Leuk verhaal maar voorheen reed NS (ja de Nederlandse Spoorwegen toen het nog één was) met de 1200 ook dezelfde containersshuttles die ACTS nu rijd en NS heeft nooit hulpdiesels gebruikt. ACTS wil hun 1200 en met name de tractie motoren sparen door ze niet meer vol te laten trekken. Vandaar dat ACTS er voor gekonen heeft hupldiesels te gebruiken die tevens op begin en eindpunt kunnen rangeren.
Nee, de getrokken loc heeft geen last van de meedraaiende motor. .......Het enige effect waar je rekening mee moet houden is de vliegwielwerking van de meedraaiende motoren. ......
Dat kan er zo uit zien; Br120+10 zwitserse rijtuigen+4x Bim(z)+Br101.
Locs sparen speelt ook een rol, maar de treinen van ACTS zijn wel degelijk langer en dus zwaarder dan in de NS-tijd!
De Leeuwarden-shuttle is 29 wagens lang. De Veendammer is 33 wagens lang en wordt gezien als de langste vaste goederentrein in Nederland, hoelang weet ik niet. Beide treinen bestaan uit vierassers type Sgns. Mvgr Jan Wiebrand