Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:59
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
  

Auteur Topic: Zelfbouwstation uit de 'Belle époque'  (gelezen 17266 keer)

Pnarfk

  • Offline Offline
  • Berichten: 180
  • Modelbouw is een kunst
    • www.alanjockmans.com
Zelfbouwstation uit de 'Belle époque'
« Gepost op: 08 juli 2018, 23:37:58 »
Hallo iedereen, dit is mijn eerste draadje op dit (en eender welk ander) forum.

Als student die de hoofdmoot van zijn tijd op een studentenkamer vertoeft heb ik niet echt de plaats, de tijd of het geld om een echte modelbaan te maken. Daarom amuseer ik me van tijd tot tijd met het bouwen van kleine diorama's en gebouwen, waarbij ik doorgaans met goedkope en/of gerecycleerde materialen werk. Dergelijke projectjes beginnen vaak vanuit een bepaald idee of plotse bevlieging, en zonder dat ik er veel bij vooruit plan. Vaak vertrek ik vanuit het idee om een stationsgebouw te maken en daarrond een stationsomgeving te ontwerpen.

Een voorbeeld is hier het stationnetje van Sehr-Am-Uzant dat ik vorig jaar volledig opbouwde uit papier, karton, schuimplaat en wat rondslingerende modelbouwtroep.



Uiteindelijk is dit project niet tot een heel diorama gekomen omdat een collega-modelbouwer het graag wilde kopen en op diens baan een plaatsje geven.

Na een tijdje meer tijd te hebben besteed aan de studies, uitgaan en het leven, heb ik recent opnieuw een opwakkering van het modelbouwvirus gekregen en begin ik opnieuw aan een projectje, ditmaal meer complex en verfijnd.

Het uitgangspunt is opnieuw een zelfontworpen stationsgebouw, maar ditmaal minder Duits geïnspireerd. De bedoeling is om een statig station te bouwen zoals deze aan het einde van de 19de en het begin van de 20ste eeuw, de zogenaamde 'belle époque', nog veel voorkwamenn in de grootsteden. De inspiratie haal ik uit verschillende Belgische stations die in neoklassieke stijlen zijn gebouwd, zoals bijvoorbeeld dat van St-Ghislain:



Ik wil echter eerder een nieuw station creëren, eerder dan een ander te kopiëren. De bedoeling is het gebouw een eigenzinnige compositie geven, waarbij het boven de sporen komt te liggen, met een centrale hal en twee asymmetrische zijvleugels. Het geheel moet ook torentjes en spitsen krijgen, zodat het als een soort 'kasteel' boven de sporen uittorent. Hierrond komt een grootstedelijke scenery met herenhuizen en een al dan niet functionele trambaan. Ik heb het ontwerp al helemaal uitgetekend, maar hou het nog even voor mezelf, zodat het eindresultaat een verassing blijft.

Ik zal vooral gebruik maken van gerecycleerd materiaal alsook papier en karton van verschillende diktes. Ik heb uit vorige bouwsels nog een aardige partij plastic platen met baksteenmotief liggen, dus ook dat zal gebruikt worden.

Ik ben een echte knutselaar, maar echter nog niet ontzettend ervaren in de modelbouw. Daarom zijn alle tips en tricks welkom (vooral op het gebied van verven en verweren ben ik een echte leek), zo kunnen we van elkaar leren  :)

Hier alvast een voorsmaakje: de ruwbouw van het inkomstportaal. Updates volgen snel  ;)


Groetjes en veel kijkplezier, Alan Jockmans
Groet, Alan Jockmans

minibart

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re: Zelfbouwstation uit de 'Belle époque'
« Reactie #1 Gepost op: 08 juli 2018, 23:53:13 »
Heel interessant, dit ga ik volgen.. Ik heb meer ervaring met schilderen ( vooral fantasy)

Pnarfk

  • Offline Offline
  • Berichten: 180
  • Modelbouw is een kunst
    • www.alanjockmans.com
Re: Zelfbouwstation uit de 'Belle époque'
« Reactie #2 Gepost op: 09 juli 2018, 08:19:17 »
Gisterenavond had ik de smaak serieus te pakken en heb ik al een deel van het voorportaal van steenmotief voorzien.


Door afwisselend een stukje baksteenplaat met een stukje karton van 0,5 mm af te wisselen krijg ik een mooi en egaal patroon.


Her en der is het motief wat scheef, maar er moeten nog een aantal details toegevoegd worden aan het portaal, wat het realistischer zal maken


Ik heb er al even de twee andere stukken van de voorgevel tegengeplaatst, om een idee te geven hoe deze zal worden.
Groet, Alan Jockmans

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Zelfbouwstation uit de 'Belle époque'
« Reactie #3 Gepost op: 09 juli 2018, 08:30:30 »
Alan, welkom op dit forum. Zelfbouwers zijn mijn favoriete draadtjes. (y)
 Je eerste gebouw is zeer goed gelukt, en de technieken bij je tweede komen me bekent voor. Daar ik eerder een vol styreen bouwer ben, ben ik van karton weggegaan naar styreen en pet foam plaat als basis. De baksteen verwerk ik bijna hetzelfde.

Als tip kan ik je aanraden eerst de baksteen te verfen en voegen voordat je het in het gebouw verwerkt, gewoon omdat het makkelijker gaat. In mijn Westlandbaan draadtje laat ik zien hoe ik het doe.

Je nieuwe gebouw ziet er al goed uit, en ik ga dit zeker volgen. (y)

(Noot aan mezelf, misschien maar weer een gebouw beginnen ;D)
gr. Joke

Ludo1957

  • Offline Offline
  • Berichten: 45
  • Creativity is intelligence having fun <A. Einstein
Re: Zelfbouwstation uit de 'Belle époque'
« Reactie #4 Gepost op: 09 juli 2018, 08:41:24 »
Knap werk !
Respect voor jouw engelengeduld :-)

knutselaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re: Zelfbouwstation uit de 'Belle époque'
« Reactie #5 Gepost op: 09 juli 2018, 08:56:40 »
Leuk bezig! Ik blijf je draadje in de gaten houden! Groeten,Richard

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Zelfbouwstation uit de 'Belle époque'
« Reactie #6 Gepost op: 09 juli 2018, 08:57:33 »
Hoi Alan,

Welkom op het forum.
Ook voor mij geldt zelfbouw als favoriet.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 22190
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Zelfbouwstation uit de 'Belle époque'
« Reactie #7 Gepost op: 09 juli 2018, 09:03:51 »
Hoi Alan,

Prachtig bouwwerk  (y)
En welkom op het forum!
Met vriendelijke groet,
Wim

Pnarfk

  • Offline Offline
  • Berichten: 180
  • Modelbouw is een kunst
    • www.alanjockmans.com
Re: Zelfbouwstation uit de 'Belle époque'
« Reactie #8 Gepost op: 09 juli 2018, 17:07:13 »
Het resultaat van een dagje noest gepruts:

De voorgevel van het centrale gebouw is grotendeels af, morgen kan ik aan de achtergevel beginnen, die normaal gezien een stuk minder complex zal zijn. Ook zou ik al eens willen nadenken over schilderen. Kan iemand me op weg helpen wat ik moet gebruiken en hoe ik het beste te werk ga?


De onderste stenen zijn in schaal 0 en moeten een arduinen sokkel voorstellen, dit moet dan ook nog grijs geschilderd worden. De ramen en deuren voor dit gebouw bouw ik er pas na het schilderen in. Eerst wil ik alle gevels af hebben.



Het reliëf komt mooi tot zijn recht van opzij bekeken
Groet, Alan Jockmans

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Zelfbouwstation uit de 'Belle époque'
« Reactie #9 Gepost op: 09 juli 2018, 17:32:32 »
Hallo Alan,

Mooi werk! Volgens mij hoef jij niet zo heel veel meer te leren. Gewoon doorgaan met wat je aan het doen bent. Zoals Joke al zei, zelfbouwers hebben ook mijn grote voorkeur.

Verftips: Niemand heeft de wijsheid in pacht maar iedereen heeft zijn eigen voorkeurswerkwijze.....  Wat ik altijd doe, vooral juist bij karton, en met name dat grijze spul wat jij ook gebruikt hebt, een laagje grijze primer er op. Ik gebruik daarvoor autoprimer van de bouwmarkt of Action. Gewoon de goedkoopste. Daarna kan alles er op, ik hou zelf van acryl, Valerio bijvoorbeeld. Maar acrylverf uit de kunstschilder-winkel kan ook. Maar enamelverf, Humbrol of Revell, kan ook. Zorg er voor dat je alleen matte verf gebruikt. Vooral voor de grotere oppervlakken. Voor een enkele deurklink of ander klein ding mag je ook hoogglans nemen. Sommigen vinden dat mooi staan, zo'n glansdetail als hilight. Zelfs plakkaatverf zou kunnen, want erg mat, maar dat zou ik niet doen want plakkaatverf lost weer op in water. Dat wordt geheid een smeerboel. (nou ja, bij mij  wordt dat altijd een smeerboel....)

Na het verven komt dan nog verweren en vervuilen en hilighten en zo, maar dat komt later wel. Jouw eerste bouwsel, dat Duitse vakwerkhuis, is al mooi genoeg dus zo heel belangrijk hoeft dat niet te zijn.

Belangrijkste les is: pak de verf waar je makkelijk en goedkoop aan kan komen en begin gewoon. Meer is niet nodig. Gewoon doen.

Albert
« Laatst bewerkt op: 09 juli 2018, 17:34:55 door Scratchbuilt »
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

minibart

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re: Zelfbouwstation uit de 'Belle époque'
« Reactie #10 Gepost op: 09 juli 2018, 19:05:49 »
Ik kan me alleen maar aansluiten bij Albert. Mijn voorkeur is acryl verf, makkelijk te verdunnen met water en droogt snel.
Goedkope verf is prima bruikbaar, je moet soms meer dan 1 laag gebruiken. Van de duurde verf merken lukt het meestal met een laag.

Je hebt ook geen dure kleine kwastjes nodig, wel een paar met een fijne punt voor het detail werk. Als je gaat drybrushen, gebruik dan goedkope kunstof kwastjes. Je kwasten gaan dan niet lang mee.

Een goedkope primer er op voor je gaat verven is altijd een goed idee. De verf kan dan niet in het karton trekken.

Het ziet er al mooi uit zo,

Bart

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Zelfbouwstation uit de 'Belle époque'
« Reactie #11 Gepost op: 09 juli 2018, 19:25:05 »
Alan,

Ziet er goed uit zo, verfen wordt moeilijker.

Muurplaten verf ik met Revel of Humbrol, met verschillende tinten wild door elkaar. 24 uur drogen en dan voegen met verf op waterbasis, dun in de voegen laten lopen, iets aandrogen en met een vochtige doek de bakstenen afpoetsen, schuin over de plaat zodat de voegen niet leeg gepoetst worden. Afhankelijk van de oudheid van het gebouw, meer wit, grijs of tegen zwart voor de voegen.

Bij het karton niet te waterige verf nemen dan zwelt het karton op. Ik heb ook al eens het karton eerst met secondelijm geimpregneerd, dan gebeurd dat niet en wordt de struktuur hard.

Ga zo door (y)

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Zelfbouwstation uit de 'Belle époque'
« Reactie #12 Gepost op: 09 juli 2018, 20:29:30 »
Dit wordt eentje om te volgen !
Prachtig dat eerste stationetje, en waar dit Belle Epoque station heengaat, gaat onze wildste dromen te buiten denk ik.
Ziet er reeds fenomenaal uit !  (y)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Zelfbouwstation uit de 'Belle époque'
« Reactie #13 Gepost op: 09 juli 2018, 22:46:03 »
Ja, erg gaaf (y)

Tip: probeer gelijkvormige onderdelen zo veel mogelijk langs een mal te lijmen.
Bv die sierelementen boven de ramen.
Als ze allemaal dezelfde kleine afwijking hebben, valt die afwijking niet meer op.
Als ze echter allemaal net een andere afwijking hebben, wordt de illusie doorbroken.

Ik hou erg van dit soort old school gefrut. U heeft er een volger bij.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Zelfbouwstation uit de 'Belle époque'
« Reactie #14 Gepost op: 09 juli 2018, 22:52:08 »
btw:

ik klodder nog altijd met enamel verf van Humbrol en Revell.
Ook op dit soort constructies.
Ik vind dat fijner werken dan acryl, vooral omdat het beter hecht en wat minder bobbelig opdroogt. En ik vind het wat makkelijker werken bij detailwerk.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=66871.msg3221652896#msg3221652896
(allemaal met enamelverf gedaan, hoewel ik zeker ook wel acryl gebruik. Vooral achtergrondplaten, maar ook wel huisjes)

Maar ga vooral zelf experimenteren wat jou het beste past!
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly