Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Alweer is de Weller soldeerbout defect door V200-G2000
Vandaag om 09:01:38
Onbekend analoog bouwsteentje door Bert55
Vandaag om 08:56:51
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 08:56:50
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door spoorijzer
Vandaag om 07:50:32
Roco 2025 door Dennis1984
Vandaag om 07:50:28
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 07:47:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 07:39:55
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door RailEnthusiast
Vandaag om 05:58:39
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 01:29:51
PIKO sounddecoder NS2200 instellingen door Biesje
Vandaag om 00:36:59
Beilhack xrotm: rijrichting door Dennis1984
18 September 2025, 22:33:36
TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco) door Benelux795
18 September 2025, 22:33:07
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
18 September 2025, 22:13:05
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door hervé
18 September 2025, 22:10:17
ModelSpoorExpo ModelSpoorMagazine&SpoorwegJournaal -27+28sept-Brabanthal, Leuven door hervé
18 September 2025, 21:56:03
Expo & Beurs ModelSpoorMagazine-SpoorwegJournaal VerkeersInfo door hervé
18 September 2025, 21:53:15
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
18 September 2025, 21:37:49
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hervé
18 September 2025, 21:36:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
18 September 2025, 21:23:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
18 September 2025, 21:21:52
Piko 2025 door RikJ
18 September 2025, 21:08:56
Märklin 2025 door W. Thomas
18 September 2025, 20:34:19
NS 8800 in spoor 0 door Noud
18 September 2025, 20:22:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
18 September 2025, 19:14:04
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
18 September 2025, 19:00:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric v C
18 September 2025, 18:24:23
Aachenau West door 741230
18 September 2025, 18:14:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door NS2408
18 September 2025, 16:48:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
18 September 2025, 16:30:19
Leubachtalbahn door einte
18 September 2025, 16:28:15
  

Auteur Topic: Stichting 162 vindt onderdak bij MBS  (gelezen 1820 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12482
    • sleutelspoor
Stichting 162 vindt onderdak bij MBS
« Gepost op: 16 June 2018, 21:04:58 »


Bestuur en medewerkers van de Stichting 162 en de Stichting Museum Buurtspoorweg (MBS) zijn verheugd over het besluit per 1 Juni 2018 een vergaande samenwerking aan te gaan. In eerste instantie zal een samenwerkingsovereenkomst worden opgesteld waarin onder meer bruikleen van het materieel en de positie van de medewerkers worden geregeld.

Waardevolle kennis en ervaring
Het bestuur van de Stichting 162 is tot het inzicht gekomen, dat op termijn geen sprake is van zelfstandige levensvatbaarheid. Daarom zal de Stichting 162 op een nader te bepalen datum opgaan in de MBS. De medewerkers van de Stichting 162 brengen uitgebreide en voor de MBS waardevolle kennis en ervaring mee, met name op het gebied van de techniek van verbrandingsmotoren.

Behoud van een bijzondere collectie
Binnen afzienbare termijn zal de kleine maar bijzondere collectie van de Stichting 162 naar Twente worden overgebracht. Het spoorwegmaterieel van de Stichting 162 is afkomstig uit begin jaren 40. Het heeft na het gebruik tijdens de bevrijding van Europa vanaf de tweede helft van de jaren 40, een periode waaruit weinig materieel bewaard is, een rol gespeeld in het regionale goederenvervoer bij de Nederlandsche Spoorwegen. Diesellocomotief NS 162 en 2 gesloten goederenwagens zijn derhalve een waardevolle aanvulling op de collectie lokaalspoormaterieel van de MBS. Voordat de Stichting 162 opgaat in de MBS, zal men onder eigen beheer het zogenoemde USATC-goederenwagenproject afronden, zodat uiteindelijk ook een compleet gerestaureerde wagen kan worden overgedragen.
« Laatst bewerkt op: 16 June 2018, 21:08:21 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2217
  • Bruggen-IG:
Re: Stichting 162 vindt onderdak bij MBS
« Reactie #1 Gepost op: 01 September 2019, 18:35:50 »
Op dinsdag 3 september is er een publiekslezing bij de Haagse Modelbouw Club, belangstellenden welkom.

  De Geallieerde Spoorwegen door Hans Altena

adres: De Werf, gebouw HFCC Racing, Den Haag (Loosduinen; naast de MacDonalds aan de Escamplaan). Inlichtingen  06 1405 7530

De bevrijding van Europa had niet mogelijk geworden zonder de inzet en het materiaal van de Military Railway Services of op zijn Nederlands gezegd, de Geallieerde Spoorwegen. Na de aanval op Pearl Harbor raakte Amerika vanaf 7 December 1941, betrokken bij de Tweede Wereldoorlog. Vrijwel direct is men aan de slag gegaan op vele fronten om de vijand te keren. De Amerikaanse industrie werd op grote schaal ingeschakeld om militaire voertuigen te ontwikkelen en produceren, zo ook spoorwegmaterieel. Want men had reeds bedacht was dat de spoorwegen de ruggengraad van alle militaire operaties in de diverse gebieden zouden gaan vormen. De enorme hoeveelheden goederen konden alleen op die wijze door de te bevrijden landen worden getransporteerd. Door middel van calculaties had men berekend 100.000 stuks materieel nodig te hebben voor die taak en rekende men er niet op dat ter plaatse aanwezig materieel nog bruikbaar zou zijn. In samenwerking met Engeland werd de productie van M.R.S. materieel vorm gegeven. Na de oorlog hadden vele landen behoefte aan spoorwegmaterieel waardoor overnames werden gedaan uit de legerdumps die na de oorlog aanwezig waren in diverse landen. De N.S. kocht op die wijze ook diverse stoom- en diesellocomotieven en diverse wagen typen. Een bekend type vormt de Whitcomb diesellocomotief, annex N.S. 2000, waarvan sinds 2018 twee exemplaren weer in Nederland aanwezig zijn. Hans Altena was nauw betrokken bij de repatriëring van beide locomotieven en kan uit de eerste hand vertellen hoeveel logistieke voeten dit in aarde had. Daarnaast is hij de voorzitter van de Stichting 162. Een stichting die materieel van de Geallieerde Spoorwegen in bezit heeft en gerestaureerd heeft.  Aan de hand van historische en dus ook recente beelden belicht hij dit vergeten stuk geschiedenis.

« Laatst bewerkt op: 01 September 2019, 18:37:37 door janw »