Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS baan in Las Vegas door AndrevdG
Vandaag om 03:36:10
Baan in Los Angeles door hvyfuji
Vandaag om 02:14:42
Smalspoor trammetje (H0e 9mm) door Sven
Vandaag om 01:25:15
Rivarossi E424 oud model reparatie door janw
Vandaag om 01:09:03
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door AndréDev
Vandaag om 00:39:29
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door Marcel112
Vandaag om 00:15:23
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 00:08:13
Welke winkel in Nederland heeft ee behoorlijk Weinert assortiment? door sneek
25 mei 2020, 23:51:43
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 mei 2020, 23:51:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Station W
25 mei 2020, 23:43:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
25 mei 2020, 23:40:06
Neutraal Moresnet in H0 door Martin Hornis
25 mei 2020, 23:19:34
Bouw NS 532 spoor 1 door peterha
25 mei 2020, 23:06:49
Heuvelland, een tentoonstellingsbaantje in H0 door Peter Kleton
25 mei 2020, 23:05:54
's-Heer Heinkenspolder door Duikeend
25 mei 2020, 23:05:43
Boek: treinsamenstellingen in Europa. Nachttreinen in model. door RICROO
25 mei 2020, 22:57:57
Welke perronbreedte voor Roco line door emanje
25 mei 2020, 22:57:25
Fleischmann Profi-rails, wordt het nog gemaakt? door 44
25 mei 2020, 22:54:07
Raadplaatje door Kronefan
25 mei 2020, 22:53:06
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
25 mei 2020, 22:39:10
25 jaar geleden door Martin Hornis
25 mei 2020, 22:35:05
Doornvliet door Deetrein
25 mei 2020, 22:29:51
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0 door Ronald Halma
25 mei 2020, 22:16:53
Digikeijs DR4018: Seinen aansturen door Martin Hornis
25 mei 2020, 22:14:44
Fleischmann lok1381 rijdt tegenovergesteld t.o.v. andere loks. door stoombr38
25 mei 2020, 22:12:06
BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners door janw
25 mei 2020, 22:07:29
Digikeijs DR5000 Centrale, productbeschrijving door AlexanderR
25 mei 2020, 22:06:51
Heen, En en Weer door DE-II
25 mei 2020, 21:53:18
NS Modelbaan Amersveld 1999 - heden door Forever Rocofan
25 mei 2020, 21:43:04
WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie! door Tulpendaal
25 mei 2020, 21:31:52
  

Auteur Topic: Hoe kap Brawa V100 DB H0 te openen?  (gelezen 1383 keer)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1182
  • Aachenau West
Hoe kap Brawa V100 DB H0 te openen?
« Gepost op: 29 juni 2018, 22:28:30 »
Ik zou een V100 van Brawa graag voorzien van een decoder. Zie ook dit draadje.

Hiertoe moet de kap eraf.

Om te beginnen moet het machinistenhuis losgewrikt worden. Niet gemakkelijk, maar dat lukte uiteindelijk.


Vervolgens moet de inrichting van het machinistenhuis losgemaakt worden.
Twee schroefjes losdraaien. Simpel.


Maar dan?
Onder de achterste huif moet, als ik de tekeningen moet geloven, een decoder komen (Plux21). Die huif moet er dus af. (Ook om het stekkertje van de cabineverlichting los te halen).
Ik ben een uurtje aan het prutsen geweest, maar ik krijg het niet voor elkaar.
Onder de zijwanden zitten iets naast de rangeertreden klikverbindingen die verticaal losgetrokken zouden moeten worden. Ik heb daar al aardig wat kracht op gezet, maar durf niet verder te gaan. De staanders bij de opstap zijn ook al verbogen >:(
Hoe de huif ter plaatse van het machinistenhuis vast zit kan ik niet opmaken uit de tekening. Het kan goed zijn dat de huif daar gewoon los zit.

Hier stopt het wat mij betreft.
Heeft iemand ervaring met het openen van deze loc?
Hulp is zeer welkom.


Groet, Bas

DJV

  • MSG-Nienoord
  • Offline Offline
  • Berichten: 931
  • BRrrrrmmmmmm. II-V Diesel Power.
Re: Hoe kap Brawa V100 DB H0 te openen?
« Reactie #1 Gepost op: 29 juni 2018, 23:00:29 »
Volg.
Groeten Dirk Jan

Mijn andere hobby...
www.centoclub.nl/index.php?threads/djwpks-monster.832/

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 18866
    • Pagina van klaas
Re: Hoe kap Brawa V100 DB H0 te openen?
« Reactie #2 Gepost op: 29 juni 2018, 23:01:36 »
Ik ken deze loc niet, maar volgens de handleiding moet je de huiven gewoon naar boven trekken. Zitten op meerdere plaatsen vastgeklikt.
https://www.brawa.de/fileadmin/Produkte/Bedienungsanleitungen_H0/dieselloks/42800_42801_42802_42803_Diesellok_V_100-10_DB.pdf
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor stil.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1182
  • Aachenau West
Re: Hoe kap Brawa V100 DB H0 te openen?
« Reactie #3 Gepost op: 29 juni 2018, 23:26:18 »
Ik kon het natuurlijk niet uitstaan dat het niet lukte en ben dus toch weer aan de slag gegaan.



Op de foto zie je de klikverbinding aan de huif die dusdanig lang bleek dat die aan de onderzijde van het chassis zichtbaar was. (Eigenlijk ook wel logisch).
Door een beetje te duwen met een cocktailprikker vanaf de onderzijde, kwam de huif iets los.
Op zo'n moment zie je eindelijk waar je mee bezig bent. De huif zat verder ook niet vast aan de zijde van het machistenhuis (wat op tekening min of meer wel werd gesuggereerd).

De huif zat echter nog steeds volkomen vast. Ik was eigenlijk niet van plan om schroevendraaiers te gebruiken tussen kap en chassis vanwege het risico van het beschadigen van de lak*). Maar op een andere manier was het niet te doen.

De huif is er in ieder geval af. Het recht buigen van de staanders doe ik pas nadat alle krachtwerk achter de rug is.
En het is wat mij betreft meteen de laatste keer dat de loc open moet.

Nog dank voor het meedenken, Klaas.

Groet, Bas

*)Is me bij het model van Roco overkomen. Vergeleken met Brawa was het afnemen van de kap van die loc een eitje.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 18866
    • Pagina van klaas
Re: Hoe kap Brawa V100 DB H0 te openen?
« Reactie #4 Gepost op: 29 juni 2018, 23:59:34 »
De tekening in de handleiding suggereert inderdaad dat er aan de kant van het machinistenhuis ook een bevestiging zit, maar op jouw foto zie ik daar niks van terug.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor stil.

Coen Burki

  • Offline Offline
  • Berichten: 625
Re: Hoe kap Brawa V100 DB H0 te openen?
« Reactie #5 Gepost op: 30 juni 2018, 09:49:05 »
Hallo forumlezer,

Ik heb de digitale sound uitvoering maar krijg de binnenverlichting niet aangestuurt.
Ik haal het stekkertje los maar ik zou dit toch digitaal moeten kunnen!
Heeft iemand de digitale oplossing.

Groet,
Coen.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3416
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Hoe kap Brawa V100 DB H0 te openen?
« Reactie #6 Gepost op: 30 juni 2018, 10:06:57 »
Cabinelicht schakelt met F7. Er zijn een aantal presets ingebouwd door Brawa en/of D&H. Zo brandt het cabinelicht alleen bij stilstand of als je de rangeerstand hebt ingeschakeld. Volgens mij wordt het niet ontstoken onder normale 'Streckendienst' en is dat zo ingeprogrammeerd.

gtrz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntalbahn rond 1961 (Diez, Balduinstein), Traincontroller Gold 8.0 MultiZentrale Roco.

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2428
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Hoe kap Brawa V100 DB H0 te openen?
« Reactie #7 Gepost op: 30 juni 2018, 10:10:36 »
En anders de waarde van deze CV controleren:

CV 991 -  Führerstand/Driver‘s cabin 0 = aus/off, 1 = F1…28 = F28, 29 = F0*  135 = 128+7 = F7*

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1182
  • Aachenau West
Re: Hoe kap Brawa V100 DB H0 te openen?
« Reactie #8 Gepost op: 30 juni 2018, 18:02:45 »
De brugstekker is er nu ook uit. Zelfs dat ging niet heel gemakkelijk. Maar ja, 21 pinnen geven natuurlijk wel wat weerstand.


En hier zit de LoPi 4.0 DCC erin geprikt.
Meteen ook maar de koppelingen verwisseld tegen Fleischmann Profi's. Dat werkje viel dan weer mee. Ik vreesde namelijk de NEM-houder te moeten losnemen, waarbij er weer van alles gedemonteerd zou moeten worden. Omdat ik er met een punttang toch bij kon, bleek dat gelukkig niet nodig.
Ook de Brawa NEM-schacht was voldoende ruim voor de Profi's, wat ik wel eens anders meemaak. Voor de schachten van bijvoorbeeld Roco moet ik de Profi's flink bijvijlen voor ze fatsoenlijk passen.


De tekening in de handleiding suggereert inderdaad dat er aan de kant van het machinistenhuis ook een bevestiging zit, maar op jouw foto zie ik daar niks van terug.
Wat mij betreft hoort er, naast de tekeningen, ook geschreven tekst bij handleidingen. Märklin/Trix heeft er ook zo'n handje van om enkel met afbeeldingen te werken. Het is soms net een raadseltje wat je moet oplossen.

Tenslotte.
De decoder moet overigens nog naar mijn wensen worden ingesteld. Dat kan natuurlijk prima wanneer de kap er weer op zit. Toch wacht ik daar nog maar even mee. Ik wil zeker weten dat de decoder in alle opzichten goed werkt.
De eerste tests duiden erop dat alle functies werkzaam zijn.
Voor de instellingen ben ik van plan om een apart draadje te openen.

Groet, Bas

Coen Burki

  • Offline Offline
  • Berichten: 625
Re: Hoe kap Brawa V100 DB H0 te openen?
« Reactie #9 Gepost op: 01 juli 2018, 12:15:08 »
In mijn V100 heb ik destijds bij aankoop ( 2015 ) een Lopi4.0 sound gemonteerd. De sound heb ik vanuit ESU-site gedownload via mijn lokprogrammer.
Alle F toetsen getest maar binnenverlichting gaat niet uit. Laatste firmware ingevoerd.
Ik wacht Bas zijn ervaringen maar eens af.
Groet,
Coen.

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2428
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Hoe kap Brawa V100 DB H0 te openen?
« Reactie #10 Gepost op: 01 juli 2018, 13:33:07 »
@Coen: misschien die file nogmaals inladen, en dan niet alleen het geluid maar ook de decoder assignments. (2 rode toetsen bovenin het menu van de lokprogrammer software). Misschien heb je toch ergens een keer per ongeluk een vinkje/instelling veranderd. Als ik de ES-file download, en open, dan moet de binnenverlichting op AUX2 zitten onder F7. Check ook even of je de laats versie (4.7.1) van de software hebt? Daar is onlangs nog een nieuwe versie van beschikbaar gesteld waarin een paar bugs zijn opgelost.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1182
  • Aachenau West
Re: Hoe kap Brawa V100 DB H0 te openen?
« Reactie #11 Gepost op: 01 juli 2018, 16:00:23 »
De standaardinstellingen van de LoPi DCC v 4.0 geven bij deze loc het volgende te zien:

F0 -> witte frontseinen wisselend met de rijrichting
F1 -> rode sluitseinen voorzijde (lange huif)
F2 -> rode sluitseinen achterzijde (korte huif)
F3 -> rangeermodus
F4 -> uitschakelen optrek- en afremvertraging
F5 -> cabineverlichting

Vooralsnog laat de instellingen nog even zo, maar ik ben wel van plan ze binnenkort anders te configureren.

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1182
  • Aachenau West
Re: Hoe kap Brawa V100 DB H0 te openen?
« Reactie #12 Gepost op: 01 juli 2018, 16:21:57 »
De kap zit er weer op en alles functioneert.

Hier staat de loc digitaal te wezen.



Helemaal zonder schade is het niet gelukt om de huif te verwijderen. Dit is te zien aan de wit-grijze rand van het chassis, waar de verf aan de bovenzijde wat rafelig is geworden.
De staanders van de rangeertreden staan weer recht, maar zijn wel gevoeliger geworden voor nogmaals verbuigen (en tenslotte breken). Dit onderdeel zou nog na te bestellen zijn, als het echt afbreekt.
De zwarte imitatierubbers langs de cabineranden waren ook wat aangetast bij het lossen van het machinistenhuis (wat de nodige moeite heeft gekost). Die heb ik wat bijgewerkt met een watervaste zwart stift.

Wat me eerder al opgevallen was is dat het model niet helemaal horizontaal op z'n poten staat. Ik heb het nu nagemeten. De achterzijde staat lager.
Om daar wat aan te doen zou het model totaal gedemonteerd moeten worden (en voor het verwisselen van asb's trouwens ook). Dat gaat niet gebeuren (tenzij de asb's het begeven). Wel een puntje van "jammer". Het komt helaas wel vaker voor dat een loc naar achteren helt.
Het bizarre is dat mijn V100.10 van Trix Express (van lang geleden uit mijn jeugd) eveneens naar achteren helde, zij het in nog sterkere mate. Je zou bijna gaan denken dat het conform het voorbeeld is ;)

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1182
  • Aachenau West
Re: Hoe kap Brawa V100 DB H0 te openen?
« Reactie #13 Gepost op: 02 juli 2018, 09:46:22 »
Om tot besluit - een ervaring - rijker nog even het begin terug te komen: Hoe de kap te openen (en de schade daarbij te beperken)?

1.
Bestudeer de handleiding.
https://www.brawa.de/fileadmin/Produkte/Bedienungsanleitungen_H0/dieselloks/42800_42801_42802_42803_Diesellok_V_100-10_DB.pdf
2.
Het machinistenhuis krijg je los door de 4 kopse kanten in te drukken en dan omhoog te halen. Dat gaat niet gemakkelijk dus is het kijken waar de beweging ontstaat. Het kan helpen door cocktailprikkers te gebruiken als ergens ruimte ontstaat.
De zwarte imitatieafdichtingen raken mogelijk hun verfje plaatselijk kwijt, maar dat valt wel te herstellen.
3.
De inrichting van het machinistenhuis losschroeven (schroefjes aan de zijkant aan weerszijden)
4.
De huiven afnemen. Die blijken enkel vast te zitten met klikverbindingen in het chassis, aan weerszijden. Die klikverbinding zijn vanaf de onderzijde zichtbaar. Met een contailprikker kun je ze wat omhoog duwen. Met een schroevendraaier als koevoet op de omloop kun je de huif vervolgens heel voorzichtig verder lichten. Bescherm daarbij de omloop wel want anders krijg je lakschade.
En wees voorzichtig met de staanders van de rangeertreden, want die verbuigen heel gemakkelijk.
5.
Veel verder heb ik niet hoeven gaan met de demontage. Als ik naar de handleiding kijk dan verwacht ik daarmee echter weinig problemen.
Het is ook verstandig tussentijds steeds foto's te maken.

Groet, Bas