »
De 'losse' rode wissel onderaan komt uiteindelijk naar een industrie stukje te leiden. Hier kan uiteindelijk ook een schaduwstation of wat opstelsporen komen. Maar dit is lange termijn.
Heb net even de ruimte opgemeten waar de baan komt, 2m bij 1,25m is momenteel haalbaar, later uit te breiden naar een L-vorm.
De tafel komt op wielen te staan, zo kun je er langs alle kanten bij.


Is het baanplan zoals die is verder een beetje goed? Rails liggen volgens mij niet te dicht bij elkaar.

HansKarel

  • Offline Offline
  • Berichten: 319
Re: Allereerste (gezamelijke) modelspoorbaan H0-schaal, thema Nederland jaren 90
« Reactie #14 Gepost op: 17 juli 2018, 19:19:18 »
Als antwoord op de vraag hoe diep:
Iets verder dan 80 cm lukt ook nog wel, als je maar met een hand kan leunen op de muur.
Om vegen op de muur te voorkomen pak ik een doekje in de hand en vervolgens heb ik 1 hand over om bijvoorbeeld de rails te reinigen. Tis niet ideaal maat t gaat wel. Ik kom hier tot 115 cm diep zonder problemen.