Doel:€250.00
Donaties:€92.50

Per saldo:€-157.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 28-08-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

1/32 schaal, berken van papier door peterha
Vandaag om 10:00:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Floris Dilz
Vandaag om 09:58:49
Digitale centrale: Roco z21 of Digikeijs DR5000? door MdBruin
Vandaag om 09:55:37
Project 0m, iets heel anders: Rhätische Bahn door Nullem
Vandaag om 09:39:55
65 018 van de SSN/VSM door Illya Vaes
Vandaag om 09:39:32
De laatste dag van een 1700 door Arjen52
Vandaag om 09:34:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:32:24
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 09:24:19
Vensterbankbaan (H0-Märklin) door Ruud-64
Vandaag om 09:19:19
Nederlandse Smalspoormodelbouwdagen Katwijk door Besselspoor
Vandaag om 08:54:59
Vensterbankbaan (H0-Märklin) door Nils
Vandaag om 08:44:36
De Hondsrugbaan, H0 door mass am see
Vandaag om 08:35:34
Nieuwe baan, nieuwe schaal van N naar H0e door moonlicht
Vandaag om 08:16:14
Seuthe 10 in BR 50 008 icm Lopiv4 door Coliebollie
Vandaag om 06:58:02
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 05:02:01
Nieuwe bome, verse nieuwe bome!!! door grove den
18 september 2019, 23:50:56
Projekt 083-338 door prutser
18 september 2019, 23:48:54
Wat is er in het Spoorwegmuseum deze week geopend? door Peter Kleton
18 september 2019, 23:08:24
Roco BR215 decoder door henk
18 september 2019, 22:51:10
2-3 nov 2019 modelbouwweekend in het Nederlands Transportmuseum Nieuw-Vennep door Edsko Hekman
18 september 2019, 22:46:44
Märklin/Hamo MotorPost ontspoort op Fleischmann Profi-rails. Suggesties? door PietB
18 september 2019, 22:31:32
Frans bietenbaantje in 009 (en parallel in 0e) door sdz1976
18 september 2019, 21:37:14
Show je realistische treinsamenstelling door 1200blauw
18 september 2019, 21:30:38
Treingestuurd rijden en bezetmelders door oebert
18 september 2019, 21:27:09
Voegen van lasercut modellen door Hendrik Jan
18 september 2019, 21:18:42
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
18 september 2019, 21:14:26
BR93 slippende koppeling door Norway13
18 september 2019, 21:03:11
Roco NS 200/300 Sik, model 2019 door Silvolde
18 september 2019, 20:27:20
Fleischmann draaischijf 6052 door johanw
18 september 2019, 20:03:36
Graag jullie mening over deze baan door Juroen
18 september 2019, 19:47:40
  

Auteur Topic: Stichting 162 vindt onderdak bij MBS  (gelezen 867 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 10399
    • sleutelspoor
Stichting 162 vindt onderdak bij MBS
« Gepost op: 16 juni 2018, 21:04:58 »


Bestuur en medewerkers van de Stichting 162 en de Stichting Museum Buurtspoorweg (MBS) zijn verheugd over het besluit per 1 Juni 2018 een vergaande samenwerking aan te gaan. In eerste instantie zal een samenwerkingsovereenkomst worden opgesteld waarin onder meer bruikleen van het materieel en de positie van de medewerkers worden geregeld.

Waardevolle kennis en ervaring
Het bestuur van de Stichting 162 is tot het inzicht gekomen, dat op termijn geen sprake is van zelfstandige levensvatbaarheid. Daarom zal de Stichting 162 op een nader te bepalen datum opgaan in de MBS. De medewerkers van de Stichting 162 brengen uitgebreide en voor de MBS waardevolle kennis en ervaring mee, met name op het gebied van de techniek van verbrandingsmotoren.

Behoud van een bijzondere collectie
Binnen afzienbare termijn zal de kleine maar bijzondere collectie van de Stichting 162 naar Twente worden overgebracht. Het spoorwegmaterieel van de Stichting 162 is afkomstig uit begin jaren 40. Het heeft na het gebruik tijdens de bevrijding van Europa vanaf de tweede helft van de jaren 40, een periode waaruit weinig materieel bewaard is, een rol gespeeld in het regionale goederenvervoer bij de Nederlandsche Spoorwegen. Diesellocomotief NS 162 en 2 gesloten goederenwagens zijn derhalve een waardevolle aanvulling op de collectie lokaalspoormaterieel van de MBS. Voordat de Stichting 162 opgaat in de MBS, zal men onder eigen beheer het zogenoemde USATC-goederenwagenproject afronden, zodat uiteindelijk ook een compleet gerestaureerde wagen kan worden overgedragen.
« Laatst bewerkt op: 16 juni 2018, 21:08:21 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1882
  • Bruggen-IG:
Re: Stichting 162 vindt onderdak bij MBS
« Reactie #1 Gepost op: 01 september 2019, 18:35:50 »
Op dinsdag 3 september is er een publiekslezing bij de Haagse Modelbouw Club, belangstellenden welkom.

  De Geallieerde Spoorwegen door Hans Altena

adres: De Werf, gebouw HFCC Racing, Den Haag (Loosduinen; naast de MacDonalds aan de Escamplaan). Inlichtingen  06 1405 7530

De bevrijding van Europa had niet mogelijk geworden zonder de inzet en het materiaal van de Military Railway Services of op zijn Nederlands gezegd, de Geallieerde Spoorwegen. Na de aanval op Pearl Harbor raakte Amerika vanaf 7 December 1941, betrokken bij de Tweede Wereldoorlog. Vrijwel direct is men aan de slag gegaan op vele fronten om de vijand te keren. De Amerikaanse industrie werd op grote schaal ingeschakeld om militaire voertuigen te ontwikkelen en produceren, zo ook spoorwegmaterieel. Want men had reeds bedacht was dat de spoorwegen de ruggengraad van alle militaire operaties in de diverse gebieden zouden gaan vormen. De enorme hoeveelheden goederen konden alleen op die wijze door de te bevrijden landen worden getransporteerd. Door middel van calculaties had men berekend 100.000 stuks materieel nodig te hebben voor die taak en rekende men er niet op dat ter plaatse aanwezig materieel nog bruikbaar zou zijn. In samenwerking met Engeland werd de productie van M.R.S. materieel vorm gegeven. Na de oorlog hadden vele landen behoefte aan spoorwegmaterieel waardoor overnames werden gedaan uit de legerdumps die na de oorlog aanwezig waren in diverse landen. De N.S. kocht op die wijze ook diverse stoom- en diesellocomotieven en diverse wagen typen. Een bekend type vormt de Whitcomb diesellocomotief, annex N.S. 2000, waarvan sinds 2018 twee exemplaren weer in Nederland aanwezig zijn. Hans Altena was nauw betrokken bij de repatriëring van beide locomotieven en kan uit de eerste hand vertellen hoeveel logistieke voeten dit in aarde had. Daarnaast is hij de voorzitter van de Stichting 162. Een stichting die materieel van de Geallieerde Spoorwegen in bezit heeft en gerestaureerd heeft.  Aan de hand van historische en dus ook recente beelden belicht hij dit vergeten stuk geschiedenis.

« Laatst bewerkt op: 01 september 2019, 18:37:37 door janw »