Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
Vandaag om 23:14:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 23:13:08
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 23:09:40
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
Vandaag om 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
Vandaag om 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 22:05:41
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:01:58
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12

Auteur Topic: Snelheid van twee of meer locomotieven gekoppeld  (gelezen 6297 keer)

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
Re: Snelheid van twee of meer locomotieven gekoppeld
« Reactie #15 Gepost op: 06 January 2008, 22:52:46 »
Nee, de getrokken loc heeft geen last van de meedraaiende motor. Bij echte locs bestaat de overbrenging uit gewone tandwielen, meestal maar in 1 stap, dus die kun je ook andersom aandrijven. Bovendien is de overzetverhouding veel geringer dan bij een modelloc.
Het enige effect waar je rekening mee moet houden is de vliegwielwerking van de meedraaiende motoren. Dat vertaalt zich in extra massa die in beweging moet worden gebracht.
In de omgeving van de werkplaats in Tilburg heb ik meerdere malen treinen voorbij zien komen die alleen bestaan uit 5 of 6 locs. Alleen de voorste trekt, de andere worden op transport genomen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

timtrein

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 07 January 2008, 14:42:08 »
Leuk verhaal maar voorheen reed NS (ja de Nederlandse Spoorwegen toen het nog één was) met de 1200 ook dezelfde containersshuttles die ACTS nu rijd en NS heeft nooit hulpdiesels gebruikt.
ACTS wil hun 1200 en met name de tractie motoren sparen door ze niet meer vol te laten trekken. Vandaar dat ACTS er voor gekonen heeft hupldiesels te gebruiken die tevens op begin en eindpunt kunnen rangeren.
Locs sparen speelt ook een rol, maar de treinen van ACTS zijn wel degelijk langer en dus zwaarder dan in de NS-tijd!

KroKo

• Offline Offline
  • Will It Be You?
« Reactie #17 Gepost op: 07 January 2008, 15:58:59 »
Nee, de getrokken loc heeft geen last van de meedraaiende motor. .......Het enige effect waar je rekening mee moet houden is de vliegwielwerking van de meedraaiende motoren. ......

Let op, het gaat hier om de tractiemotoren, niet de dieselmotor....

Erik

Tjeerd

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 07 January 2008, 16:43:59 »
Nog even ter aanvulling; de 2e machinst op de 2200'en (achter de 1600) hoefde volgens mij "slechts" een hulpmachinist of rangeermachinist (weet de juiste term niet meer precies) te zijn omdat weg/sein-bekendheid niet hoefde...
H0 & H0m/e/f. BLS/SBB, RhB, (ex-)DR (normaal- en smalspoor) en ÖBB.

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 07 January 2008, 17:04:03 »
Zal dan "machinist berperkte bevoegdheid" ofzo zijn geweest Tjeerd ;)

Edit:
een 1200 mag alleen 1500ton meenemen, 1200+6700 2200ton waarbij de 6700 de trein dan ook zelf kan trekken met een snelheid tot +/- 60km/u.

In Duitsland zijn mixxen van verschillende loc in dubbeltractie wel mogelijk, alle locs die ZDS(Zeitmultiplexe Doppeltraktionssteuerung) kunnen in theorie in dubbeltractie rijden waarbij ze verbonden zijn via de UIC kabel. De langzaamste loc bepaald dan wel de maximum snelheid.

Voorbeeldtje; een IC door het rijndal is zondags wat langer als op andere dagen en krijgt daardoor 2 locs. Dat kan er zo uit zien; Br120+10 zwitserse rijtuigen+4x Bim(z)+Br101.
Dit soort combinaties zie je in Köln div. keren voorbij komen als je er zondags eind v/d middag en begin van de avond bent.

Dat er daardoor vele combinaties mogelijk zijn wil natuurlijk niet zeggen dat al die combinaties ook gebruikt worden.

Groetjes Michiel
« Laatst bewerkt op: 07 January 2008, 17:20:04 door neudalhausenstadbahn. Reden: reactie uitgebreid »
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #20 Gepost op: 07 January 2008, 19:32:22 »
Dat kan er zo uit zien; Br120+10 zwitserse rijtuigen+4x Bim(z)+Br101.

Kun je dit verduidelijken? Hoe communiceren die 2 locs met elkaar?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 07 January 2008, 19:39:50 »
Ze communiseren met elkaar door 3 aders v/d UIC kabel door middel van electrische pulsen. Iedere handeling heeft een andere pulscode.

Als verdere uitleg gewenst is moet ik een heel hoofdstuk doorgaan lezen en vertalen, das erg veel werk ;)

Groetjes Michiel

Edit; toch maar ff een stukje uit het boek wendezüge van transpress overtypen.

"Die Deutsche Bundesbahn entschied sich für die Zeitmultiplexe Wendezugsteuerung (ZWS), die nach dem Impulse-Code-Verfahren arbeitet. Über zwei Leiter eines Kabels werden in schneller Folge alle Schaltaufträge und Rückmeldungen in Form codierter Impulse übertragen. Man kann sich das so vorstellen: Der Befehl vom Steuerwagen an die Lokomotive lautet: >>anfahren<<. Rückfrage: >>Soll ich wirklich anfahren?<< Steuerwagen: >>Jawohl, nun fahr doch endlich an!<< Dieses Hin und Her von Befehl, Rückfrage, Befehl spielt sich in Bruchteilen von Sekunden ab."

Het gaat hier dus om de wendezugsteuerung maar de ZDS werkt het zelfde en is een soort doorontwikkeling van de ZWS:

"Die ZWS mit Ihren Abarten ZDS und ZMS( = Zeitmultiplexe Mehrzugsteuerung* ) macht die Traktion der lokomotivbespannten Züge sehr flexibel. Beispeilsweise können dank der ZMS Doppel- und Flügelzüge gebildet sowie bis zu vier Lokomotieven unabhängig von ihrer Reihung im Zugverband gesteuert werden."

"*; Die ZMS wird angewendet, wenn der Steuerwagen zwischen den Lokomotiven Läuft."

Ps; vertalen mogen jullie zelf doen want anders ben ik over een uur nog bezig.
« Laatst bewerkt op: 07 January 2008, 20:03:46 door neudalhausenstadbahn. Reden: quotes toegevoegd »
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

timtrein

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 07 January 2008, 19:58:58 »
Er loopt een standaard kabel onder de rijtuigen door, die voor een heleboel dingen wordt gebruikt, onder andere voor stuurstroomsignalen. Zodoende kan de voorste loc dus ook de achterste aansturen.

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 07 January 2008, 20:05:28 »
Oudere stuurstroomsystemen werkten over een 34(DR) of 36(DB) polige stuurstroomleiding, dat is dus bij moderne locs en stuurstandrijtuigen niet meer nodig.

Groetjes Michiel

Blausee_Mitholz

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: 07 January 2008, 20:32:51 »
Locs sparen speelt ook een rol, maar de treinen van ACTS zijn wel degelijk langer en dus zwaarder dan in de NS-tijd!

Ben toevallig met video bezich uit 1992. Zowel de Leeuwarder als de Veendammer shuttle telden destijds 32 wagens en werden door een enkele 1200 (in NS huisstijl) getrokken. Ik weet niet hoelang de huidige ACTS shuttles zijn  ::) (ik denk niet veel langer, als ze al langer zijn  :-| )

Mvg, Johan.

Streamliner

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 07 January 2008, 21:17:05 »
De Leeuwarden-shuttle is 29 wagens lang. De Veendammer is 33 wagens lang en wordt gezien als de langste vaste goederentrein in Nederland, hoelang weet ik niet. Beide treinen bestaan uit vierassers type Sgns. De Leeuwarder wordt getrokken door een 1250 met 6700, de Veendammer door een loc 5800, hoewel ik twee keer een G1206 voor de trein zag staan. De class 66 mag de trein ook wel eens trekken.
Mvgr Jan Wiebrand

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #26 Gepost op: 07 January 2008, 21:25:56 »
Michiel en Timtrein,

het is me nu duidelijk. Wat ik in eerste instantie miste was dat die UIC kabel ook door de rijtuigen loopt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Blausee_Mitholz

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: 07 January 2008, 21:54:10 »
De Leeuwarden-shuttle is 29 wagens lang. De Veendammer is 33 wagens lang en wordt gezien als de langste vaste goederentrein in Nederland, hoelang weet ik niet. Beide treinen bestaan uit vierassers type Sgns.
Mvgr Jan Wiebrand

Dan is er nog niet veel veranders. Destijds was de samenstelling een mix van 2 en 4 assers. 4 assers waren deels van het Sgns type maar ook een flink aantal defentie Demels en dat zijn leeg al zware jongens.
De Leeuwarder werd altijd met 1200 gereden de Veendammer af en toe 1200 maar vaker een 1600 en indicenteel een 1300. Wat tonnage betreft is volgens mij de ACTS niet zwaarder als toen des tijds.
Ben blij dat ik destijds veel moeite gedaan heb ik geniet nu van de destijds eigen gemaakte videobeelden  8)

Mvg, Johan.

Richard Snijder

• Offline Offline
  • een deel van mijn baan
    • www.gasthof-Jenewein.com
« Reactie #28 Gepost op: 07 January 2008, 22:44:25 »
Als ik hier op de Brennerbaan de zware goederen treinenen de ROLA´S met 2 loks voor en met 1 lok achter zie rijden ,en als ik deze treinen het station Brenner zie binnen rijden dan zit er volgens mij in elke lok vaak een Machinist ,hoe word er hier dan gecomuniceerd?

C-130H

• Roland
  • Offline Offline
  • Toch maar een Spooky
« Reactie #29 Gepost op: 07 January 2008, 23:04:43 »
Wordt die laatste loc niet op afstand bestuurd ???
Melkkoeien hebben in Nederland geen oormerken maar een kentekenplaat.