Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Frans loodsje et cetera
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:09:32
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Bob R.
Vandaag
om 08:06:17
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
door
Ronald Halma
Vandaag
om 05:02:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein
door
ArjanB
Vandaag
om 00:20:54
Heroplage Artitec Plan W?
door
KNed
14 July 2025, 23:54:58
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten?
door
SFA
14 July 2025, 23:46:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
14 July 2025, 23:19:54
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
door
FritsT
14 July 2025, 23:13:23
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper
door
henk
14 July 2025, 22:48:40
Raadplaatje
door
Nohome
14 July 2025, 22:43:39
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute
door
Dion
14 July 2025, 22:31:05
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen.
door
Treinbestuurder
14 July 2025, 22:04:45
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound
door
Paulus
14 July 2025, 21:23:06
Spoor- en tramweg parafernalia
door
gdh
14 July 2025, 21:17:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
14 July 2025, 21:07:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Prutsert
14 July 2025, 20:46:27
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
14 July 2025, 20:31:02
Een nieuw begin
door
741230
14 July 2025, 19:51:26
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
Erwin 054
14 July 2025, 19:49:49
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
door
timtrein
14 July 2025, 19:23:18
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
borotof
14 July 2025, 19:22:52
Van NS 2439 naar SNCF 62439
door
Tedo
14 July 2025, 19:12:00
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
door
Wim Vink
14 July 2025, 17:37:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
14 July 2025, 17:30:08
Piko 2025
door
Duikeend
14 July 2025, 16:59:12
VERPLAATST: Re: Piko 2025
door
Duikeend
14 July 2025, 16:57:27
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Karben
14 July 2025, 16:54:49
VERPLAATST: Klein baantje 1200x1200mm
door
Duikeend
14 July 2025, 16:40:26
Spoor 1 nem of finescale
door
FritsT
14 July 2025, 16:32:42
Klein baantje 1200x1200mm
door
tijgernootje
14 July 2025, 16:32:07
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Stichting 162 vindt onderdak bij MBS
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Stichting 162 vindt onderdak bij MBS (gelezen 1792 keer)
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Offline
Berichten: 12441
Stichting 162 vindt onderdak bij MBS
«
Gepost op:
16 June 2018, 21:04:58 »
Bestuur en medewerkers van de Stichting 162 en de Stichting Museum Buurtspoorweg (MBS) zijn verheugd over het besluit per 1 Juni 2018 een vergaande samenwerking aan te gaan. In eerste instantie zal een samenwerkingsovereenkomst worden opgesteld waarin onder meer bruikleen van het materieel en de positie van de medewerkers worden geregeld.
Waardevolle kennis en ervaring
Het bestuur van de Stichting 162 is tot het inzicht gekomen, dat op termijn geen sprake is van zelfstandige levensvatbaarheid. Daarom zal de Stichting 162 op een nader te bepalen datum opgaan in de MBS. De medewerkers van de Stichting 162 brengen uitgebreide en voor de MBS waardevolle kennis en ervaring mee, met name op het gebied van de techniek van verbrandingsmotoren.
Behoud van een bijzondere collectie
Binnen afzienbare termijn zal de kleine maar bijzondere collectie van de Stichting 162 naar Twente worden overgebracht. Het spoorwegmaterieel van de Stichting 162 is afkomstig uit begin jaren 40. Het heeft na het gebruik tijdens de bevrijding van Europa vanaf de tweede helft van de jaren 40, een periode waaruit weinig materieel bewaard is, een rol gespeeld in het regionale goederenvervoer bij de Nederlandsche Spoorwegen. Diesellocomotief NS 162 en 2 gesloten goederenwagens zijn derhalve een waardevolle aanvulling op de collectie lokaalspoormaterieel van de MBS. Voordat de Stichting 162 opgaat in de MBS, zal men onder eigen beheer het zogenoemde USATC-goederenwagenproject afronden, zodat uiteindelijk ook een compleet gerestaureerde wagen kan worden overgedragen.
«
Laatst bewerkt op: 16 June 2018, 21:08:21 door Sobat Kras
»
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
janw
Offline
Berichten: 2210
Bruggen-IG:
Re: Stichting 162 vindt onderdak bij MBS
«
Reactie #1 Gepost op:
01 September 2019, 18:35:50 »
Op dinsdag 3 september is er een publiekslezing bij de Haagse Modelbouw Club, belangstellenden welkom.
De Geallieerde Spoorwegen door Hans Altena
adres: De Werf, gebouw HFCC Racing, Den Haag (Loosduinen; naast de MacDonalds aan de Escamplaan). Inlichtingen 06 1405 7530
De bevrijding van Europa had niet mogelijk geworden zonder de inzet en het materiaal van de Military Railway Services of op zijn Nederlands gezegd, de Geallieerde Spoorwegen. Na de aanval op Pearl Harbor raakte Amerika vanaf 7 December 1941, betrokken bij de Tweede Wereldoorlog. Vrijwel direct is men aan de slag gegaan op vele fronten om de vijand te keren. De Amerikaanse industrie werd op grote schaal ingeschakeld om militaire voertuigen te ontwikkelen en produceren, zo ook spoorwegmaterieel. Want men had reeds bedacht was dat de spoorwegen de ruggengraad van alle militaire operaties in de diverse gebieden zouden gaan vormen. De enorme hoeveelheden goederen konden alleen op die wijze door de te bevrijden landen worden getransporteerd. Door middel van calculaties had men berekend 100.000 stuks materieel nodig te hebben voor die taak en rekende men er niet op dat ter plaatse aanwezig materieel nog bruikbaar zou zijn. In samenwerking met Engeland werd de productie van M.R.S. materieel vorm gegeven. Na de oorlog hadden vele landen behoefte aan spoorwegmaterieel waardoor overnames werden gedaan uit de legerdumps die na de oorlog aanwezig waren in diverse landen. De N.S. kocht op die wijze ook diverse stoom- en diesellocomotieven en diverse wagen typen. Een bekend type vormt de Whitcomb diesellocomotief, annex N.S. 2000, waarvan sinds 2018 twee exemplaren weer in Nederland aanwezig zijn. Hans Altena was nauw betrokken bij de repatriëring van beide locomotieven en kan uit de eerste hand vertellen hoeveel logistieke voeten dit in aarde had. Daarnaast is hij de voorzitter van de Stichting 162. Een stichting die materieel van de Geallieerde Spoorwegen in bezit heeft en gerestaureerd heeft. Aan de hand van historische en dus ook recente beelden belicht hij dit vergeten stuk geschiedenis.
«
Laatst bewerkt op: 01 September 2019, 18:37:37 door janw
»
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Stichting 162 vindt onderdak bij MBS