Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Fendga airbrush  (gelezen 4219 keer)

Andreas_______

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Fendga airbrush
« Gepost op: 01 juli 2018, 12:52:33 »
Hallo,

Ik wil een beginnen met airbrush, ik heb deze set gevonden met 0,2 mm pistool. Is dit een goede set voor detailwerk?



Groeten Mechiel


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

EricZmS

  • Offline Offline
  • Berichten: 1399
  • Buiten de lijntjes is veel meer ruimte
Re: Fendga airbrush
« Reactie #1 Gepost op: 01 juli 2018, 13:14:51 »
Mechiel,

Kijk even rond op het forum, er is al heel veel geschreven over airbrush en de kwaliteit hiervan.
Uit eigen ervaring is goedkoop meestal duurkoop, de kwaliteit van constante luchtdruk, schoonmaak van pistool laat meestal te wensen over.
Een drukvat zorgt in elk geval voor een rustiger gebruik. Je wordt al snel gek van het geluid van een compressor helemaal als je wat meer/ langer spuit.
Ook belangrijk om te weten is met welke verf je gaat spuiten.

Er zullen ongetwijfeld meer reacties komen op je vraag. Doe er je voordeel mee.

Edit: kijk eens bij bulson heeft een mooie harder en steenbeck in combi met compressor. Betaalbaar (is overigens niet aan mij om dat te bepalen) met goede kwaliteit zeker om mee te beginnen.
« Laatst bewerkt op: 01 juli 2018, 13:19:40 door EricZmS »
Met vriendelijke groet, Eric

ZmS staat voor mijn koffie, Zwart met Suiker.
3x links is ook rechtsaf

Andreas_______

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: Fendga airbrush
« Reactie #2 Gepost op: 01 juli 2018, 14:08:02 »
Ik kan dus ook gewoon zo’n bus kopen waar lucht in zit van revell( zijn er ook andere merken die dit hebben) en dan het gewenste pistool er op zetten?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: Fendga airbrush
« Reactie #3 Gepost op: 01 juli 2018, 14:30:02 »
Zo'n bus is niks en dit luchtpompje lijkt mij leuk voor in een aquarium of om je nagels mee te spuiten maar niet voor een beetje serieus modellen airbrushen.
Het pistool lijkt mij zo'n goedkope Chinees, hetzelfde pistool wordt ook onder vele andere merknamen verkocht.
Ik heb zelf ook zoiets en heet dan Höfftech of AB en daar valt best wel mee te spuiten maar je krijgt waar je voor betaald.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 01 juli 2018, 15:01:27 door prutser »

Andreas_______

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: Fendga airbrush
« Reactie #4 Gepost op: 01 juli 2018, 15:11:00 »
Maar bij bulson hebben ze ook fengda double action pistolen. Zijn deze ook slecht?

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Fendga airbrush
« Reactie #5 Gepost op: 01 juli 2018, 15:16:14 »
Geen echt advies maar kijk ook eens in deze draadjes:

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=66250.0.html
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=61767.0.html
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=4206.0
http://forum.beneluxspoor.eu/index.php?topic=53806.0
http://forum.beneluxspoor.eu/index.php?topic=7269.0

Wie weet staan er handige dingen in die voor die airbrush van jou ook gelden. Aan mij heb je niet veel want ik moet mijn airbrush na 2 jaar nog steeds eens uitproberen  ;D

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3341
    • Mijn van-alles website
Re: Fendga airbrush
« Reactie #6 Gepost op: 01 juli 2018, 17:37:59 »
De compressor is hoogstwaarschijnlijk behoorlijk luidruchtig: ik heb ooit een vergelijkbare Revell compressor gehoord in een video en hoewel dat moeilijk oordelen is omdat de meeste camera's automatisch het geluidsvolume bijregelen, moest ik er niet aan denken in dat constante gezoem te zitten: het ding draaide altijd en slaat dus niet af, maar let op, dat was dus bij dat Revell ding zo. Misschien schakelt deze uiteindelijk wel uit.
Daarnaast kon ik in die video ook goed horen dat de compressor een ander geluid gaat maken zodra je gaat spuiten, het is wat dat betreft een erg krap bemeten geval.

Is dat slecht? Misschien niet. Maar vergeet niet dat er bij nagel-kunstenarij heel anders gewerkt wordt met een airbrush dan in de modelbouw. Modelbouwers gebruiken over het algemeen langer lucht dan een nagelstyliste, puur omdat wij relatief meer verf in 1 keer gebruiken.

Is het ontbreken van een drukvat slecht? Zeker niet. Ik ben begonnen met een compressor zonder drukvat en heb daar een tijd goed plezier van gehad en ook nooit wat van pulseren gemerkt. Het model compressor wat ik had leek hier sterk op: https://www.bol.com/nl/p/mini-airbrush-compressor-fengda-as-18-2-met-drukregelaar-waterafscheider/9200000054115458/?suggestionType=browse&bltgh=thcU7udb-6JmaeiNi0lJTw.1.7.ProductTitle )

Op een gegeven moment gaat het steeds even moeten stoppen met spuiten je opbreken en ga je op zoek naar iets beters.
Staar je dus niet blind op het wel of niet hebben van een drukvat. Ook zonder drukvat kun je prima met een compressor werken, als je de beperkingen kent.

Waar ik zelf niet voor zou gaan is een single-action airbrushpistool: je kunt dan alleen de hoeveelheid verf regelen, niet de hoeveelheid lucht.

Conclusie: ik zou zelf even wat meer geld uitgeven en een iets betere compressor kopen. Over de keuze van een spuit kan ik niet oordelen, ik ben zelf met een Badger 150 begonnen en heb nu een Evolution 2 in 1 van H&S.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Fendga airbrush
« Reactie #7 Gepost op: 01 juli 2018, 17:41:34 »
het ding draaide altijd en slaat dus niet af, maar let op, dat was dus bij dat Revell ding zo. Misschien schakelt deze uiteindelijk wel uit.
Daarnaast kon ik in die video ook goed horen dat de compressor een ander geluid gaat maken zodra je gaat spuiten, het is wat dat betreft een erg krap bemeten geval.

Dat klopt, heeft met de afname te maken, het "ding" heeft immers geen drukvat. Ik heb die bewuste compressor en die doet het prima. Alleen is het beter er een met een drukvat en regelaar te kopen. Standaard hebben die ook een waterafscheider wat die bewuste Revell standaard niet heeft.

Aan de TS: beter een goede compressor + spuit kopen, is even wat duur maar maakt ook direct dat je een investering voor de toekomst hebt :)

Andreas_______

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: Fendga airbrush
« Reactie #8 Gepost op: 02 juli 2018, 12:33:28 »
Ik heb nu een airbrush set van revell met compressor. Het is mij alleen nog niet duidelijk met welke middelen je het pistool schoon kan maken. Ik heb al filmpjes gezien dat er revell airbrush clean door het pistool wordt gespoten tot dat die schoon is. Ik heb ook gelezen dat hetzelfde met wasbenzine wordt gedaan, beschadigd dit het pistool niet? En ik ga revell email verf gebruiken, heb ik hier revell color mix voor nodig of waar kan ik dit nog meer mee verdunnen? Ik heb dit alles al opgezocht op internet maar het is mij allemaal beetje verwarrend want er zijn veel manieren.

Groeten Mechiel

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Fendga airbrush
« Reactie #9 Gepost op: 02 juli 2018, 12:46:22 »
Hoi Mechiel,

Revell airbrush Clean door je spuit jagen zou misschien wel kunnen, maar dat kost je wel heel wat van die Clean.
Als ik m'n luchtkwast schoonmaak dan wordt het ding gedemonteerd en maak ik de kanalen waarlangs de verf gestroomd heeft schoon met een pijpenrager (te koop bij sigarenwinkels, neem de zachte variant, niet de stekelige), die even in de Clean is gedoopt. De naald haal ik door een keukenpapiertjes met wat Clean. Voor het weer monteren doe ik op de voorste helft van de naald een vliesdun laagje (zuurvrije) vaseline. Dat voorkomt dat er zich verf aan gaat hechten en scheelt dus in het schoonmaakwerk en, niet onbelangrijk, het helpt tipdry te voorkomen.

En als de gelegenheid zich voordoet gaan beide luchtkwasten even in de ultrasoon bij m'n broertje op 't lab.

Succes!
« Laatst bewerkt op: 02 juli 2018, 12:48:06 door 44 »

klusser

  • Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
  • Offline Offline
  • Berichten: 1010
  • zwols......maar geen balletje!!
    • Kuyerbosch  H0
Re: Fendga airbrush
« Reactie #10 Gepost op: 02 juli 2018, 12:50:55 »
Mechiel,
Over schoonmaken het volgende:

Ik hou de volgende regel aan alle niet metalen delen van de spuit : niet in de oplosmiddelen laten liggen.
Aan de andere kant... plastic voor een verfspuit vindt ik al geen goed uitgangpunt.

Alle metalen delen leg ik in een bad van hetzelfde oplosmiddel als waar ik de verf mee verdunt heb.Dus als je met terpentine verf verdunt ,de spuit spoelen met terpentine.,als je met thinner verdunt de spuit spoelen met thinner.
Ik heb eigenlijk nog nooit speciale cleaners gebruikt voor schoonmaak,....o, toch 1 x toen had ik de spuit weggezet zonder schoon te maken,en dit vergeten.

Dan haal je wel alle (oude) verf ermee uit

Sucses Wim
Mij krijgen ze niet gek. Ik ben het al...

Andreas_______

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: Fendga airbrush
« Reactie #11 Gepost op: 02 juli 2018, 13:06:24 »
Mechiel,
Over schoonmaken het volgende:

Ik hou de volgende regel aan alle niet metalen delen van de spuit : niet in de oplosmiddelen laten liggen.
Aan de andere kant... plastic voor een verfspuit vindt ik al geen goed uitgangpunt.

Alle metalen delen leg ik in een bad van hetzelfde oplosmiddel als waar ik de verf mee verdunt heb.Dus als je met terpentine verf verdunt ,de spuit spoelen met terpentine.,als je met thinner verdunt de spuit spoelen met thinner.
Ik heb eigenlijk nog nooit speciale cleaners gebruikt voor schoonmaak,....o, toch 1 x toen had ik de spuit weggezet zonder schoon te maken,en dit vergeten.

Dan haal je wel alle (oude) verf ermee uit

Sucses Wim

Is het verdunnen en schoonmaken dan ook mogelijk met wasbenzine?

Hobojohn

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
Re: Fendga airbrush
« Reactie #12 Gepost op: 02 juli 2018, 13:13:00 »
Nu even wat feiten, gebaseerd op mijn ervaring en gebruik. Zo'n twee jaar geleden heb ik een AS-06-1 Fengda compressor gekocht. Mijn Badger compressor gaf het na 40 jaren van trouwe dienst ineens op. Ik had dus nog een badger spuitpistool liggen, die heb ik aangesloten met een verloopnippel
Want ja die Amerikaanse draadmaten passen niet op onze Europese maten.
(Als je een systeempje met pistooltje koopt heb je dat natuurlijk niet )

Laten die beiden het nu al met zijn 2-en gezamenlijk al twee jaar uitstekend doen!
Echt voor weinig dus
Kijk, als je dag in dag uit gaat zitten air-brushen dan zou ik een duurder systeem kiezen.
Maar voor ons werken hobby? Zoals gezegd, ik heb er tot nu toe veel plezier van gehad.

Tip 1:blijf weg van die dikke korrel verf van Revell. Ik gebruik Vallejo-verf dat ik verdun met gedenatureerde alcohol.

Tip 2: Het schoonhouden van je spuitpistool is een absolute must. Dat betekent dat je niet bang moet zijn je spuitpistool uit elkaar te halen.  Anders blijven en verfresten achter die op den duur de hele boel verstoppen.

Groet
Jan.

Hobojohn

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
Re: Fendga airbrush
« Reactie #13 Gepost op: 02 juli 2018, 13:16:28 »
Schoonmaken in principe met de verdunner die je gebruikt.
Wasbenzine werkt niet op waterverdunde verf is mijn ervaring.

En is er een goede vervanger voor thinner?
Want dat sapje maakt de boel echt goed schoon maar is best wel gevaarlijk.

Jan

Andreas_______

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: Fendga airbrush
« Reactie #14 Gepost op: 02 juli 2018, 13:17:29 »
Bedankt voor de tips maar ik heb nu al een revell airbrush set voor 30 euro gekocht (nieuw 130 euro) via marktplaats


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk