Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 08:49:14
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door martijnhaman
Vandaag om 08:30:14
25 jaar geleden door Marc tramt
Vandaag om 08:20:49
"Nederlandse" modellen door Besselspoor
Vandaag om 08:14:36
Oude metalen trafo's gebruiken....... door grossraumwagen
Vandaag om 08:13:06
Baan in Los Angeles door Wim Vink
Vandaag om 08:10:56
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 08:02:33
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frank 123
Vandaag om 06:50:08
Pfarrerwinkel bahn door AndrevdG
Vandaag om 05:11:01
Stationsplein Baden Baden door frits959
Vandaag om 03:21:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
18 april 2024, 21:19:01
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
18 april 2024, 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 16:49:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
18 april 2024, 16:03:04
  

Auteur Topic: Smalspoormodelbouwdagen Stoomtrein Katwijk Leiden  (gelezen 39691 keer)

Peter Soonius

  • Offline Offline
  • Berichten: 201
Re: Smalspoormodelbouwdagen Stoomtrein Katwijk Leiden
« Reactie #90 Gepost op: 14 september 2018, 23:16:16 »
Om Stoomtrein Katwijk Leiden te promoten hebben we een paar jaar geleden het plan opgevat een klein baantje te bouwen met ons eigen buitenmuseum in de hoofdrol. Jos Bakkers en Ted Polet hebben hier veel tijd in gestoken. Zij hadden samen al eerder een diorama in het museum gebouwd. In dit diorama wordt uitgelegd hoe steenfabrieken in de uiterwaarden langs de grote rivieren werkten in de jaren 50. En natuurlijk de rol van het smalspoor hierin. Jos Bakkers was een ware kunstenaar in modelbouw met karton. Ted heeft het station, de stoomlocomotievenloods en het museum en de werkplaats gefotografeerd. Deze foto's zijn later met de computer bewerkt en daarna geprint op dun karton. Helaas sloeg tijdens de bouw het noodlot toe. De gezondheid van Jos was al zwak en tot ons grote verdriet hebben we moeten constateren dat zijn krachten heel snel afnamen. Helaas hebben wij veel te snel afscheid van hem moeten nemen. Het project is na zijn overlijden tot stilstand gekomen. Na de Smalspoormodelbouwdagen hoop ik dat we het baantje kunnen afronden als eerbetoon aan Jos en om mee te nemen naar Rijswijk en Houten.












Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10567
Re: Smalspoormodelbouwdagen Stoomtrein Katwijk Leiden
« Reactie #91 Gepost op: 15 september 2018, 08:26:27 »
@Marc: Volgens mij kom jij toch langs bij de 19e editie? Wij hebben elkaar al eens gesproken, naar ik meen in het Spoorwegmuseum, toen heb ik je al een keer uitgenodigd. Over twee weken maken we wat mij betreft concrete afspraken. Maar............. zo'n RTM baan, waar Sven het over heeft, vertel me daar dan ook meer over.
(y) Ik ga een poging doen je te vinden.  8)
No dress rehearsel, this is our life.

sdz1976

  • Offline Offline
  • Berichten: 2215
  • ovmv.be
    • ovmv.be
Re: Smalspoormodelbouwdagen Stoomtrein Katwijk Leiden
« Reactie #92 Gepost op: 15 september 2018, 13:16:23 »
Echt doodzonde dat ik niet kan komen piepen , want het lijkt echt een meer dan topeditie te worden, maar volgend jaar zijn we der wel bij


Grtz,

Samuel.
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.

Peter Soonius

  • Offline Offline
  • Berichten: 201
Re: Smalspoormodelbouwdagen Stoomtrein Katwijk Leiden
« Reactie #93 Gepost op: 15 september 2018, 18:43:51 »
@Marc: Ik draag een badge met mijn naam erop. Als je je meldt bij Sven weet hij mij ook te vinden. Komt goed.
@Samuel: Noteer maar vast eind september 2019 in je agenda.


Vandaag een reguliere zaterdagdienst gedaan bij Stoomtrein Katwijk Leiden. Even wat foto's gemaakt. Voor LGB modelspoorders is er binnen en buiten ook veel te beleven. Wij hebben naast het station al een buitenbaan gerealiseerd. Voor de ingang van het museum wordt hard gewerkt aan een grote LGB baan. De werkzaamheden zijn in mei 2017 gestart en momenteel rijden de trein al proef. Ook de contouren van het landschap zijn al zichtbaar.


 

In het museum is een vitrine gemaakt waarin een wisselende collectie wordt tentoongesteld. De onderste twee sporen maken deel uit van  het schaduwstation om de treinen buiten openingstijden op te stellen. De foto's zijn snel gemaakt en ik had last van tegenlicht.




Op het viaduct van de grote LGB baan voor het museum



Overzicht van de baan in aanbouw



De LGB baan naast het station


















Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7839
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Smalspoormodelbouwdagen Stoomtrein Katwijk Leiden
« Reactie #94 Gepost op: 16 september 2018, 09:35:49 »
Is die LGB baan te zien vanuit het café of de parkeerplaats, ivm evt spontane bezoekers?
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Peter Soonius

  • Offline Offline
  • Berichten: 201
Re: Smalspoormodelbouwdagen Stoomtrein Katwijk Leiden
« Reactie #95 Gepost op: 16 september 2018, 20:52:33 »
@Sven: Voor mensen met voyeuristische gaven kun je zowel van de LGB baan bij het station als de grote LGB baan voor het museum iets ontwaren van achter het hek. Maar is er is zoveel te zien en te beleven bij Stoomtrein Katwijk Leiden, zeker tijdens de smalspoormodelbouwdagen, dat je beter een kaartje kunt kopen. Dat is het geld zeker waard. Bovendien bestaat er ook een grote kans dat je vrijwilligers tegen het lijf loopt die je alles kunnen vertellen over de bouw.

Het bijzondere van de LGB baan naast het station is, dat deze baan eerst bij iemand in de achtertuin lag. Enkele jaren geleden moest groot onderhoud worden gepleegd. De eigenaar, inmiddels de 80 gepasseerd, zag herbouw in zijn eigen tuin niet meer zitten. Samen met zijn zoon heeft hij in ruim een jaar tijd de baan herbouwd naar het station.

Jaren geleden is ooit een aanvang gemaakt met een LGB baan voor de ingang van het museum. Met de wijsheid van achteraf bleek het ontwerp van het sporenplan niet goed te zijn. Omdat het restaurant ook een andere eigenaar had gekregen en er verbouwingsactiviteiten moesten plaatsvinden is deze baan opgebroken. Op een veel ruimer stuk grond ontstaat nu een veel betere baan die een voortvarend tempo wordt gebouwd.

Stoomtrein Katwijk Leiden heeft uit legaten inmiddels een zeer omvangrijke collectie LGB materieel verworven. Daarom zijn wij straks in staat veel treinen in diverse samenstellingen op de baan te laten rijden.

Peter Soonius

  • Offline Offline
  • Berichten: 201
Re: Smalspoormodelbouwdagen Stoomtrein Katwijk Leiden
« Reactie #96 Gepost op: 17 september 2018, 11:14:31 »
Lucien Eijdems, een trouwe en graag geziene deelnemer van de Smalspoormodelbouwdagen, brengt zijn nieuwe baantje mee waarvan de bouw op dit forum is beschreven.





Lucien laat met dit baantje weer eens zien dat smalspoor in modelbouw veel voordelen heeft. Je hebt er niet veel ruimte voor nodig. Het vervoer naar een tentoonstelling is eenvoudig. Er zijn veel rangeermogelijkheden. Je kunt je modelbaan heel goed detailleren. En................, niet onbelangrijk: het zijn projecten die je binnen een redelijk tijdbestek kunt afronden.




Zweifelsfall is het eindpunt van een particuliere Duitse smalspoorlijn uit de jaren 60. Het eindpunt is gelegen bij de toeristisch bekende Zweifelsfall, de waterval die over twee rotspunten naar beneden valt. De ruimte in het dal is beperkt. Daarom is het kopspoor in het verleden ooit vervangen door een segmentschijf om het perronspoor net even wat langer te krijgen voor die extra personenwagen. Helaas is de lijn minder in trek sinds de bus de mensen tot bij de waterval kan brengen.




De baan is gebouwd van allerlei restanten uit het modelbouwverleden. Zo zijn het stationsgebouw en de locloods oude Vero H0/TT modellen. De segmentschijf is een verbouwde Peco N draaischijf. De goederenloods is zelfbouw die is gebouwd naar een tekening van Mittelpuffer. Het rollend materieel is voornamelijk Roco H0e met DCC decoders.
Het baantje is niet groot. De afmetingen zijn 100 x 30 cm + een fiddle yard van 60 x 15 cm.








Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7839
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Smalspoormodelbouwdagen Stoomtrein Katwijk Leiden
« Reactie #97 Gepost op: 17 september 2018, 11:33:29 »
Potverdrie! Is er eigenlijk wel iets dat niet TOP is?  :o
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Lucien

  • Offline Offline
  • Berichten: 887
  • narrow minded and proud of it
Re: Smalspoormodelbouwdagen Stoomtrein Katwijk Leiden
« Reactie #98 Gepost op: 17 september 2018, 11:34:42 »
ONTRAXS! is passé Sven, je moet in Valkenburg zijn.
Ik duik al.....
Lucien

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7839
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Smalspoormodelbouwdagen Stoomtrein Katwijk Leiden
« Reactie #99 Gepost op: 17 september 2018, 11:38:08 »
Zoiets had ik er ook al achter getypt, maar toen weer weggehaald... Dat zijn grote woorden. Maar dat stokje lijkt inderdaad door het het Smalspoormuseum in Valkenburg te zijn opgepakt. Van wat ik tot nu toe gezien heb, gaat deze editie er niet voor onder doen.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

sdz1976

  • Offline Offline
  • Berichten: 2215
  • ovmv.be
    • ovmv.be
Re: Smalspoormodelbouwdagen Stoomtrein Katwijk Leiden
« Reactie #100 Gepost op: 17 september 2018, 11:38:35 »
 ;D ;D ;D

Grtz,

Samuel.
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.

Lucien

  • Offline Offline
  • Berichten: 887
  • narrow minded and proud of it
Re: Smalspoormodelbouwdagen Stoomtrein Katwijk Leiden
« Reactie #101 Gepost op: 17 september 2018, 11:40:14 »
Het was ook maar als knipoog bedoeld. Ontraxs richt zich op een ander publiek. Het is wel interessant om te kijken hoe de volgende editie daarvan er uit ziet, maar dat is iets voor een andere discussie.
Maar ik ben het met je eens, er staan een aantal mooie kunststukjes op het programma.
Lucien

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7839
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Smalspoormodelbouwdagen Stoomtrein Katwijk Leiden
« Reactie #102 Gepost op: 17 september 2018, 11:42:35 »
Ontraxs richt zich op een ander publiek.
Nee hoor, ben ik niet met je eens. Het is/was allebei voor families bedoeld. Niet alleen de modelspoorliefhebber die de beste modelspoorbanen wil zien. De organisatie mag een andere insteek hebben gehad, de doelgroep is dezelfde.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Peter Soonius

  • Offline Offline
  • Berichten: 201
Re: Smalspoormodelbouwdagen Stoomtrein Katwijk Leiden
« Reactie #103 Gepost op: 17 september 2018, 15:45:53 »
Een paar jaar geleden heb ik de organisatie van de Smalspoormodelbouwdagen overgenomen. Het is altijd al een evenement geweest waar topmodelbouwers hun banen hebben laten zien. Vaak ook hun primeurs als try out voor de grotere shows. De kleinschaligheid en de gezelligheid, modelbouwers onderling en de modelbouwers met de vrijwilligers van het museum, leverden een trouwe schare deelnemers en bezoekers op. Dezelfde  kleinschaligheid en de relatieve onbekendheid zorgden voor relatief lage bezoekersaantallen. Onbekend maakt onbemind. Wat ons betreft mogen er meer mensen komen kijken in ons museum. We doen nu meer aan de publiciteit. Daarom zijn wij dit jaar ook actief op dit forum. Daarbij worden we ondersteund door deelnemers die onze doelen ook nastreven. Wij willen het modelbouwseizoen openen met een mooie en kwalitatieve show met een eigen signatuur. Om elkaar te inspireren en uit te dagen. Maar we hopen ook veel gezinnen en andere bezoekers een leuk dagje uit bezorgen. En zoals al eerder geschreven: elke euro van de verkochte kaartjes wordt gebruikt om te restaureren en het museum verder uit te bouwen. We hebben 0 euro salariskosten! Een constante groei van het aantal bezoekers is ook belangrijk voor subsidieverstrekkers en de politiek. Binnenkort bestaat Stoomtrein Katwijk Leiden 50 jaar en daar willen we nog vele jaren aan vast plakken.

Peter Soonius

  • Offline Offline
  • Berichten: 201
Re: Smalspoormodelbouwdagen Stoomtrein Katwijk Leiden
« Reactie #104 Gepost op: 17 september 2018, 21:02:09 »
Omdat de modelbaan van Vincent de Bode en zijn vrienden op een wel heel bijzondere wijze zijn familiegeschiedenis  uitbeeldt, heb ik persberichten verstuurd naar redacties van huis-aan-huisbladen van zijn huidige woonplaats en die van geboortegrond van zijn vader. In beide gevallen waren de redacties enthousiast en zijn de berichten opgenomen in de kranten. Vincent is hiermee ook een uitstekende ambassadeur voor onze mooie hobby.