Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Luit
Vandaag om 21:48:17
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Ferdinand Bogman
Vandaag om 21:14:20
Rail away door borotof
Vandaag om 21:05:55
Roco 290 digtaliseren door Ferdinand Bogman
Vandaag om 20:55:11
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 20:45:48
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 20:44:18
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 20:43:59
EX-CSB1 DCC Centrale door bask185
Vandaag om 20:33:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Rick
Vandaag om 20:28:09
Nahmertaler Kleinbahn door NS264
Vandaag om 20:17:45
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 20:12:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door klusser
Vandaag om 20:00:44
Minibaan Visserskaai H0 door NS264
Vandaag om 19:27:49
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 19:01:43
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 18:40:25
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Eric v C
Vandaag om 17:41:46
PEC Postrijtuig koppelen met ander materieel zonder Scharfenbergkoppeling. door Ronald A.
Vandaag om 17:05:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:02:10
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:44:19
Modelspoorbaan van Einte door daan2353
Vandaag om 16:32:06
13 en 14 december PFT-TSP naar Aachen door Seinhuis
Vandaag om 15:45:55
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
Vandaag om 15:24:37
Marklin 3037 E41 pantograaf stuk. door Gabriël Bergsma
Vandaag om 15:09:34
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 15:04:18
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:40:19
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 14:31:52
Hoe maak ik de stroomvoerende koppeling van een Fleischmann Plan V los? door Jeroen Water
Vandaag om 13:58:39
Fleischmann 741005 BR 601 DB samenstellen? door maartenvdb
Vandaag om 11:15:34
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 11:08:45
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Theo Mol
Vandaag om 10:29:37
  

Auteur Topic: Vliegwiel hol van binnen?  (gelezen 2892 keer)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8383
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Vliegwiel hol van binnen?
« Gepost op: 25 June 2018, 14:17:34 »
Ik heb een natuurkundig (?) vraagje over vliegwielen. Ik zie soms dat vliegwielen uitgehold zijn in de binnenkant. Nu vraag ik me altijd al af of dat uitmaakt in het effect dat ze geven. Omdat er dan minder gewicht in de binnenkant zit dan aan de buitenkant, is het effect dan groter dan als het vliegwiel massief is? Ik twijfel, want het vliegwiel is dan wel weer lichter. Ik begrijp dat een eventueel verschil minder uitmaakt bij een kleiner vliegwiel, maar ik ben benieuwd of er überhaupt een verschil is.

Maakt het dus uit?
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4377
Re: Vliegwiel hol van binnen?
« Reactie #1 Gepost op: 25 June 2018, 14:34:53 »
Hoi

Is inderdaad een natuurkundige vraag.
Om het eenvoudig te houden: de effectiviteit is een functie van zowel massa als (hoek-)snelheid. Maar niet beide even groot!
Het is maar de helft van de massa die effectief is, maar een kwadraat van de snelheid.
Dus als je de massa 3x zo groot maakt, neemt het effect maar met 1,5 toe.
Als je de snelheid 3x zo groot maakt, wordt het effect 9x zo groot.

Daarom zou een vliegwiel een zo groot mogelijke radius moeten hebben, want daar is de hoeksnelheid het grootst.
En de massa in het midden, tja, die telt eigenlijk nouwelijks mee.

Helpt dit?

Gr, Bert

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 27011
    • Pagina van klaas
Re: Vliegwiel hol van binnen?
« Reactie #2 Gepost op: 25 June 2018, 14:38:05 »
Het maakt inderdaad uit, maar veel minder dan je op het eerste gezicht zou denken.

Bij een vliegwiel gaat het om de energie die in de draaiende massa is opgeslagen. Dat effect verloopt kwadratisch met de diameter. Een bepaalde hoeveelheid massa aan de buitenrand heeft 4 keer zo veel energie als een gelijke hoeveelheid massa die halverwege tussen de as en de buitenrand zit. Je kan dus het materiaal tot de helft van de diameter weghalen zonder dat dat veel effect heeft op de vliegwielwerking.

Je kan dat ook zien bij de vliegwielen op oude stoommachines. Die bestaan vaak uit spaken met een dikke rand. Vooral als er ruimte genoeg is kan je een vliegwiel een grote diameter geven. Die buitenrand heeft dan meer effect dan wanneer je een massief vliegwiel met de halve diameter zo nemen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Vliegwiel hol van binnen?
« Reactie #3 Gepost op: 25 June 2018, 14:40:25 »
Ja, het maakt uit.
De grootste massa moet zover mogelijk van het midden af zitten, het (oppervlakte)traagheidsmoment wordt groter met de 3e macht van de afstand.
« Laatst bewerkt op: 25 June 2018, 15:02:05 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8383
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Vliegwiel hol van binnen?
« Reactie #4 Gepost op: 25 June 2018, 14:48:02 »
Bedankt voor de snelle reacties. Het is mij niet helemaal duidelijk of de vraag goed geïnterpreteerd is. Ik begrijp nu dat de massa in de binnenzijde niet uitmaakt, het gaat om de massa die aan de buitenzijde zit. Als dus, laten we de stoommachine als voorbeeld gebruiken, ipv spaken het hele wiel massief gegoten gietijzer zou zijn, draait het wiel zo niet veel korter uit. Als dat zo is, is het antwoord dus dat het niet (veel) uit maakt, toch?
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9892
    • belse roestkraam
Re: Vliegwiel hol van binnen?
« Reactie #5 Gepost op: 25 June 2018, 14:50:24 »
inderdaad. Voordeel van een uitgehold wiel of spaakvliegwiel is dat t lichter is, dus beter voor de lagers. Maakt bij een modelletje niet veel uit maar bij zo'n groot stoommachinevliegwiel scheelt t wel degelijk natuurlijk.

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6321
Re: Vliegwiel hol van binnen?
« Reactie #6 Gepost op: 25 June 2018, 15:41:34 »
Als men met een bepaalde hoeveelheid materiaal een groot traagheidsmoment wil bereiken dan moet de massa vooral in de rand zitten.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Traagheidsmoment

Een munt rolt ook sneller van een heuvel af dan een ring van dezelfde grootte.
Waarom? De ring slaat onderweg meer rotatieenergie op  :)
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 604
Re: Vliegwiel hol van binnen?
« Reactie #7 Gepost op: 25 June 2018, 20:14:24 »
Een massief vliegwiel heeft voor het vliegwieleffect inderdaad niet zoveel zin... maar natuurlijk wel voor het totaalgewicht van de loc. Meer gewicht = meer tractie  :)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8383
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Vliegwiel hol van binnen?
« Reactie #8 Gepost op: 25 June 2018, 20:59:40 »
Een munt rolt ook sneller van een heuvel af dan een ring van dezelfde grootte.
Waarom? De ring slaat onderweg meer rotatieenergie op  :)
Lijkt me dat in dit voorbeeld de zwaartekracht vooral meespeelt.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7962
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Vliegwiel hol van binnen?
« Reactie #9 Gepost op: 25 June 2018, 21:13:49 »
Mij ook, samen met de grotere massa van de munt t.o.v. de ring :)

Voordeel van het eerdergenoemde effect is, dat je als je in de lengte meer beperkt bent dan in de breedte/hoogte, je het uitgeholde vliegwiel voor een deel om je motor heen kunt bouwen en daardoor meer massa in het buitenste segment daarvan kunt "onderbrengen".
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8383
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Vliegwiel hol van binnen?
« Reactie #10 Gepost op: 25 June 2018, 21:17:37 »
Ook leuk idee.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6321
Re: Vliegwiel hol van binnen?
« Reactie #11 Gepost op: 25 June 2018, 21:18:34 »
...grotere massa van de munt t.o.v. de ring...

De ring kun je zo breed maken dat hij dezelfde massa heeft maar ook dat speelt geen rol.

...je het uitgeholde vliegwiel voor een deel om je motor heen kunt bouwen...

Of je laat de hele motor als vliegwiel draaien zoals de oude Gnome-Rhône vliegtuig(ster)motoren  :)

Maar wij dwalen af, ik denk dat het vraagstuk nu wel duidelijk is.
« Laatst bewerkt op: 25 June 2018, 21:24:28 door NS1220 »
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8383
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Vliegwiel hol van binnen?
« Reactie #12 Gepost op: 25 June 2018, 21:20:23 »
Nee, daar kun je nu niet meer mee komen.  ;)

dan een ring van dezelfde grootte.

(Edit: De context van deze bijdrage is nu onduidelijk, daar NS1220 zijn bovenstaande bericht veranderd heeft.)
« Laatst bewerkt op: 25 June 2018, 22:14:36 door Sven »
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6321
Re: Vliegwiel hol van binnen?
« Reactie #13 Gepost op: 25 June 2018, 21:27:20 »
Was een vraagstuk bij een natuurkundecollege.
We moesten ook van de raarste vormen het traagheidsmoment kunnen berekenen  :)
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7962
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Vliegwiel hol van binnen?
« Reactie #14 Gepost op: 25 June 2018, 21:31:28 »
Ik moest even diep en ver terug in geheugen en tijd, maar NS1200 heeft volkomen gelijk, de massatraagheid van de ring is (veel) groter dan die van de schijf dus de ring komt langzamer op snelheid. (bij gelijke diameter en massa).

YouTube.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.