Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: Smalspoormodelbouwdagen Stoomtrein Katwijk Leiden  (gelezen 39483 keer)

Peter Soonius

  • Offline Offline
  • Berichten: 201
Re: Smalspoormodelbouwdagen Stoomtrein Katwijk Leiden
« Reactie #75 Gepost op: 10 september 2018, 21:45:29 »
Ted Polet is een echte modelspoorveteraan. Hij heeft 50 jaar geleden al de overstap gemaakt naar modelsmalspoor. Ooit begonnen met een H0 baan, maar zijn moeder vond dat die opklapbaan teveel ruimte in beslag nam. Hij stapte over naar Eggerbahn dat net op de markt was verschenen en met veel vallen en opstaan, de rijeigenschappen waren niet geweldig, heeft hij gestaag doorgewerkt aan zijn Craigcorrie & Dunalistair Railway. Een baan naar Schots voorbeeld waar hij veel artikelen over heeft geschreven in de Railhobby, maar ook in veel Engelse modelbouwtijdschriften. En ik denk dat veel leden van dit forum ook nog boeken van zijn hand in de boekenkast hebben staan. Toen ik jaren geleden, samen met mijn vader en twee zoontjes, voor het eerst bij Stoomtrein Katwijk Leiden kwam kijken tijdens de smalspoormodelbouwdagen ontmoette ik Ted. Intussen ben ik lid van de Dutch 009 society en samen met Ted vrijwilliger bij Stoomtrein Katwijk Leiden. In de beginjaren bracht Ted delen van de C&D Railway mee naar Valkenburg. Dat is een heel gesleep. Daarom heeft hij een handzaam baantje "Nixnie" ontworpen. Recent heeft hij een Schotse bergbaan gemaakt die eenvoudig is mee te nemen en thuis onderdeel uitmaakt van de C&D Railway. Dit baantje heeft in Engeland een belangrijke prijs gewonnen. Op de website van de Dutch 009 society www.009dutch.nl heeft Ted al het werk van de leden gedocumenteerd. Maar ook de historie van de C&D Railway is uitvoerig beschreven met foto's die al uit 1969 dateren. Echt de moeite waard om te lezen.
 




Creag Dhubh Summit van Ted Polet in 009

Peter Soonius

  • Offline Offline
  • Berichten: 201
Re: Smalspoormodelbouwdagen Stoomtrein Katwijk Leiden
« Reactie #76 Gepost op: 11 september 2018, 11:22:05 »
Naast de modelbanen die in het laatste weekend van september worden meegenomen naar Stoomtrein Katwijk Leiden, staan er ook permanent een aantal modelbanen opgesteld die nog steeds het bekijken waard zijn.



Morvallon is een sfeervolle Franse impressie van Anneke Boelens en Len de Vries. Een minibaantje met aan de ene zijde een Frans stadje en aan de andere zijde een Frans landschap met een watermolen. Ted Polet heeft voor de jongste bezoekers een knop aangebracht, zodat zij de trein in beweging kunnen zetten. De baan wordt hier goed geconserveerd en Anneke en Len hebben een paar jaar geleden weer wat "tuinwerk" verricht zodat de bomen en het overige groen er weer een paar jaar tegen kunnen.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Smalspoormodelbouwdagen Stoomtrein Katwijk Leiden
« Reactie #77 Gepost op: 11 september 2018, 13:08:23 »
Ted Polet heeft voor de jongste bezoekers een knop aangebracht, zodat zij de trein in beweging kunnen zetten.
Daar laat ik mij niet door weerhouden.  8)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Peter Soonius

  • Offline Offline
  • Berichten: 201
Re: Smalspoormodelbouwdagen Stoomtrein Katwijk Leiden
« Reactie #78 Gepost op: 11 september 2018, 21:10:24 »
Bij de Smalspoormodelbouwdagen is het binnen en buiten genieten en inspiratie opdoen. Sinds een jaar is het buitenmuseum verrijkt met een railautogarage. Deze railautogarage stond ooit op het terrein van de Leidsche Duinwater Maatschappij in de Katwijkse duinen. Bij de restauratie hebben we het meeste plaatwerk vernieuwd, maar ramen en deuren zijn nog oorspronkelijk. De garage biedt onderdak aan de twee railauto's van het Nederlandse merk Simplex. Railauto's werden vooral geleverd aan Nederlands-Indië om dienst te doen op de uitgebreide smalspoornetten van plantages. In de garage is daarover een kleine tentoonstelling ingericht.




St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: Smalspoormodelbouwdagen Stoomtrein Katwijk Leiden
« Reactie #79 Gepost op: 11 september 2018, 23:57:36 »
Jullie zijn ècht iets moois aan het neerzetten daar.

Wat jammer dat ik niet kan komen kijken! :-\

Leen.

Peter Soonius

  • Offline Offline
  • Berichten: 201
Re: Smalspoormodelbouwdagen Stoomtrein Katwijk Leiden
« Reactie #80 Gepost op: 12 september 2018, 09:20:02 »
@ Leen: Inderdaad jammer dat je dit weekend verhinderd bent. Noteer vast het laatste weekend van september 2019 in je agenda. Dan vieren we de 20e editie. We gaan op de ingeslagen weg door: dus dat wordt ook weer bijzonder.

Gerbrand Haans, nadere toelichting lijkt mij overbodig, werkt momenteel hard aan de afronding van wat in het Engels een shelflayout heet. Hij komt met Drüben, overslag van hout ergens in Duitsland, in H0e. De afmetingen zijn 160x20 cm. Op mijn verzoek licht hij vast een tipje van de sluier op.



St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: Smalspoormodelbouwdagen Stoomtrein Katwijk Leiden
« Reactie #81 Gepost op: 12 september 2018, 10:34:18 »
Bedankt, Peter, het staat in de agenda.

Leen.

Peter Soonius

  • Offline Offline
  • Berichten: 201
Re: Smalspoormodelbouwdagen Stoomtrein Katwijk Leiden
« Reactie #82 Gepost op: 12 september 2018, 21:27:56 »
Helemaal uit Indonesië bij de smalspoormodelbouwdagen:

Indra Setia Permana en Irin Kusnadi (Indonesië) hebben het diorama “Tatar Sunda” overgevlogen vanuit Indonesië ter gelegenheid van de eerste Pasar Malam bij Stoomtrein Katwijk Leiden die eind augustus jl. plaatsvond. Dit diorama is ook nog te zien tijdens de smalspoormodelbouwdagen.  Stoomtrein Katwijk Leiden onderhoudt belangrijke banden met Indonesië en de ambassade van Indonesië. Er loopt namelijk een langjarig project om twee voormalige Nederlandse stoomlocomotieven, die dienst hebben gedaan in de plantages, naar Nederland terug te halen. Het is de bedoeling dat deze locomotieven in de werkplaats van Stoomtrein Katwijk Leiden worden gerestaureerd. Na de restauratie worden deze locomotieven langjarig museaal ingezet.

Indra zal aanwezig zijn om toelichting te geven. De schaal is 1:160 (N), maar het spoor stelt Kaapspoor voor en is eigenlijk dus te breed. In landen als Japan, Zuid-Afrika, Nieuw-Zeeland, Indonesië waar het “normaalspoor” 1067 mm is een gebruikelijke keuze.

Het thema “Tatar Sunda” is gekozen omdat West-Java een prachtige berglijn heeft. Er is een Nederlandstalige folder aanwezig met meer informatie.









Peter Soonius

  • Offline Offline
  • Berichten: 201
Re: Smalspoormodelbouwdagen Stoomtrein Katwijk Leiden
« Reactie #83 Gepost op: 13 september 2018, 10:22:06 »
Rob Reinders, lid van de Dutch 009 society, bouwt graag hele kleine baantjes in H0e. In 2017 bouwde hij in een voormalige gereedschapskoffer van zijn vader een Oostenrijks wintertafereel.




"Stille Nacht, heilige nacht...…"





Gutenstuben & Hatzenplatz



Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Smalspoormodelbouwdagen Stoomtrein Katwijk Leiden
« Reactie #84 Gepost op: 13 september 2018, 18:26:24 »
Peter, begrijp ik dat goed en is die baan uit Indonesië maar eenmalig te zien in Nederland? Dat heb je dan weer goed voor elkaar. Leuk om ook eens iets heel anders te zien. Maar dat vind ik ook leuk van dit evenement. Hier in Engeland zie je op een evenement telkens weer een station in een middelgrote stad. Bij smalspoorevenementen zie je meestal meer bijzondere onderwerpen. Ik sta er steeds meer van te kijken wat voor een geweldig programma je dit jaar hebt neergezet. Ik heb wel gemerkt dat je er heel hard aan gewerkt hebt. Ik hoop dat dat ook beloond wordt in een hoog bezoekersaantal. In ieder geval zal het niet aan het deelnemersveld liggen.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1637
Re: Smalspoormodelbouwdagen Stoomtrein Katwijk Leiden
« Reactie #85 Gepost op: 13 september 2018, 18:33:19 »
En ik sluit me graag aan bij de laatste zinnen van Sven in het vorige bericht. Wat een prachtige modelbanen zijn er aangetrokken, als overtuigd "normaalspoorder" begin ik ineens de charme van smalspoor te ontdekken en kom dan ook zeker langs!

Groet, Gert-Jan

Peter Soonius

  • Offline Offline
  • Berichten: 201
Re: Smalspoormodelbouwdagen Stoomtrein Katwijk Leiden
« Reactie #86 Gepost op: 14 september 2018, 00:26:35 »
@Sven: Het overvliegen van een toch vrij grote modelbaan is echt bijzonder. De eer hiervan valt mij niet te beurt. Eén van onze vrijwilligers investeert al meer dan 10 jaar in het project om die stoomlocomotieven uit Indonesië naar Nederland te krijgen. Hij vliegt regelmatig naar Indonesië en steekt er al zijn vakantiedagen in. Door de intensieve contacten met de Indonesische ambassade en sponsors is de oversteek van deze modelbaan tot stand gekomen. Het organiseren van dit evenement is best een klus, maar ook heel leuk om te mogen doen. Ik heb de mogelijkheid gekregen een evenement te organiseren waar ik zelf graag naar toe zou gaan. Het heeft mij de afgelopen jaren heel veel nieuwe en leuke contacten opgeleverd. 

@Gert-Jan: "Normaalspoor" of "smalspoor": We delen een gezamenlijke passie en we denken niet in hokjes. De term smalspoormodelbouwdagen dekt misschien ook niet meer helemaal de lading en is wat sleets geworden. Het woord levert vooral punten op bij scrabble. Zelfbouw, sfeer, creativiteit, originaliteit zijn belangrijke ingrediënten. Misschien moeten we ons voor de 20e editie eens herbezinnen op de naam. Leuk dat je ook komt. We hebben trouwens ook een Nederlandse bouwer die met Japans smalspoor in twee spoorbreedten komt. Respectievelijk 1067 mm en 1372 mm (Tokio Gate). Ik wacht nog op fotomateriaal en zal er komende week een bericht van maken.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10554
Re: Smalspoormodelbouwdagen Stoomtrein Katwijk Leiden
« Reactie #87 Gepost op: 14 september 2018, 11:43:11 »
@Gert-Jan: "Normaalspoor" of "smalspoor": We delen een gezamenlijke passie en we denken niet in hokjes. De term smalspoormodelbouwdagen dekt misschien ook niet meer helemaal de lading en is wat sleets geworden. Het woord levert vooral punten op bij scrabble. Zelfbouw, sfeer, creativiteit, originaliteit zijn belangrijke ingrediënten. Misschien moeten we ons voor de 20e editie eens herbezinnen op de naam
Ik heb nog een leuk Trambaantje op zolder staan (130x70cm) waar ik graag een keer mee langskom.  :D
No dress rehearsel, this is our life.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Smalspoormodelbouwdagen Stoomtrein Katwijk Leiden
« Reactie #88 Gepost op: 14 september 2018, 12:28:12 »
Naam van het evenement aanpassen: lijkt me zinvol, want het is nu alleen praktisch voor scrabbelaars. Ook normaalspoor toelagen: lijkt me geen goed idee, want dan haal je het unieke van het evenement weg. Plus, dan is Marc meer gemotiveerd op te schieten met zijn RTM baan.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Peter Soonius

  • Offline Offline
  • Berichten: 201
Re: Smalspoormodelbouwdagen Stoomtrein Katwijk Leiden
« Reactie #89 Gepost op: 14 september 2018, 14:06:06 »
@Marc: Volgens mij kom jij toch langs bij de 19e editie? Wij hebben elkaar al eens gesproken, naar ik meen in het Spoorwegmuseum, toen heb ik je al een keer uitgenodigd. Over twee weken maken we wat mij betreft concrete afspraken. Maar............. zo'n RTM baan, waar Sven het over heeft, vertel me daar dan ook meer over.

@Sven: Smalspoor en kleinschaligheid blijven de belangrijkste pijlers bij onze expo. Toch zijn het de uitzonderingen die de regel bevestigen. Ik kreeg een tip van Gerard van de Weijer. Hij heeft mij in contact gebracht met Hans Poscher (D). Hij werkt thuis al jaren aan een enorme Roemeense smalspoorbosbaan. Die baan is inmiddels zo groot geworden dat demontage en vervoer wel een erg grote hindernis vormen. Daarom komt hij met een diorama in 0e. Het stelt een kleine Duitse plaats voor met dag en nachtsimulatie. De huizen zijn gedetailleerd en voorzien van interieurs met binnenverlichting. Op een stukje normaalspoor, ja, ja, wordt een dieplader vervoerd. Het draaiorgel speelt een deuntje. Er zijn bewegende arbeiders aan het werk en de kat zoekt naar voedsel in de vuilnisemmer. Hans Poscher biedt ook enige zelfbouwproducten aan.